Мета: спонукати до роздумів про мудрість, добро і зло, красиве й потворне в житті; формувати вміння творчо використовувати набуті знання; розвивати уяву, емпатію, вміння аналізувати, робити висновки. Допомогти розкрити зміст казки, удосконалювати вміння аналізувати прозовий твір, виразно читати й переказувати, розвивати мовлення; плекати любов до природи.
Тема: “Ох”. Фантастичне й реальне в казці.
Мета: спонукати до роздумів про мудрість, добро і зло, красиве й потворне в житті; формувати вміння творчо використовувати набуті знання; розвивати уяву, емпатію, вміння аналізувати, робити висновки. допомогти розкрити зміст казки, удосконалювати вміння аналізувати прозовий твір, виразно читати й переказувати, розвивати мовлення; плекати любов до природи.
Тип уроку. Урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: учнівські ілюстрації, аудіо запис настроєвої музики, підручник.
Методи, прийоми, види, форми роботи: візуалізація, порушена послідовність, бесіда, робота в парах, ПРЕС, “незакінчене речення”.
Хід уроку
I. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційної готовності до уроку. Візуалізація (звучить тиха спокійна музика).
Учитель: Заплющте очі, розслабтеся. Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі. Уявіть кольори, які вас оточують, рухи і звуки вашого місця спокою, запахи навколо вас… Чи багато у цьому місці квітів, яких? Роздивіться їх, доторкніться… Уявіть себе на місці спокою. Усміхніться і подумайте, які ви гарні, коли усміхаєтесь.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
Бесіда.
- Якими ви уявили героїв казки “Ох”? Чи красиві вони? Чим саме?
- Кому з них ви ставили запитання? Які саме? (Відповіді учнів). Сьогодні на уроці ми спробуємо відповісти на ваші запитання.
II. Цілевизначення й планування.
Повідомлення теми уроку.
Учитель: Читаючи художній твір, ми не тільки сприймаємо зміст, а й намагаємося зрозуміти те, що приховано за образами, подіями. Сьогодні на уроці ми спробуємо оцінити вчинки персонажів, відшукати прихований зміст повчання, адресований нам, читачам.
2) Бесіда.
- Чи зацікавив вас твір? Чим саме?
- Які запитання виникли у вас під час читання?
- Фантастичне чи реальне зображено в цьому уривку?
- Ви любите мандрувати?
- Про що хотіли б запитати мандрівників, героїв казки “Ох”?
3) Читання за ролями розмови батька з Охом.
- Спробуйте передбачити, що відбуватиметься далі в казці (можна запропонувати розглянути ілюстрації до казки й передбачити її зміст за ними).
2. З’ясування розуміння учнями імені уроку.
3. Самостійне визначення учнями цілей уроку та узгодження з цілями, визначеними вчителем.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Конкурс “Кращий знавець тексту”. Порушена послідовність. Розташувати уривки з казки в логічній послідовності.
1) – Поведу, – каже, – вражого сина ледащо в інше царство; де найму, то найму; може, він відтіля не втече.
2) Так йому не до того; сидить та просцем пересипається.
3) …і з того ледачого парубка та став такий моторний та гарний козак, що ні здумать, ні згадать, хіба в казці сказать.
4) Бо все-таки який він не був, а мій син, своя кров!
5) Як вибуде рік та прийдеш за ним, то коли пізнаєш його – бери, а не впізнаєш – ще рік служитиме у мене!
6) Що нам з тобою, сину, робить? Чужі діти батькам у поміч стають, а ти тільки дурно у нас хліб переводиш!
2. Вибірковий переказ епізодів казки, перегляд ілюстрацій.
3. Робота з учнівськими запитаннями до головного героя – хлопця.
4. Робота в парах. Комунікативно-ситуативне завдання: уявіть себе на місці хлопця. Розкажіть від імені героя, як змінилося його ставлення до життя. Чи можна назвати персонажа розумним? Кого з персонажів вивчених нами казок нагадує цей хлопець на початку казки? А в кінці?
5. Колективне обговорення вислову “Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій” (Метод ПРЕС).
6. Укладання переліку мудрих порад, які дає казка (фронтально).
Учитель: Ви, звичайно ж, знаєте значення слова “урок”. Чи можна його співвіднести зі словом “казка”? Який урок (які уроки) ви взяли після вивчення казки “Ох”?
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Бесіда.
- Чи вдалося вам досягти поставлених цілей?
- Що на уроці було найцікавішим?
- Що викликало труднощі? Як ви їх долали?
2.”Незакінчене речення”: “Після цього уроку я відчув… подумав… зрозумів…”.
3. Само- та взаємооцінювання.
- Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
- Хто з однокласників працював найкраще?
Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне: підготувати інсценізації уривків із казок до уроку позакласного читання (у групах).
Обов’язкове на вибір: а) підготувати усний відгук про самостійно прочитану казку; б) намалювати ілюстрації до самостійно прочитаної казки.