Пропоную підсумковий урок за курс шкільної програми з української літератури. Урок допоможе підбити підсумки вивченню української літератури у школі.
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 11 КЛАСІ
УРОК-ПІДСУМОК. ЛІТЕРАТУРА УЧИТЬ ЖИТИ…
ТЕМА УРОКУ: Проблеми екології в творчості українських письменників.
МЕТА УРОКУ: Розглянути деякі твори українських письменників, у яких показано проблеми екології (природи і «душі людської»). Розвивати в учнів уміння самостійно працювати з текстом, вибирати головне, виразно читати поезії напам'ять, аналізувати твори; виховувати в учнів небайдуже ставлення до рідної землі, природи, мови.
ТИП УРОКУ: Підсумковий урок
ОБЛАДНАННЯ УРОКУ:
1. Виставка творів українських письменників.
2. Висловлювання поетів.
3. Плакати (Символи України — червона калина, журавлі, лелеки).
4. Рушники, вишивані традиційними кольорами (червоним і чорним).
5. Грамзапис «Два кольори» (Д. Павличко, О. Білаш).
«Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».
(Ліна Костенко)
«Коли вже народився ти поетом, за все відповідай у всім житті»
(Борис Олійник)
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми проводимо підсумковий урок з літератури, тема якого: «Література учить жити…»
Бесіда з учнями (можлива у формі дискусії)
Слово вчителя
Підводячи підсумок вивченого, ми поговоримо про твори українських письменників, у яких показано проблеми екології природи і людської душі.
Ви вивчаєте екологію.
Що означає це слово?
(пояснення учнів).
Проблема екології сьогодні дуже актуальна. Стан здоров'я людей загрозливий. Вода, повітря — все забруднене. Але сьогодні існує ще одна проблема — проблема екології «душі людської». Ми сьогодні повинні відродити красу рідної землі, повернути забуті імена, а з ними тривоги і болі за рідну землю, за її людей, за їх духовність. Щоб ми і наші діти знали і любили свою музу, не соромились її, а гордились нею, і щоб процвітала наша Україна — вільна і незалежна.
Розповіді учнів.
І. Василь Симоненко
Його називають вічно юним, закоханим у людину. Дуже любив рідну землю, найдорожче, що є в людини — Вітчизну.
«Я живу тобою! І для тебе.
Вийшов з тебе, в тебе перейду...»
Народ, людина, творіння її рук, інколи бездушне — проблеми еколо-гії — ось той стрижень, навколо якого обертається думка поета, його звертання: «Генії! Безсмертні!! На коліна станьте перед смертними людьми».
Яка то поезія, коли вона не примушує мислити?
Поезія — це прекрасна мудрість. Треба було перетворити людину — вона не могла далі залишитись безмовною, пригніченою, безправною, байдужою.
Декламація вірша
ІІ. БОРИС ОЛІЙНИК
«Коли вже народився ти поетом —
За все відповідай у цім житті».
На Україні в народній творчості, в літературі існує багато образів-символів. Один з них — це образ журавля — символ весни, миру, благодаті, розлуки та повернення.
«Потяглися журавлі вдалеч плавко,
Доганяв їх листопад за селом,
Тільки сивий чоловік тихо плакав,
Юний сивий чоловік німо плакав
З перебитим у лікті крилом».
У поемі-казці «Крило» Б. Олійник оригінально розкриває тему взаємовідносин між людиною і природою, між людиною і її високою мрією, духовним здоров'ям і обмеженістю, звироднілістю окремих перебувальців на землі.
III. ІВАН ДРАЧ
«Жити. Творити. Світ берегти.
Світити людині на цілі світи.
Холонуть зірки. Але чуйно і зірко
Лиш ти не холонь-бо, людинонько-зірко!»
Світ Івана Драча — це світ мальовничий і незвичайний, це розкутість думки, нетрадиційність поетичної форми, стилю. Його охоплюють сумнів і тривога за долю планети, за долю кожної людини. Страховиськом стає для людства атомна бомба, а для нас став страховиськом Чорнобиль. Є у Івана Драча твір «Чорнобильська мадонна». Автор назвав його поемою, але це і трагедія, і скорботна пісня. Жахлива мертва чорнобильська зона. Як врятуватися від поширення радіації?
Алегорично і символічно звучать останні рядки поеми:
«Несе сива чорнобильська мати
Цю планету... це хворе дитя!..»
Це крик душі поета, це його пекучий біль.
IV. ОЛЕКСІЙ КОЛОМІЄЦЬ
«Мої думки — мої п'єси, моє мислення».
Не байдуже, що ми залишимо після себе людству. Цікава його п'єса «Дикий ангел». Головна проблема — тривога за родину, як основу, як осередок суспільства, бо
«Яка родина — така й господа.
Яка господа — така й країна.
Яка держава — така й земля».
П'єса вчить правильно будувати відносини між батьками й дітьми, коли вони стануть дорослими людьми, коли вмітимуть лічити гроші і берегти кожну копійку, і не бути «временщиками» на цій землі, а бути господарями на ній. Багато епізодів драми звучать сьогодні особливо по-сучасному.
V. ДМИТРО ПАВЛИЧКО
«О, рідне слово, хто без тебе я?»
В останні роки ще виникло словосполучення — екологія душі. Що це? А це — відчуженість від рідної мови, історії, культури, літератури. Дмитро Павличко — один з її захисників, бо знизилась культура цілого покоління, відбувається деградація душі. Як зберегти молоду людину від спустошення, від прірви, коли в душі і серці не залишається нічого святого? Повернути святість словам: мати, хліб, мова, земля, планета. Людина повинна бути не байдужою на цій землі і піклуватися не тільки про життя сьогоднішнє, а й прийдешнє. Так у вірші «Ти зрікся мови рідної...» поет картає земляка - українця, який занедбав поле рідного слова, ставши безбатченком, перевертнем...
Мова народу — найсвятіше його багатство, його скарб...
«То — наше слово, то — щоденне чудо,
то — сонця зір крізь каменя більмо,
то — дух народу,— О всесильний Буддо! —
все в нас бери, лиш мови не дамо!..»
VI. .ОЛЕСЬ ГОНЧАР
Відомий всім із шкільної лави, написав безліч прекрасних творів, але ми поговоримо про «Собор» — його називають «багатостраждальним». А чому? Адже роман- не жива істота. Але письменнику болить, і він мовчати не може. У «Соборі» письменник на повний голос підніс тему боротьби проти духовного браконьєрства, кар'єризму, прислужництва.
З теплими словами звернувся Григір Тютюнник у листі до автора «Собору»: «Орлиний, соколиний роман Ви написали, роман-набат! О, як засичить ота наша ретроградна гидь, упізнавши сама себе». Собор — мов жива, дивовижно прекрасна істота привертає до себе красою витвору людських рук і мозку. І ось над цим реально існуючим символом безсмертя народу нависла загроза знищення.
У романі розвінчуються такі негативні прояви сучасності, як бюрократизм, бездуховність, нігілістичне ставлення до української культури, споживацькі тенденції, дух руйнування, нехтування народними звичаями, народною піснею, почуттями патріотизму.
VII. ЛІНА КОСТЕНКО
«Поезія — це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі».
Уже в перших книжках Ліна Костенко постала перед читачами поетом чесним і безкомпромісним, мислячим і самобутнім. Читачі й критика сприйняли її твори прихильно. Всі переконалися, що в українську поезію прийшов справжній майстер слова.
Вона є поетесою епохи, — небайдужа, щира, прагне поезією відродити душу людини.
«Не бійся правди, хоч яка гірка,
Не бійся смутків, хоч вони як ріки».
Ціла низка віршів Ліни Костенко «кричить» про екологію.
«Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека,
і озерявин проблиски скупі.
І той у небі зморений лелека,
і те гніздо лелече на стовпі.
Поетеса прохає:
«Любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку, шляхетну
інохідь коня».
Енергія слова — з енергії душі...
Заключне слово вчителя
І як би хотілося, щоб земля наша стала родючою і чистою, криниця — джерельною, слово — високим, душа — глибокою, поезія — величною, мова — солов'їною, мати — безсмертною, а людина — вічною.
І ми, люди, живучи на цій землі, повинні пам'ятати, що ми — Люди,— що ти — Людина.
«Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба,
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні».
І поки на Україні живе людина, звучить її мова, лине її пісня, є надія, що відродиться наша Ненька, її культура, традиції, духовність. А залежатиме це від вас, наших молодих громадян.
Ви стоїте на дорозі самостійного життя. Пройде зовсім небагато часу – і останній дзвінок сповістить, що вам пора в дорогу, в майбутнє життя.
І який шлях ви виберете в житті: широкий, прямий, чи вузький, хвилястий, від того залежатиме і ваше особисте майбутнє, і доля нашої держави. Успіхів вам, вибору правильних шляхів у житті, і нехай шкільні уроки літератури, улюблені ваші літературні герої будуть вам чітким дороговказом у житті.