Конспект уроку з української літератури для 8 класу на тему «Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору. Проблема особистості в сучасному світі»

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 8 класу на тему «Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору. Проблема особистості в сучасному світі»
Перегляд файлу

Конспект уроку з української  літератури для 8 класу на тему «Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору. Проблема особистості в сучасному світі»

 

Тема:  Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Особливості композиції твору. Проблема особистості в сучасному світі

Мета:

  • продовжити роботу над змістом повісті, розкрити основні сюжетні лінії, проблематику, особливості композиції, удосконалювати уміння і навички аналізу художнього тексту, творчо підходити до роботи з художньою літературою, формувати моральні людські чесноти;
  • розвивати образне та аналітичне мислення, пам'ять, мовлення, уяву;
  • виховувати почуття відповідальності, товариськості, вміння розрізняти добро і зло, почуття гуманізму, милосердя, толерантності у ставленні до інших людей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, дидактичний матеріал.

Епіграф  до  уроку:

Особистість виховується особистістю.

                                      Шалва Амонашвілі

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування. Інструктаж щодо роботи за карткою самооцінки.

 Прийом «Усмішка».

Коли усміхнутися перехожому – він усміхнеться вам у відповідь. Коли усміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Коли усміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Усміхніться одне одному вустами, очима, долонями, серцями і подаруйте один одному тепло свого серця.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Прийом «Інтерв`ю  з  письменницею» (Діти, які є журналістами з різних каналів задають запитання письменниці).

2. Тести

1. На кого хотів бути схожим Славко? (0,5 б.)

А. На батька. 

Б. На Юлька.  

В. На вчителя географії. 

Г. На тренера.

2. Що відповів Андрій Степанович  на бажання Славка стати фехтувальником? (0,5 б.)

А. «Група повністю укомплектована».

Б. «Група повністю укомплектована, однак приходь».

В. «Група буде укомплектовуватись з наступного року». 

Г. «Секція з фехтування працювати не буде».

3. Що стали казати про Беркуту через півроку тренувань? (0,5 б.)

А. Що він не виправдав сподівань матері. 

 Б. Що він гідний син своїх батьків.

В. Що він найздібніший учень Андрія Степановича.  

Г. Що він майбутній республіканський чемпіон.

4. Яке розчарування спіткало учнів 7-Б класу? (0,5 б.)

А. Скасували екскурсію на  канікулах.

 Б.  Захворіла класний керівник.

В. Вони програли у футбол учням 7-А класу. 

Г.  Славко Беркута не здобув кубка у змаганнях.

5.  Установіть  відповідність (1  б.)

Герой                                                   Вчинок

1.Славко Беркута                   А. Рятує сороку з  переламаним  крилом.

2.Стефко  Вус                         Б. Страждає через невіру однокласників

3.Юлько  Ващук                    В.Вірить  у  невинність  Беркути.

4. Лілі   Теслюк                     Г. В  міліції  називає чуже  прізвище  замість  свого.

                                                 Д. Не  боїться   пити  вино  на  вулиці.

 

6. Вкажіть рису характеру  Юлька, яка була  домінуючою? (1  б.)

7. Назвати героя, про якого говориться у  цій  цитаті  з  тексту:                     « І  від  лагідного  батькового  руху, від  ласкавого  «мій  хлопчику» …   раптом відчув себе  сильним  і  здатним  довести  власну  правоту. Бо  ж  могло бути інакше.  Бо  тато  міг також  сказати:  « Один раз повірили –досить. Досить.» (1  б.)

 

1.Г.2.Б. 3. В. 4.Г. 5. 1.Б  2.А. 3.Г. 4.В. 6.Заздрість 7. Славко  Беркута 

Тест (індивідуальне завдання )

  1. Хто автор повісті  «Шпага Славка Беркути»? (0, 5 б.)

А. Ніна Бічуя

Б. Панас Мирний

В. О. Довженко

Г. І. Франко

2. Як звали героя, який підставив Славка? (0, 5 б.)

А. Степан

Б. Юлько

В. Іван

Г. Макар

3. На кого хотів бути схожим Славко?  (0, 5 б.)

А. На батька. 

Б. На Юлька.  

В. На вчителя географії. 

Г. На тренера.

4. Яким був Юлько Ващук? (0, 5 б.)

А. Добрим

Б. Чесним

В. Слухняним

Г. Заздрісним

Відповіді: 1. А. 2. Б. 3. Г. 4. Г.

 

(Діти обмінюються зошитами і перевіряють один в одного тестові завдання. Максимальна кількість балів 5. )

Учитель

Молодці, за вашими  результатами  видно, що ви добре розумієте сюжет даної повісті.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

  • Що означає поняття « особистість»?
  • Які  риси  можуть  бути  притаманні  людині?
  • Які позитивні риси притаманні людині?
  • Які негативні?

Наше суспільство досить різноманітне, у якому живуть люди з різними  рисами, поглядами  на  життя та моральними цінностями. Одні − вміють товаришувати та цінувати дружбу, інші – навпаки, нехтують моральними нормами поведінки та приносять велику шкоду не лише оточуючим, а й суспільству.                                         

ІV. Оголошення теми, мети уроку

Пропоную вам розглянути слова  епіграфа  (хмаринка слів).

  • Як ви розумієте зміст епіграфа? (Відповіді учнів)
  • Як ви гадаєте, про що сьогодні на уроці буде йти мова?

Сьогодні на уроці ми продовжуватимемо працювати над творчістю Ніни Бічуї. Відкрийте зошити, запишіть тему нашого уроку «Проблеми особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору.»

  • Сформулюйте мету уроку.
  • Що ви чекаєте від уроку?

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Слово вчителя. 

Художній світ Ніни Бічуї особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Це світ дитинства, у якому є все: дружба, кохання, суперечки.

Для того, щоб дізнатися  більше про цей світ, ми  дослідимо саму повість.

  1. Візитна картка твору
  1. Тема
  2. Ідея
  3. Основна думка
  4. Жанр
  5. Композиція:
  • експозиція;
  • завязка;
  • розвиток дії;
  • кульмінація;
  • розвязка
  1. Сюжетні лінії
  2. Місце, час дії

Довідка:

  1. Тема: розповідь про міських підлітків, їхнє навчання, дозвілля і життя поза школою.
  2. Ідея:  пошук  свого шляху у житті.
  3. Основна думка:  життя дуже складне і непередбачуване, але потрібно завжди чинити по совісті.
  4. Жанр: психологічна повість.
  • Чи послідовно побудована композиція у творі?

Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії, тому частини композиції на початку змінені (зав`язка і експозиція).

  • Навіщо так зробила Ніна Бічуя?
  1. Композиція: (учні визначають частини композиції, підтверджуючи цитатою)
  •    експозиція: знайомство з головними героями  повісті  («Чотири портрети»);
  • завязка: пізнання ціни дружби («Про те, що сталося пізніше»);
  • розвиток дії: навчання та захоплення героїв  Юлько вдома», «Стефко вдома»);
  • кульмінація: шкільний суд  («Суд»);
  • розв`язка: щасливий кінець («Кінець щасливий, немов у казці»).
  1. Сюжетні лінії: дружба-протистояння Славка і Юлька;  любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко.
  2. Місце, час дії: Львів, зима.

Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії, тому частини композиції на початку змінені (зав`язка і експозиція).

  • Навіщо так зробила Ніна Бічуя?

Отже, розглянувши сюжетні елементи композиції ми… (учні роблять висновки).

3.Прийом «Кмітливий  дослідник» (учні готували випереджаюче завдання, дослідивши позасюжетні елементи).
4. Проблематика повісті.

Учитель

У повісті, що вивчається, Ніна Бічуя піднімає багато проблем. Які, на вашу думку, проблеми піднято у творі? Назвіть їх і запишіть на пазлах, утворивши «Серце  проблем».

Проблематика повісті:

– дорослішання дітей;

– самотність людини;

– відсутність повноцінного спілкування з дорослими;

– підлість і відкритість;

– жорстокість молоді, ставлення до братів менших – тварин;

– віра у свій талант;

– стосунки в середовищі дітей;

– самовдосконалення і самореалізація дитини;

– відповідальність людини за свої вчинки;

– дружба в житті людини;

– формування характеру підлітків.

Учитель

  • Ось ми визначили основні  проблеми у повісті. Який малюнок у нас вийшов?
  • А в кого можуть бути такі проблеми? (відповіді)
  • А людина є ким? (особистістю)
  • А особистість живе де? (в суспільстві)

Отже, ми з вами визначили що …(проблема особистості в сучасному світі).

Якою, на вашу думку,  є ця проблема? (Морально-етичною)

  • Як ви вважаєте, якою повинна бути високо моральна людина? (Доброю, милосердною, чуйною, співчутливою, дружелюбною…)
  • Чи всі люди в сучасному світі такі? З чим доводиться стикатися нам у повсякденному житті? (З жорстокістю, злістю, байдужістю…)

Недаремно ми сьогодні складали серце, адже людина з великим серцем обовязково подолає жорстокість, злість, байдужість, а посіє велику паростки любові, доброти, дружби.

VІ. Закріплення вивченого  матеріалу

«Реклама».

Одним-двома реченнями прорекламуйте повість «Шпага Славка Беркути».

VІІ. Підсумок уроку

Діти, давайте повернемося до епіграфа. Отже, як ви можете його прокоментувати?

VІІ. Підбиття підсумків

1.Рефлексія діяльності

  • Чи задоволені ви результатом роботи?

 

  • Що ви зрозуміли сьогодні про себе?
  • Які думки хотіли б висловити?

2. Метод  «Незакінчені речення».

Я ніколи не буду …

Я буду намагатися …

 

Я хочу вірити …

3.Самооцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Виписати цитати до характеристики  таких образів:  Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.

*Продумати, яким був би фінал повісті, коли б інспектор не прийшов  до школи  або дуже спізнилася.

 Повторити  поняття «психологічна повість» .

Учитель

«Особистість − це звучить гордо!», «Будь людиною» − і в повсякденному житті, і в художніх творах багатьох авторів ми часто чуємо і читаємо  ці слова. Але чи кожний із нас замислюється над ними? Чи кожен усвідомлює, що означає бути Людиною?

Як стати справжньою людиною? Це багато в чому залежить від нас самих.

Задумайтеся над моїми словами.

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
29106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку