Конспект уроку з української літератури, 5 клас

Про матеріал

Цей матеріал подано при вивченні розділу Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді (подано на основі «Повісті минулих літ. Використано принципи особистісно-зорієнтованого навчанння. Урок апробовано.


Перегляд файлу

 

ТЕМА:     Олександр Олесь «Ярослав Мудрий» із книги «Княжа Україна».      «Мудрість Ярослава вся була в його ділах»

Клас: 5

Мета: ознайомити учнів із біографічними відомостями про О.Олеся, історією створення поеми «Княжа Україна»,  змістом вірша «Ярослав Мудрий», формувати вміння виразно й осмислено читати поетичні твори, встановлювати зв’язки між творами різних авторів, давати відповіді на питання, визначати тему й головну думку вірша, засоби поетичної мови, виховувати в учнів розуміння, що тільки в єдності й згуртованості сила і розквіт держави.

Цілі уроку. Учні повинні знати:

  • стислі біографічні відомості про О.Олеся;
  • історію написання поеми;
  • зміст вірша «Ярослав Мудрий»;
  • засоби поетичної мови.

                         Учні повинні вміти:

  • виразно читати поетичний твір;
  • давати відповіді на питання;
  • висловлювати своє ставлення до образу Ярослава та власні міркування про значення його заповіту для нащадків;
  • встановлювати спільне й відмінне в образі Ярослава за поемою О.Олеся та оповіддю Нестора Літописця;
  • визначати тему та головну думку вірша;
  • визначати засоби поетичної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: тексти вірша, портрет О.Олеся, збірки творів поета, мультимедійні матеріали.

Методи, прийоми і форми роботи: «Незакінчене речення», літературний диктант, асоціювання, учнівські повідомлення (випереджувальне завдання), виразне читання, бесіда, діаграма Вене, групова робота.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

Учитель. Доброгий день! Не баріться, а лише усміхніться і побажайте один одному вдалих відповідей і високих балів.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Шановні мої, у вас буде можливість одержати бажані результати, якщо дасте правильні відповіді на запитання ваших однокласників за оповідями «Повісті временних літ» Нестора Літописця. (Запис дати уроку).

а) Літературний диктант;

  1. Найдавніша пам’ятка історії та літератури нашого народу. («Повість временних літ»).
  2. Відомий літописець, автор «Повісті временних літ». (Нестор).
  3. Про кого сказано, що вони були «мужі мудрі й тямущі»? (Поляни).
  4. Хто хотів укласти мир з великим царем грецьким? (Святослав).
  5. Що порадив грецький філософ Володимиру, щоб стати праведником? (Хреститися).
  6. Яку церкву побудував Ярослав на честь перемоги над печенігами? (Церкву святої Софії).

б) Взаємоперевірка.

ІІ. Цілевизначення та планування.

  1. Повідомлення теми й мети уроку
  2. Сюжетно-рольова вправа «Князі Київської Русі»

-  Уявімо, що ми з вами опинилися у славному граді Києві за часів Київської Русі. Нас вийшли привітати відомі київські князі. Хто ж вони?  Згадаємо, що ми знаємо про них з  « Повісті минулих літ»

Виходять діти, переодягнені у відомих київських князів і розповідають про те, чим прославився той чи інший князь. Учні у класі повинні визначити, про якого князя йдеться.

Княгиня Ольга.   Дружина князя Ігоря I, київська княгиня, канонізована Православною Церквою. Помстилась за загибель чоловіка жорстокою розправою 945 року над деревлянами, які його вбили. Правила Руссю в роки неповноліття свого сина Святослава. Перша з руських князів прийняла християнство ще до хрещення Русі.

Святослав  I  Хоробрий. «Я – князь-воїн, прибив щита на ворота Візантії! ». Це був мужній, войовничий князь із лицарською вдачею, що провів усе своє правління у війнах, охопивши своїми походами грандіозну територію в Європі й Азії.

Володимир Великий.    988-го року охрестив Русь: «Послав посланців своїх по всьому городу, говорячи:   «Якщо не з'явиться хто завтра на ріці — багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, — то мені той противником буде…» А назавтра вийшов я з попами на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, а попи, стоячи, молитви творили. І було видіти радість велику на небі й на землі, що стільки душ спасається…». Першим з руських князів розпочав карбувати власну монету.

 Ярослав Мудрий.  Уклав збірник законів – Руську правду, дбав про освіту і культуру свого народу, заснував при Софійському соборі школу і бібліотеку, мене називали «тестем Європи».

У нас ще є один гість Це Нестор Летописець

Учитель. А хотіли б зустрітися з Нестором?

 2. Рольова гра. Інтерв’ю з автором. (Випереджувальне завдання).

- Шановний Несторе, розкажіть про свою роботу над літописом.

Н е с т о р (учень). Моїм обов’язком було вести літопис, тому я строго дотримувався хронологічного викладу подій, але хотілося розказати більше  цікавих історій. Тому й потрапили до книги перекази, легенди, записані від сучасників. Це історія про смерть Олега та про розправу княгині Ольги з древлянами. Як, на мою думку, у цих історіях багато вигадки.

- Як вам вдалося в одному творі охопити значний обсяг часу і створити таку велику історичну працю?

Н е с т о р (учень). Хочу зазначити: помилково вважати, ніби я єдиний автор «Повісті». Мені довелося лише опрацювати і звести в одне ціле різні літописи, створені попередниками, і додати свої записи. Таким чином, з’явилася книга, яка розповідає про те, «звідки пішла Руська земля і хто в ній найпершим почав княжити». А вам, нащадкам, її оцінювати.

Учитель. Хоробрими, розумними, вірними синами України, справжніми її патріотами постали в літописі князі. І серед цього цвіту займає особливе місце Ярослав Мудрий. Сьогодні на уроці ми продовжимо розповідь про непересічну постать Української держави. А допоможе нам у цьому Олександр Олесь своєю поемою «Княжа Україна». Темою нашого уроку є слова з вірша О. Олеся про Ярослава Мудрого. Запишіть і поясніть їх значення. (Запис теми уроку).

2. Озвучення й обґрунтування імені уроку.

«Мудрість Ярослава вся була в його ділах».

(За період князювання Ярослава Мудрого Українська держава стала об’єднаною і міцною. Він налагодив зв’язки з багатьма європейськими країнами. Будував церкви, проповідував християнство. У монастирях процвітали ремесла, мистецтво, літописання. І все це завдяки мудрій політиці Ярослава.)

Наше завдання – проаналізувати вірш О.Олеся «Ярослав Мудрий» і усвідомити, що завдяки   мудрості Ярослава Київська Русь стала сильною і нездоланною.

З якими іменниками у вас асоціюється слово «мудрий»?

  1. Асоціювання: ключове слово  мудрий- (мудрий народ, мудра людина, мудрий учитель, мудрий політик).
  2. Ярослав -  син, батько, державотворець, воїн, князь, 4 брат, діяч

4. Визначення й узгодження індивідуальних та загальних цілей.

Учитель. Я хочу, щоб сьогодні ми дізналися про автора та його твір, добре знали зміст вірша, розкрили образ Ярослава як мудрого політика і його значення для сучасності, уміли порівнювати образ Ярослава, зображеного у вірші О. Олеся та в «Повісті временних літ», розвивали своє мовлення, визначали тему й головну думку твору, засоби поетичної мови й зрозуміли, що тільки мудрі люди можуть зробити країну міцною й квітучою.

А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Додайте до перелічених цілей свої. Закінчіть речення:

«Я хочу дізнатися…»

«Я хочу зрозуміти…»

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель. Хто ж він, автор поеми «Княжа Україна»? Вам цікаво дізнатися? І мені теж. До нас завітали учні-літературознавці зі своїми повідомленнями про цікаві факти життя О. Олеся.

1. Випереджувальне завдання. (Орієнтовні відповіді).

Повідомлення починається словами: «Я знаю, що…»

-  Олесь народився на Сумщині в Білопіллі. Справжнє прізвище Кандиба. Спочатку навчався, а згодом працював ветеринаром.

-  Справжнім захопленням, яке переросло в покликання, стала поезія. Ось тоді з’явилося в нього поетичне прізвище – псевдонім Олесь.

-  Подією в його житті, що змусила взятися за перо, стало народження сина Олега. Олег і сам під впливом батька почав писати, а згодом став поетом.

-  Трагічна доля О. Олеся. 25 років прожив за кордоном. У 1944 році його сина Олега закатували фашисти. Дізнавшись про смерть сина, він не пережив горя і помер.

-  Його твори – це чудові, ніжні поезії, філософські поеми, а також  вірші та казки для дітей.

2. Учнівське повідомлення. (Випереджувальне завдання).

Ознайомлення з історією написання поеми «Княжа Україна».                 

У ч е н ь. Олександр Олесь жив Україною, хоча перебував далеко за її межами, мріяв про щасливе майбутнє рідного краю. Майже сто років тому (1920 р.) Україна лежала в руїнах, скрізь голод, розруха, смерть. Ситуація нагадувала О. Олесю часи роздробленості Київської Русі, і за короткий час він написав книгу «Княжа Україна». У віршах він познайомив читачів з життям українців у давнину, описав діяльність князів Руси-України.

Один з віршів присвячений Ярославу Мудрому.

3. Ознайомлення з текстом вірша.

   Робота з текстом  ( за підручником)
Князь наказав оточити місто валами й ровами, щоб вороги не пройшли, й завів пишний княжий двір. До нього постійно приїжджали посли з багатими дарами. Під час бенкетів грали музики, виступали мандрівні актори, показували дивовижних дресированих звірів. 
Пролетіло життя князя. Покликав він синів і дав такий заповіт.

( учень  читає напам’ять)
Діти пам'ятали мудрий заповіт батька, але не довго. А нащадки й зовсім забули предківські настанови, посміялися з них. 

Отже, Вірш О. Олеся «Ярослав Мудрий» присвячений одній із найславніших сторінок нашої стародавньої історії — Київській Русі часів князювання Ярослава Мудрого. Письменник згадує заслуги князя в розбудові Києва, в укріпленні миру, налагодженні відносин із Європою. Таку мирну політику Ярослав Мудрий заповідав і своїм синам, але тим не вистачило мудрості й снаги зберегти державу. Заповіт Ярослава Мудрого, як не дивно, дуже актуальний і в наші часи — тільки мир і злагода зможуть зробити державу сильною та могутньою, а її громадян — щасливими.

      Енциклопедія:  Цікаво знати!  Церква молитовно згадує  великого князя Ярослава Мудрого       20 лютого - в день його блаженної кончини. 9 березня 2004 року Священний Синод Української Православної Церкви з благословення Святішого Патріарха Московського і всієї Русі Алексія II постановив внести його ім'я в святцях.

а) виразне читання вірша підготовленими учнями;

б) бесіда за змістом вірша:    

  • Чому  О.Олесь називає Ярослава розумним?
  • Доведіть словами поета любов і дбайливе ставлення Ярослава до Києва та України.
  • Які слова підкреслюють авторитет Ярослава в Європі?
  • Знайдіть у тексті пояснення тому, що, не бажаючи воювати, Ярослав змушений ходити у військові походи.
  • Як ви розумієте вираз, наш співець Боян великий «сплів йому вінок безсмертний із пісень безсмертних слів»?
  • Зачитайте і поясніть слова, якими автор возвеличує мудрість Ярослава.
  • Чому й через тисячоліття важливими й актуальними залишаються мудрі слова Ярослава для нас?
  • Зверніть увагу на кінцівку вірша. Яким розділовим знаком завершує свою думку автор (…)? Що він значить?
  • Які думки, почуття переважають у вас після опрацювання твору?

в) формулювання теми й головної думки твору;

 «Незакінчене речення».

Я вважаю, що вірш про… (діяльність київського князя Ярослава Мудрого). Цим твором автор хотів сказати,…(що тільки мудра політика керівників, злагода між людьми можуть зробити країну міцною).

У ч и т е л ь. Ми ознайомилися з творами авторів, які жили й писали досить віддалено один від одного в часі. Але образ, до якого зверталися, один – Ярослав Мудрий. Хто ці автори? (Нестор, О.Олесь).

г) групова робота;

Прослідкуємо, що схожого, а що відмінного ви помітили в зображенні образу Ярослава цих авторів.

І г р у п а. Пригадайте, яким зображений Ярослав у Нестора Літописця.

ІІ г р у п а. Проаналізуйте, яким постав князь Ярослав у вірші О. Олеся.

ІІІ г р у п а. Що спільного в  образі Ярослава Мудрого ви помітили в літописі та поетичному творі О. Олеся.

 Діаграма Вене.

 

 

 

 

 

СЕНКАН

Ярослав

Хоробрий, розумний.

Воював, будував, проповідував.

Засіяв землю книжними словами.

Мудрий.

3. Теорія літератури.

Чим відрізняється мова О. Олеся від мови літопису? Проаналізуємо це на прикладі уривку.(Зачитується кінцівка вірша). Зверніть увагу:

- рядок від рядка відділяється паузою;

- у словах рівномірно чергуються наголошені й ненаголошені склади;

- це створює ритм вірша.

Така мова називається віршованою.

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Бесіда.

Чи засвоєні мудрі слова Ярослава  нашими сучасниками?

Прочитавши вірші, що ви хотіли б порадити, побажати всім нам?

Підсумок уроку

Цифровий диктант за збіркою «Княжа Україна»

     Учні записують «О» — якщо відповідь неправильна, та «1» — якщо відповідь правильна.

1. Збірка «Княжа Україна» була створена в Києві. (0)

2. У ній міститься 45 віршів. (0)

3. У ній здебільшого переважає описова інформація. (1)

4. На її написання О. Олесь витратив менше місяця. (І)

5. Перший вірш збірки має назву «Україна в старовину». (0)

6. У ній описано події доби Київської Русі. (1)

7. У «Заспіві» зустрічаються імена поганських богів. (1)

8. У ньому також повністю описано будівництво Києва. (0)

9. У «Заспіві» немає повторюваних строф. (0)

10. «Ярослав Мудрий» — це самостійний твір, не пов’язаний зі збір­кою. (0)

11. Спочатку ця збірка була замислена як посібник або підручник. (1)

12. «Княжа Україна» — це оповідь про історичне минуле нашого народу. (1)

3. Само- і взаємооцінювання на уроці.

Учитель. Спробуйте оцінити свої знання об’єктивно і поставте собі заслужений бал.

Кого із своїх однокласників ви хотіли б відзначити на уроці, за що?

У ч и т е л ь. І через тисячоліття Ярослав Мудрий залишається близький нам ділами і помислами. Його бурхлива діяльність заслуговує безсмертя.  А слова «не сваріться, жийте в згоді, тільки мир усе збере, а незгода, наче вітер, все по полю рознесе» повинні служити нам, його нащадкам, мудрим заповітом для зміцнення і згуртованості нашої країни.

Домашнє завдання.

Прочитати  драму-казку О. Олеся «Микита Кожумяка».

 

C:\Users\123\Pictures\Saved Pictures\Фотографии\Pictures\5 б фото\Відкр урок Я Мудрий 09.02.17\image-0-02-05-02fb7aed40b9609d617ea08e96a2ed39d24845b059a25b0fabd69d5593cdf5eb-V.jpg

 

C:\Users\123\Pictures\Saved Pictures\Фотографии\Pictures\5 б фото\Відкр урок Я Мудрий 09.02.17\image-0-02-05-928e2e80598a6305de57428e4a095b55e044019d7a4a133e1951497d22b022a3-V.jpg

 

C:\Users\123\Pictures\Saved Pictures\Фотографии\Pictures\5 б фото\Відкр урок Я Мудрий 09.02.17\image-0-02-05-876f92883ac6b75137e037d57e5631f04b29565cb7323a4eea4092d44f3dea1e-V.jpg

 

C:\Users\123\Pictures\Saved Pictures\Фотографии\Pictures\5 б фото\Відкр урок Я Мудрий 09.02.17\image-0-02-05-fd6fe1da56b5ebd5ab2495f0e4b3a1c1aeb9e34c808c2f4efefb68bbb578a878-V.jpg

 

C:\Users\123\Pictures\Saved Pictures\Фотографии\Pictures\5 б фото\Відкр урок Я Мудрий 09.02.17\image-0-02-05-0397a4b80f8dd6c88f7dd1f34fae2f9f59c70fa216842ecb02f98b3b5ee9181a-V.jpg

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кривенок Анжелика
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
14982
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку