Конспект уроку з української літератури у 7 класі
Тема : Ліна Костенко. „ Дощ полив”.
Мета : ознайомити учнів з біографією Ліни Костенко, навчити вдумливо читати і коментувати поезію поетеси, відчувати багатство художніх образів твору, поглибити розуміння літературного поняття про пейзаж, удосконалювати навички виразного читання, учити краще пізнавати природу, любити її і оберігати, розвивати навички висловлення власних думок, творчу уяву і фантазію; виховувати любов до природи, творчі здібності, бажання фантазувати.
Обладнання : портрет Ліни Костенко, малюнки дітей до віршів, засушене листя, картон, фломастери, ножиці.
ХІД УРОКУ
Природа – це казка, яку треба читати серцем.
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
Весна сьогодні вранці в школу завітала‚
Красою вразила усіх…
Букетик квітів вам подарувала.
І запросила в сад свій погостить.
А сад цей незвичайний - поетичний.
Не яблуні й не вишні там цвітуть.
Відчуєте лиш серцем і душею
Ті аромати‚ що вам вірші шлють.
2.Робота з портретом Л.Костенко.
Ось перед вами і справжня господарка цього поетичного саду – Ліна Костенко.
Для неї
…Поезія – це завжди неповторність‚
якийсь безсмертний дотик до душі…
Поезія – це її покликання.
Колишні учасники літературної студії й досі пам’ятають тендітну‚ з розкішним хвилястим волоссям вродливу дівчину. Найбільш проникливі згадують‚ що в неї рідкісне обдарування‚ що вона - діамант‚ який потребує тільки огранення.
Ліна й сама відчувала‚ що поезія – її доля…
Сьогодні я передаю вам у руки
цей прекрасний діамант…
Але тільки від вас залежить‚
чи зумієте розкрити його‚
побачити й відчути ту красу?!.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Робота з літературною картою.
Дороговказом до саду поезій Ліни Костенко є її життя
Перед вами – дивна карта «Над берегами вічної ріки» :
географія перетнулась із історією. Як тут розібратись, допоможіть.
Дослідником – географом буде… Дослідником – істориком - …
Ржищів |
місце народження Ліни Костенко. |
Київ |
з 6 років родина Ліни Костенко переїхала до Києва; навчалась у Київському педагогічному інституті. |
Москва |
Московський літературний інститут, що закінчила з відзнакою. |
Дніпро |
Як для Олександра Довженка «Зачарована Десна» - річка його дитинства, так для Ліни Костенко – Дніпро – вічна ріка життя. В народі говорять, що ріки мають великий вплив на людей. Тим, хто народжується на їх берегах, вони передають частину своєї енергії. |
1930 |
19 березня народилася Ліна Костенко. |
1957 |
вихід І поетичної збірки «Проміння землі». |
16 |
тривала перерва в творчості Ліни Костенко – заборона збірки «Зоряний інтеграл»(1963), «Княжа гора»(1976). |
10 |
Ліна Костенко має близько 10 поетичних книг: «Над берегами вічної ріки», «Неповторність», «Сад нетанучих скульптур», «Вітрила», «Мандрівки серця», «Вибране» та інші. |
1987 |
відзначена Шевченківською премією за збірку «Неповторність» та історичний роман у віршах «Маруся Чурай». |
60
80 |
належить до покоління шістдесятників, які вільним вітром влетіли в літературне життя. 19 березня 2010 року – 80 років від Дня народження поетеси.
|
Виконавши завдання, ми з вами підійшли до воріт літературного саду. Але брама зачинена. Доведеться здолати наступну перешкоду.
3. Бесіда з учнями.
- Пригадайте, які твори називаються ліричними.( Художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, почуття, емоції ).
- Яка буває лірика? (Громадянська, політична, філософська, інтимна, пейзажна).
- Від якого слова походить слово „ лірика”? (Ліра ).
- Що ви знаєте про ліру?
- Що таке пейзаж? ( Образний опис природи, який створюється за допомогою художніх засобів).
ІІІ. Повідомлення теми, мети.
Врешті-решт, ворота літературного саду перед вами відчинились. А я переконалась, що ви досконало підготували домашнє завдання.
2. Запис дати, теми.
3. Завдання уроку:
«Природа – це казка, яку треба читати серцем».
4. Запис епіграфа.
IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1.Вступне слово вчителя.
2. Виразне читання вірша Л. Костенко „ Дощ полив”.
3. Бесіда з учнями.
1. Що ви відчуваєте після дощу?
2.Чому у вірші говориться, що „люди як нові”?
3. Чим цікаве довкілля після дощу?
4. Чи цей вірш – пейзаж?
5. Що означає вираз „полив’яний дощ”?
6. Чому сад схожий на парасольку?
7. Поясніть, чому шлях порожній.
8. Як ви думаєте, чи корови знаходяться далеко? Що „говорить” про це?
9. Які зорові образи зображені у творі? Проілюструйте свою відповідь цитатами із твору.
10.Які художні засоби авторка використовує у поезії?
( 1група – знайти епітети;
2 група – порівняння;
3 група – метафори ).
4. Усне малювання. Учням пропонується змалювати в уяві літній дощ.
5. Опитування- інтерв’ю.
Використовується інтерактивний метод „ Мікрофон”. Діти продовжують фразу : „ Прочитавши вірш Ліни Костенко, я відчув(ла)...”
6. Зачитування складених самостійно вдома віршів чи прозових творів про дощ.
7. Творча робота в групах.
Учні принесли засушене листя. Учитель пропонує надати цим листочкам форму того предмета, звіра чи птаха, який вони уявляють, деякі деталі на листочку можна домалювати кольоровими фломастерами. Потім кожна група презентує свою роботу.
V. Підсумок уроку.
-Поясніть, як ви розумієте епіграф уроку «Природа – це казка, яку треба читати серцем» ?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати біографію Ліни Костенко, зробити ідейно-художній аналіз вірша.