Конспект уроку з української літератури на тему: "Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Два світи головних героїв." 10 клас

Про матеріал

На конкурс розробок "Вчительська десятка". Матеріал містить конспект уроку з української літератури на тему: "Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Два світи головних героїв." 10 клас.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

              Відкритий урок з української літератури

            «Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня».

             Два світи головних героїв.»( 10 клас)

 

 

 

 

 

 

            Підготувала вчитель української мови та літератури

                Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів№49

                                          Мальцева Вероніка Олександрівна

 

 


Тема: Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Два світи головних героїв.

Мета: розкрити основні проблеми та ідейний зміст твору; дати уявлення про образи головних героїв, розкрити роль їхнього життя та їхніх вчинків; розвивати навички аналізу характеристики персонажів, уміння давати самооцінку, розвивати усне мовлення; виховувати активну життєву позицію: естетичні почуття та повагу один до одного, любов і бережливе ставлення до природи.

Тип уроку:  урок узагальнення та систематизації вивченого за методом проектів.

Обладнання: операційні картки з розробкою тематичних питань проекту; записи симфонічної класичної музики, ілюстрації ,відео пейзажів.

План уроку

 

Етапи методу проектів

Етапи уроку

(навчальні ситуації)

Етапи особистісно-зорієнтованого уроку

Постановка проблеми-задачі

1.Вірш

Етап

орієнтації

2. З´ясування результатів аналізу твору

    (актуалізація опорних знань).

3. Мотивація (місце знань з теми –  

    життя). Актуалізація чуттєвого

    досвіду учнів. Покладання мети.

Етап

покладання

мети

4. Проектування:

    - назва проекту;

    - ключове питання;

    - матеріальне вираження проекту.

Етап проектування

Самостійна дослід-ницька робота

5. Тематичні питання.

Етап організації виконання плану діяльності

6. Группова робота над створенням           

    проекту (робота з операційними 

    картами за тематичними  

    питаннями).

Оцінка поетапних результатів

7. Звіт груп про результати роботи з

     тематичних питань.

Етап

контрольно-оцінювальний

8. Коригування думок учнів.

9. Оцінювання.

Створення проекту та його захист

10. Домашнє завдання (завдання для

       індивідуальної дослідницької

       роботи учнів над створенням

       проекту).

11. Підсумки уроку.

 

 

Хід уроку

1.Мотивація навчальної діяльності (актуалізація чуттєвого досвіду учнів).

Шумить верхами буйний ліс

Дуби, берези, буки,

Кує зозуля, свище дрізд,

І гуркотять голубки.

Цілує сонечко листи

У ніжній, теплій ласці, гриби наділи шапочки,

Так само як у казці.

Спасибі людям, що зростили ліс

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі,

І за красу отих зелених кіс

В яких стоять гнучкі березки білі.

Коли б не ліс, не знали б ми про те,

Що є фіалка й пролісок на світі,

Як у маю конвалія цвіте,

Найкраща, найніжніша поміж квітів.

 

Згадайте, входиш у ліс і відчуваєш, щось трепетливе, але водночас спокійне на душі, а повітря таке чисте і прозоре.( демонстрація відео про природу)

 

2.Актуалізація опорних знань учнів.

З’ясування результатів аналізу драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», який був здійснений на попередніх уроках:

  • коли було написано твір;
  • що лягло в основу твору;
  • основні сюжетні лінії.

3. Проектування.

Назва проекту (тема уроку): «Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Два світи головних героїв».

Ключове питання: Як переплітається життя природи і життя людини?

 Форма вираження проекту: презентація.

           4. Тематичні питання:

1 Схарактеризуйте казковий, фантастичний  світ у творі.

2 Схарактеризуйте життя реальних образів пєси.

3 Які проблеми розкриваються у драмі-феєрії “Лісова пісня”?

 

   (учитель спрямовує учнів думати і говорити не те, що, як вони вважають, від них хочуть почути, а те, що диктує їм власна свідомість).

5. Групова робота над створенням проекту.

    Самостійна дослідницька робота учнів у групах з операційними картами з

    розробки тематичних питань.

(операційні карти подані в додатках до уроку)

8. Звіт груп про результати роботи з операційними картами.

9. Коригування думок учнів.

    Учні обговорюють аспекти тематичних питань. Висловлюються різні думки.

 Суть обговорення не в організації дискусії. Головне – розкрити різні погляди на проблему. Перший етап роботи над проектом – пошуковий. Учитель створює умови  не для того, щоб дати відповіді на питання, а для того, щоб стимулювати активні роздуми учнів. Учитель уважно спостерігає за ходом думок дітей, коригує розумову діяльність вихованців.

Робота в групах на уроці.

«Логічний ланцюжок».

(Учні відповідають послідовно один за одним на питання:

1група – джерела написання драми;

2 група – сюжетна основа драми.)

 

Учитель. Ми недаремно розділилися на три групи, щоб більш чіткіше зрозуміти казкове і реальне, бо Леся Українка показує два світи головних героїв.

Перша група підготувала характеристику казкового, фантастичного світу у творі.

Друга група - характеристику життя реальних образів драми.

Третя група – розкриє проблематику твору.

А тепер давайте перенесемося в Лесин ліс із його героями, з їхнім життям. «Лісова пісня»- казка про ліс, про той чарівний і казковий, про який розповідав дядько Лев.

Ми спробуємо полинути у казку, в той ліс, де живуть головні герої.

( Лунає запис птахів та сопілки.

Сцена зустрічі Мавки з Лукашем.)

Учитель. Отже, наша перша зустріч із лісовими героями, які ліс вважають своїм домом, своїм життям, відбулася.

Робота в групах на уроці.

1 група характеризує казковий,фантастичний світ у творі. Дає характеристику Мавки, дослідивши засоби зображення,- зовнішній портрет, внутрішній портрет( у монологах, у взаєминах з іншими персонажами твору, у ставленні до навколишнього середовища).

А от що нам скажуть етнографи, як вони охарактеризують Мавку та Лісовика? Адже у Лесі Українки Мавка – це втілення любові, волі, краси. Лісовик – господар лісу. А з наукової та фольклорної точки зору хто ж це такі?

Окрім цих фантастичних героїв у творі діють «той, що греблі рве», «той , що в скалі сидить», Потерчата, Доля, Мара.

Чимало казкових істот показала Леся Українка у своєму творі. Вона хотіла довести, що в лісі є також живі істоти, які людина повинна поважати. Але метою було показати єдність людини і природи, два світи життя, що поєднані між собою. І щоб це зрозуміти, вона подає реальних головних героїв - людей, показує їхнє ставлення до природи, закликає її берегти. Тому автор подає нам зустріч лісової дівчини Мавки та людського хлопця Лукаша. Лукаш та Мавка зустрічаються саме тоді, коли Лукаш хотів надрізати ножем березу, щоб сточити сік. Мавка просить не чіпати дерева, бо воно живе, а сік - то його кров. Лукаш не заперечує Мавці і не ріже  березу, він милується красою її ставлення до природи. Вони часто зустрічаються і кохають один одного.

2 група характеризує  життя реальних образів п’єси: Лукаша, його мати, Килини, дядька Лева, дослідивши,які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша; як розкриває в образах матері Лукаша й Килини духовне зубожіння, дисгармонію з природою.

Бесіда з учнями.

1.Чому Лукаш починає розуміти, що в лісі нема нічого мертвого?

2. Чи здатна на самопожертву Мавка через кохання?

3. Чи бореться Мавка за Лукаша?

4. Що стається з Лукашем після того, як він зрадив Мавці?

5. Чому Мавка допомагає Лукашеві?

6.Як переживає Мавка зраду?

7. Хто є для Мавки матір’ю?

8.Як закінчується драма?

( уривок з фільму « Лісова пісня»).

3 група розкриває проблематику в творі.

Які проблеми розкриваються у творі? ( Людини і природи; сенс життя; проблема кохання; сімейного щастя; свободи й неволі).

Учитель. Тісно переплетені образи головних героїв у драмі саме тому, щоб ми зрозуміли, що природа нерозривна з людиною і ми її повинні зберегти.

А зараз невеличка екологічна експедиція.

1 учень.  Багато прочитавши й дослідивши, хочемо сказати, що вижити сьогодні значить:

  • не згубити себе своєю діяльністю;
  • не отруювати воду;
  • не знищувати дерева;
  • не «коптити» небо і повітря.

2 учень. Природа! З дитячих років ми звикаємо до її чарівної краси. Любимо бувати в лісі, в полі. Дивимося на квіти, дерева. Людина – це частина природи. І саме природі ми зобов’язані своїм існуванням. Природа – це наша домівка.

3 учень.   

Природа нам – як рідний дім,

Вона усім – як мати,

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

1 учень.

Цвітуть дерева з краю в край,

Буяє лист зелений.

Дерева, друже, не ламай-

Вони наші легені.

2 учень.

Не рви, не знищи, не зруйнуй –

Це заповідь для тебе.

Красу планети не зіпсуй-

Вона одна під небом.

3 учень.

Змайструй шпаківню, посади

Калину біля хати,

В природу із добром іди

Вона ж тобі, як мати.

1 учень.

Й пташки на різні голоси

Співатимуть для тебе,

І в краплях срібної роси

Побачиш чисте небо.

3 учень.

Бережімо, люди, землі, води,

Кожну квітку в лузі, деревце,

Вбивцею не тсань краси – Природи.

Памятаймо , люди й ми про це.

 

Висновок

Життя природи і життя людини дуже тісно  переплітається і залежить одне від одного.

10. Підсумки уроку.

Інтерактивна гра «мікрофон»:

Продовжіть речення : «Сьогодні з уроку я для себе взяв…….»

 Оцінювання.

    Учитель залучає учнів до оцінювання один одного, сам висловлює думку про роботу дітей за такими критеріями: - активність;

                                               - аргументованість тверджень;

                                              - нестандартність мислення;

                                             - сміливість у висловленні думок.

 

11. Домашнє завдання.

Підготуватись до написання твору-роздуму на тему «Невмирущість духовної краси за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня».

 


Додаток.

 

Драматична поема –невеличка за розміром віршована п’єса , в якій зливається драматичне і ліричне розкриття теми.

Феєрія- театральна вистава побудована на фантастично-казковому сюжеті.

Драма-феєрія – п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.

 

 

Образ Мавки.

1.Які мрії втілила Леся Українка в образі Мавки?

2. Літературний портрет Мавки.

3. Яка найголовніша її риса характеру?

4. До чого прагне мавка?


Драматична поема –невеличка за розміром віршована п’єса , в якій зливається драматичне і ліричне розкриття теми.

Феєрія- театральна вистава побудована на фантастично-казковому сюжеті.

Драма-феєрія – п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.

 

Образ Лукаша.

1.Яким показує Лукаша Леся Українка?

2. Яку роль відіграє гра на сопілці Лукаша?

3. Чи щасливе кохання героїв?

 

Образ дядька Лева.

1.Які риси уособлює дядько Лев?

2.Як ставиться до лісу дядько Лев?

3. Як ставиться він до Мавки і Лукаша?

4.Чому Лісовик добре ставиться до дядька Лева?

 

 

Образ матері і Килини.

1.Як ставиться мати і Килина одна до одної?

2. Що ви можете сказати про матір?

3. Що вчинила Килина після смерті дядька Лева?

4.Що можна сказати про Килину?

 

 

 

 

docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
7775
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку