Конспект уроку з теми " Євразія. Особливості фізико-географічного положення материка. Дослідження".При проведенні уроку використовуються прийоми та методи
такі як : Мозковий штурм, робота у групах, практичної діяльності.Матеріал конспекту допоможе активізувати роботу учнів,та цікаво провести урок.
ТЕМА: Євразія. Особливості фізико-географічного положення материка.
Дослідження.
Мета
Освітня: Дати загальну характеристику фізико-географічному положенню материка Євразія; охарактеризувати основні етапи дослідження материка.
Розвиваюча: Розвивати логічне мислення учнів про вплив географічного положення Євразії на природу, закріпити уміння користуватися картою, атласом, підручником
Виховна: Сприяти формуванню уяви про взаємозв’язок та єдність природних компонентів
Обладнання: фізична карта Євразії, атласи, підручники, зошити, олівці, лінійки, маркери, аркуші паперу
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Форма проведення: Робота в групах, індивідуальна, робота в парах
Методи проведення: Бесіда, диспут, проблемне викладання, частково-пошуковий метод
Після цього уроку учні зможуть:
Учні сидять в групах.
І. Організаційний момент (зачитується завдання уроку та мета уроку)
На дошці прикріплено плакат із зображенням “Острова мрій” та “Острова реалізованих сподівань”
П. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Сьогодні ми поведемо розмову по запитанням теми, яку вам доведеться відгадати зараз. Отже, запитання (перша буква відповіді буде записуватися назвою теми, кожна буква прикріплюється до дошки)
Запитання:
Отже, тема нашого уроку “Євразія”.
Сьогодні ми почнемо вивчення останнього із материків нашої планети – Земля. Давайте уявимо, що ми знаходимося на “Острові мрій”. Я вам кожному роздаю кораблики на вітрилах яких ви напишете про що ви мрієте дізнатися на уроці. Якщо на уроці ми це дізнаємося і вивчимо, то наші кораблики перепливуть до “Острова реалізованих сподівань”, тобто наші мрії збудуться.
(Зачитуються мрії дітей і кораблики прикріплюються до “Острова мрій”)
Ш. Вивчення нового матеріалу
Мозковий штурм
Вчитель: Ви пишите листа до свого друга з Австралії, який ще не бував на материку Євразія, чим ви зацікавите, щоб ваш друг приїхав на екскурсію по Євразії? (діти пропонують свої варіанти)
Вчитель: Що ми розглядаємо першим при вивченні материка?
Так, це його географічне положення. Що ми розуміємо під поняттям “Географічне положення”? (відповіді учнів)
ЗАВДАННЯ № 1. Визначити особливості географічного положення відносно (кожній групі видається своє завдання)
1 група – відносно екватора
2 група – відносно початкового меридіану
3 група – відносно океанів
4 група – відносно інших материків
5 група – відносно кліматичних поясів
6 група – дає повну характеристику географічному положенню Євразії (аналізує відповідь усіх груп)
Таким чином ми знаємо уже деякі відомості.
ЗАВДАННЯ № 2. (спільне для всіх груп).
Порівняти площу і географічне положення Євразії та Північної Америки. Результати необхідно занести до таблиці
№ п/п |
Ф Г Р |
М а т е р и к и |
|
Євразія |
Північна Америка |
||
|
відносно екватора |
Північна |
північна |
|
відносно 0º меридіану |
Більше у східній |
у західній |
|
відносно інших материків (показа-ти чим з’єднана) |
Найближче до Африки, Австралії, Північна Америка |
до Південної Америки, Євразії |
|
відносно океанів |
Всі чотири |
три океани |
|
протяжність |
Із заходу на схід |
із півночі на південь |
|
площа |
53,4 млн км² |
24,2 млн.км² |
Підводиться підсумок таблиці: визначаються спільні та відмінні риси материків.
Проблемне запитання:
Ви порівняли два материки. На вашу думку, де більша різноманітність природних умов? Поясніть чому?
(Пояснення біля карти)
На Євразії:
ЗАВДАННЯ № 3. Здійсніть увну подорож по карті за маршрутом і перелічіть півострови, моря, затоки, протоки, які розташовані по цьому маршруту. На обговорення дається 5 хвилин.
1 варіант (1-4 групи): Санкт-Петербург – порт Бомбей (Індостан)
2 варіант (2-5 групи): Владивосток – Бомбей
3 варіант (3-6 групи): Санкт-Петербург – Владивосток
Після обговорення один представник від кожного варіанту показує по карті.
ЦІКАВА ГЕОГРАФІЯ
Протока Ла-Манш у перекладі з французької мови означає:
Отже, ми ще не визначили крайні точки та їх географічні координати.
ЗАВДАННЯ № 4.
За допомогою атласу по фізичній карті “Євразія” в визначити географічні координати крайніх точок:
1 група – найпівденну (мис Піай: 1º пн.ш; 104º сх.д.)
2 група – найпівнічну (м. Челюскін: 38º пн.ш; 104º сх.д)
3 група – найзахіднішу (мис Рока: 38º пн.ш; 9º зх.д)
4 група – найсхіднішу (мис Дежнєва: 66º пн.ш; 169º зх.д)
Знаючи крайні точки, ми можемо визначити протяжність материкової частини Євразії.
Тому 5 група визначає протяжність із півночі на південь материкової частини по 104º меридіану.
6 група – протяжність із заходу на схід по 40º паралелі.
На виконання завдання дається 3 хвилини.
Біля дошки задачу розв’язують два учні з різних груп
Виконання завдання
по 104º меридіану, протяжність із півночі на південь
76º - 1º = 75º - протяжність у градусах
Так як 1º дуги меридіану становить 111 км, то 75º х 111 км = 8325 км
по 40º широти, протяжність із заходу на схід
Так як із заходу на схід материк знаходиться у різних півкулях, то:
9º зх.ш + 128º сх.д. = 137º, 1º дуги паралелі 40º = 85,4 км, тому 137º х 85,4 = 1169,8 км ~ 12 тис. км.
Висновок:
Отже, протяжність із заходу на схід більша ніж із півночі на південь, материк видовжений більше із заходу на схід.
ЗАВДАННЯ № 5.
Підписати крайні точки материка в контурній карті. (На виконання завдання дається 5 хвилин)
Найвіддаленішим від океану місцем Землі є місто Кизил, засноване у 1914 р. в місці зливання річок Великого та Малого Єнісею. Тут споруджено обеліск “Центр Азії”.
Проблемне запитання: Відомо, що до складу Євразії входить 2 частини суші: Європа та Азія. Чи відомо вам, де проходить межа між ними?
Записують в зошитах.
Межа між ними проходить по східному підніжжю Уральських гір, річка Емба (Урал), північному узбережжю Каспійського моря, Кумо-Маничської западини, на північ від Кавказу, Азовське, Чорне море, протоки Босфор, Дарданели до Середземного моря.
Материк досліджувало багато мандрівників. Але про цю територію було відомо ще в часи античних географів.
Що було відомо про територію у П тис. до нашої ери?
Зачитується повідомлення.
Великий внесок у дослідження вніс Марко Поло
Зачитується повідомлення.
ЗАВДАННЯ № 6.
За допомогою тексту підручника зачитати, коли почалися справжні дослідження наукового напрямку?
Окремої уваги заслуговує дослідження Центральної Азії Миколою Пржевальським.
Зачитується повідомлення
Тепер давайте повернемося до наших островів, чи збулися наші мрії?
Так, ми дізналися про все, що мріяли, тому наші кораблики причалюють до берегів “Острова здійснення сподівань”
ЗАКРІПЛЕННЯ
І. Робота з сигнальними карточками: якщо так – зелена карточка, ні – червона. Піднімають відповідну карточку
П. Про що говорять ці географічні назви?(Назви написани на окремих аркушах і показуються по карті)
Ш. Записати відповідь у коді
І П Ш
1. АРАВІЙСЬКИЙ 1. ЄВРОПА 1. ТИХИЙ
2. ІНДОСТАН 2. АЗІЯ 2. ІНДІЙСЬКИЙ
3. КАМЧАТКА 3.ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ
4. СКАНДИНАВСЬКИЙ 4. АТЛАНТИЧНИЙ
Відповіді: 122; 222; 321; 413; 514
ВИСНОВОК УРОКУ
Отже:
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Загальне: У к/к позначити затоки, протоки, моря, океани, острови, півострови
Повідомляються результати роботи на уроці, виставляються бали з поясненням вчителя.
1