Мета: дати учням можливість перевірити глибину своїх знань і умінь з української мови; залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне та образне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; уміння висловлюватися рідною мовою; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ, толерантного ставлення один до одного.
Учасники: здобувачі освіти 8-11 класів
Обладнання: маршрутні листи, листки оцінювання, картки із завданням.
Місце проведення: приміщення закладу освіти, у навчальних кабінетах
Етапи квесту:
І. Вступ
ІІ. Ознайомлення із правилами
ІІІ. Виконання завдань на станціях
ІV. Підсумки гри
V. Визначення переможця та нагородження
Слово вчителя
На лекції нудній про вічність мови Бувальщина згадалась випадкова:
В старої жінки одібрало руки,
Але вона й не дума помирать,
ЇЇ годують з ложечки онуки,
Дочка купає, носить ліки зять.
В старої жінки одібрало ноги,
Але вона й не дума помирать,
Бо люблять в домі її всі онуки,
Дочка піклується, не кривдить зять.
В старої жінки мову одібрало – І от вона зібралась помирать.
Ні крихти хліба кілька днів не брала,
Хоча просили всі: дочка, онуки, зять.
Померла тихо з розпачу німого,
Що не могла нічого їм сказать. Слізьми прощальними слова скотились, І чули їх дочка, онуки, зять.
- Ми не випадково розпочали нашу зустріч саме цією поезією Дмитра Іванова. Адже ми знаємо, який важливий день прийшов до нас сьогодні – це Свято рідної мови.
21 лютого наша країна разом з усім світом відзначала День рідної мови. І я вірю, що ви саме ті діти, котрим небайдужа доля рідного слова.
Доброго дня , шановні гості та учні нашої школи! Ми раді вас вітати на святі рідної мови!
- Чому ж саме 21 лютого ми відзначаємо це свято?
1 учень. Історія цього свята йде з Пакистану, де 21 лютого 1952 року було вбито п’ятьох студентів, які мали зухвальство виступити за надання бенгальській мові статусу офіційної. Відтоді цей день у країні став Днем полеглих за рідну мову. Зрештою, після визвольної війни, в 1971 році, східна частина Пакистану виокремилась в незалежну державу Бангладеш зі своєю мовою. У жовтні 1999 року на 30 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО у пам'ять про цю подію було запроваджено Міжнародний день рідної мови, який тепер відзначають щорічно цього дня.
2 учень. Міжнародний день рідної мови святкують з 2000 року. Саме так вчені-лінгвісти намагаються привернути увагу людей щодо володіння рідною мовою. За оцінками фахівців, із понад 6000 мов, які нині існують у світі, значна частина перебуває під загрозою зникнення у найближче десятиріччя. Щороку повністю перестають вживатися близько десяти мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ! Для того, щоб мова не зникла, за свідченням науковців, необхідно, щоб нею спілкувалися принаймні сто тисяч людей.
1 учень. В Україні цей день відзначається з 2002 року, коли Президент України підписав відповідне розпорядження про відзначення Міжнародного дня рідної мови. Ми хочемо долучитися до урочистого відзначення цього свята, спробуємо переконати своїх ровесників, що мова – це безцінний дар, який треба шанувати, як батька і матір, родину і батьківщину.
2 учень. У 2006 році Україна приєдналася до Європейської хартії малопоширених мов. Цей документ закликає зберегти діалекти, що перебувають на межі зникнення. На території нашої країни до таких належать:
• Урумська та румейська мови (варіанти грецької), носії якої залишилися в Донецькій обл.;
• Ромська або циганська мова;
• Кримчацька (600 носіїв) та караїмська (800 носіїв) мови Криму.
1 учень. Мова – це символ народу. Отож, пропоную спілкуватися нашою рідною мовою аби зберегти її для наступних поколінь.
Вчитель Чи можливо людям порозумітися між собою без словесної мови?
Спробуйте уявити один день свого життя без мови: ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А тут?..
– Якою є школа без мови спробували уявити учні нашої школи.
Ролик
Мовчазні учні походжають широкими коридорами – і ні з ким не сперечаються, не розповідають про вчорашні пригоди... Стоїть мертва тиша.
Лунає дзвоник. Вони тихенько заходять у клас, сідають за парту. А що далі?
Підручників у них немає, бо немає писемної мови. Вчитель мовчить…
Чи змогли б діти в таких умовах стати лікарями, учителями, менеджерами, кваліфікованими працівниками? Безумовно, ні.
Отже, мова — найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити неможливо, це «найбільше і найдорожче добро, кожного народу».
Вчитель. Як бачимо, картинка сумна.
Але ми сумувати не будемо: нас чекає захоплива гра-квест.
ІІ. Правила гри.
1. Кожен клас – це команда.
2. Кожна команда отримує маршрутний лист та листок оцінювання.
3. Потрібно пройти 6 станцій.
4. На кожній станції є вчитель, який оголосить завдання та роздасть картки, якщо це потрібно.
5. Потрібно пам’ятати, що це командна гра: не ображати один одного і завдання виконувати разом.
6. Після проходження всіх завдань листки оцінювання здати вчителю української мови.
Станція «Теоретична»
Завдання: дати відповіді на питання. За кожне питання — 1 бал.
(15 балів)
На цій станції два завдання.
І завдання: встановити відповідність між фразеологізмами і їх значеннями (7 балів — по 1 б. за правильну відповідність)
Пояснення: фразеологізми на червоних картках, значення — на синіх. Поєднати картки.
Пояснення: один учасник з команди повинен без слів пояснити фразеологізм, а інші повинні назвати цей фразеологізм. За правильну відповідь 4 балів (2*2)
Станція «Загадкова
нотка»
Завдання: учням роздаються конверти, у яких на окремих аркушах написані літери однакової величини. Із поданих літер скласти слова і дописати антоніми.
(16 балів: якщо склали слово і підібрали антонім, то 2 бали за кожну пару; якщо слово склали, але антонім не підібрали-то 1 бал)
Завдання: учні читають завдання на картках і дають відповідь. За кожну правильну відповідь – 1 бал. (6 балів)
Завдання: Відгадати загадки. За кожну правильну відповідь – 1 бал. (6 балів)
Завдання: Дати відповіді на питання. За кожну правильну відповідь 1 бал ( 10 балів)
1. Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
2. Без чого не буває криниці? (Без дна)
3. З якого посуду не можна поїсти? (З порожнього)
4. Від чого плаває качка? (Від берега)
5. Чи може страус назвати себе птахом? (Ні, бо він не вміє говорити)
6. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
7. Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
8. Де є річка без води? (На карті)
9. Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало) 10. Як написати «суха трава» чотирма буквами? ( Сіно)
Листок оцінювання
__________________
Назва станції
|
Кількість балів |
Підпис вчителя |
«Теоретична»
|
|
|
«Фразеологічна»
|
|
|
«Загадкова нотка»
|
|
|
«Народна»
|
|
|
«Логічна»
|
|
|
«Розвантажувальна»
|
|
|