Конспект уроку з української літератури у 5 класі: "Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети". Форми і методи: "Рольова гра з автором", "Таємнича валіза", вікторина "Впізнай ім'я героя", дидактична гра "Бюро знахідок" робота з текстом, бесіда, пояснення прислів'їв, тренінг "Найкмітливіший", творча робота "Морально-етичні проблеми в повісті-казці".
Урок української літератури у 5 класі
Галина Малик.
Повість-казка «Незвичайні пригоди
Алі в країні Недоладії».
Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло,
відповідальність за свої вчинки,
вміння долати перешкоди на шляху до мети
Підготувала: вчитель української мови і літератури
Бирлівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Хмарук Наталія Олександрівна
2017-2018 н.р.
ГАЛИНА МАЛИК. ПОВІСТЬ-КАЗКА «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ». МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ В КАЗЦІ: ДОБРО І ЗЛО, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА СВОЇ ВЧИНКИ, ВМІННЯ ДОЛАТИ ПЕРЕШКОДИ НА ШЛЯХУ ДО МЕТИ.
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, визначити жанрову своєрідність та морально-етичні проблеми твору; навчити розкривати символічний зміст казкових персонажів; оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні;
розвивати навички аналізу художнього твору, усне мовлення; виховувати інтерес до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь
Обладнання: портрет письменниці, художній текст повісті, ілюстрації учнів до повісті, роздатковий матеріал (набір картинок із зображенням героїв), плакат «Морально-етичні проблеми», смайлики.
Епіграфом до уроку стануть слова Галини Малик
«Це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Настрій на початку уроку
Я бажаю вам на уроці бути активними, уважними, старанними і вправно виконувати і доробляти свої справи до кінця
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Проблемне питання:
2.Рольова гра «Інтерв’ю з автором»
Учитель. Сьогодні до нас у гості завітала письменниця
3. Бесіда
Із яким твором Г. Малик ми познайомилися на минулих уроках?
До якого жанру належить цей твір? (особливості)
Учитель. А тепер настав час для казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — першою з трилогії захопливих пригод Алі. (Книжка друга – «Подорож Алі до країни сяк-таків». Книжка третя – «Третя подорож Алі»)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Я – Галя. Але тато з мамою називають мене Алею. Я не люблю робити справи до кінця! Все мені набридає. Нещодавно я потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців. Я хочу додому. Але мені потрібно виконати дуже відповідальне завдання: сказати багатьом дітям про те, як важливо доводити до кінця будь-яку розпочату роботу.
ІV. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань
Хто ж така Аля ? (ст. 101)
Бесіда.
Чому Аля потрапила до країни Недоладії?
– Як ви думаєте, чи правильно робила дівчина? –
-Чи можна сказати, що Аля відкладала на завтра те, що можна було зробити сьогодні? Це добре чи погано?
– Чи маєте ви спільні риси з Алею?
– Чому країна, в яку потрапила Аля називається Недоладія?
Хто живе в країні Недоладії?
2. Вікторина «Впізнай ім’я героя»
Приносить недороблені речі у країну Недоладію (карлик Недочеревик)
Він став провідником головної героїні та згуртував недоладян (Недоладько)
Мав владу, але побоювався своїх радників. Підписує наказ про страту Алі (Недороль Десятий)
Вона допомагала Алі вибратися із підземелля (Недопопелюшка)
Одягає шолом замість голови (перший Недорадник)
Охороняють Алю у підземеллі .Замкнули Недорадника за гратами (Недовус і Недоборода)
Відремонтував годинник (Недождень)
Що спільного є у всіх мешканців Недоладії
3.Презентація малюнків учнів
4.Дидактична гра «Бюро знахідок».
4.1 Черевик – Недочеревику;
Характеристика
Опис (ст. 100)
Що він робив?
Які слова говорив(ст. 101)
Чому прийшов до Алі? (недовишитий рушничок)
Проблеми: відповідальність за свої вчинки, відносини в сім’ї
4.2 Намальоване вухо – Недоладьку;
Характеристика
Опис (ст.. 103)
Яку фразу говорив?
Як сам схарактеризував себе Недоладько? (ст. 104)
Пояснення фрази: «Ну а зовнішність частенько нас обманює»
4.3 Корона – Недокоролю Десятому.
Характеристика (ст. 109)
Проблеми: боягузтво, невиконання своїх обов’язків
Характеристика
Зачитування пісеньки ст. 122
Проблеми: злість, жорстокість
Чи погоджуєтеся ви з такими словами: «Бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без голови»
Недороль сказав про Недочеревика: «Бути без душі — це навіть гірше, ніж бути без голови». Людина без голови (як Недорадник) мало знає, бачить тільки одне завдання, не може оцінити свої погані вчинки; людина без душі (як Недочеревик) не має серця, байдужа, підступна, не співчуває іншому, чинить свідомо зло.
5. Фізкультхвилинка (відео)
6.Тренінг «Найкмітливіший»
- Чи вдалося Алі вибратися із країни Недоладії
- Що вона повинна була зробити? Ст..120
Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:
- звільнити країну від Першого Недорадника ... (домалювати йому голову);
- зробити приємне бабусі... (довишивати рушника);
- допомогти недоладянам... (домалювати те, чого не вистачало);
- повернутись додому... (полагодити годинник);
- зробити з Недолалька звичайного хлопця... (домалювати йому вухо, виправити обличчя);
- бути гарним перед поверненням додому... (доплести косу).
Яку першу справу Аля доробила до кінця? (пришила бабці крильце)
Хто допомагав Алі вибратися із країни Недоладії? (Недопопелюшка…)
Чи легко було Алі справитися із своїми завданнями? Які перешкоди траплялися на її шляху?
Проблеми: добро, вміння долати перешкоди, взаємодопомога
Поясніть прислів’я: «Друзі пізнаються в біді».
Кого зі знайомих Алі ми можемо віднести до справжніх друзів, а кого до ворогів?
V. Узагальнення й систематизація знань.
1.Творча робота в парах «Морально-етичні проблеми в повісті-казці»
На прикладі вчинків яких героїв ми з’ясували основні проблеми в творі?
(Учням роздані карти-схеми із вказаними проблемами, які порушені в казці-повісті. Завдання: розклеїти картинки із зображенням героїв відповідно до проблем)
«Герої з добрими та злими рисами характеру»(за допомогою смайликів)
(Наклеїти смайлики з «усмішкою» біля тих героїв, що символізують добро)
VІ. Підсумок уроку
Складання сенкану про героя, який найбільше сподобався
Я сподіваюся, що всі вивчили головну заповідь казки: «І дороби! І допиши! І розпочни! І не лиши! І доїдай! І допивай! І з Недоладії тікай!». Бажаю вам завжди доводити справи до кінця та ніколи не потрапляти в поле зору Недочеревику.
Давайте повернемося до нашого епіграфу.
- Пам’ятайте, що завжди треба доробляти справи, а не полишати їх незавершеними. Треба боротися з власними лінощами. І пам’ятайте, що найкраща справа та, що має результат.
То ж чи потрібно доробляти справи до кінця?
Настрій у кінці уроку
VІ. Домашнє завдання
Записати поради для тих дітей, що недоробляють справи.