Конспект уроку з української літератури для 10-го класу на тему: "ТРАГІЧНА ІСТОРІЯ РОДИНИ ФЕДОРЧУКІВ" (за повістю О. Кобилянської «Земля»)

Про матеріал

Розробка уроку допоможе удосконалити вміння на основі аналізу твору характеризувати героїв в порівнянні їх,

визначати, яку роль відіграє кожен персонаж у розкритті ідеї, виховувати високі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали.

Перегляд файлу

Тема.   ТРАГІЧНА ІСТОРІЯ РОДИНИ ФЕДОРЧУКІВ - НОВІТНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ХРИСТИЯНСЬКОГО МОТИВ БРАТОВБИВСТВА. МИХАЙЛО І САВА - ПРОТИЛЕЖНІ ПСИХОЛОГІЧНІ ТИПИ (за повістю О. Кобилянської «Земля»)

Мета: розкрити причини трагедії в родині Федорчуків; удосконалювати вміння на основі аналізу твору характеризувати героїв в порівнянні їх;

 визначати, яку роль відіграє кожен персонаж у розкритті ідеї;

виховувати високі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали.

Обладнання: тексти повісті «Земля», запис класичної музики, біблійна легенда про Каїна й Авеля.

Тип уроку: урок внутрішнього компаративного аналізу.

 

…Бо ти на землі — людина.

В. Симоненко

                                              ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний етап

  1. З'ясування емоційної готовності до уроку
  2. Актуалізація суб'єктного досвіду

Тести

«Як ви знаєте зміст соціально-психологічної повісті Ольги Кобилянської «Земля»?»

1. Де відбуваються події у соціально-психологічній повісті

О. Кобилянської «Земля»?

а) с. Димківці на Буковині;

б) с. Димка на Буковині;

в) с. Димка на Галиччині.

2. Навколо якої сім'ї розгортаються події у повісті О. Кобилянської «Земля»?

а) Федорчуків;

б) Тодорчуків;

в) Онофрійчуків.

3. За кого мріяла Докія видати заміж свою доньку Парасинку?

а) Саву;

б) Михайла;

в) Тодорика.

4. З ким на весіллі Парасинки знайомиться Михайло Федорчук?

а) Настею;

б) Ганною;

в) Анною.

5. Хто все життя разом з дружиною наймався на найтяжчу роботу на будівництві залізниці, стягав копійку до копійки, щоб купити землю, придбати добро для дітей?

а) Івоніка;

б) Петро;

в) Онуфрій.

6. Як звали синів Івоніки та Марійки Федорчуків?

а) Михайло та Петро;

б) Михайло та Панас;

в) Михайло та Сава.

7. Кого забирають до війська?

а) Саву;

б) Петра;

в) Михайла.

8. Хто любив полювати, вбиваючи всяку пташку без потреби?

а) Михайло;

б) Сава;

в) Івоніка.

9. З ким хоче одружитися Сава?

а) Рахірою;

б) Парасинкою;

в) Анною.

10. Хто кого застрелив?

а) Сава Михайла і Анну;

б) Михайло Саву;

в) Сава Михайла.

11. Хто працював у пана наймичкою?

  1. Анна
  2. Парасинка
  3. Докія

12. Як звали, сліпу на одне око, жінку Григорія?

  1. Галина
  2. Марина
  3. Тетяна

Відповіді: 1 - 6; 2 а; 3 б; 4 - в; 5 а; 6 в; 7 б; 8 б; 9 а; 10 в; 11 – а;

12 в

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Зачитування епіграфа

  • Що ви очікуєте від уроку?

IV. Опрацювання навчального матеріалу

Слово вчителя. Насамперед пригадаємо біблійну легенду про Каїна й Авеля. Саме завдяки цій легенді впродовж багатьох віків ім'я Каїна символізує братовбивство. Що стало причиною цього страшного гріха?

Художнє читання біблійної легенди про Каїна й Авеля

- Чому Сава Федорчук став новітнім Каїном? Як наважився порушити Божу заповідь «Не убий»? Чи можна було попередити злочин? Саме такі запитання тривожать кожного читача. Найлегша відповідь убив, бо хотів одержати у спадок усю батьківську землю.

Поміркуймо разом, чи не помилкова така однозначна категорична відповідь.

Каїнова печать лежить на Саві, який підняв руку на свого брата. Трагедія, що відбувається в родині Федорчуків, виривається за межі ро­дини. Зойкнуло все село, адже жорстоко позбавили життя молоду людину, що була надією та опорою батьків, носієм споконвічної моралі та спадкоємцем традицій. Чому ця трагедія сталася в порядній, працьовитій родині? Де її витоки? Чи має прощення гріх братовбивства? На ці запитання відповідає Ольга Кобилянська не прямо, вона змушує замислитися над ними читачів. Братів Федорчуків письменниця змальовує за принципом контрасту: Михайло уособлює добро, світло, Сава - щось незбагненне і страшне. Зіставимо цих персонажів.

Складемо порівняльну характеристику Михайла і Сави за такими критеріями:

  1. Зовнішність героїв.
  2. Ставлення Михайла та Сави до праці й землі.
  3. Моральне обличчя персонажів; їхнє ставлення до рідних.
  4. Кохання в житті героїв твору.
  5. Як характеризують Михайла і Саву односельчани.

Порівняльна характеристика Михайла і Сави за технологією «Кола Венна»

 

 

 

 

МИХАЙЛО

Ненавидить зброю та все, що пов'язане з війною.

Живе з батьками в мирі та злагоді. Є улюбленим сином.

Постійно повчає Саву, прагне, щоб він став схожим на нього.

Не п'є.

Кохає біднунаймичку Анну.

Збирається розповісти про це батькам.

Надзвичайно любить землю.

Дуже чесний, добрий. Всі із села його поважають

і люблять.

 

 

 

 

 

 

 

Бажання мати власну

землю.

І Сава, і Михайло закохалися в дівчат, які не подобалися їхнім

батькам.

Були досить самостійними і не потребували опіки.

Були працьовитими.

Легко піддавалися впливу інших людей.

 

 

 

 

САВА

Любить зброю, часто полює на тварин. - - '

З батьками живе у постійних сварках. Ніколи їх не слухає. Ненавидить Михайла через те, що його більше люблять батьки.

Перебуває під сильним впли­вом своєї дівчини Рахіри та її батька.

Полюбляє випити.

Заради отримання спадку холоднокровно вбиває рідного брата.

Не визнає своїх помилок, не відчуває мук совісті.

 

Бесіда з елементами дискусії.

- Щойно ми ще раз переконалися в тому, що Сава й Михайло - антиподи.

- Виникає логічне запитання: чому такими різними є діти одних батьків, які жили під одним дахом? Чи не пішла Ольга Кобилянська проти істини? Знайдіть з-поміж можливих фактів найпереконливіші й аргументуйте їх.

  • Михайло вдався характером у батька, Сава - у матір, яка не була позбавлена таких негативних рис, як егоїзм, небажання зрозуміти інших, зверхність.
  • Мати більше любила Михайла, бо той був працьовитим і слухняним. Сава відчував це і по-своєму страждав.
  • Замість того, щоб знайти до сина «ключик», Марійка весь час докоряє йому. Неправильне виховання розвинуло в Саві комплекс неповноцінності. Він шукав людину, яка б його розуміла, і його вибір упав на Рахіру.
  • Сава міг би зреалізувати себе по-іншому, батьки ж не бачили для дітей іншої долі, крім праці на землі, якої Сава не любив. Вони вважали молодшого сина ледачим і впертим.
  • На тлі ідеального Михайла Сава не міг не відчувати свою другорядність. Братів постійно порівнювали батьки й односельчани. Це порівняння було не на користь Сави і викликало підсвідомий протест й озлоблення.

Слово вчителя. На характер людини впливають соціальні та біологічні чинники. Це ми бачило на прикладі Чіпки. У Сави подібний до Чіпки погляд, «що мав у собі щось зимного і неуспокійного. З його ніжного, майже дитинячого обличчя вражав його погляд прикро і відтручував від себе».

-Доведіть на основі ІХ-ХІІІ розділів, шо в Сави бореться два начала- Сава хороший і Сава поганий. Чим є оте «щось» у Савиній душі? Це патологія?

- Савою керують гординя і заздрість, як У Каїна. Коли ж він перестає боятися гріха? (Коли сходиться з двоюрідною сестрою.)

-  На минулому уроці ми дійшли висновку, що Сава, відмовившись від вибору «земля або Рахіра», став на стежку зла. Який епізод можна вважати символічною смертю чистої половинки душі Сави? (Смерть Савиного теляти, яке «звернуло на Саву свої великі очі з виразом дикого відражаючого перестраху». Це погляд на Каїна, який уже твердо вирішив убити брата.)

- Чого О. Кобилянська не описує сам епізод убивства? (Це не лише детективна риса. Письменниця змушує спостерігати, думати, страждати одночасно героїв твору і читачів, які шукають відповіді на ті ж самі запитання: хто це зробив і чому, як жити після злочину вбивці та його рідним ?)

- Михайло, як біблійний Авель, є невинною жертвою злочину. Ви давали йому докладну характеристику як абсолютно безгрішній людині. Його оплакує все село. Та О. Кобилянська змальовує живу людину, а не носія лише позитивних рис. Що в поведінці Михайла не викликає захоплення? Чи винен і він у своїй смерті? (Якщо відкинути всі знаки долі, то Михайло міг би по-іншому планувати своє майбутнє і, можливо, зберіг би життя. Він надто добрий син для батьків, не хоче стати причиною їхніх сліз, тому зволікає із зізнанням про стосунки з Анною. Ця його невпевненість призводить до страждань Анни, вагітність якої привертає увагу рідних та односельчан.)

- Чи можна дорікнути Михайлові, що він надто багато нарікає, перебуваючи на службі? Чому, звиклий до важкої роботи на землі, Михайло так тяжко переносить муштру? (Михайло, працюючи на землі, відчуває себе вільною людиною. Опинившись на службі, вперше перебуває у ролі раба).

- Окремі вади не применшують достоїнств Михайла, тому його втрата відчутна для всього села: «Такого другого не буде вже більше». Прагнучи пояснити незрозумілу жорстокість долі, яка забирає найкращих, од­носельчани говорять: «І Богові треба чогось доброго!» На похороні Михайла «святі на хоругвах «гляділи задеревілим поглядом у розриту землю». Чи усвідомив Сава, наскільки великим є його гріх? Чи мучать його докори сумління? Проаналізуйте, як змінюється поведінка Сави у розділі XX.Як мотивує письменниця ці зміни?

Робота з текстом

Цитата

Емоції

«Ридав і розливався так страшенно, що чутливі жінки приступали одна по одній до нього і вспокоювали його».

Паніка, страх бути викритим

«Відповів рівним, ясним голосом; - Я не знаю! Він пішов собі з дому, а я собі».

Оволодів собою

«Здавлений сміх ударився об слух Івоніки з закутка, де стояв Сава».

Ненависть до Анни та мертвого брата, злорадство такі великі, що він не контролює емоції і видає себе

«Він заверещав із переляку і трутив її від себе».

Ненаграний, справжній страх

- Страх не покине Саву і потім, коли його оглядатимуть лікарі: «...Стояв білий, як крейда, і трясся так сильно на цілім тілі, що його коліна збивалися докупи». «Очі його миготіли боязко, грудь дишіла тяжко, мов із раптової втоми» - це поведінка Сави після в'язниці. Бог покарав Саву постійним страхом, тому що совість і каяття у такої людини не прокинуться ніколи. А ще на Саві Каїнова печать. Прочитайте уривок із XXXI розділу від слів «Вже шостий рік минає від смерті брата» до «...не має спокою, хоч і вона при нім» Чи легко Саві носити на собі тавро?

- На перший погляд, запанувала велика несправедливість. Убито Михайла, померли його діти, зламалася славна гілка чесного й пра­цьовитого роду. Натомість прижився на дереві покруч І продовжать його Савині і Рахірині нащадки, діти вбивці та злодійки. Проте О. Кобилянська по-новому інтерпретує християнський мотив братовбивства. Сава покараний не лише посланим Богом страхом та самотністю серед людей, він покараний і землею. Доведіть це. (Довершена сама по собі земля виростає до рівня морального судді. Вона карає справедливо: за вчинений гріх Сава не отримує жодної шістки землі - ні своєї, ні Михайлової.)

V. Узагальнення і систематизація знань

- На прикладі історії братів  Федорчуків  О. Кобилянська розкриває проблему злочину і кари. Які інші морально-етичні проблеми пов'язані з образами Михайла і Сави?

VI. Підбиття підсумків уроку

- Напишіть кілька моральних правил, які ви засвоїли чи в яких укотре переконалися, прочитавши повість «Земля». (Наприклад: «Переступивши через невинну кров, людина перестає бути людиною», «Смерть ближнього навчає цінувати те, що маєш».)

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Підготуватися до характеристики Марійки та Івоніки. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
3877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку