КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
У 7 КЛАСІ НА ТЕМУ:
“М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять».
Символ образу гусей-лебедів. Єдність світу природи і світу дитячої душі.”
Підготувала:
вчитель української мови та літератури
Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №5
з поглибленим вивченням іноземної мови
Гуцул Зоряна Богданівна
Тема: М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей-лебедів. Єдність світу природи і світу дитячої душі.
ТЛ: символ.
Мета: охарактеризувати світ природи та світ дитячої душі; пояснити роль образного бачення світу в житті людини, розкрити символіку образу лебедів; виховувати любов до навколишнього світу.
Цілі:
Учні знатимуть: особливості мови твору; зміст поняття символ, що символізують лебеді в фольклорі та літературі.
Учні вмітимуть: пояснювати, як у творі поєднуються світ природи і світ людини; розкривати алегоричний зміст образу лебединої зграї; висловлювати власне ставлення до прочитаного; відрефлексувувати та оцінювати роботу в групах.
Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.
Обладнання: проектор, магнітофон, підручник, ілюстрації учнів до твору, кросворд, паперові лебеді, кольорові олівці.
Методи, прийоми, форми роботи: технологія «зіпсований телефон», гра «відгадай», усне малювання, евристична бесіда, робота з текстом, робота в групах.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (Технологія «зіпсований телефон» – фраза «Це щаслива пора – дитинство»)
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
Учитель. Дмитро Павличко: «Дитинство – це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були б, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх».
Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів).
Учитель. Дитинство справді – найпрекрасніша пора життя, безтурботна, красива, казкова. Діти бувають різними: мрійливими, бешкетними, допитливими, винахідливими – такими, з якими ми часто знайомимося на уроках літератури.
(Кросворд)
Отже, гість нашого уроку – мрійливий хлопчик з далекого подільського села Михайлик, герой повісті «Гуси-лебеді летять».
А тепер пригадаймо, творчість якого письменника ми вивчаємо, і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку?
(Відповіді учнів)
Яке було домашнє завдання?
(Обов’язкове загальне: дочитати фрагменти повісті, вміщені в підручнику. Записати в зошит, які думки викликав твір після прочитаного, починаючи словами: «Коли я прочитав твір, то відчув…»
Обов’язкове на вибір: скласти кросворд до твору, створити презентацію
“Звичаї, традиції українського народу”
За бажанням: намалювати ілюстрації).
(Відповіді учнів)
Учитель. А коли я перечитувала твір, то відчула, як у моїй душі прокидаються лебеді дитинства. І відразу згадала слова з казки: «…Гуси-гуси, лебедята , візьміть мене на крилята, віднесіть мене до матінки, піднесіть мене до батенька…» З якої це казки слова? («Івасик-Телесик»).
ІІ. Цілевизначення і планування.
1. Оголошення теми уроку..
І саме тому наш сьогоднішній урок хочеться назвати
«Гуси- гуси, лебедятка, візьміть мене на крилятка…»
А тема наша звучить так:
М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей -лебедів. Єдність світу природи і дитячої душі у творі.
Запишіть у зошитах сьогоднішню дату і тему уроку.
Як ви розумієте тему уроку? Про що ми будемо говорити на уроці? (Відповіді учнів).
2. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.
- Подумайте, діти, чого ви хочете навчитися і про що хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці як читачі? Запишіть на крилах паперових лебедів, що лежать у вас на партах, свої цілі на урок (діти записують і за бажанням озвучують).
А ось наші загальні цілі:
Ми дізнаємось більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі і спробуємо зазирнути у власну душу, з’ясуємо значення образу-символу «гуси-лебеді», будемо продовжувати вчитися висловлювати власне ставлення до прочитаного, розвивати наше мовлення…
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. З’ясування значення літературознавчого поняття.
- На попередньому уроці ми говорили , що повість М. Стельмаха носить автобіографічний характер. Хто пояснить значення слова «автобіографічний»? (Відповіді учнів).
Отже, ми з’ясували, що в образі Михайлика автор зобразив себе у дитячі роки.
2. Словесне малювання.
Вчитель. Яким ви уявляєте головного героя?
(Відповіді учнів).
А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси –лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв (фото на проекторній дошці) .
Наскільки схожий «ваш» Михайлик з цим образом? (Відповіді учнів).
3. Робота з текстом.
Давайте ще раз пригадаємо тему уроку.
Прочитавши твір, ви , мабуть, переконались, що Михайлик дуже любив природу, розумів, відчував її. Для того, щоб відчути єднання природи і душі дитини, ми будемо працювати з текстом. Я зачитаю уривок, а ви спробуйте уявити картину, яку передає автор.
« …Досі з глибини віків озивається голос батька, який одного ранку поставив мене, малого, радісного і схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив, як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле…»
Про що свідчить висловлювання батька , коли він розповідає , як вони із сином разом вперше орали ?
Що відчував Михайлик? А що відчували ви, слухаючи ці рядки?
Учитель. А я відчувала радість за героя,бо він пишався тим, що допомагає своєму батькові.
4. Гра «Відгадай».
У дібраних цитатах слово-образ видаляють із речення і пропонують відгадати, про кого або про що йде мова. Наприклад, «Коли біля нашої хвіртки з’являється добра людина, ми чули догідливе чи розважливе «так-так-так» (качка); «_________ своїми ключами відімкне землю» (сонце); «прямо над нашою хатою пролітають ________» (лебеді); «На човнику й веслі від’їхав від нас __________» (травень); «Не чуєш, як ___________ пішло нашим городом?»
(літо).
5. Бесіда:
- Ми сьогодні згадували образи зір, говорили про різноманітних птахів, що зустрічаються на сторінках повісті (перепілку, качку, дятла та ін.), рослинний світ (трава, груша, вишня тощо). А чи є в повісті наскрізний образ, тобто такий, що проходить крізь увесь твір?
6. Характеристика образу гусей – лебедів.
Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці.. Чому саме лебедів для цієї ролі автор обирає, а не інших птахів? Що вам відомо про лебедів?
(Відповіді учнів)
7. Виступ учня з індивідуальним повідомленням «Гуси – лебеді у фольклорі та літературі» (слайдовий супровід із зображенням лебедів).
Ми щойно прослухали інформацію про лебедів, давайте ще з’ясуємо, що ж означає поняття «символ»?
8. З’ясування змісту поняття “символ”.
Учитель. Символ – це художній образ, який містить вказівку на предмет зображення і, водночас, на предмет, явище, ідею, які безпосередньо не називаються. Про образи-символи ми вели мову на попередніх уроках. Згадаймо, бодай, два: тополя – символ стрункої молодої дівчини, Дніпро – символ України. Є символи народного життя, вони відображені у народній творчості. Скажімо, весна – символ молодості, осінь – старості, ворон – біди та ін. Своїм корінням такі символи сягають давніх часів, первісних вірувань людини.
– Що символізують лебеді у повісті?
– Як ви прокоментуєте такі слова: «Із святково білих хмар, вилітають лебеді і натрушують на хати, на землю і в душу свою лебедину пісню. І хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, в цім світі… А лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям…».
- Яке символічне значення гусей у даному творі?
- Чому герой не хоче, щоб відлітали лебеді?
(Відповіді учнів)
9. Читання діалогу.
«От і принесли лебеді нам на крилах життя», – говорить дід Дем’ян.
- Знайдіть і прочитайте діалог між хлопчиком і дідусем. Про які ключі говорив дідусь? А чи бачили ви, як повертаються лебеді із вирію?
Приліт лебедів символізує початок весни, нового життя…
10. Робота в групах з текстом.
Для того, щоб детальніше прослідкувати єднання світу природи і душі хлопчика, ми попрацюємо у групах
1група.
Зачитайте та прокоментуйте уривок.
«Де живуть твої батьки,там живуть і вітри, що пестили тебе. Живуть там і птахи, і сонце, і земля твоя, і твій рід…Стежки, поля, і дороги – це твоя мала батьківщина. Більшість людей пам’ятають і носять її у серці повік».
2 група.
Прослідкуйте, як змінюється стан природи в залежності від зміни настрою хлопчика, наведіть приклади з тексту. Прокоментуйте.
3 група.
Хто прищепив Михайлику любов до тваринного і рослинного світу? Знайдіть у тексті характеристику цього образу і зачитайте.
4група.
Знайдіть і зачитайте рядки, у яких ідеться про ставлення матері Михайлика до насіння. Про яку рису українських селян це свідчить.?
Отже, ми чітко бачимо, з опрацьованих вами уривків, як простежується у творі єдність світу природи і душі Михайлика.
ІV. Рефлексивно–оцінювальний етап.
1. Кольорове відтворення внутрішнього світу хлопчика.
- Ми багато дізнались про головного героя, про його внутрішній світ, оточення. А тепер спробуйте за допомогою кольорових олівців намалювати душу Михайлика такою, якою ви її уявляєте. На виконання завдання відводимо 30с. (Всі учні демонструють зображення, 2-3 дітей коментують)
Учитель. Малюнки у вас переважно різнобарвні, як і наша природа,вони виражають добро і щирість .Я бажаю, щоб у вас у душі завжди було тепло і яскраво, щоб ви вміли бачити красу, що оточує вас ,цінували і оберігали її.
2. Рефлексія досягнення визначених цілей.
Отже, наш урок підходить до завершення.
Давайте повернемося до цілей, які ми ставили на початку уроку і записували на паперових лебедях. Проаналізуйте свою роботу на уроці: запишіть результати на іншому боці макету і визначте, над якими цілями вам ще потрібно працювати .(Діти за бажанням озвучують свої досягнення за урок і приклеюють лебедів на заздалегідь намальовану ілюстрацію. Учень роздає гостям паперових лебедів із побажанням: «Хай до вас завжди повертаються лебеді і приносять на крилах щастя!»).
3. Оцінювання навчальної діяльності.
Діти, як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
Як оцінюєте роботу класу ?
Що ви взяли для себе на майбутнє із сьогоднішнього уроку?
А я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася, що ви вчитеся не просто читати тексти, а намагаєтеся бачити, чути і відчувати прочитане. Ви формуєте в собі читачів.
Вчитель озвучує і коментує оцінки.
V. Домашнє завдання
Обов’язкове загальне: знайти у творі цитати до характеристики образів діда, батьків, подружки Люби.
Обов’язкове на вибір: створити презентацію “Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі” або написати лист-подяку автору.
За бажанням: намалювати ілюстрацію.
Учитель. Приліт лебедів символізує щасливе дитинство, відродження, життя…
Ліна Костенко писала :
Душа летить в дитинство,
Як у вирій,
Бо їй на світі тепло тільки там…
Тож нехай у ваших душах залишаються тільки гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді приносять на своїх крилах щастя…
1