Дата: 21.01.2021
Тема: Я і мої рідні
Мета: формувати поняття «родина», «продовжувачі роду», «рід», «рідня», бажання берегти родинні зв'язки; сприяти формуванню в учнів уявлення про сім’ю, родину, як осередок любові, взаємодопомоги та відповідальності; вчити учнів складати родовідне дерево; систематизувати знання дітей про права та обов’язки кожного члена сім’ї; розвивати пізнавальний інтерес до дослідження історії свого роду; виховувати шанобливе ставлення до батьків, старших родичів.
Обладнання та матеріали: класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери, комп’ютер, мультимедійний проектор; квітка побажань; ребуси; картки з віршем «Моя сім’я»; картки до вправи «Знайди слово»; малюнок до казки «Ріпка»; зображення родовідних дерев.
Хід уроку
І. Ранкове коло
1. Привітання
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, донечко!
Доброго ранку, татусю й матусю!
Доброго ранку вам, сонячні друзі!
Доброго ранку, учителько мила!
В слові вітання є радості сила.
2. Вправа «Квітка побажань»
* Нехай сьогоднішній день принесе тобі радість;
* Нехай всі твої бажання сьогодні здійсняться.
* Бажаю дізнатися багато цікавого…
(Діти, передаючи один одному квітку, висловлюють свої побажання).
3. Щоденні новини
Черговий учень відмічає погоду в календарі природи.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2. Індивідуальне завдання
Читання вірша «Моя сім’я»
Мама, тато, дід, бабуся –
Всіх назву, не помилюся.
Старший братик і сестричка
В нас … невеличка.
Не спиняйте, бо зіб’юся:
Мама, тато, дід, бабуся...
Старший брат, сестра і я
Отака у нас … (сім’я).
ІІІ. Повідомлення теми
Складання асоціативного куща «Моя сім’я»
Мама тато брат
сестра
СІМ’Я дідусь
бабуся дядько
подруга тітка сусід
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди про сім’ю, рід.
Так, родина — найдорожче для кожного з нас.
Ви зовсім по-іншому подивитесь на свою сім'ю і зрозумієте, як багато залежить від вас, щоб сім'я була щаслива. Але вам доведеться попрацювати, щоб більше дізнатися про найближчих вам людей.
2. Фізкультхвилинка
(зігнути пальці в кулачки)
Раз – турботлива матуся, (розігнути 1-й палець)
Два – до татка пригорнуся, (розігнути 2-й палець)
Бабця – три, дідусь – чотири, (розігнути 3-й і 4-й пальці)
П'ять – сестричку полічили. (розігнути 5-й палець)
Ось така моя родина: (швидко стиснути і розтиснути кулачки кілька разів)
І привітна, і гостинна. (поплескати в долоні)
Леся Вознюк
Запитання для обговорення:
•• Скільки людей у цій родині? (Шість)
•• Скільки людей у вашій родині? (Відповіді дітей.)
3. Робота з підручником (с.12)
а) Робота за малюнком
Працюємо разом. Розгляд малюнка на сторінці.
б) Відповіді на запитання
4. Вправа «Знайди слово»
Знайдіть та обведіть у таблиці слова, що записані в рамці знизу.
5. Вправа «Головне правило родини»
Позначте цифрами, хто за ким тягнув ріпку, та, обвівши букви, назвіть головне правило родини.
Висновок: «Отже, головне правило родини – допомога».
6. Руханка «Сім’ї тваринок»
У мами левиці є… (левенята). (Діти «трясуть гривкою».)
А у ведмедиці — …(ведмежата). (Ходять на місці, як ведмідь.)
У мами зайчихи є… (зайченята). (Стрибають на місці, як зайчик.)
У качки — маленькі… ( каченята). (Махають руками, як крильцями.)
У моїх батьків є… (я). (Обіймають себе.)
Щаслива і дружна наша… (сім’я).
7. Робота в зошитах (с. 4-5)
а) Намалюйте парасольку над тим, про кого ви піклуєтесь вдома.
б) Розгляньте малюнок родини, яка зібралася на сімейне свято. Порахуйте та запишіть, скільки дітей в цій родині.
8. Гра «Будуємо дім»
- З чого починається сім'я? З розуміння, доброти, прощення, але головне з турботи один про одного. В хорошій сім'ї - теплий, гостинний, затишний будинок. Такий будинок створюється по цеглинці. Він дає людині не тільки дах, але і зберігає душевне тепло, є джерелом радості. А це залежить і від того, чим і як живе сім'я, який сімейний уклад і традиції.
Давайте побудуємо такий будинок.
На цеглинках написані питання:
- Хто миє посуд?
- Хто заробляє гроші?
- Хто ходить за покупками?
- Хто доглядає за тваринами?
- Хто прибирає постіль?
- Хто готує вечерю, варить обід?
- Хто пилососить?
(Діти по черзі виходять, беруть цеглинки, читають питання, відповідають на нього і прикріплюють так, щоб побудувати будинок.)
- Молодці! Будинок для дружної сім'ї готовий!
А будинок, заставлений добром - ще не будинок.
І навіть люстра над столом - ще не будинок.
Чого не вистачає в цьому будинку? (Людей, близьких, тварин)
- Так давайте візьмемо в руки будиночки і заселимо їх рідними та близькими людьми. Впишіть їх імена в прямокутники вікон.
Поселимо в наш будинок маму, тата, сина, доньку, бабусю, дідуся…
- Розкажіть, що робить кожен член родини протягом тижня.
9. Бесіда «Чому треба слухатися батьків» (пояснити необхідність
слухатися батьків)
Прислухайся, дитино,
до батьківського слова,
що сповнене терпіння,
турботи і любові.
Прислухайся, дитино,
до дідуся поради,
бо й татові твоєму
не раз він мудро радив.
Прислухайся, дитино,
до рідної матусі,
якій дісталась ніжність
і ласка від бабусі.
Збери усі поради,
не загуби нічого.
Про тебе також скажуть:
— Прислухайтесь до нього!
Леся Вознюк
Запитання для обговорення:
•• Які поради ви отримали від своїх батьків? (Відповіді дітей.)
•• А що вам радили бабусі та дідусі? (Відповіді дітей.)
•• А чи знаєте ви, кого вважають найслухнянішою дитиною у природі?
- Послухайте оповідання.
Найслухняніша дитина
Найслухнянішими дітьми серед диких тварин вважаються дельфінята. У перший рік свого життя маленький дельфін не відпливає від матері більш як на три метри. Він в усьому наслідує її, повторює кожен рух і кожну зупинку. Так він вчиться усього, що знадобиться у житті: добувати собі їжу, уникати небезпек, спілкуватися з іншими дельфінами.
Висновок: «Дітям потрібно слухатися батьків, щоб уникати небезпек та навчитися всього, що знадобиться у житті».
10. Вправа «Крісло автора»
Розповіді учнів про свою сім’ю.
- Що ж роблять для вас тато й мама?
- А які ваші бабусі й дідусі? (Вони мудрі та надійні)
- Тож, шануйте своїх дідусів та бабусь – вони зібрали всю мудрість і досвід за своє життя, і готові поділитися з вами. Прислухайтесь до їхніх порад. Народна мудрість говорить: «Поважай старих людей, як своїх батьків».
11. Ознайомлення з родовідним деревом
а) Бесіда
- Як би ти жив, якби не було сім’ї?
- Ти колись сумував за своєю сім’єю?
- Чим у своїй сім’ї ти пишаєшся?
- Що особливого є у твоєї сім’ї?
б) Розповідь учителя
Традиційно історію роду показують у вигляді дерева. Як дерево росте від коріння, так і кожен рід тримається на найстаріших його членах, бо саме вони мають великий життєвий досвід, допомагають молодим. Коріння – це наші предки – прабабусі та прадідусі. У них минуле роду, його пам'ять. Міцний стовбур – це ваші дідусі та бабусі. Гілля – ваші батьки, їхні сестри та брати, ваші тітки й дядьки. Ви – листочки на цьому дереві. Ми побачили, як ведеться рід від найстарших до наймолодших – це і є родовід.
Родовід – це історія поколінь певного роду, послідовність поколінь.
Відповідно й дерево роду зветься родовідним.
Це дерево – наш славний родовід.
Це батько, мати, прадід твій і дід.
Щоб скласти таке родовідне дерево, потрібно зібрати багато інформації про свій рід. Легко буде записати членів своєї родини, бо ви живете разом. Важче знайти інформацію про далеких родичів і про тих, кого вже немає на світі. Тут потрібна допомога дідусів, бабусь, прадідусів та прабабусь. Але робота це не марна. Часто родовідне дерево називають деревом пам’яті, бо кожна людина, яка приходить у цей світ, повинна залишати про себе пам'ять. А ми маємо пам’ятати й шанувати свій рід, бо він дав нам життя. Сам народ підказує нам : «Хто рід свій забуває, тому щастя немає».
в) Створення родовідного дерева учнями
- Зараз я пропоную вам скласти сімейне дерево (Приклад на дошці).
Для цього нам необхідно на альбомних аркушах намалювати дерево, а на його гіллі, в листочках, розмістити зображення (фотографії) членів вашої родини.
Діти виконують роботу, звучить пісня Н.Яремчука « Родина ».
V. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Відповіді на запитання
– Що потрібно кожній людині?
– Що таке сім’я?
- Чому для тебе важлива твоя сім’я?
-За що ти любиш свою сім’ю?
2. Гра «Продовж речення»
Дочка моєї мами – то ….моя сестра.
Найбільше ласкає свою дитину….мама.
Своїх онуків розуму навчає старенький ….дідусь.
Твою матусю донечкою зве твоя …бабуся.
Син мого дідуся – ….мій тато.
Дочка моєї бабусі – моя ….мама.
Тато мого тата – ….дідусь.
Онук чи онучка моєї бабусі – ….це я.
3. Вправа «Моя мрія»
- У кожного з вас є мрія про свою сім’ю. Складіть долоньки разом, піднесіть їх до ротика і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію, щоб…». Заховайте свою мрію в кулачок, притуліть до серця і відпустіть, дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збудуться.