Зв'язок історичного минулого з сучасністю

Про матеріал
Комбінований урок. Мета: продовжувати роботу над драматичним твором Олександра Олеся «Микита Кожум'яка; удосконалювати комунікативні вміння висловлювати власні мірку­вання, виразно в особах читати драму-казку «Микита Кожум'яка», виокремлюючи в ній найнапруженіші епізоди, розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати повагу до історичного минулого українського народу, шаноб­ливе ставлення до заповітів наших предків.
Перегляд файлу

Дата____                                                                                  Клас   5

Конспект уроку

Тема.  Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Зв'язок історичного минулого з сучасністю

Мета: продовжувати роботу над драматичним твором Олександра Олеся «Микита Кожум'яка; удосконалювати комунікативні вміння висловлювати власні мірку­вання, виразно в особах читати драму-казку «Микита Кожум'яка», виокремлюючи в ній найнапруженіші епізоди, розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати повагу до історичного минулого українського народу, шаноб­ливе ставлення до заповітів наших предків.

Тип уроку: комбінований. 

Обладнання: роздатковий матеріал; текст казки, картки самооцінювання

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

 Організаційний момент.

Рефлексія.

Доброго дня, діти ! Рада вас бачити. Cьогодні нас чекає напружена робота .  А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.

Створення емоційного настрою.  Аутотренінг для учнів Самоналаштування» )

-  Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :

 Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!

 Я думаю, замислююсь.

 Я – особистість творча!

 Я бажаю всім однокласникам успіхів сьогодні на уроці!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.                    

* Вступне слово вчителя. На попередніх уроках ми познайомилися з творчістю українського письменника  Олександра Олеся  та його драматичним твором  «Микита Кожум’яка».  Давайте пригадаємо вивчене. Давайте згадаємо, що ми знаємо про автора та його творчий доробок. Не забувайте, що на уроці діє правило піднятої руки, а відповідь повинна бути повною.

           

  * Мозковий штурм

1. Справжнє прізвище Олександра Олеся – ( Олександр Кандиба).

 2. Як називалася поетична книга О.Олеся, яку він закінчив писати в 1920 році –  «Княжа Україна».

3. Як називався літопис, який вивчав О.Олесь, щоб зрозуміти долю українського народу – «Повість временних літ».

4.  Зброєносець у казці – (джура).

5.Заняття батька Микити  - (Кожум’яка) .

  1.               Яка сила тримала в страху все місто – (Змій).
  2.               Яке число повторюється в драмі декілька разів – (12).
  3.               Які твори призначено для вистави на сцені – (драматичні).
  4.               Як називаються слова, дійової особи в драматичному творі –                                                                                             (репліка).

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Учні записують тему уроку                          в зошити.                     

 ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. 

                                                                    

* Перевірка домашнього завдання.  Бесіда з учнями.

1. Яке лихо сталося у Князя?

2. Чому Князь вирішив звернутися до Микити Кожум’яки?

3.Чому Микиту називають Кожум’якою?

4.Які надприродні можливості мав Микита?

5.Хто, крім дітей, ще приходив до Микити Кожум’яки з проханням від Князя?

6. Чому Микита вирішив боротися зі Змієм лише тоді, коли його                          попросили про це діти?

 7.  Який інтерес – особистий чи громадянський – змусив Микиту воювати зі Змієм?

 

V. Робота зі змістом казки.

  

 Слово вчителя. У  картині четвертій драматичного твору Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»  ми нарешті дізнаємося, чи зміг богатир  здолати Змія, який не один рік тримав у страху все місто,і ніхто не міг його здолати.(У народних казках найчастіше Змія зображують чудовиськом, у якого може бути  3,6,9, а то й 12 голів.  Він  літає в повітрі і живе  на горах або в глибоких печерах.)

 

Наше наступне завдання, яке ми повинні опрацювати, - це виразно прочитати четверту картину за ролями. Але перш ніж почнемо працювати з твором, зверніть, будь ласка, увагу на дошку, на якій записано правила виразного читання.

 

1. Виразне читання  казки за ролями .

 

Пам’ятка «Як читати за ролями»

• оберіть потрібний тон;

• умійте переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;

• відтворюйте в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;

• не забувайте про роль жестів, міміки.

(Виразне читання учнями казки за ролями).

 

2.Бесіда з учнями.

- Чому автор не показує читачеві бій Микити Кожум’яки зі Змієм? 

- Який найнапруженіший епізод у казці?

- Чи змогли б ви на місці Микити, маючи неабияку силу, теж вступити в бій зі Змієм?

 

3. Скласти інформаційне ґроно до образу Микити Кожум’яки? (чні працюють в зошитах)

(Скромний, працьовитий, співчутливий до людського горя,справедливий,спритний,хоробрий,мужній.)

 

Робота з прислівями «Скарбничка народної мудрості»

Діти, у мене є скарбничка народної мудрості. Найбільшим її скарбом є прислів’я. Спробуймо дібрати прислів’я, які розкривають головну ідею казки. (Чия відвага, того й перемога).

Але у мене в скарбничці всі прислів’я переплутались. Проте я знаю, що ви старанні дітки і не залишите такий безлад.  Отож, маючи початок прислів’я, знайдіть його кінець та виберіть одне прислів’я, яке на вашу думку. розкриває головну ідею казки і запишіть його в зошит.

Батьківщина - мати, умій за неї постояти.

Мало перемоги чекати, треба перемогу взяти.

Чия відвага, того й перемога.

Сам гинь, а товариша виручай.

За праве діло стій сміло.

Перемога в повітрі не в'ється, а руками дістається. 

Міцна рука у нашого богатиря. 
Перша справа в житті - служити Вітчизні.
Вмілий боєць скрізь молодець.

Де мужність, там і перемога.

 

* Проблемне питання:

- Чи можна в наш час зустріти таку людину, як  Микита Кожум’яка?

- На вашу думку,чи є сьогодні  справжні патріоти, які здатні віддати життя за Україну та її народ?

- Які якості людини свідчать про те, що вона патріот?

 

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

 

4. Вправа “Влови помилку”

Установіть події в правильному порядку.

1. Перемога Микити над Змієм. 2. Нарада князя з воєводами.        3. Сум кня­зя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Зміє­ві. 4. Прихід до Микити Кожум'яки  дідів.            5. Прихід до князя діда. 6. Прохання дітей про допомогу. 7. Битва зі Змієм.

 

5. «Незакінчене речення».

Продовжте речення.  

▪ Олександр Олесь у казці «Микита Кожум’яка» прославляє…

▪ У казці «Микита Кожум’яка» письменник засуджує….

▪ Драматичним називається твір, який….

▪ Твір Олександра Олеся сучасний і сьогодні….

 

*Слово вчителя. Народна казка про змієборця Микиту Кожум’яку зацікавила й сучасних митців – мультиплікаторів. Вони створили перший повнометражний мультфільм у 3D-форматі «Микита Кожум’яка», але головними героєм зробили сина Микити.  Тому раджу вам переглянути мультфільм і порівняти спільне та відмінне між драмою-казкою та мультиплікацією.

 

VI.  Підсумки уроку.

      *   Гра «ТАК-НІ»

1. Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію  улюбленого сина?  (Ні)

2. Народ боявся Змія? (Так)

3. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення    добровільно віддати Змію дочку? (Ні)

4. Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія?                        (Ні)

5. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)

6. Микита  злий і жорстокий? (Ні)

7. У Микити було п'ять братів? (Ні)

8. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)

10. Замок Змія був похмурий, темний? (Ні)

11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)

12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)

 

Слово чителя. У казці-драмі в образі Микити Кожум’яки прославляється мужність народу, який до останньої краплини крові захищав свою Вітчизну від ворогів. Дуже хочеться, щоб в нашій країні панував мир, та щоб наша держава процвітала та розвивалася.

А що вже зараз може зробити кожен із вас для своєї Батьківщини?

 

VІІ. Рефлексивно – оцінювальний етап

  1. Рефлексія настрою.
  2. Самооцінка.

· Я брав (брала) активну участь у роботі.

· Я доповнював ( доповнювала).

·Я на уроці був (була ) пасивним (ою).

 

Дорогі діти, ми попрацювали сьогодні дуже плідно, я бажаю вам гарного настрою і дякую за урок.

VІІІ. Домашнє завдання.  

       Скласти план драматичного твору Олександра Олеся «Микита Кожум’яка».

*Скласти сенкан «Микита Кожум’яка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІБ учня___________________________________

1. Батьківщина - мати

А) а руками дістається

2. Мало перемоги чекати

Б)  служити Вітчизні

3. Перемога в повітрі не в'ється

В) треба перемогу взяти.

4. Чия відвага

Г) умій за неї постояти.

5. Перша справа в житті

Д) того й перемога.

 

__________________________________________________________________

Установіть події в правильному порядку.

1. Перемога Микити над Змієм. 2. Нарада князя з воєводами.        3. Сум кня­зя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Зміє­ві. 4. Прихід до Микити Кожум'яки  дідів.            5. Прихід до князя діда. 6. Прохання дітей про допомогу. 7. Битва зі Змієм.

 

 

  1.               Самооцінка.

· Я брав (брала) активну участь у роботі.

· Я доповнював ( доповнювала).

·Я на уроці був (була ) пасивним (ою).

 

 

 

 

ПІБ учня___________________________________

1. Батьківщина - мати

А) а руками дістається

2. Мало перемоги чекати

Б)  служити Вітчизні

3. Перемога в повітрі не в'ється

В) треба перемогу взяти.

4. Чия відвага

Г) умій за неї постояти.

5. Перша справа в житті

Д) того й перемога.

 

__________________________________________________________________

 

Установіть події в правильному порядку.

1. Перемога Микити над Змієм. 2. Нарада князя з воєводами.        3. Сум кня­зя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Зміє­ві. 4. Прихід до Микити Кожум'яки  дідів.            5. Прихід до князя діда. 6. Прохання дітей про допомогу. 7. Битва зі Змієм.

 

 

Самооцінка.

· Я брав (брала) активну участь у роботі.

· Я доповнював ( доповнювала).

·Я на уроці був (була ) пасивним (ою).

docx
Додав(-ла)
Горюн Татьяна
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
5220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку