КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 7 КЛАСІ НА ТЕМУ: “М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей-лебедів. Єдність світу природи і світу дитячої душі.”

Про матеріал
Цілі: Учні знатимуть: особливості мови твору; зміст поняття символ, що символізують лебеді в фольклорі та літературі. Учні вмітимуть: пояснювати, як у творі поєднуються світ природи і світ людини; розкривати алегоричний зміст образу лебединої зграї; висловлювати власне ставлення до прочитаного; відрефлексувувати та оцінювати роботу в групах.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

У 7 КЛАСІ НА ТЕМУ:

“М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять».

Символ образу гусей-лебедів. Єдність світу природи і світу дитячої душі.”

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №5

 з поглибленим вивченням іноземної мови

Гуцул Зоряна Богданівна


Тема:  М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей-лебедів. Єдність світу природи і світу дитячої душі.

ТЛ: символ.

Мета: охарактеризувати світ природи та світ дитячої душі; пояснити роль образного бачення світу в житті людини, розкрити символіку образу лебедів; виховувати любов до навколишнього світу.

Цілі:

Учні знатимуть: особливості мови твору; зміст поняття символ, що символізують лебеді в фольклорі та літературі.

Учні вмітимуть: пояснювати, як у творі поєднуються світ природи і світ людини; розкривати алегоричний зміст образу лебединої зграї; висловлювати власне ставлення до прочитаного; відрефлексувувати та оцінювати роботу в групах.

Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.

Обладнання: проектор, магнітофон, підручник, ілюстрації учнів до твору, кросворд, паперові лебеді, кольорові олівці.

Методи, прийоми, форми роботи: технологія «зіпсований телефон», гра «відгадай», усне малювання, евристична бесіда, робота з текстом, робота в групах.

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (Технологія «зіпсований телефон» – фраза «Це щаслива пора – дитинство»)

2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

Учитель. Дмитро Павличко: «Дитинство – це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були б, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх».

Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів).

Учитель. Дитинство справді – найпрекрасніша пора життя, безтурботна, красива, казкова. Діти бувають різними: мрійливими, бешкетними, допитливими, винахідливими – такими, з якими ми часто знайомимося на уроках літератури.

(Кросворд)

Отже, гість нашого уроку – мрійливий хлопчик з далекого подільського села Михайлик, герой повісті «Гуси-лебеді летять».

А тепер пригадаймо, творчість якого письменника ми вивчаємо, і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку?

(Відповіді учнів)

Яке було домашнє завдання?

(Обов’язкове загальне: дочитати фрагменти повісті, вміщені в підручнику. Записати в зошит, які думки викликав твір після прочитаного, починаючи словами: «Коли я прочитав твір, то відчув…»

Обов’язкове на вибір: скласти кросворд до твору, створити презентацію

“Звичаї, традиції українського народу”

За бажанням: намалювати ілюстрації).

(Відповіді учнів)

Учитель. А коли я перечитувала твір, то відчула, як у моїй душі прокидаються лебеді дитинства.  І відразу  згадала слова з казки: «…Гуси-гуси, лебедята , візьміть мене на крилята, віднесіть мене до матінки, піднесіть мене до батенька…» З якої це казки слова? («Івасик-Телесик»).

 

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми  уроку..

І саме тому наш сьогоднішній урок хочеться назвати

«Гуси- гуси, лебедятка, візьміть мене на крилятка…»

А тема наша звучить так:

М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей -лебедів. Єдність світу природи і дитячої душі у творі.

Запишіть у зошитах сьогоднішню дату і тему уроку.

Як ви розумієте тему уроку? Про що ми будемо говорити на уроці? (Відповіді учнів).

2. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.

- Подумайте, діти, чого ви хочете навчитися і про що хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці як читачі? Запишіть на крилах паперових лебедів, що лежать у вас на партах, свої цілі на урок (діти записують і за бажанням озвучують).

А ось наші загальні цілі:

Ми дізнаємось більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі і спробуємо зазирнути у власну душу, з’ясуємо значення образу-символу «гуси-лебеді», будемо продовжувати вчитися висловлювати власне ставлення до прочитаного, розвивати наше мовлення…

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. З’ясування значення літературознавчого поняття.

- На попередньому уроці ми говорили , що повість М. Стельмаха носить автобіографічний характер. Хто пояснить значення  слова «автобіографічний»? (Відповіді учнів).

Отже, ми з’ясували, що  в образі Михайлика  автор зобразив себе  у дитячі роки.

2. Словесне малювання.

Вчитель. Яким ви уявляєте головного героя?

(Відповіді учнів).

А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси –лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв (фото на проекторній дошці) .

Наскільки схожий «ваш» Михайлик з цим образом?  (Відповіді учнів).

3. Робота з текстом.

Давайте ще раз пригадаємо тему уроку.

Прочитавши твір, ви , мабуть,  переконались, що Михайлик дуже любив природу, розумів, відчував її. Для того, щоб відчути єднання природи і душі дитини, ми будемо працювати з текстом. Я зачитаю уривок, а ви спробуйте уявити картину, яку передає автор.

« …Досі з глибини віків озивається голос батька, який одного ранку поставив мене,  малого, радісного і схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив, як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле…»

Про що свідчить висловлювання батька , коли він розповідає , як вони із сином  разом  вперше орали ?

Що відчував Михайлик? А що відчували ви, слухаючи ці рядки?

Учитель. А я відчувала радість за героя,бо він пишався тим, що допомагає своєму батькові.

4. Гра «Відгадай».

У дібраних цитатах слово-образ видаляють із речення і пропонують відгадати, про кого або про що йде мова. Наприклад, «Коли біля нашої хвіртки з’являється добра людина, ми чули догідливе чи розважливе «так-так-так» (качка); «_________ своїми ключами відімкне землю» (сонце); «прямо над нашою хатою пролітають ________» (лебеді); «На човнику й веслі від’їхав від нас __________»  (травень); «Не чуєш, як ___________ пішло нашим городом?»

(літо).

 

5. Бесіда:

- Ми сьогодні згадували образи зір, говорили про різноманітних птахів, що зустрічаються на сторінках повісті (перепілку, качку, дятла та ін.), рослинний світ (трава, груша, вишня тощо). А чи є в повісті наскрізний образ, тобто такий, що проходить крізь увесь твір?

6. Характеристика образу гусей – лебедів.

Червоною ниткою  проходить у творі  образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика  з біди у його казці.. Чому саме лебедів  для цієї ролі  автор обирає, а не інших птахів? Що вам відомо про лебедів?

(Відповіді учнів)

7. Виступ учня з індивідуальним повідомленням «Гуси – лебеді у фольклорі та літературі» (слайдовий супровід із зображенням лебедів).

Ми щойно прослухали інформацію про лебедів, давайте ще з’ясуємо, що ж означає  поняття «символ»?

8. З’ясування змісту поняття “символ”.

Учитель. Символ – це художній образ, який містить вказівку на предмет зображення і, водночас, на предмет, явище, ідею, які безпосередньо не називаються. Про образи-символи ми вели мову на попередніх уроках. Згадаймо, бодай, два: тополя – символ стрункої молодої дівчини, Дніпро – символ України. Є символи народного життя, вони відображені у народній творчості. Скажімо, весна – символ молодості, осінь – старості, ворон – біди та ін. Своїм корінням такі символи сягають давніх часів, первісних вірувань людини.

– Що символізують лебеді у повісті?

– Як ви прокоментуєте такі слова: «Із святково білих хмар, вилітають лебеді і натрушують на хати, на землю і в душу свою лебедину пісню. І хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, в цім світі… А лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям…».

- Яке символічне значення гусей у даному творі?

- Чому герой не хоче, щоб відлітали лебеді?

(Відповіді учнів)

9. Читання діалогу.

«От і принесли лебеді нам на крилах життя», – говорить дід Дем’ян.

- Знайдіть і прочитайте діалог між хлопчиком і дідусем. Про  які ключі говорив  дідусь? А чи бачили ви, як повертаються лебеді із вирію?

Приліт лебедів символізує початок весни, нового життя…

10. Робота в групах з текстом.

Для того, щоб детальніше прослідкувати єднання світу природи і душі хлопчика, ми попрацюємо у групах

1група.

Зачитайте  та  прокоментуйте уривок.

«Де живуть твої батьки,там живуть і вітри, що пестили тебе. Живуть там і птахи, і сонце, і земля твоя, і твій рід…Стежки, поля, і дороги – це твоя мала батьківщина. Більшість людей пам’ятають і носять її у серці повік».

2 група.

Прослідкуйте, як змінюється стан природи в залежності від зміни настрою хлопчика, наведіть приклади з тексту. Прокоментуйте.

3 група.

Хто прищепив Михайлику любов до тваринного і рослинного світу? Знайдіть у тексті характеристику цього образу і зачитайте.

4група.

Знайдіть і зачитайте рядки, у яких ідеться про ставлення матері Михайлика до насіння. Про яку рису українських селян це свідчить.?

Отже, ми чітко бачимо, з опрацьованих вами уривків, як простежується у творі єдність світу природи і душі Михайлика.

 

ІV. Рефлексивно–оцінювальний етап.

1. Кольорове відтворення внутрішнього світу хлопчика.

- Ми багато дізнались про головного героя, про його внутрішній світ, оточення. А тепер спробуйте за допомогою кольорових олівців  намалювати душу Михайлика такою, якою ви її уявляєте. На виконання завдання  відводимо  30с.  (Всі учні демонструють зображення, 2-3 дітей коментують)

Учитель. Малюнки у вас переважно різнобарвні, як і наша природа,вони виражають  добро і щирість .Я бажаю, щоб у вас у душі  завжди було тепло і яскраво, щоб ви вміли бачити красу, що оточує вас ,цінували і оберігали її.

2. Рефлексія досягнення визначених  цілей.

Отже, наш урок підходить до завершення.

Давайте повернемося до цілей, які ми ставили на початку уроку і записували на паперових лебедях. Проаналізуйте свою роботу на уроці: запишіть результати на іншому боці макету і визначте, над якими цілями вам  ще потрібно працювати .(Діти за бажанням озвучують свої досягнення за урок і приклеюють лебедів на заздалегідь намальовану  ілюстрацію. Учень роздає гостям паперових лебедів із побажанням: «Хай до вас завжди повертаються лебеді і приносять на крилах щастя!»).

 3. Оцінювання навчальної діяльності.

Діти, як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

Як оцінюєте роботу класу ?

Що ви  взяли для себе на майбутнє із сьогоднішнього уроку?

А я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася, що ви  вчитеся не просто читати тексти, а намагаєтеся бачити,  чути і відчувати прочитане. Ви формуєте в собі читачів.

Вчитель озвучує і коментує оцінки.

 

V. Домашнє завдання

Обов’язкове загальне: знайти у творі цитати до характеристики образів діда, батьків, подружки Люби.

Обов’язкове на вибір: створити презентацію “Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі”  або написати лист-подяку автору.

За бажанням: намалювати ілюстрацію.

Учитель. Приліт лебедів символізує щасливе дитинство, відродження, життя…

 

Ліна Костенко писала :

Душа летить в дитинство,

Як у вирій,

Бо їй на світі тепло тільки там…

Тож нехай  у ваших душах залишаються тільки  гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді  приносять на своїх крилах щастя…

1

 

doc
Додано
10 листопада
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку