Розгорнутий конспект уроку з української літератури
Урок №
Клас:
Дата:
Тема: І. Я. Франко. Життєвий і творчий шлях митця.
Мета:
Методи та прийоми: слово вчителя, робота з епіграфом, «Мікрофон», випереджальне завдання, рольова гра, бесіда, «Рюкзак», робота з підручником.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника, підручник, таблиця «Основні віхи життя Каменяра».
Література: Басс І. Каспрук А. Іван Франко: життєвий і творчий шлях. – К., 1983.
Хід уроку
Лиш боротись – значить жить.
І.Франко
I. Організаційний момент. (1 хв.)
1. Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
– Любі друзі! Приємно знову зустрітися з вами. Бачу, що на уроці присутні всі учні класу.
2. Створення сприятливої атмосфери для роботи на уроці.
– Поверніться один до одного, посміхніться своєму однокласникові і почнемо працювати.
II. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
2.1.Слово вчителя. (1 хв.)
– «Невеликий, хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди енергійне, уперте. Рудувате волосся непокірливо пнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, він тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно від світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, цілою вийшла з життєвого бою» (М.Коцюбинський).
Це – Іван Франко.
Завдання уроку ознайомитися з життєвим та творчим шляхом письменника, формувати власне ставлення до такої особистості, як Франко.
Результатом нашої діяльності стане створення літературно-психологічного портрету титана праці.
III. Актуалізація опорних знань.
3.1. Робота з епіграфом. (1 хв.)
І. Франко зазначав «Лиш боротись – значить жить». Ці слова є епіграфом уроку.
3.2. «Мікрофон» (2 хв.)
Що означає цей вислів для вас?
(Орієнтовна відповідь: Іван Франко - великий поет, у якого великий талант митця. І він обов’язково зреалізує свої можливості й проб’ється через перепони на дорогу передових думок часу).
IV. Вивчення нового матеріалу.
– Сьогодні ми будемо говорити про І.Франка – найбільш потужну й інтелектуально багату творчу особистість ІІ половини ХІХ ст. не лише Західної України, а й усієї Європи, письменника-мислителя і енциклопедиста, визначного вченого. Якщо Т.Шевченко, згідно формули Є.Маланюка, став могутнім явленням національної емоції, то І.Франко – національного інтелекту.
Творчість галицького поета, прозаїка і драматурга – потужне завершення українського нового письменництва ХІХ ст. і водночас високий початок новітньої літератури вже ХХ віку. У цьому сенсі І.Франка можна зіставити з великим Данте Аліг’єрі, останнім митцем старого часу та першим – нового.
Кажуть, щоб зрозуміти письменника, треба піти у його рідний край. Адже, де можна дізнатися більше про митця, як не на його батьківщині?
Тому я передаю слово кореспондентові (прізвище учня), який зараз перебуває в с. Нагуєвичі, Львівської області. На основі усіх повідомлень, заповніть таблицю «Франковими стежками».
4.1. Повідомлення учня «Франковими стежками». (5 хв.) (заздалегідь підготовлене).
Кутаються у хмари сиві Карпати, про щось весело гомонять гірські потічки, а стрункі смереки слухають тиху зажуру вітру. Підгір’я … Мальовничий куточок України. Тут, у Нагуєвичах, 27 серпня 1856 народився Іван Франко. У цьому селі промайнуло його дитинство, тут він часто бував, коли навчався у Дрогобичі та Львові, сюди приїжджав зі своєю сім’єю, тут знайшов притулок після другого арешту.
Садиба Франків знаходилася на горбі у нижньому кінці села Нагуєвичі, яке розтягнулося вздовж річки Збір. У будинку – дві кімнати ( долішня та світлиця) і сіни. У долішній кімнаті – велика піч. Посередині кімнати стоїть довгий дерев’яний стіл. Навколо нього збиралася уся сім’я Франків. На центральній стіні рядочком - образи.
У великі сіни виведено димник. За комин на хаті треба було платити податок-подимне, тому й виводили димник у сіни, і коли в хаті палилося, вони наповнювалися димом (хата була напівкурна). У світлиці Іван Франко працював, коли приїжджав до села.
Востаннє відвідував рідне село у 1910 році. Ще кілька років тому В Нагуєвичах стояла церква, де хрестили малого Франка. Тут зберігалося Євангеліє у срібній оправі, яке Яків Франко подарував церкві. На жаль, храм у 1996 році згорів, вогонь знищив і книгу.
Поруч Нагуєвичів розташувалося село Ясениця Сільна, звідки була родом мати Франка. Тут малий Івась навчався у початковій школі (1862-1864рр.).Жив він тоді у свого дядька Павла Кульчицького, хата якого була поряд зі школою.
З 1902 по 1916 рік жив у власному будинку у Львові. У дворі ростуть посаджені ним дерева: чотири яблуні, груша і два горіхи. Ділянку під будівництво І.Франко купив у 1901 році за 5852 крони. На спорудження будинку пішов посаг дружини Ольги Федорівни, гроші, подаровані йому прогресивною громадськістю до 25-річного ювілею літературної діяльності, а також 12000 крон довелося взяти в борг в банку. Цей борг письменник не зміг повернути до кінця життя.
Минають роки. Час змінює вигляд міст і сіл, зникають під асфальтом і бруківкою стежки, якими ходив Франко, та зберігається пам'ять.
О краю мій! Підгір’я ти прекрасне,
Як я люблю, як я люблю тебе!
Мов зірка та, що світить і не гасне,
Так та любов в душі моїй живе.
( Іван Франко)
4.2. Слово вчителя. (3хв.)
– Дякую, сідай. Сьогодні юні франківці зібралися на науково-практичну конференцію.
Отже, ми маємо змогу побувати на цьому заході.
4.3. Прес-конференція (рольова гра). (20-23 хв.)
Головуючий.
Починаємо прес-конференцію, присвячену життєвому і творчому шляху унікальної постаті в історії України – Івану Франкові. Ми серйозно готувалися до зустрічі з вами і сподіваємося, що наша робота буда плідною. Запрошуємо до розмови. (У розмові беруть участь чотири учні «франкознавці», які мали випереджувальне завдання ознайомитися з життям і творчістю І.Франка, та представники ЗМІ – учні класу).
Представник ЗМІ.
- Скажіть, будь ласка, хто були ваші батьки?
1 учасник.
- Мати – Марія Франко за походженням із дрібношляхетського роду Кульчицьких ( втратить її у 16 років).
Батько – Яків Франко, сільський коваль ( втратить його у 9 років)
Вітчим Гринь Гаврилик був війтом.
Представник ЗМІ.
- Чи збереглися відомості про те, як зовні виглядав поет?
2 учасник.
- Так. Франко любив одяг строгого кольору, нешнуровані черевики. Майже завжди носив вишивану сорочку. Був завзятим рибалкою. Друга його пристрасть – грибництво, яке часто поєднував із пішою мандрівкою.
Представник ЗМІ.
- Яку освіту здобув І.Франко?
3 учасник.
- З 1862-1864 навчався в так званій «тривіальній» школі села Ясениця Сільна. За цей час навчився писати й читати не тільки по-українськи, а й по-польськи й німецьки. Реалізуючи мрію батьків, продовжив освіту в «нормальній» школі чернечого ордену василіян у Дрогобичі (1864-1867) та в гімназії того ж міста (з 1867-1875).
З 1875 року навчається на філософському факультеті Львівського університету.
У 1882 році захистив докторську дисертацію у Віденському університеті.
Представник ЗМІ.
- Які політичні переконання мав І.Франко?
4 учасник.
- І.Франко – активний учасник народовського руху проти соціального гніту, засновник Русько-української радикальної партії.
Представник ЗМІ.
- Скільки разів був ув’язнений І.Франко і за що?
5 учасник.
- І.Франко був тричі ув’язнений за політичну діяльність. 1877 – перший арешт, 1880 – другий, 1889 – третій. У вірші «Думка в тюрмі» є такі слова:
Бажав я для скованих волі,
Для скривджених кращої долі
І рівного права для всіх –
Се весь і єдиний мій гріх.
Представник ЗМІ.
- Скільки псевдонімів було у І.Франка? Навіщо? Назвіть деякі з них.
1 учасник.
- У І.Франка було 99 псевдонімів. Причин, щодо такої кількості було кілька: 1) проблеми з цензурою; 2) створення масовості у своїх журналах; 3) бажання друкуватися у жіночих виданнях; 4) мода.
( Мирон, Іван Живий, Дженджелик, Хома Брут, Віршороб Голопупенко).
Представник ЗМІ.
- Якою є творча спадщина І.Франка?
2 учасник.
- Результатом 40-річної діяльності Франка було 6 тисяч художніх творів та чимала низка наукових публікацій, статей, заміток тощо.
Представник ЗМІ.
- Яке значення І Франка?
3 учасник.
- Про письменника влучно сказав Д.Павличко: «Титанічна діяльність І.Франка відбила національні волання розірваної між імперіями Романових і Габсбургів українські землі…Шевченко народив, а Франко виховав українську націю».
Представник ЗМІ.
- Ще навчаючись у гімназії І.Франко почав збирати особисту бібліотеку. Скільки книг було в ній? Як йому це вдалося зробити?
4 учасник.
- Ще школярем, він зібрав собі невеличку бібліотеку в 500 томів. (Роблячи за товаришів письмові завдання, в нагороду брав лише книжки. Щотижня заходив у книгарні, де мав «особистий рахунок», купував часто антикварні книги, повторюючи при цьому фразу «Я їх не читаю, а нюхаю».)
Представник ЗМІ.
- Де знаходиться останній притулок поета?
5учасник.
- В останні дні письменника доглядали студенти й добрі люди (сини були на війні, донька – в Києві). Його серце перестало битися 28 травня 1916 року. Преса понад 50 країн світу відгукнулася на трагічну звістку про смерть українського генія. Оскільки І.Франко був «такий бідний, як цілий наш народ», його ховали 31 травня у Львові на Личаківському цвинтарі в чужій вишиваній сорочці й єдиному старенькому костюмі. Грошей на окрему могилу не було, тому його поховали в «позиченій» ямі на шість домовин. Лише через десять років митця перепоховали на почесному місці при вході на цвинтар.
Головуючий.
- Дозвольте підбити підсумки. Результатом нашої роботи став «Літературно-психологічний портрет І.Франка». Прошу її доповнити самостійною роботою з підручником.
4.4. Робота з підручником.
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
5.1. Слово вчителя. (1 хв.)
– Молодці, ви дуже плідно попрацювали. А тепер щоб закріпити все вивчене на сьогоднішньому уроці, дайте мені будь ласка відповідь на наступні запитання.
5.2. Бесіда. (5 хв.)
1. Чим прислужився І.Франко українській культурі?
2. Чи можна Івану Яковичу адресувати його ж слова: « талант се властиво більша вразливість нервова на певні враження і більша спосібність задержати ті вражіння і викликати їх заново»?
3. Чи можна ім’я Івана Франка поставити серед імен геніїв?
VI. Підсумок уроку.
6. 1. Виставлення оцінок з коментарем. (1 хв.)
6. 2. Усна рефлексія. («Рюкзак») (1 хв.)
- Які із знань, що отримали на уроці, візьмете з собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання?
VII. Домашнє завдання. (2 хв.)
7. 1. Записи в щоденниках.
Обов’язкове: повторити законспектований матеріал.
На вибір:
- Підготувати повідомлення про одну із сфер діяльності І. Франка (поет, прозаїк, драматург, перекладач, критик, історик, археолог, фольклорист, етнограф, театрознавець, політик, філософ).
- Створити презентаію «Франкові стежки на Україні».
7. 2. Інструктаж.
– Діти якщо ви обираєте повідомлення, то орієнтовний обсяг одна сторінка.
7. 3. Подяка за роботу на уроці.
– Дякую за роботу на уроці. На все добре.