Конспект уроку з української літератури 8 клас " В.Підпалий - життєвий і творчий шлях"

Про матеріал
Конспект до уроку з української літератури з учнями 8 класу на тему: В.Підпалий - життєвий і творчий шлях" Конспект містить аналіз поезій " Зимовий етюд" , " Бачиш - серед трав зелених..."
Перегляд файлу

Тема уроку: Володимир Підпалий. «… Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд». Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити ідейно – художній зміст і красу його поезій;

 

Розвивати образне та критичне мислення; уміти виразно та вдумливо читати ліричні твори, коментувати основні ідеї, співвідносити їх із власними думками, дискутувати про це;

 

Виховувати почуття патріотизму, гуманності, бережливе ставлення до людей, до краси природи, світу та краси поезії.

 

Теорія літератури: ліричний твір, види лірики: етюд, соната, елегія.

 

Обладнання: портрет поета, видання його творів, ілюстративний матеріал до біографії та творів, літні та зимові українські пейзажі.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                            Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку.

1. З’ясування емоційної готовності учнів до роботи на уроці.

Вступне слово вчителя. Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити свій настрій? (відповіді учнів).

А тепер посміхніться один одному, мені, привітною посмішкою привітайте наших гостей. Відчуваєте, як стало світліше й тепліше на душі? Тож побажайте один одному успіхів і давайте бачити добре і красиве довкола нас.

 

Це маленьке диво із хмаринки

Заясніло на моїй долоньці.

Ніжна, мов лебідонька, сніжинка

Диво сяйвом виграє на сонці.

 

Тож до роботи! Успіхів вам і мені.

ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Вчитель: сьогодні на уроці ми будемо говорити про  творчість письменника – шістдесятника Володимира Підпалого – « тиху лірику».

( слайд « Портрет В. Підпалого., словникова робота – поет – шістдесятники).

Вчитель: Маловідоме ім’я… навіть у підручнику «Історія української літератури про нього не пишуть. Водночас виявляється, що він – талановитий поет. У своїх творах він порушує такі питання як драматичні суперечливості життя, кохання, теми добра і зла, ролі в жтті людини малої батьківщини.

Його вірші лаконічні, сповнені таїни й символічності. В. Підпалий розглядає життя як Всесвіт, у якому живуть Душа і Дух.

« Усе, що в серці виплекав я доброго, належить вам» - таке кредо і поета «тихої лірики»              

В. Підпалого.

 

Неси в очах дива і недива

Хай буде тільки правда в них жива.

У цих словах В. Підпалого увесь він. Яким же був один із яскравих поетів «тихої лірики», найкраще, мабуть, розповість про себе сам поет.

( завдання: Знайомлячись із біографією поета, поясніть, яким у вашій уяві постав В. Підпалий як поет і особистість).

В. Підпалий( учень): Народився я в с. Лазірках 9 травня 1936 року, за 25 км. від Лубен. Мама, Ольга Степанівна – козачка з хутора Макарівщини, а батько, Олексій Лукович – виходець з-під Великої Багачки. Мати знала безліч казок та приповідок, шанувала загадки і вміла знаходити до них ключ. Але я ніколи не чув, щоб вона співала…. Мати вміла і любила працювати, кохалася у квітках( вся хата була великим квітником) і чистоті.

Батько працював на залізниці, любив сади і бджільництво. Ненавидів тютюн і горілку. Загнув під Києвом 1943 року. Пам’ятаю його добре. Якби володів пензлем, можна було бвідтворити його образ у величезному циклі:

  • батько качає мед;
  • батько садить дерева;
  • батько іде до армії;

В селі й до сьогодні розповідають про те, як він співав. Я пам’ятаю дві його пісні «Про Байду» та « Забіліли сніги…»( уривок з поезії………………………………………………).

Учився у Величанській семирічці та Лазірківській середній школах. До школи щоденно потрібно було ходити за 3 – 4 кілометри. Любив і люблю історію й літературу.

1953 року закінчив 10 класів, працював у МТС, у колгоспі.

1955 року був мобілізований на флот. Службу служив, але не любив: нудьгував за степом, садами.

1957 року через хворобу ніг демобілізувався і поступив до Київського університету на філологічний факультет українське відділення, який і закінчив 1962 року.

 

Автор: Навчаючись в університеті, познайомився із абітурієнткою Нілою.

 

Ніла( учениця): Я зайшла до сусідньої кімнат позичити голку… а він сказав: «Хлопці, це буде моя дружина». Так і сталося. Кажуть, коли любиш по-справжньому, то не знаєш за що. А я знала. Я любила Володю за його тепло, за увагу, за розум, пишалася ним. В мою душу він входив поступово, але навічно. Він був для мене усім: і батьком, і другом, і чоловіком…і вчителем, і побратимом. Володя навчив мене смакувати чорну каву, розуміти класичну музику, берегти рідну мову, він вчив мене бути патріоткою.

Тоді я ще не розуміла, яке це щастя. Яка висока людська культура – говорити грамотно!

Автор: Доля подарувала закоханій парі двох діток: доньку Ольгу та сина Андрія.

( слайд « Сімейне фото»).

Сам письменник про свою дружину говорив.

В. Підпалий( учень): Ніла – це мій дар Божий. Вона дарує мені своєю великою душею стільки щастя і радості, що цього нездатна передати і моя поезія. Завдяки Нілі, її великодушності та жіночій ніжності я зрозумів тепер і знаю напевно, що таке є правдиве Боже щастя.

 

Вчитель: Літературна спадщина В. Підпалого( слайд « Збірки поезій»).

1958 р. – перші вірші на шпальтах комсомольських газет «Молодь України» та «Зміна».

1963 р. – перша збірка «Зелена гілка»

1964 р. – збірка «Повесіння»

1966 р. – збірка «В дорогу за ластівками».

Автор: Однокурсниця В. Підпалого Зінаїда Тарахан – Береза, згодом директор Канівська літературно – меморіального музею ім. Т. Шевченка згадувала:

  • При першій зустрічі кожен звертав увагу на його сині очі, привітні, блискучі. Ні в кого я не бачила таких очей. У них світилася його душа поетична, прекрасна, в якій щось було від неба і степу.

Вчитель: Коротким було життя поета. Після тривалої невиліковної хвороби 24 листопада 1973 року В. Підпалий помер. Помер поет « тихої лірики». Похований у Києві на Байковому кладовищі.

Щойно, шановні друзі, ви прослухали уривки із біографії В. Підпалого, тож давйте повернемося до початку уроку, пригадаємо завдання і спробуємо створити асоціативний кущ:

 

В.Підпалий – особистість                                                В. Підпалий – поет

(учні працюють 3 – 5 хвилин, потім зачитують асоціації).

 

Вчитель: Мексиканський поет Октавіо Паса писав: « Вірші не можна пояснити, їх можна тільки збагнути… збагнути вірш – то насамперед почути його. Слова входять через слух, змінюються перед очима, тануть, якщо придивитися до них. Будь – яке прочитання віршів закінчується тишею…

Тож повернемося до «тхої поезії» Володимира Підпалого.

 

( учениця читає поезію « …Бачиш, між трав зелених…», на слайді пейзаж степу, в пшениці – гніздо пташки).

Після прочитання поезії – обмін враженнями:

  1. Які емоції, почуття викликала у вас поезія?
  2. Про що йдеться у поезії В.Підпалого «…Бачиш: між трав зелених…»?
  3. Які мотиви виразно відчутні у даних рядках вірша:

Станьмо ось тут навшпиньки

Спокій їх берегти.

Може,

Не зможу батьком –

Стану їм старшим братом;

Будь їм. Маленьким, сірим

Просто сестрою ти…( Фольклорні мотиви відчутні у даних рядках вірша)

  1. Хто за віршем може загрожувати пташенятам (яструб – розбійник).
  2. Чи однозначні ці образи (яструб і пташенята)?
  3. Який прихований зміст, у чому символічність образів яструба і пташенят?( яструб – нападник, зла, жорстока людина; пташенята – діти, слабкі,беззахисні люди; ці образи – своєрідні символи добра і зла та одвічної їх боротьби).

Наступний етап роботи – робота в групах: Ідейно – художній аналіз поезії.

 

І група.

Завдання: Визначити тему, ідею, жанр вірша, заповнивши таблицю.

 

ІІ група.

Завдання: визначити художні засоби, використані в поезії.

 

ІІІ група.

Завдання:

Характеристика ліричного героя.

(Відповіді учнів, що працювали в групах).

Вчитель: Автор використовує в поезіях такі філософські категорії як любов, совість, гріх. Як ви гадаєте, з якою метою він уводить їх у вірш?

(Відповідь учнів: справжня людина повинна бути відповідальною в цьому світі, бути небайдужою до всього).

 

Вчитель: В.Коломієць писав: «Поет В. Підпалий тонко відчував слово, а через нього – природу, й людську душу». У  «тихій ліриці В. Підпалого можна виділити такі основні мотиви як:

  • Любов до України та її мови;
  • Змалювання краси рідної природи;
  •  Високе призначення поетичного слова;
  • Краса людських почуттів.

Вірші про природу відзначаються мальовничістю та музикальністю. Неповторне українське довкілля було для нього джерелом, з якого він черпав натхнення і любов до рідного краю.

Він був віртуозним ліриком у пейзажних віршах. Найулюбленішими жанрами В. Підпалого були ЕЛЕГІЯ, що бере початок з античної літератури і дуже характерна для української поезії та ЕТЮД.

 

Словникова робота.

 

ЕЛЕГІЯ – ( лат.elegeia – від гр. elegos – жалібна, журлива пісня) – ліричний вірш середньої довжини, як правило, сумний за змістом. Найчастіше розповідь іде від першої особи, без чіткої композиції. Розрізняють: елегію – оповідь, елегію – сповідь, елегію – думку, елегію кохання.

 

ЕТЮД – невеликий літературний твір, присвячений певній темі.

 

            Вчитель: У поезії «Зимовий етюд» відтворюється спалах – враження про одну миттєвість зими. автор за допомогою слова відтворив емоційний стан ліричного героя, викликаний пейзажем.

 

  • Прослуховування вірша у запису.
  • Виразне читання поезії  «Зимовий етюд».

 

Евристична бесіда:

  • Скажіть, які почуття ліричного героя відтворено?
  • Яким прийомом скористався автор для відтворення зимового пейзажу?(антитеза: сон, тиша, з іншого боку – рух).
  • Який на ваш погляд, образ у поезії В.Підпалого «Зимовий етюд» є центральним?( образ України)
  • Змалюйте образ України за віршем та за власними уявленнями й спостереженнями.
  • Опишіть, який настрій, які кольори переважають у поезії?
  • Які емоції й почуття викликав у вас поетичний  етюд?

 

  • За допомогою яких художніх засобів поет досягає такого чарівного зображення зими?

Вчитель: Вправа «Намалюй мені зиму» Уявіть, що ви оператори і вам потрібно створити пейзажну замальовку зимового дня чи ранку. ( учні створюють міні – кіносценарій; робота в парах(групах)).

І пара – на шибах вікна замерзле відлуння розмаїття думок.

Зміст пейзажної замальовки.

1 кадр: Зимовий ранок. Яскраво світиться вранішнє сонце. Українська хата. Вікна розмальовані срібним мереживом.( Тиха, елегійна музика).

Враження: вранішнє зимове сонце піднялося над землею. Розплющивши очі, опустивши променеві вії до землі – перехоплює подих від побаченого.

2 кадр: За вікном дерева у зимовому сні. Зимовий сад. Віти дерев у сяючому сріблі, калинові кетяги, покриті інеєм, неначе ліхтарики, що вказують шлях до рідної хати.

3 кадр: Вітер вихоплює з гілок колискову зими. Подих зимового вітру струшує з гілок дерев сріблясті сніжинки. Вони переливаються всіма кольорами райдуги.

4 кадр: ми намагаємося скласти зимову сонату. Сад наповнюється передзвоном срібних дзвіночків, що сповіщають про прихід зими.

5 кадр: Вслухаючись, можна побачити мерехтіння і переливи кольороспалахів снігових заметів.

6 кадр: Ця краса наскрізь проймає єство. Всі зачаровані зимовою красою. Родина на відпочинку прогулюється зимовим садом.

( Учні озвучують, створені кадри пейзажного етюду, вчитель пропонує переглянути відеоролик, що підготували учні).

Вчитель: А ось який шедевр пейзажного кіно -  етюду створила нам учениця…………………………( перегляд пейзажної кіно замальовки). 

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.

Вчитель: Отже, поезія шістдесятників, немов чарівна музика, яка не лише розважає, але й викликає патріотичні почуття. Поети її пишуть з глибини серця і душі. Тому вона є тим справжнім мистецтвом, що доходить до людського почуття – до свідомості, яка зворушує й оздоровлює націю…

І як писав літературний побратим І. Гнатюк: «У творчості В.Підпалого, як один народ, звучить триєдине значення його невмирущої любові – рідна мова, мати, Ураїна».

Я пропоную вам із поданих слів вибрати ключові слова творчості В.Підпалого, які характеризують його як поета «тихої лірики»( учасники кожної групи отримують надруковані слова, із яких вони повинні вибрати ключові: Україна, рідний край, природа, краса, патріотизм……)

Давайте створимо Хмаринку слів на тему « Україна». https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjB36LA0dv1AhU98rsIHYiiC0oQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwordart.com%2Fz43mmb2y2ssj%2F%25D1%2585%25D0%25BC%25D0%25B0%25D1%2580%25D0%25B0-%25D1%2581%25D0%25BB%25D1%2596%25D0%25B2&usg=AOvVaw35wWRzmNA7JBXXsrMpN5vP

 

V. Домашнє завдання:

І варіант – с. 126 – 129, опрацювати, підготуватися до виразного читання поезій В.Підпалого.

ІІ варіант – Створити візитівку «Життя і творчість В.Підпалого»

ІІІ – написати пейзажний етюд « Моя вишнева Україна».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку