Конспект уроку з української мови на тему" Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників"
Мета: повторити загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівника як самостійної частини мови, розряди, будову, ознайомити із відмінюванням кількісних числівників; розвивати вміння відмінювати числівники, визначати їх граматичні ознаки, синтаксичну роль, розряд за значенням, вживання з іменниками, удосконалювати творчі навички; виховувати культуру мови та мовлення.
Тип уроку: комбінований
Українська мова. 6 клас
Урок № Дата:
Тема. Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників
Мета: повторити загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівника як самостійної частини мови, розряди, будову, ознайомити із відмінюванням кількісних числівників; розвивати вміння відмінювати числівники, визначати їх граматичні ознаки, синтаксичну роль, розряд за значенням, вживання з іменниками, удосконалювати творчі навички; виховувати культуру мови та мовлення.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: словники, підручник навчальний посібник із орфографії, довідник для 6 класу, посібник «Мовний розбір», схема-опора, картки.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Установчо-мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями)
– Я бажаю тобі…
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Конкурс творчих завдань
2. Індивідуальна робота з картками
Картка №1
- Переписати прислів’я та загадки. Визначити відмінок числівників один, одна. Провідміняти одне (одно) серце.
Один цвіт не робить вінка. За одного вченого десять невчених дають. Розумного пошли – одне слово скажи, одному дурному сто слів скажеш і сам за ним підеш. За двома зайцями поженешся – не спіймаєш ні одного. Одним пальцем голки не вдержиш. Сімсот соколят на одному брилі сплять.
Картка №2
- Переписати прислів’я та загадки. Визначити відмінок числівників один, одна. Провідміняти триста сорочок.
Головата, дженжуриста, сорочок наділа триста, а нога – одна. З однієї діжі маєш два тіста. Не сама я жала, найняла Данила, дала йому одну гривню та й ще завинила. Одній голові дві шапки ні до чого. Мати однією рукою б’є, а другою гладить. Стоїть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить – плакати мусить.(Народна творчість)
Картка №3
- Переписати загадки, ставлячи числівники в потрібній формі. Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.
Під (один) ковпаком сімсот козаків. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві), а ввечері на (три)? (Три) зубами сіно їсть. Одне “зараз” краще за (три) “потім”. Із (чотири) ногами, (чотири) рогами, душі не має, а душу носить. Загородив дід хлівець для (п’ять) овець. Одне рядно (сім) бабів тягло. Що за птах, що на (вісім) ногах? Сиділа старуха в (дев’ять) кожухах, хто побаче, той заплаче. Летів птах на (дванадцять) ногах та одне яйце зніс. (Народна творчість)
Картка №4
- Провідміняти три дні, чотири роки, п’ять книг, шість оповідань.
Картка №5
- Переписати, замінюючи цифри відповідними числівниками.
(6) хлоп’ят, (7) дівчаткам, у (8) автомобілях, (9) книгами, протягом (10) днів, (16) учнями, (18) однокласникам.
IV. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань
1. Розминка «Мовний двобій».
- Учні ставлять питання один одному
Яка частина мови називається числівником?
Які функції він виконує в мовленні?
Які числівники називаються кількісними?
Які – порядковими?
Як змінюються кількісні?
Як – порядкові?
Як відрізнити числівники від однозвучних з ними частин мови?
Яка синтаксична роль числівника?
Кількісні на які групи поділяються?
Які граматичні ознаки кожна група має?
Які є за будовою?
Як пишуться складні і складені?
Як змінюються числівники 1–2?
Як – 3–10?
Як відмінюються числівники 50–80?
Збірні?
Назви сотень – 200 – 900?
2. Індивідуальна робота.
- Провідміняти словосполучення
обоє кошенят вісімсот зошитів
V. Робота над темою уроку
1. Повідомлення теми й завдань уроку
2. Узгодження цілей уроку з учнями
* Очікувані результати ( учні записують на дошці)
* закріпити відмінювання кількісних числівників;
* вивчити відмінювання 40, 90, 100;
* зрозуміти особливості зміни дробових числівників;
* навчитися відмінювати нуль, мільйон, мільярд, тисяча;
*повторити правопис складених числівників, засвоїти їх відмінювання
VІ. Опрацювання навчального матеріалу
1. Пояснення вчителем опорної схеми
І тип відмінювання – 40, 90, 100 – у Н., Зн. – о; -а у Р.,Д., О., М.;
ІІ тип відмінювання – нуль, мільярд, мільйон – як іменники чол. р. ІІ в. м’якої та твердої груп;
ІІІ тип відмінювання – тисяча – як іменник жін. р. Ів. мішаної групи;
ІV тип відмінювання – у складених – відмінюються всі складові;
V тип відмінювання – дробові: чисельник як ціле число,
----------------------------
знаменник як порядковий;
ціле число
----------------
прикм. у множ.
2.Робота з теоретичним матеріалом підручника.
- Учні опрацьовують правила, порівнюють із опорною схемою, підсумовують
VІІ. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок
Робота в групах
І група – вправа
ІІ група – вправа
ІІІ група – вправа
VІІІ. Закріплення практичних умінь, навичок
1. «Поєдинок числівників».
- Учні поділяються на групи залежно від вивчених типів відмінювання і готують завдання одна одній
І група – 40, 90, 100
ІІ група – нуль, мільярд, мільйон
ІІІ група – тисяча
ІV група – складені
V група – дробові
ІХ. Підсумки уроку. Рефлексія
1.Здійснити самоконтроль роботи за очікуваними результатами
2. Взаємооцінювання
Х. Домашнє завдання