Урок позакласного читання
5 клас
Урок позакласного читання за повістю-казкою
Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»
Мета: Ознайомити учнів із біографічними відомостями про Івана Андрусяка та специфікою його творчої спадщини; вдосконалювати вміння учнів аналізувати прочитаний матеріал, навчати будувати власні висловлювання з приводу порушених проблем у творі, визначати тему, проблеми, розкривати власне розуміння образів; розвивати комунікативні навички учнів, формувати соціальну, полікультурну та інформаційну компетентність, вміння працювати в групах; виховувати кращі моральні якості, інтерес до сучасної української літератури.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації учнів до твору «Стефа і її Чакалка».
Випереджувальне завдання:
1 група – підготувати біографічні відомості про сучасного українського письменника Івана Андрусяка.
2 група – підготувати критичні матеріали про твір «Стефа і її Чакалка».
Для всього класу – намалювати ілюстрації до твору.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель:
Встаньте, діти, підведіться,
Один одному всміхніться.
До заняття підготуйтесь,
На уроці не лінуйтесь!
Доброго дня, любі діти. Я рада всіх вас сьогодні бачити на уроці!(показує смайлик ) А який настрій у вас?
Учні демонструють свій настрій –
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Я пропоную вам побути в ролі дослідників, але не простих, а літературних. Щоб налаштуватися на роботу, проведемо аутотренінг. Заплющте очі, покладіть руки на коліна, сядьте зручно й повторюйте за мною:
Ми любимо читати, відкривати нове, цікаве.
Ми хочемо багато знати й ділитися своїми знаннями.
Ми міркуємо, замислюємося, аналізуємо.
Ми – школярі, ми – творчі, кмітливі, розумні! Доведемо це!
Ви звернули увагу, яким словом починалися всі речення? Запам’ятайте його!
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Повідомлення групи №1.
1.Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області). Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім.В.С. Стефаника, а управлінську – в Українській академії держаного управління при Президентові України та The Universiti of North London.
2.Мешкає в Києві, працює редактором і журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» і премії «Благовіст». Учасник численних антологій і поетичних фестивалів. Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами.
Повідомлення групи №2
1.Стефа і її Чакалка – повість-казка українського письменника Івана Андрусяка, опублікована в 2007 році видавництвом «Грані-Т» (Київ) у видавничій серії «Сучасна дитяча проза». Книжку проілюстрував художник Ярослав Коломійчук.
«Стефа і її Чакалка» належить до найпопулярніших і найулюбленіших читачами творів сучасної української літератури для дітей. У повісті автор використовує фольклорний образ Ча́калки - казкової істоти, якою на Слобожанщині й Полтавщині в давнину батьки лякали своїх неслухняних дітей: мовляв, та прийде вночі, забере таку дитину в мішок і понесе в темний ліс. Саме так і стається з героями повісті, які втрапляють у казкову «школу чакалок і бабаїв», де їм дозволено робити все, що заманеться. Письменник описує ці сцени з гумором, проте головну увагу концентрує на дитячій психології, наголошуючи на тому, що добро й любов перемагають неодмінно, й завдяки їм дитина може навіть «перевиховати» казкове страшидло.
2.У 2011 році вийшло друге видання повісті, для якого автор наново відредаґував текст і додав новий «Розділ одинадцятий з половиною, бонусний, у якому ми дізнаємося про те, як не спалити школу»; а видавництво підготувало нову обкладинку.
У 2010 році у видавництві «Грані-Т» вийшла пригодницька повість-казка Івана Андрусяка «Кабан дикий – хвіст великий…», у якій читач знову зустрічається з героями повісті «Стефа і її Чакалка». В інтерв’ю автор наголошував, що цей твір написаний на прохання маленьких читачів, яким сподобалися Стефа і Чакалка і які хотіли знати, що з цими героями станеться далі.
2. Робота з текстом казки «Стефа і її Чакалка».
а) Сюжет твору:
Експозиція: знайомство з родиною Стефи: татом, мамою, сестричкою Лізою. Роз повідь про «татійок» і мамійок» і Чакалку.
Зав’язка: усі в сім’ї зайняті своїми справами, нікому нема є діла до Стефи. Вона на всіх нагнівалася і не хотіла розмовляти… І тут прийшла Чакалка…
Розвиток дії: викрадення Стефи та інших дітей Чакалкою, мандрівка до школи Бабаїв і Чакалок. Втеча зі школи. Повернення. Незвичайне життя у школі Чакалки.
Кульмінація: втеча Стефи зі школи. Чакалка розкаюється, Стефа пропонує її стати справжньою вчителькою у школі.
Розв’язка: вранці дівчинка прокидається вдома щасливою.
3. Словникова робота.
Стефа – жіноче ім’я, від імені Стефанія.
Чакалка – міфічна істота, якою на Слобожанщині й Полтавщині батьки лякали неслухняних дітей.
Бабай – нічний дух, уявна істота, згадування якої використовують батьки, щоб залякати неслухняних дітей. Бабай описується як «маленький дідусь з бородою і з торбинкою або великим мішком».
Татійка – татова донька.
Пуштуни – (або афганці) іранський народ, що населяє в основному південний схід, південь і південний захід Афганістану і північний захід Пакистану.
Аллах – означає Всевишній, Бог. Слово походить з арабської мови, було запозичене багатьма мусульманськими, а також не мусульманськими народами.
4. Гра «Я – ілюстратор».
- Як називається людина, яка малює картини до твору чи книги? (Ілюстратор.)
(Захист заздалегідь підготовлених малюнків.)
5. Клоуз-тест.
1. Узагалі Стефа нічого не боїться – боїться тільки…(висоти й стоматолога).
2. Мама Стефи працює…(вчителькою вчителів).
3. Тоді мама нагадала, що саме по таких неслухняних дітей…(приходять уночі Чакалки).
4. Бабай жив у пам’ятнику…(якомусь дядькові з кепкою в простягнутій руці).
5. На Орининій футболці був напис…(«Школа не вовк, в ліс не втече»)
6. На обід у школі були…(сухарики й чіпси, кока-кола, батончики»Снікерс», «Баонті» і «Віспа»)
7. Чакалка крала неслухняних дітей…(бо лише з них можуть вирости справжні Бабаї і Чакалки)
8. Допоміг Стефі вибратися з лісу…(хрущ)
9. Щоб роздивитись, куди іти , Стефа…(вилізла на велику ялину)
10. Чакалка поставила свій мішок, сіла спиною до стовбура і …(гірко заплакала)
11. Стефа запропонувала Чакалці …(навчати діток у справжній школі)
12. Вранці Стефу розбудив…(сонячний зайчик)
6. Робота з таблицею. Заповніть таблицю:
Фантастичне |
Реальне |
|
|
7. Творче завдання.
Складіть сенкан з одним зі слів: Чакалка, школа, дружба, допомога, байдужість(на вибір).
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Бесіда:
- Чи лякали вас дитинстві Бабаєм чи іншими міфічними істотами?
Метод «Відкритий мікрофон».
V. Підсумок уроку.
«Незакінчене речення».
Закінчіть речення:
VІ. Домашнє завдання.
Додатки: