Конспект уроку з української літератури " Наталка Полтавка" І.П.Котляревського

Про матеріал

Конспект уроку "Іван Петрович Котляревський «Наталка Полтавка». Розкриття образів п'єси за допомогою пісні".поглибити знання учнів про творчість І. Котляревського, глибше вивчити і проаналізувати драму; розкрити образи персонажів п'єси; показати, що українська пісня має велику силу у розкритті думок і почуттів людини; розвивати логічне та образне мислення, творчі здібності учнів, вміння висловлювати свої думки; виховувати високі моральні якості шляхом глибокого аналізу образів п'єси.

Перегляд файлу

Тема уроку. Іван Петрович Котляревський «Наталка Полтавка». Розкриття образів п’єси за допомогою пісні.

 Мета: поглибити знання учнів про творчість І. Котляревського, глибше вивчити і проаналізувати драму; розкрити образи персонажів п’єси; показати, що українська пісня має велику силу у розкритті думок і почуттів людини; розвивати логічне та образне мислення, творчі здібності учнів, вміння висловлювати свої думки; виховувати високі моральні якості шляхом глибокого аналізу образів п’єси.

Обладнання: тексти п’єси, портрет І.П. Котляревського.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Життя – театр, а ми актори,

І кожен грає свою роль,

У когось радість, у когось горе,

Хтось раб злиденний, хтось король.

Хтось тут в раю, а хтось як в  пеклі,

Хтось в світлі, а хтось у тьмі,

У когось вороги запеклі,

А в інших друзі є старі

Хто ми у цім світі контрастів?

І яка ж наша роль?

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. 

Слово вчителя. Сьогодні ми спробуємо розкрити образи персонажів п’єси за допомогою пісні. Адже пісні допомагають дійовим особам показати їхній внутрішній світ. На сьогоднішній урок ви мали підготувати характеристики персонажів п’єси за планами, записаними у зошиті. Тож працюємо у групах: І група характеризує образ Наталки; ІІ група – Горпини Терпилихи; ІІІ група – Возного; ІV група – Петра. Психологічні, портретні та мовні характеристики персонажів у творі такі, що їх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони – неповторні. Нам пощастило – до нас на урок завітали герої п’єси, вони хочуть розказати нам про своє життя. Що ж надамо їм слово.

Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм

1. До якого літературного роду належить твір І. Котляревського «Наталка Полтавка»? (драматичний)

2. Яким є жанр твору? (комічна п’єса)

3. Яка життєва основа п’єси? (автор використав епізод із життя звичайних селян, розкривши образи всього українського народу)

 4. У творі ми зустрічаємо багато пісень. Що ви можете сказати про них? (доповідь учнів за самостійно створеними опорними схемами)

5. У чому, на вашу думку, полягає сила і краса цього твору? (діти відповідають на питання, використовуючи метод «Мікрофон»).

- Інсценізації учнями улюбленого уривку з твору І. Котляревського «Наталка Полтавка»

- Розкриття образів Наталки і її матері, возного, Петра.

Слово вчителя.

 Котляревський наповнює свою п’єсу українськими народними піснями та власними стилізаціями народних пісень.

На вашу думку, з якою метою це було зроблено?

 а. Пісня доповнює сценічну дію;

б. Допомагає розкрити й показати глядачам духовний, емоційний стан дійової особи в певному епізоді;

в. Котляревський прагнув за допомогою мови, народних пісень показати українську культуру, яка не визнавалась та заборонялась.

І ми з вами, як колись Котляревський, спробуємо підібрати до п’єси народні пісні, які б допомагали розкрити зміст твору.

- Творче завдання  «Знайди відповідник».

Учні зі збірників народних пісень повинні вибрати 3-4 пісні, які б підходили за змістом до певних картин п’єси.

- До якої дійової особи з п’єси підходить ця пісня? (Петра).

- Про яке почуття ця пісня розповідає? (Кохання).

- Заспіваємо цю пісню.

Виконується пісня “ Ніч яка місячна“.

Учні зачитують по одному куплету з пісень та вказують, яку дійову особу ця пісня характеризує або до якої дії з п’єси вона підходить.

Слово вчителя.

Музику до п’єси “Наталка Полтавка” писали багато композиторів. Та найдовершеніше музичне оформлення зробив Микола Віталійович Лисенко, перетворивши музичну виставу в оперу, де потрібні актори з хорошими вокальними даними, великий оркестр. Будучи ще молодою людиною, але палким прихильником українського мистецтва, М. Лисенко прагнув створити народну оперу. З дитинства він багато чув і знав народних пісень, збирав їх, записував мелодії, підбирав музичний супровід. Тому робота над оперою проходила з великим бажанням. М. Лисенко прагнув, щоб музика, яку він писав, була якнайбільш схожа на народні мелодії. Народні пісні – не спотворювались, а ще більше розквітали в своїй красі. Велике бажання й талант композитора зробили свою справу – опера була написана. Послухаємо уривок з опери. (Звучить пісня виборного “Ой під вишнею”.

Під час прослуховування звернути увагу на оркестровий супровід пісні).

А зараз заслухаємо учнів, які складали пісні до написаних вами віршів. (Учні виконують свої пісні).

 Бліц- опитування

До вашої уваги – музична вікторина, яка складена з пісень, що виконуються дійовими особами опери. Треба назвати, яка дійова особа виконувала пісню. (Послідовність виконавців: Наталка, виборний, Петро; перевірити правильність відповідей).

- Чому ви зробили такий вибір? Котляревський використав в п’єсі 22 пісні. Щоб вона втратила, аби вилучити з неї пісні? (Втрачається відчуття української народності).

І. Котляревський та М. Лисенко створили твори, в яких українська народна пісня доповнює образи героїв, допомагає побачити їх з середини, передає їх емоції, почуття, характеризує моральні якості.

Звучить пісня.

Мозкова атака. Опрацювання питань.

Літературна вікторина

У п’єсі використано різні жанри фольклорних джерел. Окрім пісень І. Котляревський використовує прислів’я та приказки у мові своїх персонажів. Відгадайте, кому з героїв п’єси належать ці прислів’я та приказки:

• Знайся кінь з конем, а віл з волом (Наталка);

• Ат, живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне (Терпилиха);

• Ніхто не віда, як хто обіда (Наталка);

• Де два б’ються, третій не мішайся (возний);

• Спхнути… із мосту та в воду (Наталка);

• Коли козак в полі, тоді він на волі (Петро);

• Краще синиця в руках, ніж журавель в небі (возний);

 • Нав’яз… в зуби (Терпилиха);

• На нас, як на те похиле дерево, і кози скачуть (Терпилиха).

Звучить пісня Наталки Полтавки.

Фрагмент фільму « Зустріч Наталки з Петром»

Вірш- звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді.

VІ. Підсумок уроку.

З часу надрукування «Наталки Полтавки» в 1838 р. минуло понад півтора століття, а п’єса Івана Котляревського та опера Миколи Лисенка користується незмінним успіхом. І нині «Наталка Полтавка» вабить, чарує нас своєю первозданною свіжістю. Адже, на думку Максима Рильського, таємниця живучості «Наталки Полтавки» - в глибокій сердечності, у немеркнучім і чистім, як день, сяєві життєвої правди. Історичне значення п’єси І. Котляревського в тому, що вона започаткувала нову епоху в історії драматургії й повела її шляхом народності до вершин світової драматургії.

VI. Домашнє завдання.

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
27 липня 2018
Переглядів
5280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку