Конспект уроку з української літератури у 9 класі
Тема уроку : Християнський аспект твору Г. Квітки – Основ’яненка « Маруся ». Оцінка поведінки героїв з морально-етичного погляду.
Мета :
навчальна : продовжити роботу над повістю, дати характеристику персонажів повісті, розкрити релігійний аспект у творі, розкрити красу мови твору, ліризм і драматизм зображених подій.
розвивальна : розвивати вміння, аналізувати зміст твору, розвивати логічне мислення.
виховна : виховувати високі почуття любові до людей, природи, бажання допомогти ближньому. Плекати доброту, милосердя.
Тип уроку : урок-рольова гра з елементами інтерактивних технологій.
Обладнання : підручник, текст твору, Божі Заповіді, презентація, анкети для учнів.
Хід уроку
Долонька бажань ( Запропонувати учням обвести свою долоньку. Потім на кожному пальці написати побажання сусіду по парті й обмінятися долоньками.)
Учні класу поділяються до відповідно обраних ролей, виконують певні функції :
Секретарі : ведуть облік активності учнів на уроці, визначають найкращого декламатора, читача.
Біографи : створюють творчий портрет письменника.
Літературознавці : аналізують текст твору, визначають зачин, кінцівку, композицію, добирають цитати до характеристики персонажів.
Історики : готують повідомлення про історичні події, характеризують історію написання твору.
Декламатори : складають стислу розповідь за сюжетом твору, добирають матеріал для вибіркового читання, інсценують уривки творів, читають в особах.
Художники : створюють ілюстрації до змісту твору, малюють портрети героїв.
3. Повідомлення про творчість Г. Квітки-Основ’яненка, зокрема про твір « Маруся ».
4. Зачитується початок твору « Маруся » (вибірково)
5. Стислий переказ фрагментів повісті « Маруся ».
6. Прийом театральної педагогіки : інсценівка уривку повісті.
Проблемні запитання
Метод « Гронування» до слова любов.
7. Характеристика персонажів твору. Зачитування характеристик.
8. Слово вчителя
Герої твору – люди прості, щирі й набожні. Автор симпатизує їм і вважає релігійність, смиренність перед Богом – найголовнішим достоїнством своїх персонажів. Релігійний аспект в творі значний. Йому і присвятимо увагу на сьогоднішньому уроці.
9. Робота в групах
(учні відповідають на серію запитань, які допомагають розкрити їхнє ставлення до героїв)
І група :
ІІ група :
6. Згідно з народною мораллю праця – найвища чеснота, найголовніша засада життя людини. Як це відображено у творі?
10. Пояснити значення народних прислів’їв ( записаних на дошці)
Навести приклади з життя героїв на підтвердження цих висловів
Бережи одяг знову, а честь змолоду.
Ледача та дитина, котрої батько не навчив.
Роби так, щоб батькові – матері не було соромно за тебе.
11. Що таке честь, чому її потрібно берегти змолоду?
( відповіді учнів)
12. Слово вчителя.
Основою народної педагогіки була і лишається родина.
Асоціативне мислення. Що таке родина?
Подумайте, і за бажанням по черзі запишіть на дошці правила з неписаного морального кодексу українців, яких дотримувалися батьки, виховуючи Марусю.
( учні записують на дошці)
А тепер звернімо увагу на Божі Заповіді. ( мультимедійна дошка). Скільки Божих Заповідей ви знаєте? Яких заповідей дотримується головна героїня?
13. Підсумок уроку.
Учні заповнюють анонімні анкети. В яких одне запитання :
В анкеті діти відповідають «так» чи «ні» на кожну заповідь.
Рефлексія. Коментарі учнів про урок.
14. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру ( на вибір)
Яку ви склали б таблицю моральних цінностей людства?
Які риси властиві високодуховній людині?