Тема уроку: Володимир Підпалий. «… Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд». Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити ідейно – художній зміст і красу його поезій;
Розвивати образне та критичне мислення; уміти виразно та вдумливо читати ліричні твори, коментувати основні ідеї, співвідносити їх із власними думками, дискутувати про це;
Виховувати почуття патріотизму, гуманності, бережливе ставлення до людей, до краси природи, світу та краси поезії.
Теорія літератури: ліричний твір, види лірики: етюд, соната, елегія.
Обладнання: портрет поета, видання його творів, ілюстративний матеріал до біографії та творів, літні та зимові українські пейзажі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку.
1. З’ясування емоційної готовності учнів до роботи на уроці.
Вступне слово вчителя. Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити свій настрій? (відповіді учнів).
А тепер посміхніться один одному, мені, привітною посмішкою привітайте наших гостей. Відчуваєте, як стало світліше й тепліше на душі? Тож побажайте один одному успіхів і давайте бачити добре і красиве довкола нас.
Це маленьке диво із хмаринки
Заясніло на моїй долоньці.
Ніжна, мов лебідонька, сніжинка
Диво сяйвом виграє на сонці.
Тож до роботи! Успіхів вам і мені.
ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Вчитель: сьогодні на уроці ми будемо говорити про творчість письменника – шістдесятника Володимира Підпалого – « тиху лірику».
( слайд « Портрет В. Підпалого., словникова робота – поет – шістдесятники).
Вчитель: Маловідоме ім’я… навіть у підручнику «Історія української літератури про нього не пишуть. Водночас виявляється, що він – талановитий поет. У своїх творах він порушує такі питання як драматичні суперечливості життя, кохання, теми добра і зла, ролі в жтті людини малої батьківщини.
Його вірші лаконічні, сповнені таїни й символічності. В. Підпалий розглядає життя як Всесвіт, у якому живуть Душа і Дух.
« Усе, що в серці виплекав я доброго, належить вам» - таке кредо і поета «тихої лірики»
В. Підпалого.
Неси в очах дива і недива
Хай буде тільки правда в них жива.
У цих словах В. Підпалого увесь він. Яким же був один із яскравих поетів «тихої лірики», найкраще, мабуть, розповість про себе сам поет.
( завдання: Знайомлячись із біографією поета, поясніть, яким у вашій уяві постав В. Підпалий як поет і особистість).
В. Підпалий( учень): Народився я в с. Лазірках 9 травня 1936 року, за 25 км. від Лубен. Мама, Ольга Степанівна – козачка з хутора Макарівщини, а батько, Олексій Лукович – виходець з-під Великої Багачки. Мати знала безліч казок та приповідок, шанувала загадки і вміла знаходити до них ключ. Але я ніколи не чув, щоб вона співала…. Мати вміла і любила працювати, кохалася у квітках( вся хата була великим квітником) і чистоті.
Батько працював на залізниці, любив сади і бджільництво. Ненавидів тютюн і горілку. Загнув під Києвом 1943 року. Пам’ятаю його добре. Якби володів пензлем, можна було бвідтворити його образ у величезному циклі:
В селі й до сьогодні розповідають про те, як він співав. Я пам’ятаю дві його пісні «Про Байду» та « Забіліли сніги…»( уривок з поезії………………………………………………).
Учився у Величанській семирічці та Лазірківській середній школах. До школи щоденно потрібно було ходити за 3 – 4 кілометри. Любив і люблю історію й літературу.
1953 року закінчив 10 класів, працював у МТС, у колгоспі.
1955 року був мобілізований на флот. Службу служив, але не любив: нудьгував за степом, садами.
1957 року через хворобу ніг демобілізувався і поступив до Київського університету на філологічний факультет українське відділення, який і закінчив 1962 року.
Автор: Навчаючись в університеті, познайомився із абітурієнткою Нілою.
Ніла( учениця): Я зайшла до сусідньої кімнат позичити голку… а він сказав: «Хлопці, це буде моя дружина». Так і сталося. Кажуть, коли любиш по-справжньому, то не знаєш за що. А я знала. Я любила Володю за його тепло, за увагу, за розум, пишалася ним. В мою душу він входив поступово, але навічно. Він був для мене усім: і батьком, і другом, і чоловіком…і вчителем, і побратимом. Володя навчив мене смакувати чорну каву, розуміти класичну музику, берегти рідну мову, він вчив мене бути патріоткою.
Тоді я ще не розуміла, яке це щастя. Яка висока людська культура – говорити грамотно!
Автор: Доля подарувала закоханій парі двох діток: доньку Ольгу та сина Андрія.
( слайд « Сімейне фото»).
Сам письменник про свою дружину говорив.
В. Підпалий( учень): Ніла – це мій дар Божий. Вона дарує мені своєю великою душею стільки щастя і радості, що цього нездатна передати і моя поезія. Завдяки Нілі, її великодушності та жіночій ніжності я зрозумів тепер і знаю напевно, що таке є правдиве Боже щастя.
Вчитель: Літературна спадщина В. Підпалого( слайд « Збірки поезій»).
1958 р. – перші вірші на шпальтах комсомольських газет «Молодь України» та «Зміна».
1963 р. – перша збірка «Зелена гілка»
1964 р. – збірка «Повесіння»
1966 р. – збірка «В дорогу за ластівками».
Автор: Однокурсниця В. Підпалого Зінаїда Тарахан – Береза, згодом директор Канівська літературно – меморіального музею ім. Т. Шевченка згадувала:
Вчитель: Коротким було життя поета. Після тривалої невиліковної хвороби 24 листопада 1973 року В. Підпалий помер. Помер поет « тихої лірики». Похований у Києві на Байковому кладовищі.
Щойно, шановні друзі, ви прослухали уривки із біографії В. Підпалого, тож давйте повернемося до початку уроку, пригадаємо завдання і спробуємо створити асоціативний кущ:
В.Підпалий – особистість В. Підпалий – поет
(учні працюють 3 – 5 хвилин, потім зачитують асоціації).
Вчитель: Мексиканський поет Октавіо Паса писав: « Вірші не можна пояснити, їх можна тільки збагнути… збагнути вірш – то насамперед почути його. Слова входять через слух, змінюються перед очима, тануть, якщо придивитися до них. Будь – яке прочитання віршів закінчується тишею…
Тож повернемося до «тхої поезії» Володимира Підпалого.
( учениця читає поезію « …Бачиш, між трав зелених…», на слайді пейзаж степу, в пшениці – гніздо пташки).
Після прочитання поезії – обмін враженнями:
Станьмо ось тут навшпиньки
Спокій їх берегти.
Може,
Не зможу батьком –
Стану їм старшим братом;
Будь їм. Маленьким, сірим
Просто сестрою ти…( Фольклорні мотиви відчутні у даних рядках вірша)
Наступний етап роботи – робота в групах: Ідейно – художній аналіз поезії.
І група.
Завдання: Визначити тему, ідею, жанр вірша, заповнивши таблицю.
ІІ група.
Завдання: визначити художні засоби, використані в поезії.
ІІІ група.
Завдання:
Характеристика ліричного героя.
(Відповіді учнів, що працювали в групах).
Вчитель: Автор використовує в поезіях такі філософські категорії як любов, совість, гріх. Як ви гадаєте, з якою метою він уводить їх у вірш?
(Відповідь учнів: справжня людина повинна бути відповідальною в цьому світі, бути небайдужою до всього).
Вчитель: В.Коломієць писав: «Поет В. Підпалий тонко відчував слово, а через нього – природу, й людську душу». У «тихій ліриці В. Підпалого можна виділити такі основні мотиви як:
Вірші про природу відзначаються мальовничістю та музикальністю. Неповторне українське довкілля було для нього джерелом, з якого він черпав натхнення і любов до рідного краю.
Він був віртуозним ліриком у пейзажних віршах. Найулюбленішими жанрами В. Підпалого були ЕЛЕГІЯ, що бере початок з античної літератури і дуже характерна для української поезії та ЕТЮД.
Словникова робота.
ЕЛЕГІЯ – ( лат.elegeia – від гр. elegos – жалібна, журлива пісня) – ліричний вірш середньої довжини, як правило, сумний за змістом. Найчастіше розповідь іде від першої особи, без чіткої композиції. Розрізняють: елегію – оповідь, елегію – сповідь, елегію – думку, елегію кохання.
ЕТЮД – невеликий літературний твір, присвячений певній темі.
Вчитель: У поезії «Зимовий етюд» відтворюється спалах – враження про одну миттєвість зими. автор за допомогою слова відтворив емоційний стан ліричного героя, викликаний пейзажем.
Евристична бесіда:
Вчитель: Вправа «Намалюй мені зиму» Уявіть, що ви оператори і вам потрібно створити пейзажну замальовку зимового дня чи ранку. ( учні створюють міні – кіносценарій; робота в парах(групах)).
І пара – на шибах вікна замерзле відлуння розмаїття думок.
Зміст пейзажної замальовки.
1 кадр: Зимовий ранок. Яскраво світиться вранішнє сонце. Українська хата. Вікна розмальовані срібним мереживом.( Тиха, елегійна музика).
Враження: вранішнє зимове сонце піднялося над землею. Розплющивши очі, опустивши променеві вії до землі – перехоплює подих від побаченого.
2 кадр: За вікном дерева у зимовому сні. Зимовий сад. Віти дерев у сяючому сріблі, калинові кетяги, покриті інеєм, неначе ліхтарики, що вказують шлях до рідної хати.
3 кадр: Вітер вихоплює з гілок колискову зими. Подих зимового вітру струшує з гілок дерев сріблясті сніжинки. Вони переливаються всіма кольорами райдуги.
4 кадр: ми намагаємося скласти зимову сонату. Сад наповнюється передзвоном срібних дзвіночків, що сповіщають про прихід зими.
5 кадр: Вслухаючись, можна побачити мерехтіння і переливи кольороспалахів снігових заметів.
6 кадр: Ця краса наскрізь проймає єство. Всі зачаровані зимовою красою. Родина на відпочинку прогулюється зимовим садом.
( Учні озвучують, створені кадри пейзажного етюду, вчитель пропонує переглянути відеоролик, що підготували учні).
Вчитель: А ось який шедевр пейзажного кіно - етюду створила нам учениця…………………………( перегляд пейзажної кіно замальовки).
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.
Вчитель: Отже, поезія шістдесятників, немов чарівна музика, яка не лише розважає, але й викликає патріотичні почуття. Поети її пишуть з глибини серця і душі. Тому вона є тим справжнім мистецтвом, що доходить до людського почуття – до свідомості, яка зворушує й оздоровлює націю…
І як писав літературний побратим І. Гнатюк: «У творчості В.Підпалого, як один народ, звучить триєдине значення його невмирущої любові – рідна мова, мати, Ураїна».
Я пропоную вам із поданих слів вибрати ключові слова творчості В.Підпалого, які характеризують його як поета «тихої лірики»( учасники кожної групи отримують надруковані слова, із яких вони повинні вибрати ключові: Україна, рідний край, природа, краса, патріотизм……)
Давайте створимо Хмаринку слів на тему « Україна». https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjB36LA0dv1AhU98rsIHYiiC0oQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwordart.com%2Fz43mmb2y2ssj%2F%25D1%2585%25D0%25BC%25D0%25B0%25D1%2580%25D0%25B0-%25D1%2581%25D0%25BB%25D1%2596%25D0%25B2&usg=AOvVaw35wWRzmNA7JBXXsrMpN5vP
V. Домашнє завдання:
І варіант – с. 126 – 129, опрацювати, підготуватися до виразного читання поезій В.Підпалого.
ІІ варіант – Створити візитівку «Життя і творчість В.Підпалого»
ІІІ – написати пейзажний етюд « Моя вишнева Україна».