Конспект уроку з української літератури. 5 клас "Загадка як вид усної народної творчості"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури. 5 клас "Загадка як вид усної народної творчості"
Перегляд файлу

Тема: Загадка як вид усної народної творчості.

Мета: ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; подати відомості про зміст та форми загадок, навчати визначати роль у сучасному світі таких якостей, як мудрість, точність формулювання думки; формувати вміння пояснювати логіку відгадування загадок, розглядати та пояснювати особливості будови загадок, роль метафори в них, розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість, уміння самому складати загадки, виховувати почуття поваги до фольклору, шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Організаційна частина

Діти, уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400$. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звісно, витрачати гроші! У кожного з вас є такий банк, і він називається « ЧАС» . Щодня ви отримуєте 86 400 секунд, і щовечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас. І мені хочеться, щоб 2 400 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!

  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами завершили   опрацьовувати твір Галини Малик «Пригоди Алі в країні Недоладії». Нагадайте мені:

  1. До якого жанру належить цей твір? (КАЗКА)
  2. А які ще літературні казки ви знаєте?(«ХУХА-МОХОВИНКА», «ФАРБОВАНИЙ ЛИС»)
  3. А що таке літературна казка? (ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА- ЦЕ КАЗКА, ЯКА МАЄ АВТОРА)
  4. А які ще види казок ми вивчали?(Народні)
  5. А як одним словом назвати усну народну творчість?( ФОЛЬКЛОР)
  6. А які ще жанри усної народної творчості ви знаєте? (ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКА, ЛЕГЕНДА, МІФ, ПЕРЕКАЗ)
  1. Мотивація навчальної діяльності.

На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємось про ще один жанр усної народної творчості. Твори цього жанру із сивої давнини є неодмінною умовою розумового розвитку людини, цей фольклорний жанр – це своєрідне випробування на кмітливість, обізнаність, мудрість.  Тож сьогодні на уроці ми перевіримо, наскільки ви розумні, обізнані та кмітливі. А в кінці уроку на Вас чекає справжнє випробування. Увага на дошку.

  1.  Робота з епіграфом (Слайд 1)

Думати добре, а відгадувати — ще краще.

Народна мудрість

Цей вислів – це ще одна народна мудрісь, а як ви думаєте, про який жанр усної народної творчості в ньому йдеться? (Загадки) Дійсно, загадка ( від слова думати, відгадувати, загадувати) Тож саме про загадки, про народну мудрість, закладену в них, ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

3. Оголошення теми й мети уроку (слайд2)

Відкриваємо зошити, записуємо. Дата. Класна робота,

Загадка – невеликий твір, у якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відгадати.

Стук у двері, на порозі з’являється дівчина у театральній масці.

  • Вибачте, я запізнилась, можна увійти?
  • Так, але хто ти така?
  • Я? Така поетична, весела, смілива,
  • як схованка мудрості вічно жива.
  • А ще дуже стисла, лукаво-кмітлива,
  • Веселкою  в небі грайливо пливла.
  • Що ж, давайте знайомитись. Я – загадка. Мене створили дуже давно, багато століть тому, коли людина ще не розуміла багатьох явищ природи, боялася і обожнювала їх, вірила в богів, духів і надприродні сили. Протягом усього свого життя я нерозривно пов’язана з людьми, їхнім побутом, звичками, видами діяльності, з усім, що оточує людину, або зустрічається на її шляху.
  •  1-й учень: А для чого ти потрібна?
  • Я описую предмет, або явище у прихованій формі. І, разом з цим, розвиваю розум, перевіряю кмітливість, вчу дітей бути спостережливими, виділяти головне, порівнювати та зіставляти предмети та явища.
  • 2-й учень: А хто тебе створив?
  • Спочатку народ, потім і відомі поети та письменники почали приєднуватись до створення загадок. Серед них були і Олена Пчілка, і Пантелеймон Куліш, Іван Франко, Леся Українка і багато інших.
  • 3-й учень: А де ти живеш?
  • Загалом – усюди, але моєю справжньою домівкою є ця кімната(вказує на пустий слайд)
  •  4-й учень: Але ж вона зовсім пуста.
  • А ви допоможіть мені її обставити. Відгадайте мої загадки, і в кімнаті враз з’являться меблі.
  • (учні відгадують загадки, а на слайді з’являються предмети побуту)

Загадки

Під одною шапкою чотири брати стоять.    (Стілець)

 

Ø Має роги і ноги, а держиться підлоги.        (Стіл)

 

Ø Не звір, а з ногами, не птах, а з пір’ям, не людина, а в одязі. (Ліжко)

 

Ø Що за віконце чарівне, яке мені показує мене? (Дзеркало)

 

Ø Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник)

 

Ø Гладить все, чого торкнеться, а торкнеш – кусається. (Праска)

 

Ø Оце так будинок: одне вікно, у вікні – кіно. (Телевізор)

  • Діти, ви справжні молодці. Допомогли загадці облаштувати власну домівку.

Але пані загадка – не одиначка, в неї багато подруг:

Слайд 3

Види загадок:

  • Про людей і їхнє життя: Два ряди білих хусток, а в середині червона юпка(Зуби і язик)
  • Про тварин:  Не кравець, а з голками ходить. (Їжак)
  • Про рослини: Без ніг, без рук. А вилізе на дрюк. (Квасоля)
  • Про природу та її  явища: Який то хлопець походжає, без віника замітає (Вітер)
  • Форми загадок:
  • Слайд 4
  • Загадки-запитання: Що між горою і долиною (літера і)
  • Загадки-розповіді: Гуска плавла, плавала, та безхвоста залишилась(ГОЛКА)
  • Загадки  - байки: Дві ноги на трьох ногах, а безнога у зубах, тут чотири завітали, та з безногою пропали
  • Загадки-протиставлення: Без рук, без олівця, а малює без кінця(МОРОЗ)
  • Загадки-картинки
  • Загадки- жарти:  Яких каменів немає в морі? (сухих)
  • Загадки-задачі У мене в двох кишенях є гроші, якщо з однієї перекласти в другу 1 грн., то буде порівну, коли з другої перекласти в першу 1. Грн, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій(П’ЯТЬ І СІМ)
  • Структура загадок
  • (Слайд 5)
  • Загадка
  • Відгадка

Я дивлюсь, що трошечки стомились. Давйте невеличку перерву. Встаньтезі своїх місць і повторюйте рухи зі мною

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться

В різні боки нахиліться,

Веретеном Покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте

 

  • Узагальнення і систематизація знань
  • Дорогі учні, я обіцяла, що наприкінці уроку на вас чекатиме справжнє випробування. Адже сьогодні до нас завітає іще один досить грізний гість. Він приїхав до нас з давньої Греції, з самого міста Фіви. Вітайте, це СФІНКС.
  • Доброго дня. Зазвичай, я не відходжу далеко від мого рідного міста, але сьогодні я вирішив завітати до Вас. Я обожнюю загадувати загадки, перевіряти розум і кмітливість сучасної молоді але тих, хто не може їх розгадати чекає люта смерть, адже мені доводиться роздирати цих невігласів на шматки. Тож, я буду загадувати Вам Загадки, а ви маєте відповідати, а якщо не зможете – стережіться!!!!

Загадки Сфінкса

  • З чого починається день?
  • Яке слово об’єднує 33 літери?
  • Чого багато має болото, менше – озеро, ще менше -море, а ріка зовсім не має?
  • Яка рослина просить любити сто букв?
  • Як добавиш літеру до ноти – із водою матимеш роботу.
  • Що можна побачити із заплющеними очима?
  • Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень – на двох, а ввечері на трьох.
  • Яке колесо не крутиться в автомобілі, коли він їде?
  • В якому морі води немає?
  • Від чого качка пливе
  • Яку воду можна принести в ситі?

Таких розумних і кмітливих учнів.треба ще пошукати. Дякую за ваші відповіді ви дуже мене потішили.

Рефлексія

Діти, давайте згадаємо, про що ми сьогодні дізналися?

Що було новим, а шо вже відомим?

На початку уроку я побажала вам, щоб наші 45 хвилин не пройшли марно. Сподіваюсь, ви отримали  користь від нашого уроку.

Домашнє завдання: відгадати загадку-казку, відгадку пояснити.

Загадка-казка

Випадок у музеї

В одному місті в краєзнавчий музей прийшов дідок.

— Я працюю в риболовецькій артілі, — сказав він, звертаючись до завідуючого. — Недавно я виловив величезну щуку. У носі цієї щуки було мідне кільце, на якому був напис: «Ця щука пущена в річку за три роки до навали Наполеона». От я й приніс це кільце вам: може, ви хочете придбати його для музею. Зараз я покажу вам кільце, — сказав старий, опускаючи руку в кишеню.

Завідуючий музеєм спинив рибалку.

— Не турбуйтесь діставати кільце: для музею воно не цікаве. Той, хто про-сунув у ніс щуці кільце й вирізав на кільці напис, зробив це, очевидно, для жарту: напис цей, звичайно, не відповідає дійсності.

— Ви думаєте, що щука не може жити так довго? — запитав старий.

— Справа не в тому, — відповів завідуючий музеєм, — я знаю, що інколи щуки живуть довше ста років. А все-таки кільце з написом, яке ви принесли, — фальшивка.

— Звідки вам це відомо, коли ви ще навіть кільця й не бачили? — здивовано запитав рибалка.

Як ви вважаєте, що відповів завідуючий музеєм на це питання? (Ніхто три роки до навали Наполеона не міг цього передбачити).

 

  •  
docx
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
2439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку