КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 5 КЛАСІ ЄВГЕН ГУЦАЛО «СІМ’Я ДИКОЇ КАЧКИ». ЛЮДСЬКА ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ І СПРАВЖНЯ ТУРБОТА ПРО ПРИРОДУ»

Про матеріал
Очікувані результати: учні повинні знати зміст твору; вміти аналізувати прочитане, переказувати сюжет, характеризувати образи Тосі і Юрка, порівнювати їх вчинки, висловлювати свою позицію. Тип уроку: урок позакласного читання Методична мета: практичне впровадження інноваційних технологій на уроках української літератури – «ескізна рефлексія»(новинка). Міжпредметні зв’язки: українська література,читання, природознавство
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 5 КЛАСІ

ЄВГЕН ГУЦАЛО «СІМ’Я ДИКОЇ КАЧКИ».

ЛЮДСЬКА ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ І СПРАВЖНЯ ТУРБОТА ПРО ПРИРОДУ»

(урок позакласного читання)

 

Цілі уроку:

             формувати ключові та предметні компетентності,а також компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: допомогти учням усвідомити зміст та художнє багатство самостійно прочитаного твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки», навчити спостерігати за розвитком подій у творі; розвивати інтерес до читання, вчити робити аналіз змісту оповідання, розкрити психологію поведінки героїв; розвивати творчу уяву, логічне мислення, спостережливість, уміння узагальнювати, робити  власні висновки;     

            - сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до рідної природи, до всього живого, а також виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.

Очікувані результати:

 учні повинні знати зміст твору; вміти аналізувати прочитане,  переказувати сюжет, характеризувати образи Тосі і Юрка, порівнювати їх вчинки, висловлювати свою позицію.

Тип уроку: урок позакласного читання

Методична мета: практичне впровадження інноваційних технологій на уроках української літератури – «ескізна рефлексія»(новинка).

Міжпредметні зв’язки: українська література,читання, природознавство

Обладнання уроку: портрет письменника, текст оповідання, ілюстрації до твору, музичне оформлення, пейзажні картинки, зображення диких і свійських качок, малюнки дітей. мультимедійна презентація, проектор, аудіозапис звуків природи, аркуші самооцінки уроку, опорний конспект вчителя.

Епіграф: Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа.             

                                                                                              (Народне прислів’я)

 

Проблемне запитання: Над чим спонукає замислитися  автор твору «Сім’я дикої качки”                                                                   

Хід уроку

  •   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ

Доброго дня, діти!  Сьогодні у нас особливий урок,бо до нас завітало багато гостей. Ніхто не хвилюється,працюємо як завичай - дружно,активно,старанно.

-А щоб у нас все добре виходило, давайте створимо «Коло довіри», яке допоможе нам відчути енергетику один одного.

НАМ бракує слів щирого вітання:

Доброго ранку!- травам росистим!

Доброго ранку!- квітам барвистим!

Доброго ранку!- сонечку ясному, людям усім і всьому ;живому!

 

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

- Діти, чи вмієте ви слухати природу? Чи знаєте, про що розмовляє зелене листя , говорять тварини, щебечуть пташки, співає вітер, кому так привітно кивають голівками квіти і про що шепоче трава? Ось послухайте…

(Заслуховування звуків природи).

 Так, це звуки самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми дослухаємося до її мудрого й доброго голосу? Чи завжди відносимося до неї з добром?

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ                                                                 

  • Від кого чи від чого треба охороняти матінку-природу?
  • Як ви бережете природу?
  • Хто з вас посадив деревце, врятував пташку, тваринку? Як це було?(Учні відповідають)

Учитель. Діти, вам було задано завдання- підібрати  прислів'я і приказки  про природу.

На жаль, сучасні люди перестали помічати всю красу природи. А от в давнину наші пращури постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, — так виникли народний календар і народні прикмети, а ще — з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.

Тож  зараз прозвучить наш Фольклорний калейдоскоп.

Але спершу давайте розділимося на 2 команди, а вкінці побачимо, хто краще працював ?Кожен виграш буде оцінюватися ось цим фруктом,чому,зрозумієте пізніше.

 "Хто більше?"                                    Зразок.

3 природою живи в дружбі, то й буде вона тобі в службі.

Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.

Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.

Любіть природу як дівочу вроду (народна мудрість).

Природа одному мати, другому — мачуха.
              Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде..

              Місяць — батько, зірка — мати, сонце — їх дитятко.
             Поле має вуха, а ліс очі.

Де багато пташок, там нема комашок.
Дасть небо дощ, а земля — жито..
Зо світу до ночі сонце не стуляє очі.
Де срібліє вербиця — там здорова водиця. Літній день за зимовий тиждень.
Кожна травинка має свою росинку.

Влітку один тиждень рік годує. Осінь іде,  за собою дощі веде.

Зимою сонце крізь плач сміється.

Весна відмикає джерела й річки.
Весною все ожива, танцює й співа.

Добре, дуже дякую. З усього, що ви розповіли, хочу сказати, що природа така різна і така прекрасна — не важливо, літо це чи зима, весна чи осінь. У кожної пори року свої барви, звуки та своя краса.

ХТО ПЕРЕМІГ?

ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ.

  • Ми так багато гарних слів сказали про природу недаремно,бо сьогодні на уроці позакласного читання ми будемо аналізувати оповідання Є.Гуцала «Сімя дикої качки».

- Тож давайте візьмемо ручки і запишемо тему нашого уроку:

Є. Гуцало «Сім'я дикої качки».

ЛЮДСЬКА ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ І СПРАВЖНЯ ТУРБОТА ПРО ПРИРОДУ  слайд

А епіграфом уроку будуть такі слова:  Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа. (Народне прислів’я)

IV. ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота над текстом твору  «Сім'я дикої качки» (слайд )

  Бесіда:

   -   Ви всі прочитали твір удома? Діти, яке ваше враження від прочитаного ?

   -   Над чим спонукає задуматися письменник?

 -   Яке значення заголовка в художньому творі?                                                                           

 -   Чи може заголовок сформувати ваше перше враження про літературний твір?

   - Що для вас означає слово "сім'я"?(ДІТИ ГОВОРЯТЬ)

 СЛОВНИКОВА РОБОТА

Сім’я – це група людей, що складається з чоловіка, жінки та інших близьких

родичів, які живуть разом. Ачи може бути сімя у тварин,птахів?

2. Робота в групах  Ігр. – Скласти сенкан до слова до слова «сім’я».

Велика, дружня 
Піклується,допомагає,повчає
Сподівається на щасливе майбутнє

Родина

II група - Скласти асоціативний кущ до слова «сім’я».

Хто краще і швидше впорається?

 

Із прочитаного змісту ми зрозуміли, що мова йде про сімю дикої качки. А ми знаємо, що качка буває і свійська,і дика.

Словникова робота:

Свійська качка – живе при людях, не дика, приручена, вона звикла до людини.

Дика качка – перебуває в первісному природному стані, живе на волі. Не приручена, на відміну від свійської).

                       А тепер хвилинка-цікавинка.

              Повідомлення про життя свійських та диких качок.

«Коли ми вживаємо слово «качка», то насправді маємо на увазі дуже велику різноманітність птахів, від знайомих мешканців нашого пташиного двору до диких мандрівників по небу. Родина качок включає лебедів, гусей, та різноманітні види качок.

Качки без проблем плавають у крижаній воді. Причиною того, що вони утримуються на плаву, є те, що тіло качки щільно покрите водонепроникним пір'ям. Залоза, що знаходиться біля хвоста, виділяє маслянисту рідину, яка змочує пір'я. Під ним є товстий шар пуху.

 Навіть перетинчасті лапи качок захищають їх від холодної зими: оскільки в них немає ні кровоносних судин, ні нервів, вони просто не відчувають холоду.

1.Станом на сьогодні відомо більше 110 різновидів качок і вони мешкають на всіх континентах, крім Антарктиди».

2.У процесі полювання, качка може пірнати під воду на глибину до 6 м!

3.Самці качок називаються селезнями. Цікаво, що на відміну від самок, селезні не вміють крякати.

4.Хоча качка має досить коротку шию, шийних хребців у неї більше, ніж у жирафа (див. цікаві факти про жирафів).

5.Деякі види качок здатні за день подолати до 500 км.

6.Качка володіє не одним, а трьома повіками.

7.Відомий випадок, коли качку виявили на висоті майже 9 км. Тоді вона зіткнулася з літаком. Сталося це в штаті Невада- Америка.

8.Найвища зафіксована швидкість качиного польоту склала 170 км/ч.

9. Чи знаєте ви, що найморозостійкіші птахи - це качки й гуси? Вони можуть переносити температуру до -110 °С!

10. Качку-мандаринку вважають однією з найкрасивіших качок світу. А таке цікаве прізвисько вона отримала через її різнокольорове оперення — в Китаї мандаринами називали знатних і гарно вдягнених вельмож.

 

Розгляд фотографії дикої качки з каченятами (слайд № 11) .

ТУТ ВСТАВИТИ БЮРО ЗНАХІДОК

Спостереження над жанром твору.

     - Назвати жанр даного твору ( Це оповідання слайд

        Оповідання -  невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажів.

Особливості оповідання:

1)прозова форма;

2)невеликий обсяг;

3)невелика к-стьдійових осіб;

4)зображено невеликий проміжок часу;

5)має розповідний х-р;

       -  Яка тема оповідання? (слайд )

Тема: відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім'єю).

Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).

Основна думка: а) дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них;

б) не завдавай шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя.

 Фізкультхвилинка:

В морі плавали ми довго,

Вийшли, водичку струсили.

Потягнулись, покрутились

І на бережечок сіли.    

    - Що вам відомо про композицію твору?

Композиція.
Експозиція: вранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.
Зав’язка: побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.
Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.
Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути.
Розв’язка: від’їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею.

            Сюжеттермін на позначення подій чи низки подій, покладених в основу твору.           Робота з текстом

 (описи, розташування персонажів, художні особливості) )

- Який настрій у хлопчика на початку оповідання за текстом? (“Добре дихалося…”)

  • Де проживає Юрко? (Він із міста).
  • Чим є для нього прогулянка в ліс? (Незвичайна подорож, незвідані простори).
  • Який у нього настрій? (Піднесений, радісний). Зачитайте опис його стану.

- На які почуття здатна ця дитина? (Уміє радіти, любить природу).

-  Хто така Тося? (Дівчина, яка мешкала в селі, хотіла товаришувати з Юрком).

  • Як Юрко ставився до Тосі? Чим його дратувала дівчина? (Своєю увагою).
  • Чим пояснити прихильність Тосі до Юрка? («...Весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та увага стала йому надокучати й заважати»).

- Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? («Колись ми з батьком піймали були сома... Півтора пуда заважив... А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!»).

- З якою метою він це робив? (Він хотів поглузувати з дівчини).

- Які риси характеру властиві Юркові за цим фрагментом? (Брехливість, хвалькуватість, глузливість).

- Хто на початку твору видається цікавим як особистість - Тося чи Юрко? Чому?

- Опишіть, використовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят?

  •             Для чого Юркові потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу... Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»).
  •        Про кого він думав передусім? (Про себе).
  •        Як називається ця риса характеру? (Егоїзм).

- Чи можна назвати цей учинок обдуманим? (Ні).

  •        Що робив Юрко з каченятами, принісши додому?
  •        Чому вони так швидко стали хлопчикові нецікаві? (Йому набридло бачити, що вони нічого не їдять).
  •        Назвіть риси Юрка, які характеризують його в цій ситуації. (Безвідповідальність, несерйозність).

- Що спонукало Тосю віднести каченят до води? (їй стало гірко)

- Прочитайте уривок від слів «Тося залишилась сама...» до слів «... ніби мстилася невідомо за що».

- Чому автор зобразив природу саме так? (Прагнув передати напруження, неспокій).

  •        Чому природа олюднена? (Ніби хоче допомогти, вболіває за дії Тосі).
  •        Як називається такий художній засіб? (Персоніфікація).

- Чому сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят?

-  Яким духовним скарбом наділив автор Тосю? (Милосердя, співчутливість). 

- Чому наприкінці оповідання ні Тося, ні Юрко не наважилися підійти один до одного? Хто з них першим повинен був зробити крок назустріч?

  •        Про які риси характеру Юрка тут говорить автор? (Гордість, пихатість).
  •        Як би вчинили ви?                                                                                                                                              
  •        Чи відчував свою провину Юрко? Доведіть.
  •        Як ви думаєте, які висновки зробить хлопчик після цього випадку?

Яким буде, коли виросте?

Практичне завдання. Робота в групах (письмово в зошитах)

Складання характеристики героїв оповідання СЛАЙД

 

 

ТОСЯ

 

ЮРКО

Позитивні риси

Любить і розуміє природу

Товариська

Чуйна, добра і щира

Прагне до нових знань

Засуджує зло

Здатна до співпереживання

Негативні риси

Позитивні риси

Любить милуватися природою

Життєрадісний

Багато знає

Має почуття сорому

 

 

Негативні риси

Дуже довірлива

Не наполеглива при захисті своєї правоти

Хвалькуватий і брехливий

Нетовариський

Грубий у ставленні до Тосі

Не думає про наслідки своїх вчинків

 

 

 Інтерактивна гра «Коло ідей»

- Хто винен утому, що трапилось з каченятами?  Подумаймо!  ЮРКО , ТОСЯ ,   ЮРКО І ТОСЯ!!!!

- А, можливо,вони обоє винні? - Як ви гадаєте,чому автор так закінчив свій твір ?               -А як би ви завершили твір?

  •                               Що б ви запропонували для перевиховання героя?
  •                               Що треба зробити, щоб стати добрим і милосердним?
  •                               Чи можна цього навчитися за один день?
  •                               Що б ви порадили Тосі?

Які проблеми піднімає автор у творі?

Проблеми:

  •                  охорона й збереження дикої природи;
  •                  проблема дружби;
  •                  активного захисту добра;
  •                  відповідальності за свої вчинки.

 Запитання до учнів:

 Пригадайте, у поезії якого поета ми зустрічали чудові описи природи і теж сім’ю дикої качки?

11. Поетична хвилинка (учениця читає поезію Т. Шевченка «Тече вода з-під явора»)

12. Запитання до учнів:

 Що найбільше любив Т.Шеевченко?

Запитання до учнів:

 - Яке ж ключове слово сьогоднішнього уроку? Так,в центрі обговорення стоїть слово – Природа.

Я прошу вас провести ескізну рефлексію(скетч-рефлексія,яка поєднує у собі письмо і малювання.Намалювати,те,що запам’ятав і записати кілька слів) Кріпимо на дошці.

        Бесіда.

    - А ще про що цей твір? (Про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем).

    - Які проблеми порушує автор в оповіданні   “Сім’я дикої качки”? (Морально-етичні проблеми). (Показ слайду)

  • Які вічні цінності ви знаєте? (Добро і зло.)
  • Що ви розумієте під цими поняттями?

 Словникова робота

Добро - почуття й усвідомлення людиною своєї здатності творити благо.

Зло - це почуття й усвідомлення людиною своєї здатності чинити шкоду.

1.ДОБРО - це Усе позитивне в житті людей, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям; благо;

2. ЗЛО - що-небудь погане, недобре; протилежне добру.

На дошці прикріплені аркуші зі словами "добро" і "зло". Необхідно на інших аркушах написати слова-відповідники і закріпити на дошці (за допомогою скотчу).

    І група працює зі словом "добро". Доброта-чуйне, дружнє ставлення до людей, готовність до добрих вчинків.»

 Складові добра:

  • Доброзичливість
  • Людяність
  • Чесність
  • Сміливість 

               Ввічливість

 

  ІІ група - зі словом "зло".

  • Боягузтво
  • Грубість
  • Егоїзм
  • Злість
  • Зазнайство
  • Скупість

Захист кожною групою своїх проектів.                                                                                                                                       Бесіда.

  •     Яких цінностей більше?
  •     Як ви гадаєте, чому?

-  Прочитайте ще раз епіграф до нашого уроку і поясніть, як ви його розумієте.                                                                                                                                                                              

. Рефлексія.

  • Чи виконали ми поставлене перед нами завдання?
  • Що взяли для себе з уроку?
  • Чи сподобався твір?

 

  •   "Незакінчене речення". (слайд)

 Я ніколи не буду...

   Я буду старатися...

 Мені хочеться вірити, що...

. Заключне слово вчителя

 - Діти, я думаю, що після сьогоднішнього уроку ви будете добрішими, більше будете поважати один одного, а також краще ставитиметеся до всього живого.

Сьогодні ми з вами розглянули ще один прекрасний твір Є. Гуцала, який учить нас добра, людяності, застерігає від черствості, нахабства, егоїзму. І хай залишає по собі це оповідання доволі суперечливі почуття (і жаль, і гнів, і щиру приязнь, і співчуття, і дружнє ставлення), але все ж таки зумів автор досягти найголовнішого – не дати прорости байдужості в серцях юних читачів. Цінуйте, любіть, бережіть світ довкола себе, учіться бачити красу в кожній дрібничці, а побачивши, не займайте, не руште, адже створена ця краса для всіх.

А це оберіг кожної родини. Ми з вами теж родина,тільки шкільна.(пригощаю дітей)  Соломяна качка 

 

                             Оцінювання (учні заповнюють аркуші самооцінки уроку)

Аркуш самооцінки уроку

1.Прізвище, ім’я___________________________________________________

2.Як я працював (ла)?

А) активно;

Б) активно, але припускався (лася) помилок;

В) не працював (ла) зовсім.

3. Як працювала група?

А) дружно;

Б) не всі активно;

В) в’яло, робили помилки.

4. Хто працював у групі найкраще?____________________________________

5. Виставити собі оцінку за роботу на уроці:____________________________

6. Думка про урок:

А) було цікаво;

Б) не всі етапи уроку зацікавили;

В) урок був нудний.

Домашнє завдання (на вибір) (Слайд 15)

  Напишіть  листа до Тосі або Юрка.  Що б ви  хотіли їм побажати?

 

 

 

Тарас Шевченко

Тече вода з-під явора

 

Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.

Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аркуш самооцінки уроку

1.Прізвище, ім’я___________________________________________________

2.Як я працював (ла)?

А) активно;

Б) активно, але припускався (лася) помилок;

В) не працював (ла) зовсім.

3. Як працювала група?

А) дружно;

Б) не всі активно;

В) в’яло, робили помилки.

4. Хто працював у групі найкраще?____________________________________

5. Виставити собі оцінку за роботу на уроці:____________________________

6. Думка про урок:

А) було цікаво;

Б) не всі етапи уроку зацікавили;

В) урок був нудний.

 

 

 

 

Аркуш самооцінки уроку

1.Прізвище, ім’я___________________________________________________

2.Як я працював (ла)?

А) активно;

Б) активно, але припускався (лася) помилок;

В) не працював (ла) зовсім.

3. Як працювала група?

А) дружно;

Б) не всі активно;

В) в’яло, робили помилки.

4. Хто працював у групі найкраще?____________________________________

5. Виставити собі оцінку за роботу на уроці:____________________________

6. Думка про урок:

А) було цікаво;

Б) не всі етапи уроку зацікавили;

В) урок був нудний.

 

1

 

doc
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
4816
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку