Календарно – обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.
Ознайомити учнів з українською календарно – обрядовою поезією, визначити роль і місце пісні в житті народу;розвивати стійкий інтерес до усної народної творчості як вагомого духовного спадку народу,бачення в ній ментальних особливостей української людини;виховувати любов і пошану до духовної спадщини наших пращурів, прагнення засвоїти основи народної моралі й етики.
Конспект уроку
з української літератури у 6 класі на тему:
«Календарно – обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди»
Підготувала
вчитель української мови та літератури
ЗОШ І-ІІІ ступенів села Городниця
Гусятинського району
Тернопільської області
Собків М. Я.
2018
Тема. Календарно – обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди.
Мета: ознайомити учнів з українською календарно – обрядовою поезією, визначити роль і місце пісні в житті народу;розвивати стійкий інтерес до усної народної творчості як вагомого духовного спадку народу,бачення в ній ментальних особливостей української людини;виховувати любов і пошану до духовної спадщини наших пращурів, прагнення засвоїти основи народної моралі й етики.
Обладнання: картки з назвами художніх засобів та прикладами, збірки книжок із календарно – обрядовими піснями, аудіозаписи ,книги з народознавства (В.Скуратівського, М .Килимника та ін.); комп’ютер, презентація.
Теорія літератури:народна пісня,види народних пісень,календарно – обрядова поезія та її різновиди
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи, прийоми і форми роботи: «Незакінчене речення», робота з картками, інтерактивні конкурси, вправи
Епіграф: Традицій у народу є багато,
Бо довго ми живемо на землі.
І нам їх треба добре пам’ятати
Запам’ятати, поки ми малі.
Й нести з глибин віків у день прийдешній,
Бо без минулого немає майбуття.
Щоб й далі рідну землю нам любити,
Поля і гори та вишневий цвіт.
У волі й славі на землі цій жити
І українцями іти у світ.
Н. Красоткіна
Перебіг уроку
Слово вчителя. Україну не можна уявити без пісні, вона є найпоширенішим
жанром усної народної творчості. Відомий дослідник українського фольклору Олександр Дей писав: «Українська народна пісенність – ніби вічно мінливе поетичне море глибиною в шеренгу століть, а шириною – як уся українська земля…Котить і котить вона свої мелодійні хвилі по українських просторах і вихлюпується самоцвітами-бризками ген-ген за національні береги». Фольклористи відзначають, що пісенна творчість українського народу сягає понад 300 тисяч зразків. Один із героїв Юрія Яновського сказав, що можна спокійно прожити до глибокої старості – й на кожен день знайдеться нова українська пісня. Ось яке у нас безмежжя цих народних .скарбів. II. Сприймання нового матеріалу
Тематика й жанрове багатство українських народних пісень найрізноманітніші. Обрядові пісні українців тісно пов’язані з хліборобським календарем і поділяються на пісні літнього циклу, зимового та весняного. Календарно-обрядові пісні виникли в сиву давнину, а з прийняттям християнства набули ще й нової тематичної спрямованості-уславлення Творця за його щедрі дари й ласку до людей. Що ж таке народна пісня ?
Народна пісня-невеликий усний віршований твір, що співається. Її автор невідомий ,це колективна творчість народу.
Календарно-обрядові пісні- це пісні, що виконують під час обрядів, згідно з календарем.
2.Робота з таблицею
3.Повідомлення учнів, що готували випереджувальні завдання Русальні пісні Русальні пісні виконувалися під час обрядів, пов’язаних із «Зеленими святами» чи «клечальною неділею»(кінець травня-початок червня). За релігійним обрядом-це Трійця. Самі епітети «зелений» ,«клечальний» вказують на особливість цього свята-вшановувати зелений світ рослинності, яку наші предки одухотворювали. Так само, за стародавніми уявленнями й люди посмертно могли перетворитися на рослин чи духів, які знаходили собі притулок у лісах, полях, водах. Свято називалося ще “русальним», або «мавський тиждень», під час якого ці фантастичні істоти з’являлися в селі. Русалок(мавок ,нявок)народна фантазія наділила надзвичайною красою та підступним характером. Це стрункі зеленоокі й русокосі дівчата у легкому прозорому вбранні, уквітчані водяними лілеями чи польовими квітами. Вони можуть сприяти або шкодити людині в її господарських справах; їхнє улюблене заняття-водити танки ,а якщо вони побачать необережних юнака чи дівчину, то втягують їх у свої ігрища і залоскочують до смерті. Проти них існували обереги-часник, полин, яких русалки нібито не переносили й утікали геть. Прикрашаючи зеленню хати й подвір’я, водячи з піснями по селу прикрашену гілочками, квітами й листям дівчину-«тополю»(у деяких місцевостях «берізку», «вербу»), наші предки вшановували рослинний світ і своїх прародичів у ньому. Пісні русального циклу-ліричні ,повні радості життя, світла, простору, духовного здоров’я. Купальські пісні Купальські пісні виконувалися на свята Івана Купала ,яке знали в усій Європі. Стародавній смисл купальських обрядів і самої назви «Купало» остаточно не з’ясований. Але з купальських пісень зрозуміло ,що це свято, яке припадає на період літнього сонцестояння(кінець червня-початок липня), славить життєдайні сили природи ,найсильніші її стихії-сонце(вогонь) і воду. На високій палиці встановлювали запалене колесо або пускали його на воду . На галявині вкопували обрядове дерево, увішане дівочими віночками, потім їх пускали на воду і дивилися: в який бік вінок попливе,-там і чекатиме суджений. Вважалося, що саме в купальську ніч зілля має найбільш цілющу силу і навіть на мить розквітає папороть. Хто цей цвіт побачить-буде щасливий, йому відкриються всі скарби світу.
Жниварські пісні Жнива-підсумок усієї праці хлібороба ,справдження його мрій та сподівань. До початку жнив готувалися як великого урочистого свята і водночас до тяжкої відповідальної роботи, коли доводилося працювати від зорі до зорі, незважаючи на спеку й спрагу. Пісні, виконувані під час жнив ,відбивали основні періоди праці й обрядів, з нею пов’язаних. Їх можна поділити на три групи. Перша- зажинкові пісні-ті ,що величають вправних жниць ,перший сніп, бажають почати роботу в добрий час, пророкують добрий урожай. У власне жниварських піснях величальні мотиви дещо відступають і звучать скарги на важку працю ,на жадібність господарів, які до ночі тримають голодних наймитів-женців на полі. Такі пісні мають пізніше походження. Третя група-пісні обжинкові, у яких переважають нотки бадьорості, оптимізму, задоволення з того приводу, що вдалося завершити найтяжчий етап хліборобського року. Останній сніп прикрашають червоною стрічкою і з піснями несуть додому. На вижатому полі женці залишали кілька стеблин-«бороду», зерно з них витрушували у розпушену серпами землю-на майбутній врожай. З останнього вижатого збіжжя, прикрашеного калиною і волошками, робили ще й вінок, його несла в село найкраща жниця як символ завершення праці.
Колядки та щедрівки Колядки та щедрівки-це важлива складова частина обряду зустрічі Нового року, який приходив у період зимового сонцевороту(з 24 грудня по 6 січня).Протягом віків обряд змінювався ,але основний його зміст залишався тим самим: силою слова і обрядових дій сприяти добробутові селянської родини ,виконанню побажань удачі у веденні господарства ,викликати щедрість природи величальними піснями. У колядках і щедрівках на повну силу буяє народна фантазія ,бажане видається за дійсне. Навіть звичайні побутові речі світяться золотом та сріблом ,панує розважливість, розум, добро і злагода ,усі заможні й веселі: господар тихий, ясний і красний ,як місяць, його жона - як сонце, діти -як зірки. Колядки та щедрівки часто мали «індивідуальну спрямованість»-виконувалися окремо для господаря ,для господині, для хлопців, для дівчат, для вдів ,для бабусь. Окрему ,розважальну групу становили пісні зимового циклу жартівливого й пародійного характеру.
Веснянки Веснянки-це пісні на честь приходу весни ,у різних місцевостях України їх ще називають гаївками, гагілками, ягілками, маївками. Весну, за уявленням наших предків ,приносили на крилах птахи. Тому в березні, першому весняному місяці, випікалося обрядове печиво у формі пташок ;діти, співаючи ,носили їх по селу, провіщаючи і закликаючи весну: «Весна, весна днем красна ,прийди, весно, з радістю, з великою милістю» До найдавніших веснянок належать обрядові хороводи та співи ,а також ігри ,у яких висловлюється бажання прискорити прихід тепла, початок сівби на добрий врожай. Із цією метою дівчата імітували в танках процеси вирощування збіжжя та городини: «орали» поле, «збирали» льон, гречку, «завивали» огірочки, «саджали» грушу. На молодіжних весняних гулянках, під час ігор і танців, зав’язувалися знайомства ,відбувалися зустрічі ,говорили про майбутнє одруження. Тому в багатьох хороводних піснях звучить мотив вибору подружньої пари. Веснянки життєрадісні, бадьорі за настроєм, поетичні і ліричні за формою та змістом. 4.Прослуховування пісень літнього, весняного та зимового циклів 5.Гра «Шифрувальник»
Розгадайте три ключових слова до теми
І П Н С Я
Відповідь: пісня
Н Д
А Р Е А
Л К
Відповідь: календар
Д Р
Б
О О
Відповідь: добро
6. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати!
Будемо відпочивати.
Пострибаймо, як зайчата,
Політаймо, як пташата,
Потанцюємо трішки,
Щоб спочили ручки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
7.Скринька народної мудрості
Поясни значення прислів’їв та приказок
Багато снігу-багато(хліба);
Як у травні дощ надворі, то восени хліб у( коморі);
Не той урожай, що в полі, а той, що в(коморі);
Хліб-усьому(голова).
III. Поглиблення знань, умінь і навичок
Клоуз-тест
Цвіт папороті розцвітає…
Князями простих людей називають у…
Русалки-це…
Календарно-обрядові пісні поділяються на…
Останній сніп на жнивах прикрашали…
Хто приходить в гості в пісні «Добрий вечір»?
Доберіть синоніми до слова гаразди…
Вправа «Утвори пари слів»
Наш рід
Рідна сім’я
Велика народ
Родовідне родина
Українське дерево
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивний конкурс «Поясни»
-Як ви гадаєте, чому звичаї та обряди є духовною культурою народу?
-Чому вважається, що від календарних циклів безпосередньо залежав побут наших предків?
-Як ви розумієте вислів: «Звичаї та обряди мають національний, чи етнічний характер»?
V. Рефлексія
«Незакінчене речення»
Закінчити речення: «Сьогодні на уроці…»;
а )…я дізнався…Отже, я знаю…»;
б)…я зрозумів…Отже, я знаю…»;
в)…я переконався…Отже, я впевнений…»
г)…я замислився…Тому я хотів би…»
VI. Оцінювання й мотивація навчальних досягнень
VII. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал про головні календарні обряди українців, розрізняти й називати види обрядових пісень.
Записати календарно-обрядові пісні свого села.
Література
1.Українська література :Підручник для 6 класу.-К.:Грамота,2014
2.Українська література: Універсальний довідник:5-12 класи.-Х.,2008
3.Календарно-обрядові пісні.-К.,1987
4.Закувала зозуленька. Антологія української народної поетичної творчості. Упорядник Н.Шумада.-К.,1998