Конспект уроку української літератури.
Тема уроку: Степан Руданський. Співомовки письменника-унікальне явище у світовій культурі.
Висміювання засобами поетичного слова моральних вад, негативних рис характеру людини у співомовках «Пан і Іван у дорозі», «Козак і король», «Запорожці у короля»
Мета уроку: ознайомити учнів із життям та творчістю С.Руданського,творця унікального явища в українській культурі-співомовок;розвивати уміння аналізувати поетичні твори,визначати художні особливості,засоби творення комічного,розвивати критичне мислення учнів ,творчу уяву та зв'язне мовлення шестикласників,ознайомити із літературознавчими термінами "співомовка", "тавтологія", "інверсія" ;виховувати любов до поетичного слова,почуття гумору та власної гідності
Випереджувальні завдання:підготовка інсценізації співомовок,лялькова вистава
Тема уроку: Степан Руданський. Співомовки письменника-унікальне явище у світовій культурі.
Висміювання засобами поетичного слова моральних вад, негативних рис характеру людини у співомовках «Пан і Іван у дорозі», «Козак і король», «Запорожці у короля»
Мета уроку: ознайомити учнів із життям та творчістю С.Руданського,творця унікального явища в українській культурі-співомовок;розвивати уміння аналізувати поетичні твори,визначати художні особливості,засоби творення комічного,розвивати критичне мислення учнів ,творчу уяву та зв’язне мовлення шестикласників,ознайомити із літературознавчими термінами»співомовка», «тавтологія», «інверсія»;виховувати любов до поетичного слова,почуття гумору та власної гідності
Випереджувальні завдання:підготовка інсценізації співомовок,лялькова вистава,мультимедійна презентація «Степан Руданський»
Хід уроку
І Мотиваційни етап
З’ясування емоційної готовності до уроку
Прийом «Розкажи про настрій через через асоційований образ»
Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
ІІ Цілевизначення та планування
1.Повідомлення теми і мети уроку
2.Робота у парах із технологічними картками
Учні обговорюють запропоновані цілі,вибирають окремі з них і записують у зошит.Дописують власні цілі
ІІІ Опрацювання навчального матеріалу
1.Знайомство з письменником
Завдання за рядами
Метод «Недостатня інформація »
1-й ряд отримує картку із короткими записами-фактами з біографії письменника
Завдання:прочитати матеріали,вміщенні у картці і передбачити окремі факти із життєпису С.Руданського.
2 ряд отримує картку із розгорнутими записами із життєпису С.Руданського.
Завдання:доповнити передбачення однокласників,спростувати неправильні
Підсумок:мультимедійна презентація
3 ряд
Співомовки-гумористичні вірші,створені на основі фольклорних сюжетів,запозичених з анекдотів,бувальщин,казок,у яких відтворено комічні життєві ситуації.
Завдання –відновити порушену послідовність.
У далекому холодному Петербурзі юнак згадував свою Вкраїну,і лягали на папір ніжній й печальні рядки
Отже, Петербург, 1856 рік. Степану РУДАНСЬКОМУ виповнилося 22 роки. Вже майже рік він живе в столиці. Хто ж він? Наполовину попович, наполовину студент. Наполовину попович, бо ще рік тому подав прохання про вихід із духовного стану (до якого належав від народження як син попа). У Петербурзі синод "тягнув-тягнув гуму", але врешті 26 березня 1856 р. дав на це дозвіл і передав справу до Подільської духовної консисторії в Кам'янці-Подільському. Тепер "гуму тягнули" в губернському центрі (свідоцтво Руданському видадуть тільки 26 вересня 1856 р. - рівно через півроку після дозволу синоду). Наполовину студент, бо, навчаючись у Петербурзькій медико-хірургічній академії, числився там тільки вільним слухачем (без свідоцтва з консисторії про вихід із духовного стану він не мав права бути студентом).
Своє голодне та холодне столичне життя Степан невдовзі (12 січня 1858 р.) з гумором змалює у вірші "Студент":
В славнім місті Петербурзі,
Недалеко від Неви,
Із болота виглядає
Хата бідної вдови.
...А у хаті на постелі
У сурдуті і плащу
Сидить студент медицини
Другий місяць без борщу.
Насправді ж, було не до гумору. Нерадісні думки обіймали Степанову голову і влітку 1856 року. І, немов герой у казці, звертається він до сил природи:
Повій, вітре, на Вкраїну,
Де покинув я дівчину,
Де покинув чорні очі.
Повій, вітре, з полуночі!..
«Повій ,вітре, на Вкраїну» Розповідь про пісню,яка стала народною.А.Солов’яненко(всесвітньо відомий український оперний співак)
Які почуття,думки викликала у вас ця пісня?
Степан Руданський не тільки ніжний лірик,а дотепний гуморист,Козак Вінок Руданський,як він себе іменував,автор унікальних творів-СПІВОМОВОК
3 ряд. Підсумок-визначення
2.Робота над змістом співомовок
Співомовка…Які асоціації викликає у вас це слово?(мовити,як співати)
На свято Калити учні нашого класу готували багато гуморесок,смішинок,зокрема серед них були й співомовки С.Руданського
Читання напам’ять співомовок «Дурні», «Не мої ноги»
Не мої ноги
Серед лісу, серед гаю
У неділешній обід
Заснув мужик у чоботях,
Прокинувся без чобіт.
Прокинувся, протер очі,
Разів кілька позіхнув,
Разів кілька босі ноги
З подивлінням повернув.
"Не мої се,— каже,— ноги,
Присягаю на чім світ,
Бо мої в чоботях були,
А сі — босі, без чобіт!"
Чи в Києві, чи в Полтаві,
Чи в самій столиці
З мазницею мужик ходить
Помежи крамниці...
У крамницях, куди глянеш,
Сріблом-злотом сяє,
Мужикові то й байдуже:
Він дьогтю питає.
У десятії крамниці
Два купці сиділо...
І в десяту мужик двері
Відхиляє сміло.
Відхилив: "Добридень, люди!"—
І й зачав питати,
Чи нема у них принаймні
Дьогтю де продати.
А купці переглянулись,
Стихача сміються;
"Здесь не деготь,— йому кажуть,-
Дурні продаються!.."
Робота над змістом співомовок
Ці гумористичні вірші дуже дотепні,мають динамічний сюжет.У них використовуються різноманітні художні засоби-діалоги,порівняння,метафори,епітети,гіперболи,прислів’я,приказки,незвичні мовні звороти-анафору,тавтологію,інверсію та інші.
У творах с.Руданського відтворено суспільній побутові відносини в Україні.Герой майже кожної співомовки-проста людина- селянин чи козак,яка розумна,дотепна,поводиться гідно,може себе захистити від підступності.Співомовки написані на сюжети українських фольклорних творів,які письменник почав збирати ще студентом духовної семінарії.
Що ви знаєте з історії,з прочитаних творів про характер запорозького козака?Який він був?
Перегляньте інсценізацію співомовки «Запорожці у короля» та подумайте над питанням: «Яка риса козаків яскраво виражена у цьому творі?»
Словникова робота:
1.Інсценізація співомовки «Запорожці у короля»
Як ви розумієте,що означає мати почуття власної гідності?Чи були такими козаки?
Аналізуємо зміст і особливості художнього твору
Творчо мислимо
3. Якби тобі довелося покласти на музику співомовку «Запорожці у короля», то яким би настроєм вона була б перейнята?
4. Які емоції під час читання співомовок С. Руданського в тебе виникли? Чи відповідають вони ілюстраціям до них?
Скласти сенкан «Запорожці»
1 рядок |
Іменник |
2 рядок |
Прикметники |
3 рядок |
Опис дії (дієслово) |
4 рядок |
Фраза, яка передбачає особистісне ставлення до теми |
5 рядок |
Синонім до іменника в 1 рядку |
1.Іменник Запорожці
2.Дотепні,сміливі,розумні
3.Завітали,не пропали,
4.Високе почуття власної гідності
5.Славні козаки
Лінгвістична хвилинка
Читаючи співомовки Степана Руданського, можна помітити, що речення в них побудовані своєрідно. Це зумовлено порушенням звичного нам прямого
порядку слів. А що, хіба не можна переставляти місцями слова в реченні? Невже це може на щось вплинути? Українська мова належить до тих мов, які мають вільний порядок слів у реченні, але переставляння їх може викликати різні відтінки в значенні, посилити увагу на певному слові в реченні, наприклад: Я пішов читати і Читати я пішов. Неважко помітити, що, поставивши присудок читати на початок речення, ми наголосили на дії та особливо на тому, в чому вона полягає.
Приїхали запорожці,короля вітають.
Підкресліть члени речення.Чи на «своєму місці знаходяться всі члени речення.
Поставте на перше місце підмет,на друге-присудок,а додаток після другого присудка.
Що змінилося?З якою метою метою Руданський змінює прямий порядок слів на зворотній?
. «Зелена гілка в лузі на вербі // Від доторку твого зів'яне» (Д. Павличко), замість: Зелена гілка в лузі на вербі зів'яне від твого доторку.
Прямий порядок другорядних членів речення пов'язаний з порядком слів у словосполученні:
узгоджене означення стоїть перед означуваним словом;
додаток- після керуючого слова;
обставина може бути перед і після головного слова (у реченні ним виступає присудок).
2.Українці –талановитий народ і завжди були улюбеними театралізовані дійства,вертеп-народний театр,де показувалися невеличкі лялькові вистави на релігійну тематику чи гумористичного змісту,подібного до співомовок Руданського.
Драматизація співомовок(лялькова вистава) «Циган»
Сидить циган на городі
Темненької ночки,
До блискавки вибирає
Чужі огірочки.
Та все собі промовляє:
"Блисни, боже, блисни!"
А господар його ззаду
Як вилами свисне!..
"А сто бісів в твого батька
Та у твої груди,
Розкрадати мою працю!..
А що тепер буде?.."
"Ой батечку, голубчику,
Чиніте, що знайте,
Тільки прошу вас, панотче,
За пліт не кидайте!"
"Оже ж кину!"— "Бійтесь бога!.."
"Кину, бісів сину!"
Підняв цигана на руки
Та й через пліт кинув.
Тоді циган підійнявся
Та як зарегоче:
"Мені того й бракувало...
Спасибі, панотче!"
100 вовків
«Чого, брате, так збілів?
Що з тобою сталось?»
— Ах, за мною через став
Аж сто вовків гналось!
«Бог з тобою... Сто вовків!..
Та б село почуло...»
— Та вірно пак і не сто,
А п'ятдесят було.
«Та й п'ятдесят диво в нас...
Де б їх стільки взялось?»
— Ну, Іванцю! нехай так,
Але десять гналось.
«Та і десять не було!
Знать, один усього?»
— А як один? аби вовк!
Страшно і одного...
«А може, то і не вовк?»
— А що ж то ходило?
Таке сиве та мале,
А хвостик, як шило.
Які вади висміює С.Руданський у цих співомовках?
У творах с.Руданського відтворено суспільній побутові відносини в Україні.Герой майже кожної співомовки-проста людина- селянин чи козак,яка розумна,дотепна,поводиться гідно,може себе захистити від підступності
Читання співомовки «Пан та Іван в дорозі» в ролях
Словникова робота
Творчо мислимо
1. Якими ти уявляєш пана та Івана? Опиши їхню зовнішність.2.Чи збігаються складені тобою описи зовнішності героїв співомовки з описами твоїх однокласників? Як ти можеш пояснити збіг чи відмінність в описах?
Аналізуємо зміст і особливості художнього твору
3. Який фрагмент у творі тобі найбільше сподобався і чим саме?
4. Хто, на твою думку, виявився мудрішим — пан чи Іван? Які факти переконують у цьому?
5. Які риси вдачі має пан, а які Іван?
6. Познач олівцем наголоси над тими словами, у яких вони не відповідають літературній нормі. Чому, на твою думку, автор іноді порушує норми наголошування слів?
7. Співомовка «Пан і Іван в дорозі» сатирична чи гумористична? Обґрунтуй відповідь.
Я думаю..
Тому що..
Наприклад..
Робота із схемою
Визначити риси співомовок і поєднати їх стрілками
ПІДСУМОК УРОКУ
1. З яким новим літературним жанром ти ознайомився сьогодні? Які він має особливості?
2. Хто започаткував такий жанр літератури, як співомовки? Що цікавого ти дізнався про цього митця на уроці?
3. Під час вивчення якого матеріалу з теорії літератури тобі знадобилися знання із синтаксису української мови?
Перевіряємо себе
• Я знаю, що таке співомовка як жанр літератури.
• Я знаю, що таке інверсія.
• Я усвідомлюю викривальний пафос співомовок С. Руданського.
• Я вмію виразно й усвідомлено читати співомовки С. Руданського.
• Я знаю основну думку кожної з вивчених співомовок.
• Я вмію характеризувати і порівнювати героїв співомовок С. Руданського.
• Я можу простежити, як описане в співомовках С. Руданського перекликається із сучасним життям.
Рефлексійно-оцінювальний етап
«Незакінчене речення»
Тепер я знаю,що Степан Руданський..
Співомовки-це
Найцікавішим на уроці було..
Домашнє завдання:
Уважно перечитай співомовку «Пан і Іван в дорозі», знайди і випиши в зошит кілька прикладів інверсії. Скласти сенкан Пан та Іван
Додатки
Цілевизначення
Учні повинні знати:
короткі відомості про письменника,
значення понять співомовка,інверсія,
зміст виучуваних співомовок,
особливості їх виразного читання.
Учні повинні вміти:
виразно й усвідомлено читати твори,розуміти їх зміст;
тлумачити термін інверсія;
характеризувати героїв і порівнювати їх;
проводити паралелі із сучасним життям.
Цілевизначення
Учні повинні знати:
короткі відомості про письменника,
значення понять співомовка,інверсія,
зміст виучуваних співомовок,
особливості їх виразного читання.
Учні повинні вміти:
виразно й усвідомлено читати твори,розуміти їх зміст;
тлумачити термін інверсія;
характеризувати героїв і порівнювати їх;
проводити паралелі із сучасним життям.
Співомовка – невеликий за обсягом сюжетний вірш гумористично-сатиричного змісту. Ознаки співомовок:
Інформаційна картка
1 ряд
Інформаційна картка
2 ряд
сільського дяка. У 1842—1849 pp. хлопець навчався в Шаргородській бурсі, потім, до 1855р. — в Подільській духовній семінарії.
«Современник», творів Т. Шевченка.
Співомовки-гумористичні
вірші,створені на основі фольклорних
сюжетів,запозичених з
анекдотів,бувальщин,казок,у
яких відтворено комічні
життєві ситуації
Проза
Вірш