Конспект уроку з української літератуи для учнів 5 класу на тему: Зірка МЕНЗАТЮК. «Таємниця козацької шаблі». Урок-підсумок.

Про матеріал
Форма проведення: квест «Козацькими стежками» . Мета: використовуючи матеріали повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», формувати навички практичного застосування набутих знань з літератури, мови, історії України, народознавства, географії, музики у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти вихованню в дітей почуття товариськості, доброзичливості, любов до читання, повагу до героїки наших предків.
Перегляд файлу

 

Тема: Зірка МЕНЗАТЮК. «Таємниця козацької шаблі». Урок-підсумок.

Форма проведення:  квест «Козацькими стежками»

Мета:  використовуючи матеріали повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», формувати навички практичного  застосування набутих знань з літератури, мови, історії України, народознавства, географії, музики у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти вихованню в дітей почуття товариськості, доброзичливості, любов до читання, повагу до героїки наших предків.

Обладнання: набори літер, карки для географічного лото, мультимедійна презентація «Козацькі могили», картки із закодованими висловами, аудіозаписи козацької пісні та Гімну України.

Правила квесту:

  1. Клас жеребкуванням розподіляється на дві команди.
  2. Учитель-ведучий працює з командами одночасно, спочатку перевіряє завдання тієї команди, яка випередила своїх суперників, а якщо завдання виконане неправильно взагалі, або частково, у бій вступає інша команда.
  3. Задача кожної команди – якомога краще виконати завдання, щоб отримати максимальну кількість підказок-букв (команди виконують однакові завдання, але букви отримують різні.  Чим більше команда назбирає букв, тим швидше і якісніше виконає вирішальне завдання в кінці гри).
  4. За правильно виконане завдання у кожному конкурсі передбачена певна кількість букв, але якщо учні не впоралися, або впоралися частково, учитель повинен видати замість букв знак питання. Протягом гри команда може проявити себе творчо і за рішенням учителя обміняти знаки питання на букви.

Хід гри:

Ведучий: Шановні друзі! Сьогоднішня наша зустріч має на меті довести, що ми - справжні українці, що ми знаємо літературу, мову, історію, культуру та традиції своєї землі. Сьогоднішній урок буде для вас справжньою пригодою, як і твір сучасної української письменниці Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

Про козаків ви багато чули на уроках історії, народознавства, літератури.

-Яким постає у вашій уяві козак? (учні відповідають)

Перший конкурс «Хто більше?»

Ведучий: мудрість наших предків, козацькі прислів'я дивують нас своєю актуальністю і сьогодні. Ця мудрість для нас, як золото, як неоціненний скарб, який ми зобов'язані знати, плекати і примножувати.
Завдання: за 5 хвилин команди повинні пригадати якомога більше прислів'їв, приказок, у яких згадується про козаків.

Відповіді:

Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
Ой піч, моя піч, якби я на тобі, а ти на коні славний би тоді козак був би з мене.
Коли стелиться доріжка, козакові не до ліжка.
Козача потилиця панам-ляхам не хилиться.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Козацькому роду, нема переводу.
Як є хліб і вода, козаку не біда.
Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!
Козак без волі, як кінь на припоні.
Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви Д, Ш, а ІІ команда такі – П, К.)

Ведучий: У повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» герої багато дізналися про козаків, а завдання другого конкурсу допоможе нам з'ясувати, хто краще запам'ятав текст.

Другий конкурс «Так чи ні».

Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. У Богдановій квартирі уподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний.(так)
  2. Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України (так).
  3. Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  4. Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
  5. Наталка у колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  6. У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
  7. Наталка загубилася в Берестечку і у неї викрали гроші (ні).
  8. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  9. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  10. Король Ян Казимир зібрав, кого лиш міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  11. Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  12. Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).

 

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви Й, Т, Л, М, П, Л , а ІІ команда такі – Ж, М, Щ, М, Б, Р.)

 

Ведучий: ви чудово пам'ятаєте текст, а може хтось пригадає, як звучала загадка у повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).

- Які знання знадобились героям, щоб відгадати цю загадку?

- А ви полюбляєте розгадувати загадки? Тоді наступний конкурс для вас.

Третій конкурс «Розгадайка».

Завдання: розгадайте  7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово.

Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо усім:
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!

 

1. Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста.

2. В ньому сторінок багато,
Там і будні, там і свята.
Він події позначає,
Історичні дати знає,
Та рахує залюбки

Тижні, місяці, роки.

 

3. Ось стоїть біленька хата -
Там твої матуся й тато,
Твої сестри та брати
І, звичайно, там є ти.
Ще бабусі, дідусі,

Зібралися геть усі!
Бути в кожного повинна
Дружня та міцна _ _ _ _ _ _!

4. Рідну мову я вивчаю,
З літер вже слова складаю.
Помічниця ось моя -
Букви в ній від А до Я
Стали лагідно в рядки.
Що це, знають малюки?

 

5. І вареники в сметані,
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником,
Борщ червоний з буряком.
Одним словом як назвати,
Щоб гостей почастувати?

 

6. Вони смачненькі та чорненькі,
У ґрунт попали навесні,
Тепер із них у полі зріють
Яскраві соняхи рясні.
А згодом буде і олія
Прозора, жовта, запашна.
Їх можна з друзями лузати.
Про що ця загадка, хто зна?

7. Цей фахівець нам розказав
Про долі націй та держав,
Де наші пращури жили,
Які в них звичаї були?
Які одежа, посуд, хата,
Та ще цікавого багато.
Розкопки буде він вести,
Щоб нам минуле довести.

 

Відповіді на 7 загадок:

 

У смішка
К алендар
Р одина
А бетка
Ї жа
Н асіння
А археолог

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви Ж, М, а ІІ команда такі – Т, Т.)

Ведучий: ви розгадали сім загадок. На уроках літератури ви дізналися про магію чисел, зокрема, цифри сім.

-Як  ви вважаєте, де в повісті зустрічається ця загадкова цифра сім? ( у повісті згадується сім історичних пам'яток України: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у Підгірці, Олеський замок, фортеця у Кам'янці-Подільському, Хотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку).

(у наступному конкурсі учитель може використати фотографії  або уривки з  документальних  фільмів з екскурсіями фортецями, але, враховуючи час, скоротити об'єм інформації до трьох пам'яток за вибором).

Четвертий конкурс «Географічне лото».

Завдання: скласти лото у такій послідовності: назва фортеці, художній опис, область, у якій розташована ця фортеця.

 

Назва фортеці

Художній опис

Область

Хотинська фортеця

Фортеця стояла не на горі, а нижче, на пагорбі над водою. Напрочуд ошатна, струнка фортеця: вежі, мов панни в дахах-капелюшках, між ними високі акуратні зубчасті мури. Руснаки узори, викладені червоною цеглою на світлих стінах. Фортеця мов у вишиванці.

Чернівецька область

Замок у Дубно

Замок стояв у самісінькому центрі, доглянутий і напрочуд мирний. Його оточував широкий рів, по дну якого вилася мальовнича стежка; над ровом височіли сиві мури, увінчані дерезою, мов густими зеленими чубами; над в'їзною брамою красувався старовинний герб, а під її склепінням тулилися численні ластів'ячі гнізда.

Рівненська область

Фортеця у Кам'янці-Подільському

Вони зайшли повечеряти  в ресторанчик коло Турецького мосту. Фортеця видніла звідси, як на долоні, - грандіозна, незборима твердиня, справді горішок над горішками. Її вежі стриміли, мов стрункі гордовиті панни.

Хмельницька область

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви З, Н, Ш, а ІІ команда такі – К, З, Ц.)

Ведучий: Після цього конкурсу мені здалося, що ми повернулися з цих місць і побачили

усю красу та велич цих дивовижних пам'яток історії козацтва. А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в …» (Берестечку). Чому це так важливо? Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті? (учні відповідають).

Історична довідка (розповідь учителя супроводжується слайд-шоу фотографій заповідника Козацькі могили).

Поблизу села Пляшева збереглося місце знаменитої драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польськими військами. В розпал бою, коли козацьке військо вже починало перемагати, підкуплений поляками Кримський хан Іслам Гірей ІІІ зрадив Богдана і, забравши його самого в полон, втік з поля бою. Козацьке військо лишилося без керівництва. На екстренній раді полковники вирішили припинити бій і відступати через болота.

 

 

 

 

Для прикриття відходу основних частин було залишено кілька невеликих загонів. Очевидець бою француз П'єр Шевальє так описував завершення цієї битви: "В одному місці серед болота скупчилося триста козаків і хоробро боронилися проти великого числа атакуючих, які натискали на них звідусіль. Повністю оточені, вони загинули. Залишився один, який боровся протягом трьох годин проти всього війська польського."
Зараз і не відразу скажеш, що історико-архітектурний музей "Поле Берестечківської битви" знаходиться на острові, що називається Журавлиха. Навколо рівнина, поля та лісок вдалині. За легендою, назва озера виникла з поєднання слів "жура" і "лихо", бо після битви це місце було у буквальному розумінні вкрите кістьми загиблих.  На території музею стоїть дерев'яна Михайлівська церква з с.Острів (перенесена у 1914р.), збудована ще до битви. Є легенда, що саме тут напередодні січі молився за перемогу гетьман. Перед іконостасом - сходи під землю. Підземний хід веде до саркофагу із рештками козаків. Тут створено велетенську гробівницю, вщерть заповнену людськими кістками. Через прозорі віконця видно прострілені та порубані черепи, зламані кості. Моторошно. Зараз неможливо з'ясувати, де останки польських гусарів, а де запорожців. Смерть зрівняла усіх. Раніше ці рештки валялися на острові просто під ногами, сюди ж приносили їх мешканці навколишніх сіл. Є переказ про бездомну набожну жінку Тетяну, яка сто років тому жила у цих краях, просила милостиню та блукала навколишніми полями, збираючи козацькі кістки. У саркофазі - мізерна частина жертв, більшість кісток навіки похована болотами.

Ведучий: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України. Пам'ять про звитяжну боротьбу козаків назавжди лишиться у наших серцях. Ми відвідуємо історичні місця, читаємо історичні твори, слухаємо козацькі пісні. Наступний конкурс звеселяє душу та піднімає настрій.

П'ятий конкурс «Музичний».

Завдання: виконати будь-яку козацьку пісню.

Ведучий: у козацьких  піснях часто зустрічаються такі слова, що означають предмети, які нині вийшли з ужитку-історизми або застарілі слова. Наступний конкурс допоможе вам дізнатися багато цікавого.

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви С, В, а ІІ команда такі – К, Г.)

Шостий конкурс «Що означає слово?».

Завдання: поясніть лексичне значення таких історизмів, застарілих слів, що зустрічаються у тексті повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», або за поданим лексичним значенням вгадайте слово.

Булава, корогва, отаман, жупан, шляхта, литаври, кольчуга, гетьман, старшина.

Відповіді:

Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади(в Україні і Польщі).

Корогва(хоругва)- прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.

Отаман – головний керівник козацького війська.

Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.

Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.

Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.

Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.

Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.

Старшина – офіцерський чин у козацьких військах, що відповідав чинові підполковника. 

 

(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви Б, Д, а ІІ команда такі – Р, Д).

 

Ведучий: шість конкурсів залишилось позаду. Попереду останній – вирішальний, саме він з'ясує, хто є справжніми переможцями.

Сьомий конкурс «Козацький заповіт».

Завдання: кожна команда отримує  картки, на яких позначені лише голосні звуки, та, додавши отримані протягом уроку приголосні, відновити частину тексту. Перед виконанням завдання команди мають право обміняти отримані знаки питання на букви, навівши за кожну букву один з аргументів, які висловлювали герої повісті щодо необхідності залишити реліквію на Батьківщині.

Картка для першої команди

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Душу й тіло ми положим за нашу свободу

 

 

 

 

Картка для другої команди

 

 

 

 

 

 

Відповідь: І покажем, що ми, браття, козацького роду

 

Ведучий: команди впоралися із завданням чудово, а чи не здається вам, що прочитати козацький заповіт можна лише об'єднавши зусилля обох команд.

-Звідки ці слова?

Наша гра завершується, але у цій грі нема переможених, бо крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті,- в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ,  нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим!

(Звучить Гімн України)

Наприкінці заняття ведучий нагороджує команди почесними грамотами.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пилип Ельміра Елемірівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 липня 2019
Переглядів
1886
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку