Тема: Дружба й перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору..
Мета: продовжити ознайомлення із сюжетом гумористичного твору В. Чемериса, навчити розрізняти види комічного та засоби його художнього втілення; удосконалювати вміння переказувати гумористичні ситуації, формулювати власні думки щодо проблеми, робити висновки; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, навички виразного читання гумористичних творів, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.
Теорія літератури: комічне, гумор, сатира, іронія, художні образи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Тип уроку: комбінований.
Він був і є, як гумор, молодим,
А молодих, як сміху, наплодив.
Він їх творив — не з власного ребра,
А з гострого, веселого пера.
Бо є закон: ніколи Чемерис
Без усміху й не спав і... не журивсь.
Михайло Чхан
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання
Експрес-опитування
«Так» - «Ні»
1. Події відбуваються в селі Великі Чаплі ( Так).
2. Головному герою Вітькові Горобцю16 років (Ні).
3. Котигорошко вважав себе знавцем-теоретиком у написанні віршів (Ні).
4. Товариші зняли з опудала сомбреро, щоб співати Галі серенаду (Так).
5. Серенада не розтопила Галиного серця, бо хлопці погано співали (Ні).
6. Зілля баби Векли не допомогло приворожити Галю, тому що Вітька відмовився його пити( Ні).
7. Вітька Горобець ішов на перше побачення до Галі Козачок як на страту (Так).
8. Вітька з Федьком розчарувалися в Галі, бо дізналися , що вона пішла на побачення з іншим (Так).
9. Щоб помститися Петрові, хлопці відлупцювали його (Ні).
10. Вітька зрозумів, що теж подобається Галі, коли вона прибігла рятувати його з‑під арешту( Так).
11. Коли Федько прийшов сватати Галю, її мама погодилася віддати дівчину (Ні).
12. На згадку про кохання Вітьки й Галі Федько залишив надпис на дереві: «Вітька + Галя» (Так).
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Створення проблемної ситуації.
— До вічних проблем, які піднімає автор у творі «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», належать...
Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх героїв доброзичливо й зі співчуттям.
Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів: створює смішні та парадоксальні ситуації; поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі; вживає відповідну лексику та гру слів; поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано; натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації; перераховує різнорідні предмети в одному ряду; використовує спеціальні риторичні фігури тощо.
Теорія літератури:
Комічне — від грецького слова "комікос" — смішне. У сучасному вжитку цей термін є родовим поняттям для означення різноманітних відтінків смішного, все, що може викликати сміх, — об'єкт комічного.
Гумор —доброзичливо-глузливе ставлення до чого-небудь, спрямоване на викриття. Фізична або вербальна дія, яка має на меті розсмішити. Поняття гумору ґрунтується на спостережливості та аналітичності мислення, тому бути в доброму гуморі - бути спостережливим та мислити філософськи - підмічати єдність та боротьбу протилежностей в межах однієї сутності.
Сатира (лат. satira, від satura — суміш, усяка всячина) — особливий спосіб-художнього відображення дійсності, який полягає в гострому осудливому осміянні негативного.
Іронія( від гр. удавання) - це прихована насмішка над явищем чи особою, про які говорять у позитивному чи навіть у захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне з метою насмішки над цим( явищем чи особою).
Художній образ - це узагальнена і разом з тим конкретна картина людського життя чи навколишнього світу, що створена творчою уявою митця. Мета образу: передати загальне через одиничне, не наслідуючи дійсність, а відтворюючи її.
Художні засоби (зображально-виражальні) — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети — творить художньо-естетичну вартість..
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Евристична бесіда
«Мікрофон»
Творче конструювання
Вчинки Вітька до серця коханої
СМІШНЕ Й СУМНЕ В ПОВІСТІ «ВІТЬКА + ГАЛЯ…»
Смішне: наслідування Федьком книжних романів; комічні ситуації із серенадою, листом до редакції, приворотним зіллям та ін.
Сумне : стан побутового обслуговування на селі; бідність селян; обмежені можливості культурного розвитку, дозвілля; виготовлення небезпечних іграшок та їхнє використання; обмундирування міліціонерів .
ІV. Підсумок уроку
Рефлексія.
V. Домашнє завдання
Тема: Характеристика образів Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок.
Мета: охарактеризувати образи героїв твору, з’ясувати їх мрії, прагнення , охарактеризувати вчинки, духовні цінності; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; формулювати власні думки щодо порушеної проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення; виховувати культуру спілкування підлітків.
Обладнання: підручник, портрет В. Чемериса, міні-виставка його творів та ілюстрацій до них.
Тип уроку: комбінований.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
ІІ. Актуалізація опорних знань
Серед усіх чудес світу найбільше чудо – це кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пізнавши цього почуття, я думаю, бажаючих не було б. І навіть якби запропонували вибрати щось одне серед таких цінностей, як гроші, влада, слава й кохання, то переважна більшість вибрала б останнє.
Так що ж таке кохання, щастя, життя? Над цими питаннями людство міркує стільки, скільки існує.
Скласти асоціативний кущ
Кохання
Довіра віра краса мрія підтримка почуття «мучителька нерозуміння нерозділене глибока
солодка» сердечна
прихильність
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Перевірка домашнього завдання
Матеріал для вчителя.
Цитатна характеристика головних героїв твору.
Вітька Горобець
Федько Котигорошко
Галя Козачок
Петро Білий
Робота в групах
Група 1. Заповнити таблицю, указавши анкетні дані Вітька.
Зовнішні риси, вік |
|
Внутрішні риси |
|
Таланти |
|
Мрії та прагнення |
|
Група 2. Заповнити таблицю, указавши анкетні дані Галі.
Зовнішні риси, вік |
|
Внутрішні риси |
|
Таланти |
|
Мрії та прагнення |
|
Група 3. Заповнити таблицю, указавши анкетні дані Федька.
Зовнішні риси, вік |
|
Внутрішні риси |
|
Таланти |
|
Мрії та прагнення |
|
Творче конструювання.
Група 1
Скласти сенкан до образу Вітька.
Група 2
Скласти сенкан до образу Галі.
Група 3
Скласти сенкан до образу Федька.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання