Конспект уроку з теми " Євразія. Особливості фізико-географічного положення материка. Дослідження"

Про матеріал

Конспект уроку з теми " Євразія. Особливості фізико-географічного положення материка. Дослідження".При проведенні уроку використовуються прийоми та методи

такі як : Мозковий штурм, робота у групах, практичної діяльності.Матеріал конспекту допоможе активізувати роботу учнів,та цікаво провести урок.

Перегляд файлу

 

ТЕМА:   Євразія. Особливості фізико-географічного положення материка.

       Дослідження.

Мета

Освітня: Дати загальну характеристику фізико-географічному положенню материка Євразія; охарактеризувати основні етапи дослідження материка.

Розвиваюча: Розвивати логічне мислення учнів про вплив географічного положення Євразії на природу, закріпити уміння користуватися картою, атласом, підручником

Виховна:   Сприяти формуванню уяви про взаємозвязок та єдність природних компонентів

Обладнання:   фізична карта Євразії, атласи, підручники, зошити, олівці, лінійки, маркери, аркуші паперу

Тип уроку:       Вивчення нового матеріалу

Форма проведення: Робота в групах, індивідуальна, робота в парах

Методи проведення: Бесіда, диспут, проблемне викладання, частково-пошуковий метод

 

Після цього уроку учні зможуть:

  1. Розповісти про географічне положення материка
  2. Показувати на фізичній карті світу материк Євразію
  3. Виділяти основні положення про етапи дослідження материка.

 

ХІД УРОКУ

 

Учні сидять в групах.

І. Організаційний момент (зачитується завдання уроку та мета уроку)

На дошці прикріплено плакат із зображенням “Острова мрій” та “Острова реалізованих сподівань”

П. Актуалізація опорних знань

 

Вчитель: Сьогодні ми поведемо розмову по запитанням теми, яку вам доведеться відгадати зараз. Отже, запитання (перша буква відповіді буде записуватися назвою теми, кожна буква прикріплюється до дошки)

Запитання:

  1. Тіло цієї тварини вкрите жорсткими голками, це ендеміки найсухішого материка (Єхидна)
  2. Сухі річкові долини, на території найжаркішого материка, вода в них може з’являтися лише зрідка (Ваді)
  3. Діючий вулкан на самому холодному материку (Еребус)
  4. Найповноводніша і найбільша на планеті за площею басейна річка, в перекладі “Гримуча вода” (Амазонка)
  5. Затока “Льодяний мішок” – носить назву на честь свого дослідника (Гудзонова)
  6. Найдовша річка на планеті (Ніл)
  7. Озеро, назване на честь англійської королеви англійцями у ХІХ столітті (Вікторія)

 

Отже, тема нашого уроку “Євразія”.

Сьогодні ми почнемо вивчення останнього із материків нашої планети – Земля. Давайте уявимо, що ми знаходимося на “Острові мрій”. Я вам кожному роздаю кораблики на вітрилах яких ви напишете про що ви мрієте дізнатися на уроці. Якщо на уроці ми це дізнаємося і вивчимо, то наші кораблики перепливуть до “Острова реалізованих сподівань”, тобто наші мрії збудуться.

(Зачитуються мрії дітей і кораблики прикріплюються до “Острова мрій”)

 

Ш. Вивчення нового матеріалу

Мозковий штурм

Вчитель: Ви пишите листа до свого друга з Австралії, який ще не бував на материку Євразія, чим ви зацікавите, щоб ваш друг приїхав на екскурсію по Євразії? (діти пропонують свої варіанти)

Вчитель: Що ми розглядаємо першим при вивченні материка?

Так, це його географічне положення. Що ми розуміємо під поняттям “Географічне положення”? (відповіді учнів)

 

ЗАВДАННЯ № 1. Визначити особливості географічного положення відносно (кожній групі видається своє завдання)

1 група – відносно екватора

2 група – відносно початкового меридіану

3 група – відносно океанів

4 група – відносно інших материків

5 група – відносно кліматичних поясів

6 група – дає повну характеристику географічному положенню Євразії (аналізує відповідь усіх груп)

Таким чином ми знаємо уже деякі відомості.

 

ЗАВДАННЯ № 2. (спільне для всіх груп).

Порівняти площу і географічне положення Євразії та Північної Америки. Результати необхідно занести до таблиці

п/п

Ф Г Р

М а т е р и к и

Євразія

Північна Америка

  1.  

відносно екватора

Північна

північна

  1.  

відносно 0º меридіану

Більше у східній

у західній

  1.  

відносно інших материків (показа-ти чим зєднана)

Найближче до Африки, Австралії, Північна Америка

до Південної Америки, Євразії

  1.  

відносно океанів

Всі чотири

три океани

  1.  

протяжність

Із заходу на схід

із півночі на південь

  1.  

площа

53,4 млн км²

24,2 млн.км²

 

 Підводиться підсумок таблиці: визначаються спільні та відмінні риси материків.

 

Проблемне запитання:

Ви порівняли два материки.  На вашу думку, де більша різноманітність природних умов? Поясніть чому?

(Пояснення біля карти)

На Євразії:

  1. Велика протяжність з заходу на схід, із півночі на південь
  2. Є місця дуже віддалені від океану
  3. Більший вплив океанів
  4. Крайній південь знаходиться у екваторіальному кліматичному поясі

 

ЗАВДАННЯ № 3. Здійсніть увну подорож по карті за маршрутом і перелічіть півострови, моря, затоки, протоки, які розташовані по цьому маршруту. На обговорення дається 5 хвилин.

1 варіант (1-4 групи): Санкт-Петербург – порт Бомбей (Індостан)

2 варіант (2-5 групи): Владивосток – Бомбей

3 варіант (3-6 групи): Санкт-Петербург – Владивосток

Після обговорення один представник від кожного варіанту показує по карті.

 

ЦІКАВА ГЕОГРАФІЯ

 

Протока Ла-Манш у перекладі з французької мови означає:

  1. “комірець” – тому, що дами, які плили на пароплавах через протоку, піднімали комірці захищаючись від вітру
  2. “рукав” – за своєю формою нагадує рукав
  3. “капелюх” – сильний вітер здував з пасажирів, які плили на пароплавах через протоку, капелюхи

Отже, ми ще не визначили крайні точки та їх географічні координати.

 

ЗАВДАННЯ № 4.

За допомогою атласу по фізичній карті “Євразія” в визначити географічні координати крайніх точок:

1 група – найпівденну (мис Піай: 1º пн.ш; 104º сх.д.)

2 група – найпівнічну (м. Челюскін: 38º пн.ш; 104º сх.д)

3 група – найзахіднішу (мис Рока: 38º пн.ш; 9º зх.д)

4 група – найсхіднішу (мис Дежнєва: 66º пн.ш; 169º зх.д)

Знаючи крайні точки, ми можемо визначити протяжність материкової частини Євразії.

Тому 5 група визначає протяжність із півночі на південь материкової частини по 104º меридіану.

6 група – протяжність із заходу на схід по 40º паралелі.

На виконання завдання дається 3 хвилини.

Біля дошки задачу розвязують два учні з різних груп

Виконання завдання

по 104º меридіану, протяжність із півночі на південь

76º - 1º = 75º - протяжність у градусах

Так як 1º дуги меридіану становить 111 км, то 75º х 111 км = 8325 км

по 40º широти, протяжність із заходу на схід

Так як із заходу на схід материк знаходиться у різних півкулях, то:

9º зх.ш + 128º сх.д. = 137º, 1º дуги паралелі 40º = 85,4 км, тому 137º х 85,4 = 1169,8 км  ~ 12 тис. км.

Висновок:

Отже, протяжність із заходу на схід більша ніж із півночі на південь, материк видовжений більше із заходу на схід.

 

ЗАВДАННЯ № 5.

Підписати крайні точки материка в контурній карті. (На виконання завдання дається 5 хвилин)

Найвіддаленішим від океану місцем Землі є місто Кизил, засноване у 1914 р. в місці зливання річок Великого та Малого Єнісею. Тут споруджено обеліск “Центр Азії”.

 

Проблемне запитання: Відомо, що до складу Євразії входить 2 частини суші: Європа та Азія. Чи відомо вам, де проходить межа між ними?

Записують в зошитах.

Межа між ними проходить по східному підніжжю Уральських гір, річка Емба (Урал), північному узбережжю Каспійського моря, Кумо-Маничської западини, на північ від Кавказу, Азовське, Чорне море, протоки Босфор, Дарданели до Середземного моря.

Материк досліджувало багато мандрівників. Але про цю територію було відомо ще в часи античних географів.

Що було відомо про територію у П тис. до нашої ери?

Зачитується повідомлення.

Великий внесок у дослідження вніс Марко Поло

Зачитується повідомлення.

 

ЗАВДАННЯ № 6.

 За допомогою тексту підручника зачитати, коли почалися справжні дослідження наукового напрямку?

Окремої уваги заслуговує дослідження Центральної Азії Миколою Пржевальським.

Зачитується повідомлення

Тепер давайте повернемося до наших островів, чи збулися наші мрії?

Так, ми дізналися  про все, що мріяли, тому наші кораблики причалюють до берегів “Острова здійснення сподівань”

 

 

 

 

ЗАКРІПЛЕННЯ

 

І. Робота з сигнальними карточками: якщо так – зелена карточка, ні – червона. Піднімають відповідну карточку

  1. Євразія повністю знаходиться у північній півкулі (так)
  2. Омивається трьома океанами (ні)
  3. Більша територія знаходиться у східній півкулі (так)
  4. Материк ділиться на 2 частини світу (так)
  5. На материку знаходиться найвища вершина світу (так)

 

П. Про що говорять ці географічні назви?(Назви написани на окремих аркушах і показуються по карті)

  1. ТАПИЛЄВХ (Лаптєвих море)
  2. ЖЕНАДЄВ (Дежнєва мис)
  3. АБРИНЕГОВ (Берингова протока)
  4. ЕВЕЦНАРЕБ (Баренцеве море)

 

Ш. Записати відповідь у коді

   І   П   Ш

1. АРАВІЙСЬКИЙ 1. ЄВРОПА  1. ТИХИЙ

2. ІНДОСТАН  2. АЗІЯ  2. ІНДІЙСЬКИЙ

3. КАМЧАТКА     3.ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ

4. СКАНДИНАВСЬКИЙ   4. АТЛАНТИЧНИЙ

  1. ПІРІНЕЙСЬКИЙ

 

Відповіді: 122; 222; 321; 413; 514

 

 

 

ВИСНОВОК УРОКУ

 

Отже:

  1. Євразія – найбільший материк планети
  2. Входить 2 частини світу
  3. Природа більше різноманітніша порівняно з іншими материками
  4. Великий внесок у дослідження внесли російські дослідники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

 

Загальне: У к/к позначити затоки, протоки, моря, океани, острови, півострови

 

  • учням, котрі бажають отримати 10-12 балів, приготувати повідомлення про одне із своєрідних місць материка. Наприклад: “Ейфелева башня”;
  • учням, що мають бажання отримати 7-9 балів, приготувати вірші, загадки, ребуси, що відносяться до географічних об’єктів Євразії;
  • учням середнього рівня знань прочитати уважно параграфа, знати відповіді на запитання;
  • низький рівень знань – прочитати уважно і вміти переказати зміст тексту.

 

Повідомляються результати роботи на уроці, виставляються бали з поясненням вчителя.

 

 

1

 

doc
Додано
29 червня 2018
Переглядів
829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку