Інтелектуальна гра "Конкурс знавців української мови "Мово українська, мово солов’їна"

Про матеріал

Метою даного заходу є навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Перегляд файлу

КЗ «НВК Сватівська ЗОШ І ст.-гімназія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс знавців української мови

«Мово українська, мово солов’їна»

(інтелектуальна гра для учнів 6-го класу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготовлено

вчителем української мови та літератури

Северіною Тетяною Миколаївною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\2\33468585_32463762_Animazione188.gifІнтелектуальна гра

                       Конкурс знавців української мови «Мово українська, мово солов’їна!»

Тема. «Мово українська, мово солов’їна!»

Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою. 

Обладнання. Аудіозаписи та відеоролики, вишивані рушники, портрет Т.Шевченка.

Хід заходу

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Вступне слово вчителя.

  «Мова – то цілюще народне джерело і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги » (В. Сухомлинський). Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич, і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим іменем своєї родини. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово,- це людина без роду, без племені.

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.png      Любов та повага до мови, якою розмовляєш, - це передусім, шанування себе, виявлення поваги до народу, його історії, культури. Адже мова – нетлінний скарб українського народу, що його наші предки зберегли, незважаючи на всілякі утиски й заборони, передавши нам у спадщину.

(Відеоролик на пісню Олександра Сичова «Рідна мова)

ІІІ. Оголошення теми і мети заходу.

Я рада вітати вас на Конкурсі знавців української мови! У змаганнях беруть  участь дві команди, які повинні будуть продемонструвати нам свої знання з мови, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови.

 Шановні учасники змагань, на нашому заході присутнє журі, яке дозвольте вам його представити. (Представлення членів журі).

ІV. Основна частина гри 

  1. Конкурс «Давайте познайомимось»

Учні представляють свою команду, оголошують її назву, девіз.

Конкурс оцінюється в 10 балів.

Команда «Мовознавці»

Девіз «Мужай, прекрасна наша мово, живи, народу віще слово».

Презентація. Коли ти плекаєш слово,

Мов струна воно бринить.

Калиново, барвінково

Рідна мова пломенить.

Коли мовиш, як належить –

Слово чисте, як роса…

І від тебе теж залежить

Мови рідної краса.

 

Команда «Лінгвісти»

Девіз «Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись рідною мовою».

Презентація. Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

Несеш барвінь гарячу, яру

В небесну синь пташиним граєм

І, спивши там від сонця жару,

Зеленим дихаєш розмаєм…

  1. Конкурс «Розминка»

Шановні гравці, тепер, коли ви представили свої команди суперникам та журі, я пропоную вам позмагатися у кмітливості. І допоможуть нам у цьому загадки-жарти.

За кожну правильну відповідь команда отримає по 1 балу. А щоб визначити команду, яка почне першою, я пропоную вам розгадати ребус. Команда, яка впорається з ним швидше,  і почне конкурс «Розминка».

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.pngРебус

 

 

 

 

 

 

 

(БАТЬКІВЩИНА)

 

Питання для І команди

  1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
  2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").
  3. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).
  4. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
  5. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
  6. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
  7. Що в людині найбистріше? (Думка).
  8. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
  9. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").

Питання для ІІ команди

  1. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
  2. Де вода стоїть стовпом? (У склянці.)
  3. У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна.)
  4. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? ( Під мокрим!)
  5. Маленьке, сіре, на слона схоже?  ( Слоненятко.)
  6. Скільки місяців у році мають 28 днів? ( Усі.)
  7. Коли чорній кішці легше за все потрапити у дім?( Коли двері відчинено)
  8. Чи може страус назвати себе птицею?(Ні: він же не вміє говорити.)
  9. Людина потрапила під дощ, і йому ніде і нічим було укритись. Додому він прийшов весь мокрий, але не одна волосина на його голові не промокла. Чому?

( Він був лисим.)

  1. Конкурс «Поетичний»

Представники кожної команди читають вірші про мову, підготовлені вдома. (Конкурс оцінюється в 12 балів).

  1. Конкурс «Далі, далі…»

Команди за одну хвилину повинні дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо члени команди не знають відповіді на запитання, говорять «Далі…», і ми переходимо до наступного запитання. Виграє та команда, яка набере більшу кількість балів. За правильну відповідь – 1 бал. Щоб визначити команду, яка почне першою, я пропоную вам розгадати ребус. Команда, яка впорається з ним швидше, та і почне конкурс.

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.pngЗ відрахунком часу я прошу допомогти наше журі. Починаємо.

 

Ребус

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ДИКТАНТ)

 

Запитання до першої команди

1.Державна мова України      (українська)

2.Найбільша одиниця мови    (текст)

3.Частина мови, яка називає ознаку   (прикметник)

4.Знак у кінці питального речення   (знак питання)

5.Слова з протилежним значенням   (антоніми)

6.Перша буква у власній назві             (велика)

7.Наука про звуки мови              (фонетика)

8.Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ  (чотири)

9.Головні члени речення    (підмет і присудок)

10. Частина мови  слова «Ой»   (вигук)

11. Речення з другорядними членами  (поширені)

12.Зміна букв у корені     (чергування)

13.префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ   (пре)

14.Стиль художньої літератури  (художній)

15.Частина мови слова А    (сполучник)

16. Список літер у встановленому порядку (алфавіт)

17.Речення з однією граматичною основою (просте)

18.Займенник з однієї букви    (Я)

19.Остання буква у слові ШІСТДЕСЯТ (буква Т)

20.Слова спільного кореня    (спільнокореневі)

21.Словник про значення слів   (тлумачний)

22.Сьомий відмінок української мови  (кличний)

23.Остання частина слова    (закінчення)

24.Розмова двох осіб     (діалог)

25.Опис природи     (пейзаж)

26.Який числівник наказує    (три)

27.З чого починається ДЕНЬ    ( з букви Д)

28.Скільки букв в українському алфавіті (33)

29.Розділ науки про мову, який  вивчає лексику (лексикологія)

30.Яка остання буква українського алфавіту (Я)

Запитання до другої команди

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.png1.Словниковий склад мови    (лексика)

 2. Найменша одиниця мови    (звук)

3.Частина мови слова СЬОГОДНІ   (прислівник)

4.Знак у кінці розповідного речення  (крапка)

5.Стиль підручника     (науковий)

6.Речення без другорядних членів   (непоширені)

7.Частина мови про кількість    (числівник)

8.Опис людини      (портрет)

9.Яке слово об’єднує 33 букви   (алфавіт)

10. Друга буква алфавіту    (Б)

11.Що стоїть перед коренем    (префікс)

12.Слова, близькі за значенням    (синоніми)

13.Скільки звуків у слові Я   (два звуки)

14.Речення з двома граматичними основами (складне)

15.Буква, яка не є звуком    (Ь)

16.Частина мови слова «трійка»   (іменник)

17.Розділ науки який вивчає словосполучення і речення (синтаксис)

18.Питання родового відмінка   (кого? Чого?)

19.Частина мови слова НА    (прийменник)

20.Частина мови, яка називає дію   (дієслово)

21. Випадання звуку для полегшення вимови (спрощення)

22.Скільки голосних звуків в українській мові (шість)

23.Чим ВЕЧІР кінчається, а РАНОК починається (звуком Р)

24.Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків (додаток)

25.Префікс у слові ПРИЇХАТИ   (при)

26.Слово з багатьма значеннями   (багатозначне)

27. Розділовий знак при звертанні   (кома)

28.Чим закінчується і ЗИМА, і ВЕСНА       (А)

29.Сказати одним словом «як води в рот набрав» (мовчить)

30. Розділ науки про правопис    (орфографія)

5. Конкурс «Домашнє завдання»

Команди обмінюються кросвордами, які підготували для команди-суперниці вдома, і розгадують їх. (Конкурс оцінюється в 5 балів)

Гра «Асоціації». Кожна команда підготувала слова, до яких команда-суперниця повинна написати асоціації, які виникають при цих словах. (За кожну правильну відповідь – 1 бал).

Команда «Мовознавці» (для команди-суперниці)

  1. Україна
  2. Мама
  3. Пшениця
  4. Місто
  5. Школа
  6. Зима
  7. Тарас Шевченко
  8. Букви
  9. Друг
  10. Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.pngПодарунок

Команда «Лінгвісти» (для команди-суперниці)

  1. Мова
  2. Рушник
  3. Небо
  4. Київ
  5. Книжка
  6. Ластівка
  7. Леся Українка
  8. Цифри
  9. Літо
  10. Всесвіт

6. Конкурс капітанів.

 Завдання І: необхідно продовжити прислів’я. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

Пропоную капітанам команд розгадати ребус, щоб з’ясувати, хто розпочне першим.

 

 

 

 

 

Ребус

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ДИРЕКТОР)

 

Прислів’я для капітана І команди

1.Ще буде й на нашій вулиці …… (свято)

2.Один в полі ……. (не воїн)

3.Терпи, козаче,…….. (отаманом будеш)

4.Діло майстра……….. (величає)

5.Хто мусить, той і камінь………. (укусить)

6.З миру по нитці - ………. (голому сорочка)

7.Говорить прямо, ………………(а робить криво)

8.Дай курці грядку, а їй……….. (і городу мало)

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.png9.Молоде орля, а ……………. (вище старого літає)

10.Маленька праця…………….. (краща за велике безділля)

11.Праця чоловіка годує, ……………(а лінь марнує)

12. Бджола мала, ……. (а й та працює)

Прислів’я для капітана ІІ команди

1.Поспішиш - ………….(людей насмішиш)

2.За двома зайцями поженешся, ………. (жодного не спіймаєш)

3.Під лежачий камінь…………… (і вода не тече)

4.Куди голка, ……….. (туди й нитка)

5.Книга вчить,…………..(як на світі жить)

6.На чорній землі…………..(білий хліб родить)

7.Шабля ранить голову, ………(а слово душу)

8.Ранні пташки росу п’ють, ……………(а пізні сльози ллють)

9.Без труда……… (нема плода)

10.Гірко поробиш - …………..(солодко з’їси)

11.Пильнуй свого носа, …………. (а не чужого проса)

12.Хочеш їсти калачі…………. (не сиди на печі)

 

Завдання ІІ: дописати віршик.  В другому рядку вірша відкинути зайві слова. 
ЇЖАЧОК 
Ходить лісом їжачок, 
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок) 

ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ? 
Вночі їй завжди півник сниться. 
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця) 

НА ПРОГУЛЯНКУ 
У неділю на Хрещатик 
Квочка вивела... (голубів, курчаток, овець) 

ХТО ТАКА? 
Великі очі й голова. 
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза) 

РИБАЛКА 
Ярослав на камінь сів, 
Ловить в річці... (щук, карасів, мух) 

РОЗУМНИЦЯ 
Має Галя добру звичку 
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку) 

МАЙСТЕР 
Меблі, двері й чобіток 
Ремонтує... (голка, ложка, молоток) 
Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.png 

ЛІСОВЕ ТАКСІ 
По дорозі жук повзе, 
На спині листок... (фарбує, малює, везе) 
 

А ЯК У НИХ 
Є ім’я у мене і в сестрички, 
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву) 

НОВИЙ ГЕРОЙ 
Їжак згорнувся у клубок. 
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок).

V. Підсумки заходу.

Визначення та нагородження команди-переможця (1-ше та 2-ге місце).

 

Заключне слово вчителя.

Усе минає, а слово залишається. Слово залишається і несе крізь час голос людської душі. Тож хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

 

І. Мова наша, мова –

 Мова кольорова,

 В ній гроза травнева

 Й тиша вечорова.

 

ІІ. Мова наша, мова –

 Літ минулих повість,

 Вічно юна мудрість,

 Сива наша совість.

 

І. Ми без тебе, мово,

 Без зерна полова,

 Соняшник без сонця,

 Без птахів діброва.

 

І. Як вогонь у серці,

 Ви несіть в майбутнє

 Невгасиму мову,

 Слово незабутнє!

 

І. Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – це невмирущий голос України!

 

ІІ. Вже скінчилось наше свято,

 І прощатися пора.

 Всім присутнім ми бажаємо

 Щастя, миру і добра!

(Відеоролик на пісню Наталі Бучинської «Мова єднання»)

Описание: D:\Мои документы\УГОЛКИ\Новая папка\осень 2\0_6184a_5604e97b_orig.png

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ваган Вікторія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шевченко Юлия
    Дуже дякую за розробку. Стала мені в нагоді
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
6365
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку