Конспект уроку з теми "Суфікс (повторення). Фемінітиви"

Про матеріал
Конспект уроку містить навчальний матеріал на повторення і поглиблення знань п’ятикласників про суфікс як значущої частини слова. Мета: формувати компетентності: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язано висловлювати свої думки, володіти мовними знаннями; соціальної – дотримуватись поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; предметних компетентностей. Дидактична: повторити і поглибити знання про будову слова, дати поняття про фемінітиви, ознайомити з найуживанішими суфіксами для творення фемінітивів; формувати вміння утворювати за допомогою суфіксів нові слова Розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, образне мислення (операції аналізу, синтезу, класифікації), увагу учнів; Виховна: виховувати почуття доброти, любові до тварин.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

5 клас

Тема. Суфікс (повторення). Фемінітиви

Мета: формувати компетентності:

вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язано висловлювати свої думки, володіти мовними знаннями; соціальної – дотримуватись поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; предметних компетентностей.

Дидактична: повторити і поглибити знання про будову слова, дати поняття про фемінітиви, ознайомити з найуживанішими суфіксами для творення фемінітивів; формувати вміння утворювати за допомогою суфіксів нові слова

Розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, образне мислення (операції аналізу, синтезу, класифікації), увагу учнів;

Виховна: виховувати почуття доброти, любові до тварин.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійний супровід уроку, підручник О. Авраменка

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

  • Слово-привітання вчителя:

Дзвоник вже сигнал нам дав,

Працювати час настав,

Тож і ми часу не гаймо,

Урок  наш починаймо.

- Дорогі діти, уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити сьогоднішній день приємнішим для всіх, хто поряд з вами.

Розпочинаємо наш урок, девізом якого будуть  слова: «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Тестові завдання  (слайд1 )

1. Закінчення - це…

А) слово

Б) змінна частина слова

В) частина тексту

2. Закінчення служить…

А) для утворення нових слів

Б) для зв’язку слів у реченні

В) для краси

3. Основа слова - це…

А) слово

Б) частина речення

В) частина слова без закінчення.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Мовне спостереження (слайд 2 )

Прочитайте текст і виконайте завдання.

На терасу ресторану поважно зайшов смугастий кіт і зупинив свій погляд на столику, від якого віяло запашною юшкою. У цю мить почулися голоси:

— Що цей котяра тут робить?

— Та який же він котяра? Це котик.

А. Хто зі співрозмовників (перший чи другий) любить котів?

Б. Аргументуйте свою думку.

 

ІV. Основний зміст роботи.  Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя:

- Сьогодні на уроці ми приділимо увагу суфіксу — частині слова. З’ясуємо разом з вами, яку роль виконує суфікс у словах.

2. Оголошення теми та мети уроку. (слайд  3)

3. Пояснення вчителя  (слайд  4)

- Суфікс — це значуща частина слова, що стоїть після кореня й надає словам нового лексичного значення або нового відтінку в значенні: кіт — котик, котяра.

До найуживаніших суфіксів належать такі:

-ар (-яр), -ист, -іст, -тель (для творення іменників): перукар, тесляр, ілюзіоніст, учитель;

 -ськ-, -н-, -ов-, -ив-, -еньк- (для творення прикметників): морський, владний, сатиновий, красивий, маленький;

-и-, -а-, -ува-, -ти- (для творення дієслів): носити, кричати, керувати.

Є суфікси, що надають словам емоційного забарвлення та виразності:

• зменшувально-пестливі суфікси -ок, -ець, -очок, -чик, -усь (ч. р.); (а), -иц(я), -очк(а), -ус(я) (ж. р.) і (е), -ен(я), -еньк(о), -ечк(о) (с. р.) додають словам позитивного забарвлення: синок, хлібець, синочок, пальчик, дідусь; ручка, водиця, зірочка, бабуся; слівце, рученя, серденько, сердечко;

• суфікси збільшеності й згрубілості -езн-, -ищ(е), -иськ(о), -уг(а), -уган,       -юк(а) додають негативного забарвлення: величезний, носище, хлопчисько, хапуга, дідуган, звірюка.

Уникайте суфікса -к- в жіночих іменах (Валька, Людка, Лідка і под.), оскільки вони додають найменням згрубілості.

4. Робота з підручником: робота в парах

  • Виконання вправи 2 стор. 66
  • Перепишіть слова та позначте в них суфікси.

Вихователька, сценарист, спесивий, спесивець, ароматний, мотати, каменяр, ужгородський, синенький, звичайний, банановий, дарувати, котити, програміст, малювати, козацький, секретар, товстенький, батькова, стандартний, біліти.

5. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця поклоніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

6. Культура слова

  • Він ВІВЧАР, а вона ВІВЧАРКА? (слайд 5 )

Слово вчителя:

- Діти, прослухайте діалог і виконайте завдання (слайд  6)

  • На канікулах у селі:

- А я завтра буду пасти череду. Дідусь сказав, що з мене буде гарний вівчар.

І я хочу доглядати вівці. З мене буде гарна вівчарка.

Завдання: чи можна дівчинку, що пасе отару овець, назвати вівчаркою?

Слово вчителя:

- Запам’ятайте і правильно використовуйте у своєму мовленні:

За допомогою суфіксів -к-, -иц(я), -ин(я), -ес(а) утворюють іменники на означення осіб жіночої статі (так звані фемінітиви) (слайд 7 ):

учитель — учителька,

працівник — працівниця,

продавець — продавчиня,

пілот — пілотеса.

Іноді на позначення виду діяльності жінки використовують окреме слово : він вівчар, а вона пастушка (або чабанка).

Вівчаркою називають породу собак.

Не від  усіх іменників чоловічого роду можна утворити назви осіб жіночої статі: посол, мер, математик, академік…

У такому разі для використовують слово пані, форми дієслів минулого часу та інші мовні ресурси:

Пані посол, мер повідомила, математик Красовська.

C:\Users\1\Desktop\урок 2023\vona.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Вибіркова робота (слайд 8)

  • Від поданих іменників утворіть назви осіб жіночої статі й запишіть їх у дві колонки:

1) з  -к-;

2) з  -иц-(я)

  • Модник, авантюрник, інспектор, рятівник, ізолювальник, вокаліст, чарівник, адміністратор, кролівник, апаратник, натураліст.

Ключ. З перших букв записаних слів складіть імена літературних героїв Михайла Коцюбинського (Іван, Марічка)

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

  • Бесіда (слайд 9)

1. Що таке суфікс? Яке місце він займає у слові?

2. Чи може слово існувати без суфікса? Навести приклади.

3. Скільки може бути у слові суфіксів?

4. Що таке фемінітиви?

5. Які найуживаніші суфікси для творення фімінітивів?

  • Прийом «Незакінчене речення» (слайд 10 )

- На сьогоднішньому уроці я дізнався (дізналася), що… .

- Я зрозумів (зрозуміла), що… .

- Мені було цікаво...

- Найважчим для мене було ...

VІ. Домашнє завдання. (слайд 11)

1. Вивчити правила § 27.

2. Письмово виконати вправу 3 стор. 67.

docx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку