КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 5 КЛАСІ
ЄВГЕН ГУЦАЛО «СІМ’Я ДИКОЇ КАЧКИ».
ЛЮДСЬКА ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ І СПРАВЖНЯ ТУРБОТА ПРО ПРИРОДУ»
(урок позакласного читання)
формувати ключові та предметні компетентності,а також компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: допомогти учням усвідомити зміст та художнє багатство самостійно прочитаного твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки», навчити спостерігати за розвитком подій у творі; розвивати інтерес до читання, вчити робити аналіз змісту оповідання, розкрити психологію поведінки героїв; розвивати творчу уяву, логічне мислення, спостережливість, уміння узагальнювати, робити власні висновки;
- сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до рідної природи, до всього живого, а також виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Очікувані результати:
учні повинні знати зміст твору; вміти аналізувати прочитане, переказувати сюжет, характеризувати образи Тосі і Юрка, порівнювати їх вчинки, висловлювати свою позицію.
Тип уроку: урок позакласного читання
Обладнання уроку: портрет письменника, текст оповідання, ілюстрації до твору, музичне оформлення, пейзажні картинки, зображення диких і свійських качок, малюнки дітей. мультимедійна презентація, проектор, аудіозапис звуків природи, аркуші самооцінки уроку, опорний конспект вчителя.
Епіграф: Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа.
(Народне прислів’я)
Проблемне запитання: Над чим спонукає замислитися автор твору «Сім’я дикої качки”
Хід уроку
Доброго дня, діти! Сьогодні у нас особливий урок,бо до нас завітало багато гостей. Ніхто не хвилюється,працюємо як завичай - дружно,активно,старанно.
-А щоб у нас все добре виходило, давайте створимо «Коло довіри», яке допоможе нам відчути енергетику один одного.
НАМ бракує слів щирого вітання:
Доброго ранку!- травам росистим!
Доброго ранку!- квітам барвистим!
Доброго ранку!- сонечку ясному, людям усім і всьому ;живому!
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, чи вмієте ви слухати природу? Чи знаєте, про що розмовляє зелене листя , говорять тварини, щебечуть пташки, співає вітер, кому так привітно кивають голівками квіти і про що шепоче трава? Ось послухайте…
(Заслуховування звуків природи).
Так, це звуки самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми дослухаємося до її мудрого й доброго голосу? Чи завжди відносимося до неї з добром?
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Діти, вам було задано завдання- підібрати прислів'я і приказки про природу.
На жаль, сучасні люди перестали помічати всю красу природи. А от в давнину наші пращури постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, — так виникли народний календар і народні прикмети, а ще — з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.
Тож зараз прозвучить наш Фольклорний калейдоскоп.
Але спершу давайте розділимося на 2 команди, а вкінці побачимо, хто краще працював ?Кожен виграш буде оцінюватися ось цим фруктом,чому,зрозумієте пізніше.
"Хто більше?" Зразок.
3 природою живи в дружбі, то й буде вона тобі в службі.
Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.
Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
Любіть природу як дівочу вроду (народна мудрість).
Природа одному мати, другому — мачуха.
Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде..
Місяць — батько, зірка — мати, сонце — їх дитятко.
Поле має вуха, а ліс очі.
Де багато пташок, там нема комашок.
Дасть небо дощ, а земля — жито..
Зо світу до ночі сонце не стуляє очі.
Де срібліє вербиця — там здорова водиця. Літній день за зимовий тиждень.
Кожна травинка має свою росинку.
Влітку один тиждень рік годує. Осінь іде, за собою дощі веде.
Зимою сонце крізь плач сміється.
Весна відмикає джерела й річки.
Весною все ожива, танцює й співа.
Добре, дуже дякую. З усього, що ви розповіли, хочу сказати, що природа така різна і така прекрасна — не важливо, літо це чи зима, весна чи осінь. У кожної пори року свої барви, звуки та своя краса.
ХТО ПЕРЕМІГ?
ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ.
- Тож давайте візьмемо ручки і запишемо тему нашого уроку:
Є. Гуцало «Сім'я дикої качки».
ЛЮДСЬКА ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ І СПРАВЖНЯ ТУРБОТА ПРО ПРИРОДУ слайд
А епіграфом уроку будуть такі слова: Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа. (Народне прислів’я)
IV. ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над текстом твору «Сім'я дикої качки» (слайд )
Бесіда:
- Ви всі прочитали твір удома? Діти, яке ваше враження від прочитаного ?
- Над чим спонукає задуматися письменник?
- Яке значення заголовка в художньому творі?
- Чи може заголовок сформувати ваше перше враження про літературний твір?
- Що для вас означає слово "сім'я"?(ДІТИ ГОВОРЯТЬ)
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Сім’я – це група людей, що складається з чоловіка, жінки та інших близьких
родичів, які живуть разом. Ачи може бути сімя у тварин,птахів?
2. Робота в групах Ігр. – Скласти сенкан до слова до слова «сім’я».
Велика, дружня
Піклується,допомагає,повчає
Сподівається на щасливе майбутнє
Родина
II група - Скласти асоціативний кущ до слова «сім’я».
Хто краще і швидше впорається?
Із прочитаного змісту ми зрозуміли, що мова йде про сім’ю дикої качки. А ми знаємо, що качка буває і свійська,і дика.
Словникова робота:
Свійська качка – живе при людях, не дика, приручена, вона звикла до людини.
Дика качка – перебуває в первісному природному стані, живе на волі. Не приручена, на відміну від свійської).
А тепер хвилинка-цікавинка.
Повідомлення про життя свійських та диких качок.
«Коли ми вживаємо слово «качка», то насправді маємо на увазі дуже велику різноманітність птахів, від знайомих мешканців нашого пташиного двору до диких мандрівників по небу. Родина качок включає лебедів, гусей, та різноманітні види качок.
Качки без проблем плавають у крижаній воді. Причиною того, що вони утримуються на плаву, є те, що тіло качки щільно покрите водонепроникним пір'ям. Залоза, що знаходиться біля хвоста, виділяє маслянисту рідину, яка змочує пір'я. Під ним є товстий шар пуху.
Навіть перетинчасті лапи качок захищають їх від холодної зими: оскільки в них немає ні кровоносних судин, ні нервів, вони просто не відчувають холоду.
1.Станом на сьогодні відомо більше 110 різновидів качок і вони мешкають на всіх континентах, крім Антарктиди».
2.У процесі полювання, качка може пірнати під воду на глибину до 6 м!
3.Самці качок називаються селезнями. Цікаво, що на відміну від самок, селезні не вміють крякати.
4.Хоча качка має досить коротку шию, шийних хребців у неї більше, ніж у жирафа (див. цікаві факти про жирафів).
5.Деякі види качок здатні за день подолати до 500 км.
6.Качка володіє не одним, а трьома повіками.
7.Відомий випадок, коли качку виявили на висоті майже 9 км. Тоді вона зіткнулася з літаком. Сталося це в штаті Невада- Америка.
8.Найвища зафіксована швидкість качиного польоту склала 170 км/ч.
9. Чи знаєте ви, що найморозостійкіші птахи - це качки й гуси? Вони можуть переносити температуру до -110 °С!
10. Качку-мандаринку вважають однією з найкрасивіших качок світу. А таке цікаве прізвисько вона отримала через її різнокольорове оперення — в Китаї мандаринами називали знатних і гарно вдягнених вельмож.
Розгляд фотографії дикої качки з каченятами (слайд № 11) .
ТУТ ВСТАВИТИ БЮРО ЗНАХІДОК
Спостереження над жанром твору.
- Назвати жанр даного твору ( Це оповідання слайд
Оповідання - невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажів.
Особливості оповідання:
1)прозова форма;
2)невеликий обсяг;
3)невелика к-стьдійових осіб;
4)зображено невеликий проміжок часу;
5)має розповідний х-р;
- Яка тема оповідання? (слайд )
Тема: відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім'єю).
Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).
Основна думка: а) дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них;
б) не завдавай шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя.
Фізкультхвилинка:
В морі плавали ми довго,
Вийшли, водичку струсили.
Потягнулись, покрутились
І на бережечок сіли.
- Що вам відомо про композицію твору?
Композиція.
Експозиція: вранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.
Зав’язка: побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.
Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.
Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути.
Розв’язка: від’їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею.
Сюжет – термін на позначення подій чи низки подій, покладених в основу твору. Робота з текстом
(описи, розташування персонажів, художні особливості) )
- Який настрій у хлопчика на початку оповідання за текстом? (“Добре дихалося…”)
- На які почуття здатна ця дитина? (Уміє радіти, любить природу).
- Хто така Тося? (Дівчина, яка мешкала в селі, хотіла товаришувати з Юрком).
- Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? («Колись ми з батьком піймали були сома... Півтора пуда заважив... А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!»).
- З якою метою він це робив? (Він хотів поглузувати з дівчини).
- Які риси характеру властиві Юркові за цим фрагментом? (Брехливість, хвалькуватість, глузливість).
- Хто на початку твору видається цікавим як особистість - Тося чи Юрко? Чому?
- Опишіть, використовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят?
- Чи можна назвати цей учинок обдуманим? (Ні).
- Що спонукало Тосю віднести каченят до води? (їй стало гірко)
- Прочитайте уривок від слів «Тося залишилась сама...» до слів «... ніби мстилася невідомо за що».
- Чому автор зобразив природу саме так? (Прагнув передати напруження, неспокій).
- Чому сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят?
- Яким духовним скарбом наділив автор Тосю? (Милосердя, співчутливість).
- Чому наприкінці оповідання ні Тося, ні Юрко не наважилися підійти один до одного? Хто з них першим повинен був зробити крок назустріч?
Яким буде, коли виросте?
Практичне завдання. Робота в групах (письмово в зошитах)
Складання характеристики героїв оповідання СЛАЙД
ТОСЯ
|
ЮРКО |
Позитивні риси Любить і розуміє природу Товариська Чуйна, добра і щира Прагне до нових знань Засуджує зло Здатна до співпереживання Негативні риси |
Позитивні риси Любить милуватися природою Життєрадісний Багато знає Має почуття сорому
Негативні риси |
Дуже довірлива Не наполеглива при захисті своєї правоти |
Хвалькуватий і брехливий Нетовариський Грубий у ставленні до Тосі Не думає про наслідки своїх вчинків |
Інтерактивна гра «Коло ідей»
- Хто винен утому, що трапилось з каченятами? Подумаймо! ЮРКО , ТОСЯ , ЮРКО І ТОСЯ!!!!
- А, можливо,вони обоє винні? - Як ви гадаєте,чому автор так закінчив свій твір ? -А як би ви завершили твір?
Які проблеми піднімає автор у творі?
Проблеми:
Запитання до учнів:
Пригадайте, у поезії якого поета ми зустрічали чудові описи природи і теж сім’ю дикої качки?
11. Поетична хвилинка (учениця читає поезію Т. Шевченка «Тече вода з-під явора»)
12. Запитання до учнів:
Що найбільше любив Т.Шеевченко?
Запитання до учнів:
- Яке ж ключове слово сьогоднішнього уроку? Так,в центрі обговорення стоїть слово – Природа.
Я прошу вас провести ескізну рефлексію(скетч-рефлексія,яка поєднує у собі письмо і малювання.Намалювати,те,що запам’ятав і записати кілька слів) Кріпимо на дошці.
Бесіда.
- А ще про що цей твір? (Про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем).
- Які проблеми порушує автор в оповіданні “Сім’я дикої качки”? (Морально-етичні проблеми). (Показ слайду)
Словникова робота
Добро - почуття й усвідомлення людиною своєї здатності творити благо.
Зло - це почуття й усвідомлення людиною своєї здатності чинити шкоду.
1.ДОБРО - це Усе позитивне в житті людей, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям; благо;
2. ЗЛО - що-небудь погане, недобре; протилежне добру.
На дошці прикріплені аркуші зі словами "добро" і "зло". Необхідно на інших аркушах написати слова-відповідники і закріпити на дошці (за допомогою скотчу).
І група працює зі словом "добро". Доброта-чуйне, дружнє ставлення до людей, готовність до добрих вчинків.»
Складові добра:
Ввічливість
ІІ група - зі словом "зло".
Захист кожною групою своїх проектів. Бесіда.
- Прочитайте ще раз епіграф до нашого уроку і поясніть, як ви його розумієте.
. Рефлексія.
Я ніколи не буду...
Я буду старатися...
Мені хочеться вірити, що...
. Заключне слово вчителя
- Діти, я думаю, що після сьогоднішнього уроку ви будете добрішими, більше будете поважати один одного, а також краще ставитиметеся до всього живого.
Сьогодні ми з вами розглянули ще один прекрасний твір Є. Гуцала, який учить нас добра, людяності, застерігає від черствості, нахабства, егоїзму. І хай залишає по собі це оповідання доволі суперечливі почуття (і жаль, і гнів, і щиру приязнь, і співчуття, і дружнє ставлення), але все ж таки зумів автор досягти найголовнішого – не дати прорости байдужості в серцях юних читачів. Цінуйте, любіть, бережіть світ довкола себе, учіться бачити красу в кожній дрібничці, а побачивши, не займайте, не руште, адже створена ця краса для всіх.
А це оберіг кожної родини. Ми з вами теж родина,тільки шкільна.(пригощаю дітей) Солом’яна качка
Оцінювання (учні заповнюють аркуші самооцінки уроку)
Аркуш самооцінки уроку
1.Прізвище, ім’я___________________________________________________
2.Як я працював (ла)?
А) активно;
Б) активно, але припускався (лася) помилок;
В) не працював (ла) зовсім.
3. Як працювала група?
А) дружно;
Б) не всі активно;
В) в’яло, робили помилки.
4. Хто працював у групі найкраще?____________________________________
5. Виставити собі оцінку за роботу на уроці:____________________________
6. Думка про урок:
А) було цікаво;
Б) не всі етапи уроку зацікавили;
В) урок був нудний.
Домашнє завдання (на вибір) (Слайд 15)
Напишіть листа до Тосі або Юрка. Що б ви хотіли їм побажати?
Тарас Шевченко
Тече вода з-під явора
Тече вода з-під явора |
Аркуш самооцінки уроку
1.Прізвище, ім’я___________________________________________________
2.Як я працював (ла)?
А) активно;
Б) активно, але припускався (лася) помилок;
В) не працював (ла) зовсім.
3. Як працювала група?
А) дружно;
Б) не всі активно;
В) в’яло, робили помилки.
4. Хто працював у групі найкраще?____________________________________
5. Виставити собі оцінку за роботу на уроці:____________________________
6. Думка про урок:
А) було цікаво;
Б) не всі етапи уроку зацікавили;
В) урок був нудний.
Аркуш самооцінки уроку
1.Прізвище, ім’я___________________________________________________
2.Як я працював (ла)?
А) активно;
Б) активно, але припускався (лася) помилок;
В) не працював (ла) зовсім.
3. Як працювала група?
А) дружно;
Б) не всі активно;
В) в’яло, робили помилки.
4. Хто працював у групі найкраще?____________________________________
5. Виставити собі оцінку за роботу на уроці:____________________________
6. Думка про урок:
А) було цікаво;
Б) не всі етапи уроку зацікавили;
В) урок був нудний.
1