Тема: Загадка як вид усної народної творчості.
Мета: ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; подати відомості про зміст та форми загадок, навчати визначати роль у сучасному світі таких якостей, як мудрість, точність формулювання думки; формувати вміння пояснювати логіку відгадування загадок, розглядати та пояснювати особливості будови загадок, роль метафори в них, розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість, уміння самому складати загадки, виховувати почуття поваги до фольклору, шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Організаційна частина
Діти, уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400$. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звісно, витрачати гроші! У кожного з вас є такий банк, і він називається « ЧАС» . Щодня ви отримуєте 86 400 секунд, і щовечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас. І мені хочеться, щоб 2 400 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!
На минулому уроці ми з вами завершили опрацьовувати твір Галини Малик «Пригоди Алі в країні Недоладії». Нагадайте мені:
На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємось про ще один жанр усної народної творчості. Твори цього жанру із сивої давнини є неодмінною умовою розумового розвитку людини, цей фольклорний жанр – це своєрідне випробування на кмітливість, обізнаність, мудрість. Тож сьогодні на уроці ми перевіримо, наскільки ви розумні, обізнані та кмітливі. А в кінці уроку на Вас чекає справжнє випробування. Увага на дошку.
Думати добре, а відгадувати — ще краще.
Народна мудрість
Цей вислів – це ще одна народна мудрісь, а як ви думаєте, про який жанр усної народної творчості в ньому йдеться? (Загадки) Дійсно, загадка ( від слова думати, відгадувати, загадувати) Тож саме про загадки, про народну мудрість, закладену в них, ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.
3. Оголошення теми й мети уроку (слайд2)
Відкриваємо зошити, записуємо. Дата. Класна робота,
Загадка – невеликий твір, у якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відгадати.
Стук у двері, на порозі з’являється дівчина у театральній масці.
Загадки
Під одною шапкою чотири брати стоять. (Стілець)
Ø Має роги і ноги, а держиться підлоги. (Стіл)
Ø Не звір, а з ногами, не птах, а з пір’ям, не людина, а в одязі. (Ліжко)
Ø Що за віконце чарівне, яке мені показує мене? (Дзеркало)
Ø Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник)
Ø Гладить все, чого торкнеться, а торкнеш – кусається. (Праска)
Ø Оце так будинок: одне вікно, у вікні – кіно. (Телевізор)
Але пані загадка – не одиначка, в неї багато подруг:
Слайд 3
Види загадок:
Я дивлюсь, що трошечки стомились. Давйте невеличку перерву. Встаньтезі своїх місць і повторюйте рухи зі мною
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться
В різні боки нахиліться,
Веретеном Покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте
Загадки Сфінкса
Таких розумних і кмітливих учнів.треба ще пошукати. Дякую за ваші відповіді ви дуже мене потішили.
Рефлексія
Діти, давайте згадаємо, про що ми сьогодні дізналися?
Що було новим, а шо вже відомим?
На початку уроку я побажала вам, щоб наші 45 хвилин не пройшли марно. Сподіваюсь, ви отримали користь від нашого уроку.
Домашнє завдання: відгадати загадку-казку, відгадку пояснити.
Загадка-казка
Випадок у музеї
В одному місті в краєзнавчий музей прийшов дідок.
— Я працюю в риболовецькій артілі, — сказав він, звертаючись до завідуючого. — Недавно я виловив величезну щуку. У носі цієї щуки було мідне кільце, на якому був напис: «Ця щука пущена в річку за три роки до навали Наполеона». От я й приніс це кільце вам: може, ви хочете придбати його для музею. Зараз я покажу вам кільце, — сказав старий, опускаючи руку в кишеню.
Завідуючий музеєм спинив рибалку.
— Не турбуйтесь діставати кільце: для музею воно не цікаве. Той, хто про-сунув у ніс щуці кільце й вирізав на кільці напис, зробив це, очевидно, для жарту: напис цей, звичайно, не відповідає дійсності.
— Ви думаєте, що щука не може жити так довго? — запитав старий.
— Справа не в тому, — відповів завідуючий музеєм, — я знаю, що інколи щуки живуть довше ста років. А все-таки кільце з написом, яке ви принесли, — фальшивка.
— Звідки вам це відомо, коли ви ще навіть кільця й не бачили? — здивовано запитав рибалка.
Як ви вважаєте, що відповів завідуючий музеєм на це питання? (Ніхто три роки до навали Наполеона не міг цього передбачити).