3 клас
Українська мова
Тема: «Роль дієслів у реченні»
Очікувані результати
Досліджуємо мовлення
-
Знаходить у висловлюванні і пояснює роль дієслів, виражальні засоби;
-
Розповідає про свої враження від змісту прочитаного
-
Визнає тему і головну думку твору
-
Зіставляє пережиті під час читання почуття та емоції з власним досвідом
-
Поповнює власний словниковий запас
-
Записує речення
Хід уроку
-
Організація класу
Що необхідне для уроку візьмемо з собою
Голова – щоб слухати
Вуха – щоб чути
Очі – щоб бачити
Руки – щоб їх піднімати
Серце – щоб відчувати і сприймати.
-
Чого ви очікуєте від уроку?
-
Стратегія: Групова активність .
-
Сьогодні ми продовжуємо досліджувати дієслово.
-
То ж пригадайте, як ми розпізнаємо слова-дії, що спільного у значенні усіх дієслів?
-
Розставте слова у правильному порядку, щоб одержалось визначення дієслова: (слова розміщено у довільному порядку)
Дієслово дії називає предметів
частина це яка мови
-
Правильно…(Учні повторюють правило)
Дієслово – це частина мови,
яка називає дії предметів.
-
Спостерігаючи за дієсловами, маємо пам’ятати, що вони означають не тільки конкретну дію предмета, яку можна побачити.
- А на які ж питання відповідають дієслова?.. …(Учні відповідають)
-
Стратегія: Зацікавленість.
Зараз мені згадалася усмішка:
« Учитель каже учневі:
-
Знайди дієслово у реченні: «Хлопчик відпочиває на природі » .
Учень відповідає:
-
У цьому реченні немає дієслова, бо дієслова відповідають на запитання «Що робить?», а хлопчик нічого не робить».
-
Процес, дію не завжди можна побачити, але можна уявити, зрозуміти, подумати про неї, навіть передбачити її. Мова йде про мислення та мовлення (наприклад, думати, говорити) стан, у якому перебуває предмет (радіти, сумувати), сприймання за допомогою органів чуття (бачити, чути, нюхати), різні явища природи (наприклад, розквітло, вечоріє, дощить) – це теж дієслова.
-
Стратегія: Мозковий штурм .
-
Отже, укажіть дієслово у реченні: «Хлопчик відпочиває на природі»
(Відповіді учнів)
-
Так, у реченні таки є дієслово: відпочивати. Пригадайте: які питання допомагають розпізнати дієслово? (Відповіді учнів)
-
Ставимо питання до слова «відпочивати»:
що робити? – відпочивати. (перше питання не зникає, а чекає появи другого питання)
А якщо відпочити – то що зробити? ( друге питання долучається до першого)
-
Напевно, ви і раніше помічали, що до одних дієслів ставимо питання: що робити?, а до інших – що зробити? Дієслова, які відповідають на питання (що робити?) називають незавершену, необмежену у часі дію. А дієслова, які відповідають на питання ( що зробити? ) , називають дію, яка вже завершена, обмежена в часі. До речі, на питання: що робити? що зробити? (відпочивати — відпочити) – дієслова відповідають, коли стоять у початковій формі і мають закінчення –ти, -ть.
відпочивати — відпочити
-
Коли ж ми залучаємо дієслово у речення, то для зв’язку з іншими словами, воно, звичайно, змінює свою форму. Переконана, ви вже помітили, що у реченні: Хлопчик відпочиває на природі. –дієслово відпочивати стоїть у іншій формі з закінченням –є.
Отже, маємо повне правило:
Дієслово – це частина мови,
яка називає дії предметів і
відповідають на питання:
що робити? що зробити?
-
Стратегія: Робота у парі . Розкажи другові правило.
-
Нова тема
-
І сьогодні ми поспостерігаємо за дієсловами і визначимо, яку роль вони відіграють у мовленні.
Тема уроку: «Роль дієслів у реченні»
-
Цікаво те, що слово дієслово в грецької мови означає «слово, мова». Предки наші також розглядали його як слово з слів. За частотою вживання дієслово посідає друге місце після іменника. Найбільш уживаними дієсловами є: говорити, сказати, знати, бачити. І справді, дія, рух – це важлива частина нашого життя, тому і слова, які називають дію, в мові теж важливі. То ж переконаємось у цьому!
-
-
Стратегія: Порушена цілісність . Колективна робота
Пригадайте, уривок віршу нашої славетної української поетеси!
………….черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ………….. очі
Діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп’яточко
Під деревцем ……….,
…………….. рученята
Та мало не ………..:
Раді б вишню ……….,
Та високо ………..,
Ой раді б ……….,
Та годі ……….!
Впізнали?.. (Відповіді дітей)
А так?!
Поблискують черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп’яточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята
Та мало не плачуть:
Раді б вони вишню з’їсти,
Та високо лізти,
Ой раді б зірвати,
Та годі дістати!
( Відповіді дітей)
-
Тепер впізнати легко! Це ж вірш Лесі Українки: «Вишеньки».
Леся Українка «Вишеньки»
-
Чому ж спочатку важко було зрозуміти зміст тексту та впізнати його? А потім все стало зрозуміло? (Відповіді дітей)
-
Саме так: без дієслів висловитись просто неможливо! А коли дієслова зникли – весь зміст твору спотворився і змінився до непізнаваності! Дієслова з'явились – стало все зрозумілим!
-
Спишіть утворений текст.
-
-
-
Стратегія: Інсценізація твору в групах
-
Стратегія.
Читання твору вчителем
-
Взагалі, дієслова настільки унікальні, що можна висловити думку тільки з їх допомогою! Маємо можливість перекнатись:
Засвітліло, задзвеніло,
Просинатися почав.
Полежать, поспать кортіло,
Потягнувсь, подумав, встав.
Встав, умився, одягнувся,
Пожував, перекусив.
Розчесався, сів і взувся,
Не хотів, лінивсь, побрів.
Причвалав, став, привітався,
Перезувсь — пройти не зміг.
Скинув, кинув, усміхнувся,
Поштовхався, перебіг.
Сів, віддихався, послухав,
Вчив — не вчив, відповідай.
Говорив, писав, не дихав,
Задзвеніло — йди гуляй…
-
Зміст розповіді вам зрозумілий? (Відповіді дітей)
-
Так, це фрагмент з життя учня. І думку висловлено тільки за допомогою дієслів!
-
Стратегія: Групова активність .
-
До речі, багатство нашої української мови: синоніми – властиві у повній мірі і дієсловам! Іноді, нехтуючи тонкощами значення слів синонімів, припускаємось помилок!
-
Поспостерігаємо за дієсловами у різних контекстах… з'ясуємо, доречність їх застосування!
Дитинка прокинулась і розкрила очі.
Мама розкрила кватирку для провітрювання.
Учениця розкрила підручник з української мови.
-
На вашу думку, доречне використання дієслова «розкрила» в усіх цих реченнях? (Відповіді дітей)
-
Стратегія = Читаю для друга. Робота в парах
-
Погоджуюсь… словом «розкрила» називають дії за значенням не тотожні, не однакові! То ж доречніше в даному випадку використання слів – синонімів, які передають нюанси значення дій. Доберіть більш влучні дієслова… (Відповіді дітей)
-
Так значно краще! Спишіть утворені речення.
Дитинка прокинулась і розплющила очі.
Мама відчинила кватирку для провітрювання.
Учениця розгорнула підручник з української мови.
-
Рефлексія
-
Я дізнався …
-
Я навчився …
-
Я можу навчити інших …
-
Сподіваюсь, ви переконалися у важливості ролі дієслів у нашому мовленні!.. (Відповіді дітей)
-
То ж з уважністю та повагою ставтеся до цієї унікальної частини мови. Влучно добирайте дієслова, щоб ваші думки не спотворювались і були зрозумілими.