Тема : УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ)»
Українська мова, 8 клас (поглиблене вивчення)
Мета: повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова (словосполучення, речення), однорідні члени речення;
удосконалити навички ставити розділові знаки при звертаннях та вставних конструкціях, однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила;
розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал, відбирати головне, творчі здібності;
виховувати любов до рідного слова, шанобливе ставлення до людей.
Тип уроку: Урок повторення, узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграфом до уроку я взяла слова Ліни Костенко:
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
Як ви розумієте ці слова Ліни Костенко?
Згідно резолюції 30-ї сесії ЮНЕСКО, яка проходила в 1999 році в Парижі, було прийнято рішення щорічно відзначати Всесвітній день поезії (World Poetry Day). Основна ідея цього свята полягає у збереженні зникаючих мов, розвитку літературного жанру, поширенні поетичного руху в усьому світі.
День поезії першими стали відзначати в американському штаті Огайо в 1938 році. Пізніше ініціатива поширилася і на інші території, охопивши всю планету. І це правильно. Адже мистецтво притягує добро, отже, збагачує наш духовний світ цінностями на якісно іншому рівні.
В Україні Всесвітній день поезії відзначають на державному рівні. У літературних музеях проходять лекції, що піднімають тему поетичної спадщини і сучасних ідей. У бібліотеках проводять презентації літературних новинок. У засобах масової інформації публікують вірші найбільш талановитих майстрів художнього слова, розкриваючи перед читацькою аудиторією нові тенденції у розвитку поезії.
Поезія збагачує наш внутрішній світ. І буде правильним згадувати про неї не тільки 21 березня, оскільки вірші спонукають мрії втілювати в реальність, фарбуючи життя в насичений колір.
Вважається, що перший поетичний твір був написаний у 23 столітті до нашої ери. Це вірші-гімни аккадської принцеси і верховної жриці, відомої як Енхедуанна. Гімни Енхедуанни вважалися священними.
Віршована форма аж до епохи Відродження шанувалася в Європі як одна з основних умов краси і була практично єдиним інструментом перетворення слова на мистецтво.
Сьогодні, 19 березня , святкує свій 91 день народження українська поетеса Ліна Костенко.
Що ви знаєте про цю поетесу? Відповіді учнів.
Цікаві факти про Ліну Костенко
1. У 1963 році вона спільно з Аркадієм Добровольським написала сценарій до фільму "Перевірте свої годинники". Стрічка розповідала про українських поетів, загиблих під час Другої світової війни. Фільм зняли 1964 року, але на екрани він так і не вийшов. Остаточний варіант "Хто повернеться – долюбить" був так змінений, що Костенко відмовилася від авторства сценарію.
2.У 2005 році Ліна Костенко брала участь в експедиції до Чорнобильської зони. Письменниця активно працювала нарівні з усіма вченими, рятуючи предмети побуту і артефакти народної культури від знищення і забуття.
3. Улюблений музичний твір Ліни Костенко – «Реквієм» Верді.
4.Письменниця мріяла стати льотчицею.
ІІІ. Повторення, узагальнення й систематизація найважливіших положень теми.
(Записати речення із твору Л.Костенко «Маруся Чурай», поставити розділові знаки)
І варіант
Може, там була і справа Марусі Чурай?
***
Гей, це де ж тебе так, хлопче, забарило?
***
Цю дівчину разів, мабуть, із вісім
коло млина вночі я спостеріг.
***
Ну, думаю, втопилась, от біда.
То добре, що Іван тут нагодився
та витяг із води напівживу.
***
Панове судді, я прошу пробачення,—
сказав Горбань з паперами в руці.
ІІ варіант
Я, як суддя, вважаю особисто,
чи це була отрута, чи дання,
а в кожнім разі це було убивство.
***
А господиня пишна і огрядна.
А Галя трусить килими та рядна.
***
Мамо, хто це вам допік,
що ви уже не ходите тудою?
***
Не вірте, мамо! Гриць такий хороший.
Він клявся, мамо, що навіки мій.
****
Ото як вийде, як заграє брівками,
очима стрельне і туди, й сюди,
у чобітках із мідними підківками,
зелений верх, козлові переди.
(Закодувати речення , використовуючи такі позначення:
1 – речення з однорідними членами ;
2 – речення із вставними словами;
3 – речення містить узагальнююче слово перед однорідними членами;
4- речення із звертанням.
Речення із творів Ліни Костенко на слайді презентації .
1. Прощай, прощай, чужа мені людино!
Ще не було ріднішого , як ти.
2. Все повторялося: і краса, й неповторність.
Усе було : асфальти й спориші.
3. Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими!
4. Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось…
Не забувайте незабутнє,
Воно вже інеєм взялось!
5. І сонце, й сніг, і ожеледь, все разом.
І я не знаю , це весна чи ні?
6. Люди, як правило, бачать світ у діапазоні своїх проблем.
7. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня.
8.Хай буде сад, і дерево крислате,
І кіт – воркіт, і ще багато див.
Відповідь : (4,3,4,2,1,2,1,1).
4.Вправа «Мовний патруль»
Поставте іменники у кличному відмінку.
Вітер буйнесенький, доленька, ласкава смертонька, чужа мені людина, маленький сірий чоловічок,хижа орда,ціла рота,наморений солдат.
5.Поетична хвилинка
Слухання вірша у виконанні Ліни Костенко
6. Метод «Мовний конструктор»
Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.
1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).
2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).
3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).
4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).
5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).
6. Пізня весна… дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).
7. Метод «Диво в решеті»
Запишіть слова у дві колонки: 1) з буквою і; 2) з буквою и.
Вдал…ну, кипар…с, арх…в, в…заві, локомот…в, пом…дор, параз…тство, фар…сеї, к…лометри, абр…кос, ж…рафи, крокод…л, комб…нат, ч…нари, маг…страль.
Ключ. З останніх букв прочитаєте закінчення вислову німецького філософа Людвіга Фейєрбаха: «Людина тільки тоді чогось досягне, коли…».
Відповідь : вірить у свої сили.
Словникова робота
Візаві - це термін, що означає: буквально той, хто знаходиться навпроти.
Фарисеї - це юдейська релігійна течія та політична партія, дослівно слово
«фарисеї» означає «відокремлені».
Чинара - дерево родини платанів; східний платан.
8. Вправа «Додай блиску і об’єму»
Оберіть речення, яке б ви хотіли поширити однорідними (неоднорідними) означеннями.
1. В … гаю над Дністром весело щебетали пташки. (густім зеленім березовім)
2. Збирають … меди … бджоли. (світлі, золоті; веселокрилі та прозорі)
3.Живуть у пам'яті народу його вірні дочки і сини, ті, що не вернулися з походів … війни. (грізної, великої)
4. Люблю я бистрину життя … (прозору, поривну, глибоку)
5. Назустріч їм мирно ступали … воли, уярмлені в повози. (сірі круторогі)
6. В море впало кілька … крапель дощу (здорових, важких)
7. … дзвін коси передвіщав мені радість і втіху – косовицю. (Високий, чистий)
ІV. Мотивація оцінок. Підведення підсумків уроку
Ми поглибили й узагальнили знання про однорідні члени речення, звертання, вставні слова. Ми працювали в команді, підтримуючи один одного. Разом з тим ми у свої знання вклали ще одну цеглинку, яка дасть нам підпорку під час написання контрольної роботи.
Вправа «Мікрофон»
V. Домашнє завдання.
«Вибери сам»:
1.Скласти 8 речень (по два з однорідними членами речення, узагальнювальними словами, звертаннями, вставними словами).
2.Виконати вправу № 382 на ст.173.