Конспект уроку з української мови 10 клас Розвиток комунікативних умінь «Зустріч у Мовознавчій світлиці» – складання діалогу відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації.

Про матеріал
У конспекті йдеться про використання предметних та ключових компетентностей під час проведення уроку розвитку комунікативних умінь – складання діалогів відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації . Рекомендовано методичну розробку у формі «Зустріч у Мовознавчій світлиці», де учні , виконуючи різні завдання, мають змогу повторити і поглибити знання з вище зазначеної теми. Через такі форми роботи , як колективна, групова, в парі , індивідуальна, десятикласники формують толерантність, мовленнєву компетентність; удосконалюють уміння добирати аргументи на захист своєї позиці , розвивають творче мислення ,асоціативність. «Зустріч у Мовознавчій світлиці» - це своєрідний діалогічний практикум , у якому учні демонструють рівень знань і умінь,підвищують мовленнєву культуру. Для роботи на уроці рекомендовано питання бесіди й дискусії,пам’ятку «Вимоги до діалогічного мовлення», елементи «Перевернутого уроку» - поетична сторінка,елемент мовознавчої гри - «Інтерв’ю», «Лото», матеріал мережі «Інтернет» - відео « Роль української мови у сучасному світі», «Мова об’єднує». Конспект уроку, маю надію , знадобиться педагогам , які прагнуть створювати цікаві й нестандартні уроки.
Перегляд файлу

 

                      Конспект уроку з української  мови      10 клас

                          Розвиток комунікативних умінь

«Зустріч у Мовознавчій світлиці» – складання діалогів відповідно до запропонованої мовленнєвої ситуації.

Мета : повторити і поглибити знання про діалогічне мовлення  у сферах спілкування;формувати мовленнєву компетентність , вміння визначати тему і зміст діалогу, доцільно добирати аргументи на захист своєї позиції, удосконалювати вміння складати й розігрувати діалоги, використовувати мовленнєвий етикет; розвивати увагу, логічно – творче мислення, толерантність; підвищувати мовну й мовленнєву культуру учнів, виховувати моральні якості та патріотизм десятикласників.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних  умінь з елементами ІКТ та «перевернутого уроку».

Обладнання: пам‘ятка  «Як вести діалог», індивідуальні завдання , випереджальні завдання(елементи «Перевернутого уроку»), відео

Форми роботи: індивідуальна, парна, групова, колективна.

                                               Перебіг уроку


I. Організаційний момент.

 


II. Ознайомлення з темою уроку. Формування мети разом з учнями.


III. Актуалізація опорних знань.

 

Колективна бесіда. Пропоновані питання.

1.Що таке діалог?

2. З яких частин складається діалогічний текст?

3. Пригадайте розділові знаки , які використовуються у діалогах?

4. Яка різниця між такими видами діалогів , як побутовий,навчальний, художній, діловий?

5.Назвіть особливості  офіційного і неофіційного  мовлення.

 

lV. Підготовчий етап.

 

1.Прокоментуйте  подані вислови.(Групова робота)

-Мово рідна,

Живи в ріднім домі.

  • Слово до слова – зложиться мова.
  • Де багато слів, там мало мудрості.
  • Слово без діла нічого не варте.
  • Мовчання це велике діло вміння вести бесіду.
  • І від солодких  слів буває гірко.
  • Від гарних слів язик не облізе.
  •  

2.Ознайомлення з пам’яткою  «Вимоги до діалогічного мовлення».

- Точність у виборі теми та мети  спілкування .

- Вислухай співрозмовника , не перебиваючи.

- Пам’ятай про етикетну норму спілкування.

- Використовуй  при діалозі  ввічливі слова, звертання

- Не треба бути нав’язливим.

- Не забувай про толерантність.

- У коректній формі спонукай співрозмовника до висловлення власної думки.

- Якщо у Вас офіційна розмова, то уникай емоційно – забарвленої  та просторічної лексики .

 

3.  Поетична сторінка.

Виразне читання поезій напам’ять (випереджальне завдання, самостійне обирання віршів – елемент «Перевернутого уроку».

 

1 група «Рідна мово, зелена діброво!»(П.Перебий ніс)

 

2 група « Моя мова»( В.Симоненко)

 

3група «Страшні слова , коли вони мовчать»  (Л.Костенко)

 

Завдання .

- Поміркуйте, які художньо – виражальні засоби використані авторами поезій, чим досягається образність поетичної мови?

-  Чи можна головну думку, запропонованих вами  поезій, використати для  діалогічного спілкування серед молоді?

V. Виконання практичних завдань у «Мовознавчій світлиці».

 

1.Використовуючи мережу Інтернет, знайдіть і запишіть висловлювання про мову видатних людей , у яких підкреслюється значення мови (індивідуальна робота):

-У житті суспільства.

- У вихованні загальнолюдських цінностей.

- У пізнанні світу.

 

2.Мовознавча гра  « Етикет»( робота в парах)

 Завдання . Записати етикетний матеріал для діалогічного мовлення в парах.(Звертання, вітання та побажання, прощання).

Переможе та пара учнів , яка  запише найбільше правильних форм.

 

3. «Інтерв’ю» (елемент перевернутого навчання). Учні за бажанням формують питання і беруть інтерв’ю:

- Що характеризує загальну культуру нашого сучасника?

- Як ви розумієте вислів: «Людина створила культуру, а культура людину?»

(В. Русанівський).

- Чому словесність називають джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою?» (За І.Цюпою).

- Чи може жити , функціонувати мова, коли нею не говорять, не пишуть?

-  Чи можемо пізнати світ у слові?

- Чому говорять, що у слові – інтелект і розум народу, його ідеали, прагнення, з нього починається й закінчується духовне життя людини?

- Як ви розумієте, що мова – це життя народу?

4. Мовознавче « Лото – відповідність».(На інтерактивній дошці висвітлити вислови про рідну мову під номерами, а авторів  - під конкретними буквами)

Завдання  -( вислів шукає свого автора).

Мова – то серце народу : гине мова – гине народ. (1)

Слова росли із грунту,  мов жита.(2)

Освіта – це вид гігієни. (3)

Бринить, співає наша мова , чарує, тішить і п’янить.(4)

Хто нікчемну душу має , то така ж у нього мова.(5)

Мова росте елементарно разом з душею народу.(6)

Ну що б здавалося, слова … Слова та голос – більш нічого . А серце б’ється  - ожива,

Як їх почує ! (7)

Л.Костенко - А                          Ключ до «Лото» : 1 –В, 2 –А, 3 –Б, 4 –Г, 5 – Д, 6 – Е ,7 - Є

В.Стус          - Б

І.Огієнко     - В

О.Олесь      - Г

Л.Українка - Д 

І.Франко     - Є

Т.Шевченко Е

 5.Складання і розігрування  діалогів переконань на теми :

- Чи модна нині українська мова ?( 1 група)

- Чому не завжди говорять українською ?(2 група)

-  Чи є  мова  візитною карткою народу?

6. Перегляд відео «Роль української мови у сучасному світі ( з О.Авраменком)»

Vl. Підсумок.

  1. Створення сенкану до слова мова ( перший рядок – тема ,другий рядок – два прикметники( яке воно?), третій рядок  - три дієслова (що воно робить?), четвертий рядок  - фраза – висновок із чотирьох  слів, п’ятий рядок – синонім до теми.
  2. Перегляд відео « Мова об’єднує»

Vll. Коментоване оцінювання роботи учнів.

     Домашнє завдання. Написати два діалоги на самостійно обрані теми.

                                            Письмове висловлювання  Всі ми – діти України.

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
2406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку