Конспект уроку з української мови, 3 клас. Тема: «Роль дієслів у реченні»

Про матеріал
Конспект уроку з української мови Тема: «Роль дієслів у реченні» Досліджуємо мовлення Очікувані результати • Знаходить у висловлюванні і пояснює роль дієслів, виражальні засоби; • Розповідає про свої враження від змісту прочитаного • Визнає тему і головну думку твору • Зіставляє пережиті під час читання почуття та емоції з власним досвідом • Поповнює власний словниковий запас • Записує речення
Перегляд файлу

3 клас

Українська мова

Тема: «Роль дієслів у реченні»

Очікувані результати

Досліджуємо мовлення

  • Знаходить у висловлюванні і пояснює роль дієслів, виражальні засоби;
  • Розповідає про свої враження від змісту прочитаного
  • Визнає тему і головну думку твору
  • Зіставляє пережиті під час читання почуття та емоції з власним досвідом
  • Поповнює власний словниковий запас
  • Записує речення

Хід уроку

  1. Організація класу

Що необхідне для уроку візьмемо з собою

Голова – щоб слухати

Вуха – щоб чути

Очі – щоб бачити

Руки – щоб їх піднімати

Серце – щоб відчувати і сприймати.

  • Чого ви очікуєте від уроку?

 

  1. Стратегія: Групова активність .
  • Сьогодні ми продовжуємо досліджувати дієслово.
  • То ж пригадайте, як ми розпізнаємо слова-дії, що спільного у значенні усіх дієслів?
  • Розставте слова у правильному порядку, щоб одержалось визначення дієслова: (слова розміщено у довільному порядку)

Дієслово дії називає  предметів

                  частина  це  яка  мови    

 

  • Правильно…(Учні повторюють правило)

Дієслово – це частина мови,

яка називає дії  предметів.

 

  • Спостерігаючи за дієсловами, маємо пам’ятати, що вони означають не тільки конкретну дію предмета, яку можна побачити.
    -  А на які ж питання відповідають дієслова?.. …(Учні відповідають)

 

  1. Стратегія: Зацікавленість.

Зараз мені згадалася усмішка:

 

« Учитель каже учневі:

  • Знайди дієслово у реченні: «Хлопчик відпочиває на природі » .

   Учень відповідає:

  • У цьому реченні немає дієслова, бо дієслова відповідають на запитання «Що робить?», а хлопчик нічого не робить».

 

  •  Процес, дію не завжди можна побачити, але можна уявити, зрозуміти, подумати про неї, навіть передбачити її. Мова йде про мислення та мовлення (наприклад, думати, говорити) стан, у якому перебуває предмет (радіти, сумувати), сприймання за допомогою органів чуття (бачити, чути, нюхати), різні явища природи (наприклад, розквітло, вечоріє, дощить) – це теж дієслова.

 

 

  1.    Стратегія: Мозковий штурм .
  • Отже, укажіть дієслово у реченні: «Хлопчик відпочиває на природі»

(Відповіді учнів)

  • Так,  у реченні таки є дієслово: відпочивати.  Пригадайте: які питання допомагають розпізнати дієслово?      (Відповіді учнів)
  • Ставимо питання до слова «відпочивати»:

що робити? – відпочивати. (перше питання не зникає, а чекає появи другого питання)

   А якщо відпочити – то що зробити? ( друге питання долучається до першого)

  • Напевно, ви і раніше помічали, що до одних дієслів ставимо питання: що робити?, а до інших – що зробити?  Дієслова, які відповідають на питання (що робити?) називають незавершену, необмежену у часі дію. А дієслова, які відповідають на питання ( що зробити? ) , називають дію, яка вже завершена, обмежена в часі. До речі, на питання: що робити? що зробити? (відпочивати — відпочити) – дієслова відповідають, коли стоять у початковій формі і мають закінчення –ти, -ть.

 

відпочивати — відпочити

 

  • Коли ж ми залучаємо дієслово у речення, то для зв’язку з іншими словами, воно, звичайно, змінює свою форму. Переконана, ви вже помітили, що у реченні:  Хлопчик  відпочиває   на  природі.  дієслово відпочивати стоїть у іншій формі з закінченням –є.           

Отже,  маємо повне правило:

Дієслово – це частина мови,

яка називає дії  предметів і

відповідають на питання:

що робити? що зробити?

 

  1. Стратегія: Робота у парі . Розкажи другові правило.

 

  •  
  1. Нова тема
  • І сьогодні ми поспостерігаємо за дієсловами і визначимо, яку роль вони відіграють у мовленні.

 

Тема уроку: «Роль дієслів у реченні»

 

  •   Цікаво те, що слово дієслово в грецької мови означає «слово, мова». Предки наші також розглядали його як слово з слів. За частотою вживання дієслово посідає друге місце після іменника. Найбільш уживаними дієсловами є: говорити, сказати, знати, бачити. І справді, дія, рух – це важлива частина нашого життя, тому і слова,  які називають дію, в мові теж важливі. То ж переконаємось у цьому!
  •  
  1.   Стратегія: Порушена цілісність . Колективна робота

 Пригадайте, уривок віршу нашої славетної української поетеси!

………….черешеньки

В листі зелененькім,

Черешеньки ………….. очі

Діточкам маленьким.

Дівчаточко й хлоп’яточко

Під деревцем ……….,

…………….. рученята

Та мало не ………..:

Раді б вишню ……….,

Та високо ………..,

Ой раді б ……….,

Та годі ……….!

Впізнали?..   (Відповіді дітей)

А так?!

Поблискують черешеньки

В листі зелененькім,

Черешеньки ваблять очі

Діточкам маленьким.

Дівчаточко й хлоп’яточко

Під деревцем скачуть,

Простягають рученята

Та мало не плачуть:

Раді б вони вишню з’їсти,

Та високо лізти,

Ой раді б зірвати,

Та годі дістати!

( Відповіді дітей)

  • Тепер впізнати легко! Це ж вірш Лесі Українки:  «Вишеньки».

 

j965415_1266150555

Леся Українка  «Вишеньки»

  •  Чому ж спочатку важко було зрозуміти зміст тексту та впізнати його? А потім все стало зрозуміло? (Відповіді дітей)
  • Саме так: без дієслів висловитись просто неможливо! А коли дієслова зникли – весь зміст твору спотворився і змінився до непізнаваності! Дієслова з'явились – стало все зрозумілим!
  • Спишіть утворений текст.
  •  
  •  
  1. Стратегія: Інсценізація твору в групах

 

 

 

  1. Стратегія.

Читання твору вчителем

  • Взагалі, дієслова настільки унікальні, що можна висловити думку тільки з їх допомогою! Маємо можливість перекнатись: 

Засвітліло, задзвеніло,

Просинатися почав.

Полежать, поспать кортіло,

Потягнувсь, подумав, встав.

Встав, умився, одягнувся,

Пожував, перекусив.

Розчесався, сів і взувся,

Не хотів, лінивсь, побрів.

Причвалав, став, привітався,

Перезувсь — пройти не зміг.

Скинув, кинув, усміхнувся,

Поштовхався, перебіг.

Сів, віддихався, послухав,

Вчив — не вчив, відповідай.

Говорив, писав, не дихав,

Задзвеніло — йди гуляй…

 

  • Зміст розповіді вам зрозумілий? (Відповіді дітей)
  • Так, це фрагмент з життя учня. І думку висловлено тільки за допомогою  дієслів!

 

  1. Стратегія: Групова активність .
  • До речі, багатство нашої української мови: синоніми – властиві у повній мірі і дієсловам! Іноді, нехтуючи тонкощами значення слів синонімів, припускаємось помилок!
  • Поспостерігаємо за дієсловами у різних контекстах… з'ясуємо, доречність їх застосування!

 

Дитинка прокинулась і розкрила очі.

Мама розкрила кватирку для провітрювання.

Учениця розкрила підручник з української мови.

 

  • На вашу думку,  доречне використання дієслова «розкрила» в усіх цих реченнях? (Відповіді дітей)

 

  1. Стратегія = Читаю для друга. Робота в парах

 

  • Погоджуюсь… словом «розкрила» називають дії за значенням не тотожні, не однакові! То ж доречніше в даному випадку використання слів – синонімів, які передають нюанси значення дій. Доберіть більш влучні дієслова… (Відповіді дітей)
  • Так значно краще! Спишіть утворені речення.

Дитинка прокинулась і розплющила очі.

Мама відчинила кватирку для провітрювання.

Учениця розгорнула підручник з української мови.

 

  1.    Рефлексія
  • Я дізнався …
  • Я навчився …
  • Я можу навчити інших 
  • Сподіваюсь, ви переконалися у важливості ролі дієслів у нашому мовленні!.. (Відповіді дітей)
  • То ж з уважністю та повагою ставтеся до цієї унікальної частини мови. Влучно добирайте дієслова, щоб ваші думки не спотворювались і були зрозумілими.

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
1479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку