Конспект уроку з теми "УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ)»"

Про матеріал
Повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова (словосполучення, речення), однорідні члени речення; удосконалити навички ставити розділові знаки при звертаннях та вставних конструкціях, однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал, відбирати головне, творчі здібності; виховувати любов до рідного слова, шанобливе ставлення до людей.
Перегляд файлу

Тема : УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ)»

Українська мова, 8 клас (поглиблене вивчення)

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова (словосполучення, речення), однорідні члени речення;

удосконалити навички ставити розділові знаки при звертаннях та вставних конструкціях, однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила;

розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал, відбирати головне, творчі здібності;

виховувати любов до рідного слова, шанобливе ставлення до людей.

Тип уроку: Урок повторення, узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. На цьому уроці ми з вами повторимо такі теми: «Однорідні члени речення. Звертання, вставні слова і речення». Узагальнимо набуті знання, водночас підготуємося   до контрольної роботи. Отже, запишіть у зошити сьогоднішнє число  і «Класна робота», тему: «Узагальнення та систематизація знань про однорідні члени речення, звертання, вставні слова, словосполучення, речення». 

 Епіграфом до уроку я взяла слова Ліни Костенко:

Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі.       

Як ви розумієте ці слова Ліни Костенко?   

 Згідно резолюції 30-ї сесії ЮНЕСКО, яка проходила в 1999 році в Парижі, було прийнято рішення щорічно відзначати Всесвітній день поезії (World Poetry Day). Основна ідея цього свята полягає у збереженні зникаючих мов, розвитку літературного жанру, поширенні поетичного руху в усьому світі.

День поезії першими стали відзначати в американському штаті Огайо в 1938 році. Пізніше ініціатива поширилася і на інші території, охопивши всю планету. І це правильно. Адже мистецтво притягує добро, отже, збагачує наш духовний світ цінностями на якісно іншому рівні.

В Україні Всесвітній день поезії відзначають на державному рівні. У літературних музеях проходять лекції, що піднімають тему поетичної спадщини і сучасних ідей. У бібліотеках проводять презентації літературних новинок. У засобах масової інформації публікують вірші найбільш талановитих майстрів художнього слова, розкриваючи перед читацькою аудиторією нові тенденції у розвитку поезії. 

Поезія збагачує наш внутрішній світ. І буде правильним згадувати про неї не тільки 21 березня, оскільки вірші спонукають мрії втілювати в реальність, фарбуючи життя в насичений колір.

Вважається, що перший поетичний твір був написаний у 23 столітті до нашої ери. Це вірші-гімни аккадської принцеси і верховної жриці, відомої як Енхедуанна. Гімни Енхедуанни вважалися священними. 

Віршована форма аж до епохи Відродження шанувалася в Європі як одна з основних умов краси і була практично єдиним інструментом перетворення слова на мистецтво.

Сьогодні, 19 березня , святкує свій  91 день народження українська поетеса Ліна Костенко.

Що ви знаєте про цю поетесу? Відповіді учнів.

Цікаві факти про Ліну Костенко

1. У 1963 році вона спільно з Аркадієм Добровольським написала сценарій до фільму "Перевірте свої годинники". Стрічка розповідала про українських поетів, загиблих під час Другої світової війни. Фільм зняли 1964 року, але на екрани він так і не вийшов. Остаточний варіант "Хто повернеться – долюбить" був так змінений, що Костенко відмовилася від авторства сценарію.

2.У 2005 році Ліна Костенко брала участь в експедиції до Чорнобильської зони. Письменниця активно працювала нарівні з усіма вченими, рятуючи предмети побуту і артефакти народної культури від знищення і забуття.

3. Улюблений музичний твір Ліни Костенко – «Реквієм» Верді.
4.Письменниця мріяла стати льотчицею.

 

ІІІ. Повторення, узагальнення й систематизація найважливіших положень теми.

  1. Мовознавча розминка  «Продовжіть речення».

 

  1. Однорідні члени речення – це…
  2. При однорідних членах речення можуть стояти…
  3. Однорідні означення – це…
  4. Неоднорідні означення – це…
  5. Звертання – це…
  6. Вставні слова, словосполучення,  речення виражають…,  повідомляють…, привертають увагу…
  7. Не є вставними словами…

 

  • Розминку ми закінчили, працюємо далі.

 

  1.  Вправа «Я - редактор».

(Записати речення  із твору Л.Костенко «Маруся Чурай», поставити розділові знаки)

                                І варіант

Може, там була і справа Марусі Чурай?

                 ***

 Гей, це де ж тебе так, хлопче, забарило?

                            ***

Цю дівчину разів, мабуть, із вісім
коло млина вночі я спостеріг.

                         ***

Ну, думаю, втопилась, от біда.
То добре, що Іван тут нагодився
та витяг із води напівживу.

                          ***

Панове судді, я прошу пробачення,—
сказав Горбань з паперами в руці.

 

                              ІІ варіант

Я, як суддя, вважаю особисто,
чи це була отрута, чи дання,
а в кожнім разі це було убивство.

                      ***

А господиня пишна і огрядна.
А Галя трусить килими та рядна.

                     ***

Мамо, хто це вам допік,
що ви уже не ходите тудою?

                    ***

 

 

Не вірте, мамо! Гриць такий хороший.
Він клявся, мамо, що навіки мій.

                      ****

Ото як вийде, як заграє брівками,
очима стрельне і туди, й сюди,
у чобітках із мідними підківками,
зелений верх, козлові переди.

  1. Цифровий диктант

 (Закодувати речення , використовуючи  такі позначення: 

1 – речення з  однорідними членами ;

2 – речення із вставними словами;

3 – речення містить узагальнююче слово перед однорідними членами;

4- речення із звертанням.

Речення із творів Ліни Костенко на слайді презентації .

 

1. Прощай, прощай, чужа мені людино!

   Ще не було ріднішого , як ти.

 

2. Все повторялося: і краса, й неповторність.

     Усе було : асфальти й спориші.

 

3. Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими!

 

4. Вже почалось, мабуть, майбутнє.

            Оце, либонь, вже почалось…

            Не забувайте незабутнє,

            Воно вже інеєм взялось!

 

5. І сонце, й сніг, і ожеледь, все разом.

              І я не знаю , це весна чи ні?

 

         6.   Люди, як правило, бачать світ у діапазоні своїх проблем.

 

7. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня.

 

8.Хай буде сад, і дерево крислате,

   І кіт – воркіт, і ще багато див.

 

Відповідь : (4,3,4,2,1,2,1,1).

 

4.Вправа «Мовний патруль»

Поставте іменники у кличному відмінку.

 

Вітер буйнесенький, доленька, ласкава смертонька, чужа мені людина, маленький сірий чоловічок,хижа орда,ціла рота,наморений солдат.

 

5.Поетична хвилинка

Слухання вірша у виконанні Ліни Костенко

6. Метод «Мовний конструктор»

Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.

1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).

2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).

3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).

4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).

5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).

6. Пізня весна… дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).

7. Метод «Диво в решеті»

Запишіть слова у дві колонки: 1) з буквою і; 2) з буквою и.

Вдал…ну, кипар…с, арх…в, в…заві, локомот…в, пом…дор, параз…тство, фар…сеї, к…лометри, абр…кос, ж…рафи, крокод…л, комб…нат, ч…нари, маг…страль.

Ключ. З останніх букв прочитаєте закінчення вислову німецького філософа Людвіга Фейєрбаха: «Людина тільки тоді чогось досягне, коли…».

Відповідь : вірить у свої сили.

Словникова робота

Візаві - це термін, що означає: буквально той, хто знаходиться навпроти.

Фарисеї - це юдейська релігійна течія та політична партія, дослівно слово

 «фарисеї» означає «відокремлені».

Чинара -   дерево родини платанів; східний платан.

8. Вправа «Додай блиску і об’єму»

 Оберіть речення, яке б ви хотіли поширити однорідними (неоднорідними) означеннями.

1. В … гаю над Дністром весело щебетали пташки.  (густім зеленім березовім)

2. Збирають … меди … бджоли. (світлі, золоті; веселокрилі та прозорі)

3.Живуть у пам'яті народу його вірні дочки і сини, ті, що не вернулися з походів … війни. (грізної, великої)

4. Люблю я бистрину життя … (прозору, поривну, глибоку)

5. Назустріч їм мирно ступали … воли, уярмлені в повози. (сірі круторогі)

6. В море впало кілька … крапель дощу (здорових, важких)

7. … дзвін коси передвіщав мені радість і втіху – косовицю. (Високий, чистий)

 

ІV. Мотивація оцінок. Підведення підсумків уроку
Ми поглибили й узагальнили знання про однорідні члени речення, звертання, вставні слова. Ми працювали в команді, підтримуючи один одного. Разом з тим ми у свої знання вклали ще одну цеглинку, яка дасть нам підпорку під час написання контрольної роботи.

      Вправа «Мікрофон»

  • Чи досягли ми поставленої на початку уроку мети?
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що вам на уроці найбільше сподобалось?


V. Домашнє завдання.

                                          «Вибери сам»:

1.Скласти 8 речень (по два з однорідними членами речення, узагальнювальними словами, звертаннями, вставними словами).

2.Виконати вправу  № 382 на ст.173.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
3141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку