Урок на тему: М.Вінграновський"Сіроманець». Характеристика образу Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції – 5 клас
формувати ключові та предметні компетентності,а також компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: навчити спостерігати за розвитком подій у творі; розвивати інтерес до читання, вчити робити аналіз змісту оповідання та характеризувати головних персонажів, розкривати психологію поведінки героїв; розвивати творчу уяву, логічне мислення, спостережливість, уміння узагальнювати, робити власні висновки;
- сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до рідної природи, до всього живого, а також виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання, наочність: індивідуальні картки з уривками твору,дитячі малюнки,картки активності.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання. Творча виставка учнівських малюнків із коментуванням (коротко пригадуємо основні епізоди повісті)
2. Інтерактивна вправа»МОЗКОВИЙ ШТУРМ»
Давайте спробуємо визначити тему і ідею повісті.
ТЕМА:
Про дружбу хлопчика й вовка.Про добре ставлення до тих, хто потребує допомоги, до братів наших менших.Про гармонійні стосунки людини й природи.
ІДЕЯ:
Уславлення дружби,співчуття,беззастережної хоробрості та самовіддачі у взаємодії людини з твариною. Треба вміти жити в гармонії з природою, бережливо, з повагою ставитися до матінки-природи, частинкою якої є й людина.(запис у зошит)
3.Проблемне запитання.
- Діти,а як ви думаєте, хто є головним героєм повісті:Сашко чи Сіроманець?
Головним героєм є Сашко,бо він людина,діє осмислено.обгрунтовано.Вовк же відчуває друга інтуїтивно.А назва така тому,що історія незвичайна,унікальна й пов’язана саме із вовком.
4.А щоб нам легше було аналізувати героя наша група літературознавців зробили таку художню замальовку до образу хлопчика.(Петрова З.,Вусик Д.,Горда А.) -зачитують
Отже,хлопця звати Сашком. Він звичайний школяр, йому дванадцять років. Допитливий, непогано вчиться, не забуває виконувати домашнє завдання. Він виділяється тим, що любить ходити до школи лісовою стежкою, спостерігати за природою, прислухатися до лісових звуків. Має світлу душу, співчуває та допомагає беззахисному вовкові, переживає. Дуже сумує, навіть вчитися почав гірше, місця собі не знаходив, бачив сумні сни, коли Сіроманець змушений був далеко втікати від переслідування. Відстоює справедливість, говорить правду про дядька Чепіжного, котрий повбивав усіх вовків і переслідує Сіроманця. Хлопчик робить сміливі вчинки. Сашко невеликого зросту, але спритний, у мороз „засунув шапку у кишеню”, „скинув на сніг кожушину”, „махнув однією ногою, другою, валянки попадали біля кожушка в сніг” не звертає увагу на холод і пролазить у кузню, розрізає зав’язки і сприяє Сіроманцю звільнитись з полону. Ставить тварину в один ряд з немічною старою людиною, подався у далеку дорогу, щоб вилікувати незрячого вовка. Мова героя наповнена лагідними словами: вовчику, лизунчику, Сіроманчику. Сашко розмовляє з твариною як із другом. У багатьох розмовах вчувається розсудливість „…і що, його треба, виходить, убивати”,„так він живий і йому треба жити”, смуток за поведінку дорослих, що не хочуть зупинити дядька Чепіжного ,це ж нечесно – він один, а їх онде скільки ”. Він мріє, щоб вовк жив у них дома. Дуже дивувався, що його бажання не можуть зрозуміти дорослі. Тому, коли виросте, вирішив бути лісником.
Сашко мені подобається своєю сміливістю, чесністю, добротою, щирістю. Це відчув, навіть, вовк, який став його другом.
(Діти,ми дуже вдячні за ці прекрасні думки,вони допоможуть нам добре справитися з таким завданням).
5.Робота в групах
Давайте створимо анкету-характеристику образу Сашка за такими даними:
Ім’я,герой якого твору,якого автора,вік,родина,рід занять, дії, вчинки,мрії,риси характеру.(Запис у зошити зачитуємо)
6.Робота з текстом
Знайти у творі уривки, що характеризують Сашка, і зачитати їх.
7. Індивідуальна робота з уривками твору.
Запитання (до всіх уривків)
- Як характеризується Сашко в даних уривках (дібраних учителем)?
1.“Сашко пройшов ліс, вийшов у поле, як почув стрекотіння вертольота: півколом, низенько над лісом він летів на Сашка. Сашко чи злякався, чи що, але сів на землюі прикрився портфелем”; (цілеспрямованість)
2. “Раптом Сашко відчув, що хтось дивиться йому в спину: за дубом хтось стояв! “Піти глянути, чи не йти?.. – завагався Сашко. Але вирішив: - Чого це я стану його боятися? Піду гляну”; (сміливість)
3.“Сашко вибрав підходящу для Сіроманця нору, розчистив її трохи лопатою, нарвав пирію, настелив, ліг сам”; (турбота)
4.“Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий”; (спостережливість)
5. “Так от ти який лизунчик, а ще Сіроманець, - сказав Сашко і погладив Сіроманцеві шию, почухав під горлом”; (чуйність)
6. «Сашко став на коліна, почав обмацувати темінь, наткнувся добряче лобом на ковадло, і вже Сіроманець щімко задихав Сашкові в обличчя. Сашко обійняв обома руками вовка за шию»; (готовність всупереч усьому надати допомогу, врятувати)
8. Висновки із знайденого в тексті за образом Сашка –ескізна рефлексія. (На картках створюють ескіз + пишуть ключові слова)
5. Фізкультхвилинка. “Гімнастика Сіроманця”
Сіроманець лиш проснувся,
І до сонця потягнувся.
А унюхавши травинку,
Він нагнувся на хвилинку.
Восени,зустрівши друга,
Вовк гасає по три круга.
Любить вовк Сашка стрічати
І від радості стрибати.
9. Бесіда-міркування “Моє ставлення до вчинків Сашка”
- Чи здатний Сашко на самостійні вчинки у відстоюванні своєї позиції?
- У чому виявляється самостійність Сашка?
- Як відстоює хлопець свої переконання? (Навести приклади з тексту).
- Як би ставився Сашко до вовка – справжнього хижака?
- Чому хлопчик захищає вовка та допомагає йому?
10.Рефлексія: Пропоную висловити свої враження
- сьогодні я усвідомив(ЛА) дві важливі речі……
Картка активності
активно |
посередньо |
слабо |
|
|
|
1