Урок позакласного читання для 5 класу за твором Івана Андрусяка "Стефа і її Чакалка"

Про матеріал

Урок позакласного читання

Перегляд файлу

5 клас

Урок позакласного читання за повістю-казкою

Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»

 

   Мета: Ознайомити учнів із біографічними відомостями про Івана Андрусяка та специфікою його творчої спадщини; вдосконалювати вміння учнів аналізувати прочитаний матеріал, навчати будувати власні висловлювання з приводу порушених проблем у творі, визначати тему, проблеми, розкривати власне розуміння образів; розвивати комунікативні навички учнів, формувати соціальну, полікультурну та інформаційну компетентність, вміння працювати в групах; виховувати кращі моральні якості, інтерес до сучасної української літератури.

 

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації учнів до твору «Стефа і її Чакалка».

 

Випереджувальне завдання:

1 група – підготувати біографічні відомості про сучасного українського письменника Івана Андрусяка.

2 група – підготувати критичні матеріали про твір «Стефа і її Чакалка».

Для всього класу – намалювати ілюстрації до твору.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Учитель:

Встаньте, діти, підведіться,

Один одному всміхніться.

До заняття  підготуйтесь,

На уроці не лінуйтесь!

Доброго дня, любі діти. Я рада всіх вас сьогодні бачити на уроці!(показує смайлик      ) А який настрій у вас?

Учні демонструють свій настрій –

 

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

   Учитель. Я пропоную вам побути в ролі дослідників, але не простих, а літературних. Щоб налаштуватися на роботу, проведемо аутотренінг. Заплющте очі, покладіть руки на коліна, сядьте зручно й повторюйте за мною:

   Ми любимо читати, відкривати нове, цікаве.

   Ми хочемо багато знати й ділитися своїми знаннями.

   Ми міркуємо, замислюємося, аналізуємо.

   Ми – школярі, ми – творчі, кмітливі, розумні! Доведемо це!

Ви звернули увагу, яким словом починалися всі речення? Запамятайте його!

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Повідомлення групи №1.

   1.Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області). Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім.В.С. Стефаника, а управлінську – в Українській академії держаного управління при Президентові України та The Universiti of North London.

   2.Мешкає в Києві, працює редактором і журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» і премії «Благовіст». Учасник численних антологій і поетичних фестивалів. Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами.

Повідомлення групи №2

   1.Стефа і її Чакалка – повість-казка українського письменника Івана Андрусяка, опублікована в 2007 році видавництвом «Грані-Т» (Київ) у видавничій серії «Сучасна дитяча проза». Книжку проілюстрував художник Ярослав Коломійчук.

  «Стефа і її Чакалка» належить до найпопулярніших і найулюбленіших читачами творів сучасної української літератури для дітей. У повісті автор використовує фольклорний образ Ча́калки - казкової істоти, якою на Слобожанщині й Полтавщині в давнину батьки лякали своїх неслухняних дітей: мовляв, та прийде вночі, забере таку дитину в мішок і понесе в темний ліс. Саме так і стається з героями повісті, які втрапляють у казкову «школу чакалок і бабаїв», де їм дозволено робити все, що заманеться. Письменник описує ці сцени з гумором, проте головну увагу концентрує на дитячій психології, наголошуючи на тому, що добро й любов перемагають неодмінно, й завдяки їм дитина може навіть «перевиховати» казкове страшидло.

 

   2.У 2011 році вийшло друге видання повісті, для якого автор наново відредаґував текст і додав новий «Розділ одинадцятий з половиною, бонусний, у якому ми дізнаємося про те, як не спалити школу»; а видавництво підготувало нову обкладинку.

   У 2010 році у видавництві «Грані-Т» вийшла пригодницька повість-казка Івана Андрусяка «Кабан дикий – хвіст великий…», у якій читач знову зустрічається з героями повісті «Стефа і її Чакалка». В інтерв’ю автор наголошував, що цей твір написаний на прохання маленьких читачів, яким сподобалися Стефа і Чакалка і які хотіли знати, що з цими героями станеться далі.

2. Робота з текстом казки «Стефа і її Чакалка».

а) Сюжет твору:

Експозиція: знайомство з родиною Стефи: татом, мамою, сестричкою Лізою. Роз повідь про «татійок» і мамійок» і Чакалку.

Зав’язка: усі в сімї зайняті своїми справами, нікому нема є діла до Стефи. Вона на всіх нагнівалася і не хотіла розмовляти… І тут прийшла Чакалка…

Розвиток дії: викрадення Стефи та інших дітей Чакалкою, мандрівка до школи Бабаїв і Чакалок. Втеча зі школи. Повернення. Незвичайне життя у школі Чакалки.

Кульмінація: втеча Стефи зі школи. Чакалка розкаюється, Стефа пропонує її стати справжньою вчителькою у школі.

Розв’язка: вранці дівчинка прокидається вдома щасливою.

3. Словникова робота.

Стефа – жіноче ім’я, від імені Стефанія.

Чакалка – міфічна істота, якою на Слобожанщині й Полтавщині батьки лякали неслухняних дітей.

Бабай – нічний дух, уявна істота, згадування якої використовують батьки, щоб залякати неслухняних дітей. Бабай описується як «маленький дідусь з бородою і з торбинкою або великим мішком».

Татійка – татова донька.

Пуштуни – (або афганці) іранський народ, що населяє в основному південний схід, південь і південний захід Афганістану і північний захід Пакистану.

Аллах – означає  Всевишній, Бог. Слово походить з арабської мови, було запозичене багатьма мусульманськими, а також не мусульманськими народами.

4. Гра «Я – ілюстратор».

- Як називається людина, яка малює картини до твору чи книги? (Ілюстратор.)

(Захист заздалегідь підготовлених малюнків.)

5. Клоуз-тест.

1. Узагалі Стефа нічого не боїться – боїться тільки…(висоти й стоматолога).

2. Мама Стефи працює…(вчителькою вчителів).

3. Тоді мама нагадала, що саме по таких неслухняних дітей…(приходять уночі Чакалки).

4. Бабай жив у памятнику…(якомусь дядькові з кепкою в простягнутій руці).

5. На Орининій футболці був напис…(«Школа не вовк, в ліс не втече»)

6. На обід у школі були…(сухарики й чіпси, кока-кола, батончики»Снікерс», «Баонті» і «Віспа»)

7. Чакалка крала неслухняних дітей…(бо лише з них можуть вирости справжні Бабаї і Чакалки)

8. Допоміг Стефі вибратися з лісу…(хрущ)

9. Щоб роздивитись, куди іти , Стефа…(вилізла на велику ялину)

10. Чакалка поставила свій мішок, сіла спиною до стовбура і …(гірко заплакала)

11. Стефа запропонувала Чакалці …(навчати діток у справжній школі)

12. Вранці Стефу розбудив…(сонячний зайчик)

6. Робота з таблицею. Заповніть таблицю:

 

 

Фантастичне

 

Реальне

 

 

 

7. Творче завдання.

   Складіть сенкан з одним зі слів: Чакалка, школа, дружба, допомога, байдужість(на вибір).

 

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Бесіда:

-    Чи лякали вас дитинстві Бабаєм чи іншими міфічними істотами?

  • Як, на вашу думку, можуть дорослі створити дитині відчуття захищеності?
  • Вам сподобалась школа Чакалки? Чим саме?
  • Чи багато вільного часу ви проводите з батьками? Вам би хотілось більшої уваги з їхнього боку?
  • Чому, на вашу думку, на початку уроку я звернула увагу на слово «ми»?

Метод «Відкритий мікрофон».

  • Автор порушує у творі проблеми… .
  • Потрібно розуміти потреби інших людей і співчувати їм, тому що… .
  • Я хотів би (не хотів би) потрапити в школу Чакалок і Бабаїв, тому що… .
  • Найбільше в людях я ціную такі риси… .
  • Негативних рис можна (не можна) позбавитися… .
  • Що б ви запропонували героям твору?

 

V. Підсумок уроку.

«Незакінчене речення».

Закінчіть речення:

  • На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .
  • Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .
  • Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; не вмів, а тепер… .
  • На уроці мені було… .

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Придумати свій кінець твору.
  2. Скласти власну повість-казку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки:

 

Результат пошуку зображень за запитом "Ілюстрації до твору Стефа і її Чакалка"Пов’язане зображення

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "Ілюстрації до твору Стефа і її Чакалка"

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "Ілюстрації до твору Стефа і її Чакалка"

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "Ілюстрації до твору Стефа і її Чакалка"

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
2 січня
Переглядів
260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку