Мета уроку: ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями поеми Т.Г.Шевченка «Іван Підкова»; розкрити історичну основу поеми « Іван Підкова», риси і поведінку козацьких ватажків, їх стосунки з підлеглими; виховувати почуття гордості за героїв України.
Тема. Т. Г. Шевченко «Іван Підкова».
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями поеми
Т. Шевченка «Іван Підкова»; розкрити історичну основу поеми « Іван Підкова», риси і поведінку козацьких ватажків, їх стосунки з підлеглими;
Корекційно-розвиткова: розвивати пам'ять, мовлення, логічне мислення учнів; удосконалювати навички виразного, осмисленого читання, уміння коментувати прочитане й висловлювати своє ставлення до нього;
Виховна: виховувати почуття гордості за героїв України.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, фото памʼятників Івану Підкові, «Кобзар», аудіозапис твору.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Психолого-педагогічна підготовка до уроку
Епіграф уроку
Є люди як зірки –
Горять і світять усе життя.
Та ні, це не зірки, холодні, мертві,
Вони – сонця, засвічені у небі,
Які горять, обігрівають все й не гаснуть.
І не загинуть….
В.О.Сухомлинський
Бесіда за змістом:
- Як ви думаєте, про кого ці слова? Поясніть свою відповідь.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Хто хоч раз побував в Україні, той назавжди запам’ятає прекрасну українську природу, де колись панували славетні козаки:
1. Садок вишневий коло хати.
Хрущі над вишнями гудуть.
2. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива…
3. Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива, як їх почує…
- Кому належать усі ці віршовані рядки?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-Сьогодні на уроці ми познайомимося з твором Т.Шевченка «Іван Підкова».
- Що ми будемо робити? ( Відповіді учнів: ознайомимося зі змістом поеми Т.Шевченка «Іван Підкова»; розкриємо тему, головну думку, риси характеру головного героя; удосконалюватимемо навички виразного, осмисленого читання)
- Якими ми повинні бути на уроці? ( Активними, уважними, не хвилюватися і не боятися висловлювати свої думки.)
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Слово вчителя про історію написання поеми.
- Приваблювала Т.Шевченка тема боротьби українського народу проти турецько-татарських загарбників.
Український народ не корився загарбникам. Першим бастіоном, який приймав на себе найміцніші удари хижих орд, була Запорозька Січ.
Відважні козаки-запорожці мужньо захищали рідний край, відганяли орду на південь, а то й не раз на своїх невеликих човнах сміливо вирушали до ворога « в гості»; перепливали Чорне море і, тяжко заплативши ворогові за наругу над трудовим людом, визволяли побратимів з неволі.
Про одного славного лицаря й піде у творі «Іван Підкова». Написаний у 1839 р. у Санкт-Петербурзі. Даний твір був уміщений у першому виданні «Кобзаря» - 1840р. У поемі "Іван Підкова" оспівує один із сміливих морських походів запорожців, очолюваний отаманом Підковою, до берегів султанської Туреччини, на її столицю Царград .
Як відомо, Іван Підкова - історична особа. У другій половині XVI ст. він неодноразово очолював воєнні походи запорозьких козаків проти турецько-татарських агресорів.
Похід, змальований в поемі "Іван Підкова", відбувався в умовах бурі, коли Чорне море стогнало і вило. На цьому фоні ще яскравіше виявляється мужність і високе військове мистецтво козаків.
Отаман Підкова показаний у поемі досвідченим організатором, який користується загальною повагою і авторитетом серед учасників походу.
2. Проблемне питання.
- Що було головним в житті Івана Підкови?
3. Історична довідка.
За переказами, немовлям був врятований від татарів; вихований козаками. Мав рідкісну фізичну силу і надзвичайний зріст, запросто ламав руками підкови (за це запорожці прозвали його Підковою), міг зупинити віз, запряжений 6 кіньми, ухопивши його за заднє колесо, волячим рогом пробивав дубові ворота.
На Запоріжжі Іван Підкова з'явився у 1556 році, привівши зі собою цілий козацький полк. Брав участь у морських походах під проводом Самійла Кішки. Пізніше водив козацькі флотилії самостійно і спалював передмістя татарських приморських поселень. Очолювані ним козацькі загони завдали поразок татарам під Очаковом, Кафою, Ґьозловом. Певний час був запорізьким гетьманом.
На початку листопада 1577 року Іван Підкова при підтримці козацького загону на чолі з гетьманом Яковом Шахом почав боротьбу проти ставленика Туреччини, молдовського господаря Петра VI Кривого. Яків Шах, який допомагав Підкові, гостив в Немирові у брацлавського воєводи Януша Збаразького, порадив, щоб Підкова пішов на примирення з польським королем Стефаном Баторієм і поїхав для цього до Варшави. Король прийняв його, наказав кинути до вязниці. Після сейму король їхав до Львова, Підкову відправив до равської вязниці. Король хотів ще під час сейму стратити Підкову, але не міг, бо шляхта була проти.
У Львові на вимогу султана Мурада III Івана Підкову за присутності великої кількості народу і турецьких послів стратили у Львові 16 червня 1578 року за рішенням короля Стефана Баторія на Ринковій площі.
Перед стратою за переказами в останньому слові гетьман сказав:
« |
Мене привели на смерть, хоч в своєму житті я не звершив нічого такого, за що заслужив би подібний кінець. Я знаю одне: я завжди боровся мужньо як чесний лицар проти ворогів християнства і завжди діяв для добра і користі своєї Батьківщини, і було у мене єдине бажання – бути їй опорою і захистом... |
» |
Був похований І. Підкова у місцевій Успенській церкві. Черкаські козаки викрали, перевезли останки до Канева, де поховали в одному з православних монастирів під Чернечою горою.
4.Словникова робота
Китайка – тканина.
Шинок – заклад, де продавали спиртне, де можна було пообідати й випити.
Поставець – посуд, кухоль.
Гирло – місце впадання річки в море.
Байдаки – великі козацькі човни
Рибалка – птах.
Синоп - турецьке місто.
Царград - давня Слов’янська назва Стамбула, колишньої столиці Туреччини.
Лиман - так називають озеро на півдні України.
5. Виразне читання твору вчителем. Перевірка первинного сприймання.
- Про кого йде мова у творі?
6. Читання твору учнями мовчки.
Проблемне запитання :
- Хто ж такі козаки – воїни-визволителі чи розбійники?
7. Бесіда за текстом
- Хто головні герої вірша?
- Куди йшли дід з онуком?
- Кудою пролягав їх шлях?
- Про що розповів дід своєму онуку?
- Яким було життя козаків?
- З чим звернувся отаман до козаків?
- Чи підтримали запорожці свого ватажка? Чому?
- Як козаки поставилися до морської негоди?
- Куди і навіщо хотів отаман поїхати в гості?
- За що дякував козакам їхній отаман?
- Якими рисами наділяє поет козаків?
- Знайдіть опис моря. Як воно передає настрій козаків?
8. Характеристика головного героя
- Охарактеризуйте Івана Підкову як людину, козацького ватажка, посилаючись на зміст твору.
- Яке значення має образ Івана Підкови для нас?
- Чи є він актуальний сьогодні?
- Опишіть зовнішність Івана Підкови за малюнками.
9. Прослуховування аудіозапису твору
- Уважно послухайте запис поеми і потім під час читання намагайтесь відтворити інтонацію.
10. Виразне читання твору учнями
(учні читають ланцюжком по 2 строфи кожен)
11. Вдосконалення читацьких навичок учнів.
а) Гра «Мисливці»
(Вчитель говорить слово, яке є у творі. Учні повинні знайти і прочитати рядок, в якому є це слово. Далі гру продовжують учні: один учень називає слово, інші – знаходять і читають рядок. Гру зупиняє вчитель.)
б) Гра «Яке слово зайве?»
(Вчитель читає будь – який рядок із твору, додаючи в нього зайве слово. Учні повинні знайти рядок і прочитати його правильно.)
в) Гра «День і ніч»
( За командою вчителя «День» учні починають читати твір мовчки або напівголосно. За командою вчителя «Ніч» вони перестають читати і закривають очі. Через 2 – 3 с знову звучить команда від вчителя «День», учні відкривають очі і продовжують читати з того місця, де кожен з них зупинився.
Гра продовжується доти, доки хтось з учнів не дочитає твір до кінця.)
12. Визначення теми і головної думки поеми
- Отже, яка тема твору? ( Зображення спогадів діда про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.
- А яка головна думка твору? ( Возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови; їх сили волі, братерської дружби; ми повинні пишатись героїзмом, минулим України.
V. Корекція і закріплення набутих знань
1.Тестування
(по закінченню учні проводять взаємоперевірку)
1.Що запропонував отаман козакам:
А.привітати море
Б. піти погуляти
В. написати листа гетьману
2. Перебуваючи на байдаках, козаки співали:
А «Віють вітри, віють буйні»
Б «Як були ми козаками…»
В « Грай же, море!»
3. У яких скрутних умовах перебували козаки?
А відсутність води і харчів
Б складні погодні умови на морі
В обмаль необхідної зброї
4. Над якою роботою розмірковує отаман?
А бій з ворогом
Б негайний ремонт човнів
В приготування зброї до бою
5. Портове місто, що згадується у творі, знаходиться
А у Німеччині
Б Польщі
В Туреччині
6. Козаки отамана називають
А героєм
Б силачем
В батьком
7. За що отаман подякував козакам?
А за вміння дотримуватися дисципліни
Б готовність мужньо вступити в бій з ворогом
В сміливість під час перебування у бурхливому морі
2. Фотоколлаж «Пам’ятники І. Підкові»
( усі фото є в кожного учня на картках)
- Яким зобразили скульптори Івана Підкову?
- Які риси характери прослідковуються на обличчі героя?
- Який атрибут присутній на постаменті? Чому саме його зробив автор памʼятника?
- Що спільного і відміного ви помітили на цих трьох пам’ятниках?
- Чому пам’ятники І. Підкові встановлено саме у м. Львів, м. Черкаси та
м. Каневі (пригадайде з біографії героя)
VІ. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
- Хто ж такі козаки – воїни-визволителі чи розбійники?
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти план до ІІ уривку твору.
VІІІ. Оцінювання.
Попрацювали всі старанно
Та почули у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти просто молодці.
м. Львів
м. Черкаси
Тарасова гора, м. Канів