Конспект уроку з трудового навчання для 4 класу на тему "Техніка орігамі. Створення об’ємних фігур. Фігурки японського журавлика"

Про матеріал

В ході уроку учні навчатимуться створювати об'ємні фігури технікою орігамі. Доповнять орігамі додатковими елементами оздоблення за власним задумом, а також виконають фігурку японського журавлика та створять композицію з нею.

Перегляд файлу

Тема.           Журавлик,  журавлик,

                японський  журавлик,

                ти  вічно  живий  сувенір.

                     Техніка  орігамі.    Створення  об’ємних  фігур  технікою 

                      орігамі.    Доповнення  орігамі  додатковими  елементами  та 

                      оздоблення  за  власним  задумом. Виконання  фігурки 

                     японського  журавлика та  створення  композицій  із  нею

 

Мета: - ознайомити  із  історією  фігурки  японського  журавлика;

             - навчати  дотримуватись  правил  складання;

             - вчити  слухати  усні  рекомендації  вчителя,  робити  послідовні  дії;

        - виготовити  фігурку  японського  журавлика  за  поданою  схемою;

        - навчати  створювати композиції використовуючи фігурки  журавликів;

             - розвивати  творчі  здібності,  впевненість  у  своїх можливостях;

           -  вміння  працювати  в  команді;

            -  розвиток  навичок  виконання  операцій  із  ручних  технік  обробки 

             паперу;

           - економне  використання  матеріалів;

            - стимулювати  розвиток   памяті, покращувати  окомір;

  •       - шанобливе  ставлення  до  людей  праці  до  культурних  традицій 

       народів  світу.

 

Тип  уроку:        комбінований

 

          Обладнання:  -  дидактичний  матеріал:

                            - інструкційні  картки  виготовлення  фігурки японського журавлика;

                  -  картки  з  правилами  по  техніці  складання  орігамі;

                 -  картки  з  правилами   роботи  в   групах;                

         -  картки  з  завданням  для  кожної  групи;

         -  таблиці  для  проведення інтерактивної  вправи  «Ерудит».                  

         -  іграшковий  мікрофон  для  проведення   інтерактивної  вправи 

          «Мікрофон»;

 

 Матеріали: -  папір  для  виготовлення  фігурки  журавлика, 

          - заготовка  «попередньої  основи»,  матеріали  для виготовлення   композицій:

          - білий  аркуш  картону,  фарби,     пензлики, чорна  гелева  ручка;

          - білий  аркуш  картону,  кольоровий   папір,  клей,  ножиці;

         - білий  аркуш  картону,  пластелин,   стеки,  дощечка  для  ліплення.

 

                            Хід  уроку                        

І.        Етап  орієнтації

         Сьогоднішній  урок  є  другим  уроком  в  системі  уроків  за темою «Орігамі».  Ми  ще  на  сходинку  піднімемось  у  даній  техніці,  зробимо  крок  до  здійснення  мрій  усіх  дітей  світу.

ІІ.      Етап  покладання  мети

В  ході  цього  уроку  ми  ознайомимось  з  історією фігурки  японського  журавлика,  навчатимемось  дотримуватись  правил  складання  орігамі,  слухати  усні  рекомендації  вчителя,  читати  креслення,  а  також   виготовимо  фігурку  японського  журавлика.

ІІІ.      Етап  проектування

      Чому  ж  журавлика?  Бо  в  Японії   журавлик – символ  здійснення  мрій  всіх  дітей,  а  особливо  Салако  Сасакі – японської  дівчинки – легенди.

ІV. Етап  організації  виконання  плану  діяльності

             Вправа   « Продовж  думку »

  • Вперше  орігамі  зародилося  в … ( Японії ).
  • Слово  орігамі  означає…  ( «орі» - складати,  «гамі» - папір;  походить  від  японських  слів.).
  • Мистецтво  створення  паперових  моделей  нараховує…( 2000  років ).
  • Для  того, щоб  правильно  виготовити  фігурку  орігамі,  потрібно…

     ( чітко  дотримуватись  інструкції  складання ).

  • Орігамі  на  Сході  вважалось  символом…  (миру,  спокою  і  сімейного  вогнища ).
  •  Записки,  складені  у  формі  метелика,  квітки,  були…  (символом  дружби,  прихильності,  доброго  побажання ).

   Вправа  «Мікрофон»

   Познайомити  товаришів  із тими  повідомленнями, які  ви  підготували  за  темою  « Орігамі».  (Див.  додаток  1)

а)    теорія

    Зараз  орігамі  захоплюється  весь  світ!  І  це  не  дивно.

Адже  з  одного  листка  паперу  можна  скласти  тисячі  найрізноманітніших  фігурок.  Нескладні  прийоми  складання  і  безмежна  фантазія  можуть  створити  за  допомогою  орігамі  весь  світ.  Світ  особливий – радісний,  веселий,  добрий, - і ні  на  що  інше  не  схожий.  А  тепер я  розкажу  вам  одну  історію,  на  жаль,  сумну,  навіть  трагічну.

    В  1945  році,  в  кінці  Другої  світової  війни,  на  японське  місто  Хіросіма  була  скинута  американська  атомна  бомба,  яка  забрала  більше  75.000  життів.  Ті,  хто  не  згорів  заживо,  були  приречені  на  повільну смерть  в  муках – смерть від  лейкемії – захворювання  крові,  яке  було  викликане  опроміненням. 

  Серед  них  була  і  Садако  Сасакі,  лейкемія  в  якої  була  виявлена  в  1955  році.  На  той  час  їй  було  12  років. 

   В  той  трагічний  день  Садако  була  в  2 кілометрах  від  епіцентру вибуху.  Вона  була  лише  однією  з  тисяч  опромінених  в  той  день  дітей,  яким  через  роки  був  поставлений  діагноз – лейкемія, або  «атомна  хвороба».

   Коли  Садако  лежала  в  лікарні,  один із  її  друзів  склав  для  дівчинки  паперового  журавлика.  Це  був  символічний  жест,  тому  що  журавель  в  Японії  здавна  вважався  священним  птахом,  який  живе  тисячу  років  і  виконує  найзаповітніші  бажання.  Але  бажання  могло  збутися  лише  у  людини,  котра  своїми  руками  складе  з  паперу  тисячу  журавликів.

   Садако  почала  складати  паперових  журавликів.  Вона  робила  їх  з  будь-якого  аркуша  паперу, який  потрапляв  їй  під  руку.  Спочатку дівчинка  хотіла  побажати  здоровя  для  себе, але  потім передумала  і  почала  просити  у священного  журавля  миру  для  всіх дітей  нашої  планети. 
    До  дня  своєї  смерті  Садако  встигла  зробити  з  паперу  644  журавлики.  Пізніше  її  друзі  склали  журавликів,  яких  не  вистачало.  Через деякий  час  японські  діти  організували  свій  клуб  і  почали  збирати гроші  на  памятник  всім  дітям,  які  загинули  від  атомної  бомби.

   За  три  роки  вони  зуміли  зібрати  потрібну  суму. В цьому  їм  допомогли  ровесники  ще  з  9  країн. В  кінці  1958  року  в Хіросімі  був  облаштований  парк  Миру, і в  ньому  зявився  монумент, про  який  мріяли друзі  Садако. З  тих  пір  і  до  наших  днів  кожен  рік  6  серпня, в  день  бомбардування,  цей  монумент  покривається  гірляндами  з  тисяч  паперових журавликів. 

  В  наш  час,  коли  на  Україні  така  неспокійна  ситуація,  чого  б  ви  хотіли  побажати  усім-усім?

_Звісно,  миру.

    Я  пропоную  вам  приєднатись  до  своїх  японських  ровесників, хоча  б  подумки. Давайте допоможемо  їм  виготовити  частинку  гірлянди  з  японських  журавликів, чим  підтримаємо  пам’ять  про  Садако  Сасакі  і  всіх  загиблих 

дітей  світу.

б)   практика

   На  минулому  уроці  ми  навчались  виготовляти  простенькі  фігурки  в  техніці  орігамі, а  сьогодні  пропоную  зробити  японського  журавлика.

   Але  для  того,  щоб  правильно  виготовити  будь-яку  фігуру,  потрібно  взяти  до  уваги  правила  з  техніки  складання  орігамі.  Це  радять  вам  відомі  орігамісти.  (див.  додаток  1 попереднього  уроку).

  Тепер  і  ви  зможете  приєднатися  до  давнього  японського  мистецтва  і  створити  свою  власну  колекцію.  Кількість  її  «жителів»  може  бути  необмежена,  вона  залежить  від  вашої  фантазії,  бажання  і  наполягливості.  Розпочнемо  з  журавлика.

          Уважно  розгляньте  схеми.

(На  кожній  парті є  схеми – інструкційні  картки  виготовлення  фігури.  )

 

                      Інструкційна  картка

  виготовлення  фігурки  технікою  орігамі

                                «Журавлик»

 

 

 

 

                                                          1.  Зігніть  листок 

                                                               по  діагоналі.

 

  2.  Складіть  по

       вертикалі

 

 

3.  Розправте 

      верхній 

      трикутник

      в   квадрат

 

 

  4.   Переверніть

 

 

 

  5.  Перекиньте

       трикутник 

        направо

 

 

 

 

 

  6.  Розправте

      трикутник 

      в  квадрат

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  7.  Складіть  верхній  шар     8. Відігніть  їх  назад

       бокових кутів  до

       середини

 

                                                  9.  Розігніть  верхній 

                                                       шар  по  лініях

                                                       згину 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   10. Переверніть  фігуру       11. Зробіть  згини  до

                                                         Середини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 12. Розверніть  верхній       13. Зробіть  на  правому

      шар  по  лінії  згину             нижньому  кінці

                                                     згин  всередину

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  14. Зробіть  згин  всере-      15. Зігнути  всередину

        дину  на  лівому                   лівий  кінчик

        кінці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   16. Зігнути  крила                  17. Розправити  їх             

         навскоси

 

 

 

                                                    18. Готова  фігура

 

 

 

 

 

    Погляньте  на  уже  виконану  фігурку  журавлика. 

 Почнемо  роботу.

   ( Розгляд  та  аналіз  зразка.  Розгляд  схеми. Демонструю поетапне  виготовлення  фігури).

    Схема  виготовлення  журавлика налічує  18  етапів. Будьте  уважні,  виконуйте  всі  поради  з техніки  складання.  (Корегування  роботи  учнів).

      Вправа  «Робота  в  групах»

     Тепер  настав  час  для  нашої  ще  однієї  важливої  роботи. Пограємо  у  гру « Мистецька  студія».  Але  для  цього  ми  поділимось  на  три  групи,  кожна  з  яких  отримає  окреме  завдання. А  ще  для  злагодженої  роботи  потрібні  асистенти.

     Для  поділу  на  групи  пропоную  вам  кружечки  трьох  кольорів.  Виберіть  собі  будь-який.

     Тепер  учні,  котрі  вибрали  кружечки  червоного  кольору,  сядуть  за  стіл  №1,  хто  вибрав  кружечки  жовтого  кольору – за  стіл  №2, і  нарешті  ті,  хто  має  кружечки  зеленого  кольору, – за   стіл  №3.

 Займіть, будь ласка,  свої  місця  відповідно  до  кольорів  кружечків  і номерів  столів.

   Кожна  з  груп  отримає  окреме  завдання, адже  кожна група – це команда митців.(Див.  додато 3-5).

   Тепер  запрошую  до  себе  по  одному  учаснику  від  кожної  команди  для  отримання  завдання.

( Оголошую  завдання  для  команд,  а  також,  щоб  робота  була    чітко організована, нагадую  правила  роботи  в  групах.)(див.  додаток 2  )

    Перед  вами  є  матеріали,  а  також  інструкція  для  виконання  завдання. (Див.  додаток 3-5 ) Ознайомтеся  з  ними  і  приступайте  до  роботи.  Пам’ятайте,  що  робота обмежена  в  часі. Вам  знадобляться  правила  композиційної  побудови.  Давайте  колективно  їх  пригадаємо.

 

                                   Чим  же  будуть  займатися  асистенти ?

В  їх  обов’язки  входить:

- зібрати фігурки журавликів, які залишились  незадіяними  в композиціях.

- зробити  гірлянду  з  японських  журавликів  (насилити   зроблених журавликів  на  ниточку);

-  організувати  виставку  гірлянди  та  робіт  мистецької  студії.

VII.   Етап  контрольно-оцінювальний

    - в  якій  техніці  виконували  роботу?

    - в  чию  честь  споруджено  пам’ятник  у  місті  Хіросімі?

   - як  звали  дівчинку,  котра  робила  паперових  журавликів?

    - скільки  вона  їх  зробила?

    - що  виготовляли  на  сьогоднішньому  уроці?

    - що  запам’яталось?

        Вправа  «Ерудит» 

   А  на  завершення  пропоную  вам  справитися зі  схемою  і  розв’язати  завдання:

  Команда №1 – зачитайте  правильні  можливості  орігамі.

  Команда №2 – зачитайте  зайві визначення.

  Команда №3 – дайте  відповідь  на  таке  питання: що  потрібно  для  ово- лодіння  технікою  орігамі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчить  слухати  усні  рекомендації  вчителя

 

 

 

Знижує  активність  головного  мозку

 

Вчить  робити  послідовні  дії

 

 

 

Вчить  читати  креслення

 

Стає  на  заваді  виконання  іншого  завдання

 

 

 

Розвиває  впевненість  у  своїх  силах

 

ОРІГАМІ

 

 

Покращує  окомір

 

 

 

Підвищує  тривожність

 

Знижує  інтерес  до  будь-якого  мистецтва

 

 

 

Викликає  неприємні  відчуття

 

Стимулює  розвиток  памяті

 

 

 

Розвиває  творчі  здібності

 

 

Додатки

                                     Додаток  1

   Можливі  повідомлення  з  теми  «Орігамі»

                                       Кусудами

   Кусудами – одні  з  найдавніших   декоративних традиційних  японських  виробів  в  техніці  орігамі. «Кусурі» - японською  мовою  означає  «ліки»,  «тама» - «куля».  Отже, слово  «кусудама»  можна  перекласти  як  «лікуюча  куля».  Але, разом  з  тим,  так називаються  декоративні  кулеподібні  конструкції, зібрані з паперових  квітів,  модулів  іншої  форми.

   Кусудами  не  рідко  підвішували  в  кімнаті  хворого. Отримавши  в  подарунок  подібну  роботу,  зроблену  кількома  людьми,  хвора  людина  мимоволі  буде  сприймати  її  як  символ побажання  швидкого одужання, своєрідний  знак  уваги  та  турботи.

   Кусудами  зазвичай  збирають  з шести  однакових модулів, які  є  сторонами  куба,  і  підвішуються  на  тонку  кольорову  мотузку  до  стіни  чи  стелі.  Знизу  для  прикраси  можна  прикріпити  бубон.

 

                      Нові  можливості  орігамі    

   Орігамісти   користуються  для  виготовлення  фігурок  звичайним  папером.  Але  є  такі,  які  експериментують  з  новими  матеріалами.  Так  і  зявилося  ОРКАНІ – вироби  із  складених  листків  металізованої  марлі.  Цей  матеріал  тримає  форму,  а  вигини – плавні.

   Інші  працюють  з  металевою  фольгою.

  А  ще  цікавинкою  є  те,  що  почали  складати  фігурки  орігамі  в  середині  порожніх  пляшок.  Як  це  роблять – для  нас  ще  є  загадкою.

Рекорди  орігамі

 1.   30  жовтня  1995  року  японський  журавлик  був складений з  паперу  зі  стороною  33  метри.

 2.   Найбільшу  модель  панди  висотою  3 м  склали    з квадрата  зі стороною  8  метрів.

 3.   Найменшого  журавлика  склали  з  квадрата  зі стороною 1  мм.  При  роботі  користувалися  голками  та  мікроскопом.

 4.   Найменшу  фігурку  пахарити  (блохи)  склав іспанський  годинникар. Її  довжина  всього  лише  1\3 мм. Фігурка  пахарити  в  38  разів   менша  від  справжнього  паразита.

                                    Додаток  2.

                   Правила   роботи  в  групах

1.  Оберіть  спікера ( головуючого )  групи.

2.  Уважно  ознайомтесь  з  умовами  завдання.

3.  Колективно  обдумайте  та  узгодьте  вирішення   проблеми.

4.  Спікерам  розподілити  роботу  в  групах  так, щоб  кожен  учасник отримав  конкретне індивідуальне  завдання,  яке  б  вело  до досягнення  поставленої  мети.

5.  Спікерам  слідкувати  за  дотриманням  правил   роботи,  сприяти  дружній  атмосфері  у  групі.   

                                 Додатки  3-5                                

                             Інструкція

 по  виконанню  завдань  для  групи  № 1

1.  Створити  композицію,  використавши   аплікаційні  матеріали  (кольоровий  папір,  клей, ножиці)  та  аркуш  картону,  як  основу  аплікації,  задіявши  одну  або  декілька  виготовлених  вами  фігурок  японських  журавликів.

2.  Розпланувати  роботу,  враховуючи,  що  часвиготовлення  композиції  обмежений.

3.  Дати  назву  роботі,  беручи   до  уваги  те,  що тема  композиції   довільна.

4.  Завершити  роботу,  оголосити  про  це,  представивши  та  захистивши  композицію. 

                                  Інструкція

              по  виконанню  завдань  для  групи  № 2

1. Створити  композицію,  використавши  матеріали  для  ліплення  (пластилін,  стеки,  дощечку  для  ліплення )  та  аркуш  картону,  як  основу для  скульптури,  задіявши  одну  або  декілька фігурок  японських  журавликів.

2.  Розпланувати  роботу,  враховуючи,  що  час  на  виготовлення  композиції  обмежений.

3.  Дати  назву  композиції,  беручи  до  уваги  те,  що тема  роботи  довільна.

4.  Завершити  роботу,  оголосити  про  це,   представивши  та  захистивши  композицію. 

                                       Інструкція

               по  виконанню  завдань  для  групи    3

1. Створити  композицію,  використавши  живописні  матеріали  ( фарби, пензлі,  олівці )  та  аркуш  картону,  як  основу  малюнка, задіявши  одну  або

декілька  виготовлених  вами  фігурок  японських   журавликів.

2.  Розпланувати  роботу,  враховуючи,  що  час   виготовлення  композиції  обмежений.

3.  Дати  назву  композиції,  беручи  до  уваги  те,  що   тема  композиції  довільна.

4.  Завершити  роботу,  оголосити  про  це, представивши  та  захистивши  композицію.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравчук Алла
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Павич Н. М., Бучківська Г. В.)
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
2492
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку