Розробка уроку з української літератури в 5 класі. Тема: Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Драматичний твір на тему народної казки

Про матеріал
Мета: - ознайомити п’ятикласників з драмою – казкою Олександра Олеся «Микита Кожум’яка”, з поняттям драматичний твір і його особливостями, поняттям гіпербола; - розвивати навички виразного читання драматичних творів, читання за ролями; вміння визначати найнапруженіші епізоди; - зацікавити історичним минулим українського народу; виховувати кращі людські якості, любов до життя , до рідного краю. Тип уроку: комбінований Обладнання: презентація, текст Теорія літератури: драматичний твір і його будова, гіпербола
Перегляд файлу

Тема: Олександр Олесь. «Микита Кожумяка». Драматичний твір на тему народної казки

Мета:

  •  ознайомити пятикласників з драмою – казкою Олександра Олеся

«Микита  Кожумяка”, з поняттям  драматичний твір і його особливостями,

поняттям  гіпербола;

  •  розвивати навички виразного читання  драматичних творів, читання

  за ролями;  вміння визначати найнапруженіші  епізоди;

  • зацікавити історичним  минулим  українського  народу;

        виховувати кращі людські якості,  любов  до життя , до  рідного  краю.

Тип уроку:  комбінований

Обладнання:  презентація, текст

Теорія літератури:  драматичний твір і його будова, гіпербола

Епіграф                               Дивний світ казок

                               Тут кожний для життя знайде урок.

                                         ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Перевірка домашнього завдання.

На попередньому  уроці  ми  прочитали  твір О.Олеся « Ярослав Мудрий». Тож  повторимо  вивчене.

  • Опираючись на текст, назвіть три справи Ярослава Мудрого,  які сприяли  розквіту Київської Русі?
  • (Будівництво, державотворення, освіта).
  • Який наказ дав нащадкам Ярослав?
  • (Жити в злагоді й мирі, разом йти до спільної мети).

 

На  дошці «Незакінчене речення»

О. Олесь прославляє….( діяльність  Ярослава Мудрого і його самого).

Поет засуджує…( дії нащадків ,які не зуміли зберегти надбання предків).

 

Випереджувальне завдання.

Вдома ви повинні були розгадати головоломку. Прочитавши її,  ви дізналися

ще один мудрий вислів з давньої старовини.

(Лінощі – мати всьому дурному).

(Чия відвага,того й перемога).

ІІІ.     МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ                                                                            

 1.    Слово вчителя.         

     Чого ж ми навчимося сьогодні? Продовжимо вивчати  творчість О.Олеся.

      І  знову у казку зробимо крок.

2. Робота з епіграфом.

(Учитель  читає епіграф, коментує його , залучаючи учнів).

  • Як ви думаєте, які слова в епіграфі найголовніші? (Для життя знайде урок).

3. Слово вчителя.

Життя  О.Олеся склалося так, що останні 25 років він прожив на чужині, та

любов до рідного краю не покидала поета  ні на хвилину.  Про це свідчать

його вірші, про це говорять його віршовані твори, написані для дітей на ос-

нові народних казок, -« Івасик –Телесик» ,»Лісовий цар Ох», « Солом’яний

бичок» ,» Лисичка, Котик і Півник» та особливо – «Микита Кожумяка”.

Ще з дитинства О.Олесь любив театр. Часом узимку, щоб подивитися якусь

українську виставу, він долав 20 верств (верства -1,06 км)

 

ІV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

На сьогоднішньому  уроці ми ознайомимося  з  драмою-казкою О. Олеся

«Микита Кожум’яка»,  написаною за мотивами народних казок , яка є особ-

ливою, бо  є твором драматичним.

(Учні записують тему уроку).

V. ОПРАЦЮВАННЯ  НАВЧАЛЬНОГО  МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Спочатку маємо визначити ,що ж називається драматичним твором.

  • Скажіть , будь ласка, яке тематичне слово у моїй розповіді про захоплення  О. Олеся?

( Театр).

Деякі твори призначені не лише для читання, а й для постановки в театрі.   

Вони  називаються драматичними й мають свої особливості.

2. Робота з підручником.

Драматичний твір - це твір, у якому життя зображено через розмови ,вчинки

дійових осіб. ( Учні записують в зошити визначення).

  • Що ми переглядаємо в театрі? ( Виставу).

3. Міні - вистава « Особливості драматичного твору».

Учень 1. Я  -  діалог. Герої драматичного твору розмовляють між собою, роз-

повідають про події, які відбулися раніше, поза сценою.

Учень 2. Я  -  монолог. На сцені герої  наодинці  міркують про щось важливе

вголос. Це допомагає розкрити характер персонажа.

Учень 3. Я  -  репліка. Це слова дійової особи, з якими вона  звертається до

іншої дійової особи.

Учитель. У драматичному творі герої можуть співати, танцювати ,плакати,

сміятися.

А де ж автор? А він зовсім непомітний у драматичному творі. Автор дає

 додаткові зауваження й пояснення за допомогою…

Учень 4. Я-  ремарка. Виділена в тексті   іншим шрифтом. Можу описувати

вигляд  сцени, портрет героя, зауважити інтонацію, з якою повинна говорити

дійова особа , які рухи , жести , міміку робитиме.

4.Дослідження – спостереження. (За  підручником).

Що ще особливого в драматичному творі?  ( Дії (картини), яви).

Учитель . Отже , драматичний твір - це твір, у якому життя зображено через

розмови ,вчинки дійових осіб.

ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ.(Діти записують в зошити  слова).

                 Звернімося до змісту казки « Микита  Кожумяка”.

  • Що свідчить про те , що казка О. Олеся – це драматичний твір?( Дійові

 

особи).

  • Які дійові особи будуть виконувати ролі? ( Учні зачитують перелік

 

персонажів ).

Син Кожум’яки став улюбленим  героєм  усної народної  творчості. У  казці він

Кирило, що перемагає змія, а в легенді -  це хлопець - силач, що подолав

печенізького велета , а в драмі – казці О.Олеся – Микита Кожумяка. Це

український богатир.

  • Хто такий богатир? (Хоробрий воїн , людина - велетень з надзвичайною

 

  • силою і відвагою, здатний протистояти злу).

 

 О. Олесь обирає для свого героя  ім’я Микита.

 

5. Словникова робота.

У вас на партах аркуші з рубрикою «Будь уважним до слова». Перше слово

Микита. (Діти зачитують  «Микита» з грецької мови означає переможець»).

 Проблемне питання :       А чи відповідає це ім’я героєві твору?

Учитель. Діти , ви познайомилися  з дійовими особами драми. Скажіть, будь

ласка, в які часи перенесе нас казка? (В часи княжої доби, княжої України).

Попрацюємо зі словами, які можуть бути вам незнайомими. ( Робота з аркушами  « Будь уважний до слова»).

Микита –( з грецьк.)- переможець;

Чоло – лоб;

Орда -  вороги - загарбники;

джура – служник;

покої – кімнати;

окатий  - з великими очима;

воєвода – полководець;

єдваб – коштовна тканина; тут скатертина;

днесь – зараз, сьогодні;

коралі – прикраси;

данина – плата;

добре вшкварив – добре вдарив.

6.Читання драми-казки за ролями.

7. Бесіда.

* Чому сумував Київський Князь? Звідки ми про це дізналися?

(Київський Князь сумував ,тому що мав віддати Змієві свою дочку; про це ми

дізналися з розповіді дівчини.)

*Який вихід з становища, що склалося, запропонувала дівчина?

(Знайти в державі хороброго молодого юнака, який би міг перемогти Змія

й «сам повернутися в славі».)

*Якою була відповідь Княгині на її слова?

(Княгиня сказала ,що потрібно скоритися і полишити свої химерні мрії.)

*На що згодна  дівчина ,аби врятувати Князівну?

(Дівчина готова віддати життя за порятунок Князівни.)

*Яку звістку приніс гонець від Змія? Як відреагував на неї Князь?

(Гонець сказав,що Змій дає Князеві три дні, а потім той мусить віддати

дочку «Великому Володарю самого пекла». Князь  скликає раду.)

*У що вірить молода Князівна?

(Князівна вірить в те, що колись згине Змій і висохнуть потоки людських

сліз.)

*Про що йшлося на раді Князя з воєводами?

(Князь просив у воєвод дати пораду, щоб врятувати державу і запрошує воєвод на двобій зі Змієм.)

8.Робота з підручником.

Учитель зачитує цитату на сторінці 179.

*Яким зображений Князь?

(Справжнім державним діячем, який вболіває за долю народу.)

*Які головні слова сказав Князь?

(«Хто не бореться,той раб!)

*Чи допомогли воєводи порадою Князеві,як звільнити країну від Змія?

Чому?

(Не знайшлося серед них справжнього борця. Далі слів справа не пішла.)

9.Усна розповідь за ілюстрацією Георгія Акулова .

- Де відбуваються події, зображені на картинці?

- Хто цей старець і про що повідав Князю?

Завдання.

Складіть розповідь за цитатним ланцюжком, поданим на ваших аркушах.

 

C:\Users\PC\Desktop\Без названия.jfif

 

ЦИТАТНИЙ              ЛАНЦЮЖОК

 

 

1.Всі мої сини,панове,

   Молоді, міцні, здорові,                                        2.  Вже з трьох літ боров мене!

  А найменший - щось страшне!                             3. Раз колись коня мій син

                                                                                             Перекинув через тин.

                                           МИКИТА КОЖУМ’ЯКА                                            

 

4. Чулий ,добрий,і розумний,і хоробрий            5.  В мене  є надія,

    І всіх любить нас, либонь,                                       Що подужає він Змія.

    А зачепиш - як вогонь!                                                        

                                      

                                      6.  Шли 12 посланців,

                                   Шли найкращих, молодих,-

                                   Не послухає--------- старих!

                                   Як не вийде знов нічого,

                                   Шли малих дітей до нього.

                                   Наймиліш йому дитина!

КНЯЗЬ.

                            7. Але є ще в нас орли,

                               Та не тут, не в цій палаті,

                               А в мужицькій простій хаті!

 

10. Бесіда.

- Які  казкові  магічні цифри вжито в цитатному ланцюжку?

 (Цифри 12 і 3.)

  • Що ще казкове ,нереальне використовує автор в цих рядках?

(Надзвичайна сила Микити.)

11. Слово вчителя.

    Говорячи про свого сина, батько наголошує:

                                               Бо не спустить він нікому!

                                              Бач, дванадцять шкур роздер.

Звичайно,такого не може бути, бо це надлюдські сили. Можливості

людини тут перебільшено. Такий художній засіб називається гіперболою

(від грецьк. — перебільшення). У літературних творах гіпербола, як і порів-

няння,епітети,використовуються для того,щоб яскравіше зобразити

людину, явище,предмет.

У драмі - казці  О.Олеся гіперболу вжито для того,щоб підкреслити

надзвичайну силу та мужність улюбленого народного героя і ще більше

 возвеличити та прославити його.

12.Фізкультхвилинка.

Уявімо себе Микитою і спробуємо пом’яти ,потім розірвати 12 уявних шкір.

VІ. Підсумок уроку.

Повернемось до нашого проблемного питання.

- Чи відповідає ім’я героєві? ( ТАК.)

- Які рис характеру притаманні  Микиті?

- Яка основна думка твору? (Уславлення  народного героя).

-У кого знайшов підтримку Князь? (У народу.)

- Як ви розумієте  вжиті в тексті прислів’я “В лихоліття всі до згоди»?

( Під час біди люди повинні єднатися.)

Як розгортатимуться події далі дізнаєтеся ,прочитавши продовження

драматично ї казки.

VІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Дочитати казку. Скласти план четвертої картини( письмово).

                    

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Mardar Stasya
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
3339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку