Конспект уроку з української мови 10 клас
Розвиток комунікативних умінь
«Зустріч у Мовознавчій світлиці» – складання діалогів відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації.
Мета : повторити і поглибити знання про діалогічне мовлення у сферах спілкування;формувати мовленнєву компетентність , вміння визначати тему і зміст діалогу, доцільно добирати аргументи на захист своєї позиції, удосконалювати вміння складати й розігрувати діалоги, використовувати мовленнєвий етикет; розвивати увагу, логічно – творче мислення, толерантність; підвищувати мовну й мовленнєву культуру учнів, виховувати моральні якості та патріотизм десятикласників.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь з елементами ІКТ та «перевернутого уроку».
Обладнання: пам‘ятка «Як вести діалог», індивідуальні завдання , випереджальні завдання(елементи «Перевернутого уроку»), відео
Форми роботи: індивідуальна, парна, групова, колективна.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент.
II. Ознайомлення з темою уроку. Формування мети разом з учнями.
III. Актуалізація опорних знань.
Колективна бесіда. Пропоновані питання.
1.Що таке діалог?
2. З яких частин складається діалогічний текст?
3. Пригадайте розділові знаки , які використовуються у діалогах?
4. Яка різниця між такими видами діалогів , як побутовий,навчальний, художній, діловий?
5.Назвіть особливості офіційного і неофіційного мовлення.
lV. Підготовчий етап.
1.Прокоментуйте подані вислови.(Групова робота)
-Мово рідна,
Живи в ріднім домі.
2.Ознайомлення з пам’яткою «Вимоги до діалогічного мовлення».
- Точність у виборі теми та мети спілкування .
- Вислухай співрозмовника , не перебиваючи.
- Пам’ятай про етикетну норму спілкування.
- Використовуй при діалозі ввічливі слова, звертання
- Не треба бути нав’язливим.
- Не забувай про толерантність.
- У коректній формі спонукай співрозмовника до висловлення власної думки.
- Якщо у Вас офіційна розмова, то уникай емоційно – забарвленої та просторічної лексики .
3. Поетична сторінка.
Виразне читання поезій напам’ять (випереджальне завдання, самостійне обирання віршів – елемент «Перевернутого уроку».
1 група «Рідна мово, зелена діброво!»(П.Перебий ніс)
2 група « Моя мова»( В.Симоненко)
3група «Страшні слова , коли вони мовчать» (Л.Костенко)
Завдання .
- Поміркуйте, які художньо – виражальні засоби використані авторами поезій, чим досягається образність поетичної мови?
- Чи можна головну думку, запропонованих вами поезій, використати для діалогічного спілкування серед молоді?
V. Виконання практичних завдань у «Мовознавчій світлиці».
1.Використовуючи мережу Інтернет, знайдіть і запишіть висловлювання про мову видатних людей , у яких підкреслюється значення мови (індивідуальна робота):
-У житті суспільства.
- У вихованні загальнолюдських цінностей.
- У пізнанні світу.
2.Мовознавча гра « Етикет»( робота в парах)
Завдання . Записати етикетний матеріал для діалогічного мовлення в парах.(Звертання, вітання та побажання, прощання).
Переможе та пара учнів , яка запише найбільше правильних форм.
3. «Інтерв’ю» (елемент перевернутого навчання). Учні за бажанням формують питання і беруть інтерв’ю:
- Що характеризує загальну культуру нашого сучасника?
- Як ви розумієте вислів: «Людина створила культуру, а культура людину?»
(В. Русанівський).
- Чому словесність називають джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою?» (За І.Цюпою).
- Чи може жити , функціонувати мова, коли нею не говорять, не пишуть?
- Чи можемо пізнати світ у слові?
- Чому говорять, що у слові – інтелект і розум народу, його ідеали, прагнення, з нього починається й закінчується духовне життя людини?
- Як ви розумієте, що мова – це життя народу?
4. Мовознавче « Лото – відповідність».(На інтерактивній дошці висвітлити вислови про рідну мову під номерами, а авторів - під конкретними буквами)
Завдання -( вислів шукає свого автора).
Мова – то серце народу : гине мова – гине народ. (1)
Слова росли із грунту, мов жита.(2)
Освіта – це вид гігієни. (3)
Бринить, співає наша мова , чарує, тішить і п’янить.(4)
Хто нікчемну душу має , то така ж у нього мова.(5)
Мова росте елементарно разом з душею народу.(6)
Ну що б здавалося, слова … Слова та голос – більш нічого . А серце б’ється - ожива,
Як їх почує ! (7)
Л.Костенко - А Ключ до «Лото» : 1 –В, 2 –А, 3 –Б, 4 –Г, 5 – Д, 6 – Е ,7 - Є
В.Стус - Б
І.Огієнко - В
О.Олесь - Г
Л.Українка - Д
І.Франко - Є
Т.Шевченко Е
5.Складання і розігрування діалогів переконань на теми :
- Чи модна нині українська мова ?( 1 група)
- Чому не завжди говорять українською ?(2 група)
- Чи є мова візитною карткою народу?
6. Перегляд відео «Роль української мови у сучасному світі ( з О.Авраменком)»
Vl. Підсумок.
Vll. Коментоване оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання. Написати два діалоги на самостійно обрані теми.
Письмове висловлювання Всі ми – діти України.