Конспект уроку з української літератури для 11 класу "Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко. Поезія «Страшні слова, коли вони мовчать…»"

Про матеріал

Конспект дає змогу ознайомити учнів із рисами індивідуального стилю поезій Ліни Костенко, дослідити вияв стильових особливостей у віршах поетеси; познайомити із змістом поезії «Страшні слова,коли вони мовчать…», визначити його тематичне та ідейне спрямування, дослідити проблематику та стильове наповнення вірша. Розвинути навички роботи з текстом поетичних творів, зокрема визначення їх тематично-ідейного тла та проблематики; формувати навики дослідження індивідуального стилю автора на прикладах конкретних творів; розвинути навички виразного читання та аналізу. Прищепити повагу до Ліни Костенко, як до письменниці та до жінки; виховати прихильність та любов до поезій письменниці.

Перегляд файлу

Тема уроку. Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко. Поезія

                    «Страшні слова, коли вони мовчать…» - як ліричний роздум про

                      значення слова в житті людини.

Мета уроку. Навчальна – ознайомити учнів із рисами індивідуального стилю

                      поезій Ліни Костенко, дослідити вияв стильових особливостей у

                      віршах поетеси; познайомити із змістом поезії «Страшні слова,

                      коли вони мовчать…», визначити його тематичне та ідейне

                      спрямування, дослідити проблематику та стильове наповнення

                      вірша.

                     Розвивальна – розвинути навички роботи з текстом поетичних

                     творів, зокрема визначення їх тематично-ідейного тла та

                     проблематики; формувати навики дослідження індивідуального

                     стилю автора на прикладах конкретних творів; розвинути

                     навички виразного читання та аналізу.

                    Виховна – прищепити повагу до Ліни Костенко, як до 

                    письменниці та до жінки; виховати прихильність та любов до

                    поезій письменниці.

Тип уроку. Комбінований.

Методи навчання. Слово вчителя, метод самостійної роботи, метод 

                                  творчого читання, метод аналізу, бесіда.

Засоби навчання. Портрет письменниці, грамзапис авторського читання

                              поезій, тексти віршів.


Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

На попередньому уроці ми з вами розпочали вивчати творчість кого? (Ліни Костенко)

Давайте з вами пригадаємо, що ви запам’ятали про цю письменницю.

  • У родині кого народилася письменниця? (Вчителів)
  • Чим був знаменитий рідний край Ліни Костенко? (ржищівські козаки брали участь у національно-визвольній боротьбі під проводом Богдана Хмельницького)
  • Що спонукало її до долі поетеси? (Ще школяркою відвідувало літературну студію при журналі «Дніпро»)
  • Назвіть перші збірки. («Проміння землі», «Вітрила»,  «»Мандрівки серця)
  • Учасницею якого руху була Ліна Костенко, які це мало наслідки? (Шістдесятництво)
  • Яке звання було присвоєне поетесі, як вона на нього відреагувала? (Герой України, відмовилася від звання).
  • Як ви можете охарактеризувати Ліну Костенко як жінку?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Зараз ми з вами пригадали найяскравіші моменти життя письменниці, перед кожним із вас вона постала різною і це не дивно, адже кожна подія у житті поетеси слугувала спонукаючим фактором до творчості, залишаючи свій слід  у поезії, у кожній з яких ми можемо бачити різну Ліну Костенко.

Сьогодні ми з вами продовжуємо наше знайомство із талановитою і мужньою жінкою, поетесою і спробуємо побачити у її творах різні грані її особистості, тому тема нашого сьогоднішнього уроку «Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко. Поезія «Страшні слова, коли вони мовчать…», як ліричний роздум про значення слова в житті людини».


ІV. Засвоєння і осмислення нового матеріалу.

Кожен із вас сьогодні намагався оцінити Ліну Костенко, спираючись на якийсь певний факт чи факти біографії, а тепер давайте спробуємо охарактеризувати поетесу не як активного громадського діяча, а як письменницю і побачимо, якими ж  авторськими рисами характеризується її творчість. Вашим домашнім завданням на сьогодні було підготувати одну із поезій Ліни Костенко. Зараз ми прослухаємо кілька зразків творчого доробку поетеси і спробуємо самостійно прослідкувати і визначити якими особливостями характеризується стиль письменниці. Для цього я вам пропоную колективно скласти невеличку схему, яка б демонструвала індивідуальні риси стилю, і яка б допомагала нам під час аналізу її поезій. (Учні зачитують підібрані поезії і називають провідні риси стилю, які вони змогли помітити у вірші, паралельно заповнюючи схему. Аналізується не більше 4 поезій залежно від обсягу).

Зараз ми з вами прослухали творчі зразки поетеси і переконалися в тому, що в кожному вірші можна знайти якусь нову стильову рису притаманну поетесі і назвати їх усі просто неможливо, адже кожен з нас сприймає і розуміє зміст прочитаного по-різному, в чому ми самі встигли переконатися, а отже і стильові риси теж може визначати інші. Зараз я вам пропоную ознайомитися зі змістом статті, поданій у вашому підручнику на сторінці 254. Будь ласка, прочитайте і доповніть вашу схему ще не названими рисами.  (Учні знайомляться зі змістом статі у підручнику).

  • Отже які ще риси індивідуального стилю притаманні Ліні Костенко? (називають виписані риси).
  • А що ще цікавого ви дізналися із статті? (Творче світосприйняття Ліни Костенко багато чим перегукується із творчим кредо Лесі Українки. Воно також трагедійно-стоїчне. Тому стаття письменниці про геніальну попередницю «Поет, що йшов сходами гігантів» розкриває духовну настанову Ліни Костенко.)
  • А як ви вважаєте чи можна прослідкувати близькість індивідуального стилю Ліни Костенко та Лесі Українки, якщо так то в чому це виявляється?

У темі нашого уроку ви помітили, що сьогодні ми  з вами маємо познайомитися із поезією Ліни Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать…».

  • Скажіть, будь ласка, ви ще не знаєте змісту поезії, але на які думки вас наштовхує сам заголовок?
  • Чи можна певні стильові риси письменниці назвати, прочитавши таку назву? (інтелектуалізм, філософська основа)

Давайте ж переконаємося чи справді поезія відтворює такі авторські особливості. (Учень виразно читає текст поезії)

  • Яке ідейно-тематичне спрямування цієї поезії, чи співпадає воно із темою нашого уроку? (Тема вірша, заявлена вже в темі уроку  - значення слова в житті людини, тема поезії, ідея – страх до слова, з ким треба бути обережним у житті і в поезії)
  • Як ви вважаєте чому авторка проводить паралель саме з поезією, а не з прозою чи драмою? Знайдіть пояснення у тексті. («Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»)
  • Які риси авторського стилю ви прослідкували? Поясніть свої думки спираючись на текст.

Зараз я вам пропоную прослухати читання цього вірша з вуст самої авторки. (Прослуховування грамзапису).

  • Чи змінилися ваші відчуття після прослуховування авторського читання?
  • Що ви можете сказати про стильові особливості поезії? Чи змінилися вони, чи, можливо, доповнилися?
  • Чи відповідає емоційне сприйняття вірша вами і авторки? Чи відчувається у ї голосі страх?
  • Чи доводилося вам у житті переживати відчуття страху до слова? Чи знаходили ви розраду у творчості?
  • Як ви вважаєте чи може кожна людина віднайти себе у цих рядках?

V. Узагальнення та систематизація.

Сьогодні ми з вами створили творчий образ Ліни Костенко. Почули низку її творів, почули саму поетесу. Тепер я хочу почути від вас, якою сьогодні вам відкрилася письменниця у своїх творах, стильовій манері, у своєму голосі. (Учні характеризують поетесу, висловлюють свої думки)

VІ. Підсумок уроку.

Вашим домашнім завданням буде, користуючись схемою в зошиті вміти характеризувати стильові особливості творчості Ліни Костенко, прочитати історичний роман у віршах «Маруся Чурай».

VІІ Оцінка навчальної діяльності учнів.

doc
Додано
24 квітня 2018
Переглядів
3215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку