Конспект уроку з української літератури в 6 класі на тему «Ой у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького і Г. Труха-пісня, що стала народною

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури в 6 класі

Мета: ознайомити учнів із піснею, з історією написання;

розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів, культуру зв'язного

мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу; сприяти духовному розвиткові учнів,

спонукати їх до вивчення історії української культури;

виховувати любов до рідної землі, до української пісні, пошану до стрілецьких пісень,

їхніх авторів, віру у щасливе майбутнє українського народу, поважне ставлення до

національної історії.

Перегляд файлу

Тема. «Ой у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького і Г. Труха-пісня, що стала народною

Мета: ознайомити учнів із піснею, з історією написання;

            розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів, культуру зв'язного

            мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу; сприяти духовному розвиткові учнів,

            спонукати їх до вивчення історії української культури;

            виховувати любов до рідної землі, до української пісні, пошану до стрілецьких пісень,

             їхніх авторів, віру у щасливе майбутнє українського народу, поважне ставлення до

              національної історії.

Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу.

Перебіг уроку

I Організаційний момент. Емоційна налаштованість уроку

  • Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

«малюнкове вітання»

Прикріпляю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.

II Перевірка домашнього завдання.

1 Мозкова атака

  1. Дайте визначення літературній пісні
  2. Чим літературна пісня відрізняється від народної?
  3. Яку літературну пісню ви вивчили?
  4. Хто є її авторами?

2 Вірш «Ще не вмерла Україна» - напам'ять.

III Оголошення вчителем теми і мети уроку

  • Сьогодні ви розглянете ще одну літературну пісню. Яку по праву називають другим гімном України, гімном українських січових стрільців.
  •  

Епіграф

Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма.

Без калини нема України,

Без народу Вкраїни нема.

Т. Шевченко

IV Мотиваційний етап

  • Прикріпіть до грудей символ сьогоднішнього уроку-калинову гілочку. За кожну відповідь, за активність на уроці ви отримуватимете червону ягідку. Сподіваюсь, що до кінця уроку в кожного з вас з'явиться справжній кетяг калини.

Незабаром-14 жовтня-Україна святкуватиме велике свято. За легендою, у цей день військо давніх русів на чолі з Аскольдом взяло в облогу центр православ'я-Константинополь, намагаючись захопити місто. Мешканці міста у гарячій молитві звернулись до Богородиці з проханням про порятунок. І Богородиця з'явилася перед людьми та вкрила їх своєю покровою. Після цього вороги вже не могли побачити цих людей. Як вказують джерела, вражений Аскольд та його дружинники прийняли святе хрещення та стали християнами.

  • День Українського козацтва святкується з 1999 року. Традиційно вважається, що на Покрову у 1942 році було утворено Українську повстанську армію, тому 14 жовтня святкується як день УПА.

З 2014 року указом Президента України П. Порошенка на свято Покрови призначено День захисника України.

В очікуванні цього величного дня ми вивчимо пісню на слова С. Чарнецького та Г. Труха «Ой, у лузі червона калина похилилася», яку називають другим гімном України, яка по праву вважається народною.

Інтерактивна вправа «Очікування»

На дошці прикріплено калиновий кущ, під ним написаний план уроку:

  1. Історія написання пісні.
  2. Відомості про авторів.
  3. Аналіз вірша.

V Опрацювання навчального матеріалу

    1 Бесіда:

  1. Зверніть увагу на епіграф до уроку. Як ви розумієте його?
  2. Які ще вірші про калину ви знаєте?
  3. Що значить слово гімн?
  4. На чию честь складали перші гімни в Стародавній Греції?
  5. Доберіть синонім до цього слова.
  6. Хто є автором музики до твору П. Чубинського, який затверджено як Державний Гімн України?
  7. А який твір вважається духовним гімном українців?

 

   2 Слово вчителя:

  • Зануримось в атмосферу славного минулого нашої Батьківщини . Давайте переглянемо кадри з художнього фільму «Залізна сотня» режисера Олеся Янчука, знятого за мотивами книги Юрія Борця «У вирі боротьби». На ці кадри накладено пісню «Ой, у лузі червона калина похилилася».

Відеосприйняття пісні учнями.

   3 Пояснення вчителя:

  • Ця пісня стала гімном українських січових стрільців. Загони січових стрільців було створено на початка Першої світової війни 1914 року у Галичині, територія якої на той час перебувала у складі Австро-Угорщини. Історик Микола Лазаревич написав працю «Культурно-просвітницька діяльність українських січових стрільців у роки першої світової війни». Січові стрільці боролися за незалежність України. Серед них було багато освічених людей, інтелігенції, тому у вільний час вони створювали пісні. Однією з таких була пісня «Ой, у лузі…»Музика вважається народною, а слова писали незалежно один від одного Степан Чарнецький і Григорій Трух.

4 Повідомлення учениці про С. Чарнецького.

5 Повідомлення учениці про Г. Труха.

6 Фізкультхвилинка.

7 Виразне читання пісні вчителем і учнями.

8 Словникова робота

    Гімн-похвальна пісня

    Славень

    Тан-танок (кривавий бій)

    Кайдани-ланцюг

9 Аналіз твору

  1. Тема вірша?
  2. Ідея?
  3. Як у творі зображені січові стрільці?
  4. Чому вони ідуть на бій зі зброєю?

           Для нас же найбільшою зброєю є слово.

  1. Чому, на вашу думку, Україна зажурилася?
  2. Що символізує калина?

         10  Метод «Гронування»

                Калина-символ людської пам'яті.

                Калина-символ українського народу.

              Калина-символ безсмертя.

              Калина- символ мужності й незламності духу в боротьбі за незалежність.

              Калина-дерево українського роду.

              Калина-символ життя, крові, вогню.

              Калина- символ материнства: кущ-сама мати, цвіт, ягідки-діти.

              Калина уособлює й саму Україну. Як символ Батьківщини, вона «проросла» в гімнові

              січових стрільців.

  1. Які ще образи-символи вам відомі?
  2. Прокоментуйте наступні слова з твору: «Не журися, славна Україно, маєш добрий рід».
  3. З яким ворогом і за що борються січовики?
  4. Як січовики намагаються розвеселити Україну?
  5. Чим прославилися січові стрільці?

         11 Художні особливості поезії:

               повторення;

                метафора;

                звертання;

                епітети;

                риторичні оклики.

VI Закріплення вивченого матеріалу

     1 Складання «Сенкану» до вірша

              1 Калина.

              2 Червона, розкішна.

              3 Біліє, червоніє, горить.

              4 Калина-символ України.

              5 Оберіг.

      2 Розв'язування тестових завдань

           1 Україна зажурилася:

               А) бо нічим прожити;

               Б) за ув'язненими українцями у московських кайданах;

               В) за січовиками, що загинули в боротьбі з москалями.

           2 Калина має білий цвіт, а Україна:

               А) багато золотих ланів;

               Б) добрий рід;

               В) чарівну вроду.

           3 Як названо битву українців зщ москалями?

               А) жорстокою;

               Б) кривавою;

               В) смертельною.

           4 «Гей,  у полі… золотистий лан…»…

               А) жита;   Б) вівса;    В) пшениці.

           5 Буйний вітер «повіє з широких степів»:

               А) і відразу зміняться погодні умови;

               Б) прославить по всій Україні січових стрільців;

               В) розгоне темні хмари на небі.

            6 Що будуть зберігати нащадки України?

                А) стрілецьку славу;

                Б) білий цвіт калини;

                В) калину, щоб вона не хилилася.

       3 Бесіда:

  1. Порівняйте пісні «Ще не вмерла Україна» і «Ой, у лузі червона калина похилилася». Що спільного між обома творами? Підтвердіть слова з тексту.
  2. Чи можна назвати цю пісню патріотичною?
  3. Чи пов'язаний вірш із сучасністю?
  4. Чому і для чого ми повинні пам'ятати історію рідного краю і тих, хто її творив?

VII Домашнє завдання

          Завдання на с. 46 підручника, навчитися виразно читати вірш.

VIII Підсумок уроку.

  • Бачу, у вас багато калинових ягід. Вони-яскраве мірило якості вашої роботи. Поставте собі оцінку за роботу на уроці (учні самі ставлять собі оцінку).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Дякую за змістовний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. фертак наталя
    Дякую за змістовний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2018
Переглядів
17059
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку