Конспект уроку з української літератури.Легенда «Смерть князя Олега». Переказ змісту легенди. Формування уміння відтворювати зміст тексту з урахуванням специфіки твору.

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з української літератури у 9 класі спеціальної школи.Мета:дати уявлення про народні перекази та легенди; ознайомити зі змістом твору «Смерть князя Олега»; розвивати навички виразного читання, переказу й аналізу фольклорних творів; виховувати почуття патріотизму, допитливість, пошану до героїчного минулого нашого народу; корегувати мову, відповіді, осанку учнів.
Перегляд файлу

Урок №                            Дата _______                                Клас  9

 Тема: Легенда «Смерть князя Олега». Переказ змісту легенди. Формування уміння відтворювати зміст тексту з урахуванням специфіки твору.

Мета: дати уявлення про народні перекази та легенди; ознайомити зі змістом твору «Смерть князя Олега»; розвивати навички виразного читання, переказу й аналізу фольклорних творів; виховувати почуття патріотизму, допитливість, пошану до героїчного минулого нашого народу; корегувати мову, відповіді, осанку учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: визначення легенди, переказу; схема «Види фольклору».

 

                                           ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Нервово-психологічна підготовка до уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми й мети уроку.

ІІІ. «Поетична хвилинка»

Варіант учителя.

Рідне гніздо
У кубельці у рідненькім
Тепленько пташині;
При батеньку і при неньці
Весело дитині.
Птах пташаткам в тихім кутку
Гніздечко звиває,
Пухом стелить, зерном кормить,
До сну їм співає.
Рідний батько, рідна мати
Хоч би й умлівали…
Ще б дітям хлібця добули,
Зірок би їм зняли…
Тож хоч пташка пір’ям вкриєсь,
В крильцях силу чує,
Вольним світом погуляє,
До гнізда прямує.
Хоч в вирію небо краще,
Сонечко ясніше,
Пташка в рідний край вертає,
Бо тут їй миліше.
І ти, сину, погуляєш
Соколом в чужині,
Аж побачиш: нема раю,
Як в рідній країні.
І ти, доню, найдеш долю
Між людьми і втіху,
Та все згадка літатиме
Під рідную стріху.
Всюди гарно, всюди славно,
Всюди добрі люди,
Лучше ж, як у батька й неньки,
Вам ніде не буде.
(Уляна Кравченко)

  •          Поясніть головну думку вірша.

 Коментар вчителя.

Ці поетичні рядки приваблюють цікавим порівнянням людини і пташки, згадкою про найдорожчих для кожного з нас людей — батька й неньку, про рідний дім і рідний край. Цей вірш про неньку Україну, її історію, здобутки.

III. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

Переказати «Думу про Самійла Кішку».

2. Замалювати  схему в зошити «Види фольклорних творів (жанри)».

 

ukrainska_literatura_5_klass_5

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

Якщо зібрати докупи всі легенди й перекази, то постане велична поетична історія українського народу, його багатий духовний світ.

Легенда — це переказ про якісь події чи людей, повитий казковістю, фантастикою.

На відміну від казки, у легенду вірили, як у таку, що могла бути насправді. Легендарних героїв вважали реальними постатями, такими, що жили у далекому минулому.

Переказ — подібне до легенди усне оповідання про видатні події минулого, але більш достовірне, ніж легенда.

(Запис визначень до літературознавчого словничка.)

Як і в казках, у легендах і переказах діють богатирі, велетні, лицарі-характерники. Вони борються з ворогами-зміями, людожерами, песиголовцями, а в легендах пізнішого періоду — з печенігами, половцями, татарами, турками, польською шляхтою та іншими нападниками. Герої сповнені любові до батьківщини, вважають за краще загинути, аніж підкоритися чи потрапити в неволю. В українських легендах героями найчастіше виступають козаки-запорожці, гайдамаки, опришки, які борються за справедливість, володіють чарами, уміють відкривати будь-які замки, долати кривду.

Легенди і перекази бувають різних видів: міфологічні, історико-героїчні, про рослинний і тваринний світ, побутові, топонімічні та гідронімічні (про виникнення назв населених пунктів та водоймищ).

Легенда — не історія, та слід визнати, що часто в легенді більше правди, ніж у свідомо сконструйованій без належних доказів історії. Такими є і легенди часів Київської Русі, що дійшли до нас у літописній і усній народній традиціях.

їх не можна сприймати як історичні джерела, та не можна й ігнорувати того, про що в них йдеться. Чи це перекази й легенди про засновників Києва трьох братів і їх сестру, чи про смерть князя Олега від свого коня, чи про білгородський кисіль або Микиту Кожум'яку, спалення Іскоростеня і помсту Ольги древлянам, про Михайлика і Золоті ворота тощо, — всі вони входять у комплекс історичних джерел, що використовуються як у науковій, так і в художній літературі, наводяться у найповажніших академічних працях.

 За мотивами легенд і переказів написано багато художніх творів, наприклад, легенда про смерть князя Олега лягла в основу творів О. С. Пушкіна «Песнь о вещем Олеге» і С. Руданського «Віщий Олег», за мотивами легенд і переказів про історичне минуле Київської Русі Олександр Олесь написав цикл віршів «Княжа Україна». С. Плачинда є автором легенди «Напівзабута Гілея» та повісті «Роксолана». Про легендарну українську дівчину Роксолану, яка стала дружиною турецького султана, розповідали ще багато й інших письменників, наприклад, П. Загребельний, М. Лазорський.

Українська література не така вже й багата на легенди. їх зустрічаємо в  М.Костомарова, І. Франка, Лесі Українки, К. Гриневичевої, О. Турянського. Легенда є улюбленим фольклорним жанром, що разом з історичними переказами творить найдавніший пласт народної словесності. Пригадаймо бодай легенди Карпат або Криму. Не обов'язково, щоб усі легенди мали релігійне забарвлення або ж точну історичну основу. Вони є частиною міфології народу, відтворюють його найдавніше буття.

    2.Робота з підручником.

 Виразне читання легенди «Смерть князя Олега» с. 9-10

 

Фізкульхвилинка

 

3. Словникова робота.

Волхви, віщуни — передвісники майбутнього.

До тями— запам’ятав .

Спом'янув  — згадав.

.

4. Евристична бесіда.

— До якого фольклорного жанру належить цей твір — до легенд чи переказів? Чому? (Легнда, є фантастичне, незвичайне.)

— Про кого розповідає ця легенда?

— Розкажіть від чого помер князь Олег.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

 - Читання легенди кращими учнями.

- Читання легенди ланцюжком.

- Знайдіть у тексті легенди, що сказав князь Олег у відповідь віщунам.

VI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати і переказувати легенду «Смерть князя Олега».

VII. Підсумок

Легенда — не історія, та слід визнати, що часто в легенді більше правди, ніж у свідомо сконструйованій без належних доказів історії. Тому, дорогі діти, скажіть мені, будь ласка, чи потрібно нам цікавитись історією, вивчати її?

 

 

 

docx
Додано
29 червня
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку