Урок на тему:"Написання складних прикметників разом і через дефіс"

Про матеріал

Урок української мови в 6 класі з теми "Написання складних прикметників разом і через дефіс" розроблено з елементами медіа у формі роботи телеканалу "Прикметник" на основі краєзнавчого матеріалу, що сприяє формуванню як предметних, ключових компетентностей, так і вихованню патріотичних цінностей та почуттів.

Перегляд файлу

ТЕМА.  НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС

  •   Мета: формувати предметні компетентності: повторити й поглибити знання учнів про спосіб творення прикметників - складання основ; пояснити правила правопису складних прикметників разом і через дефіс; пояснювати орфограми за допомогою орфографічних правил; формувати загально-пізнавальні вміння правильно писати складні прикметники з вивченою орфограмою, розвивати творчі компетенції: вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати патріотичні почуття школярів, любов до рідної мови та рідного краю. Формувати  групи  компетентностей: інформаційну, уміння вчитися, екологічну

 

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення, лексикологія, стилістика.

Міжпредметні зв’язки:  історія, природознавство, журналістика.

Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал, відеоматеріали, презентація

Хід уроку

І. Організаційна частина.

  Встаньте, діти, всі рівненько

  Посміхніться всі дружненько,

            Поверніться до гостей,

                    Привітайтесь: «Добрий день!»

  А тепер до роботи  братись  пора!

  Щоб здобувати нові знання!

1.Слово вчителя.

 Епіграфом до уроку пропоную обрати вислів М. Рильського:

Мова — втілення думки.   Що багатша думка, то багатша мова.

Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її!                                   М. Рильський

 А девізом нашої роботи буде  народне прислів’я: «Не все одразу дається, а потроху та помалу, зробиш користі чимало». (слайд )

 ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Створення емоційного середовища

- Для того  щоб  гарно працювати, потрібно  налаштувати себе на цю роботу.

Ми зараз проведемо аутотренінг.  Покладіть руки на парти, закрийте очі й повторюйте за мною. ( Вчитель говорить, а учні повторюють за ним).

           Аутотренінг

Я – особистість творча

Я люблю і вивчаю рідну мову

Я все розумію, я хочу все знати.

Я зможу сьогодні плідно попрацювати і отримати нові знання.

Посміхніться  один одному, побажайте  успіхів.

  • Сьогодні я запрошую вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.

         Як сумлінні журналісти, давайте візьмемо ручки і запишемо  дату та тему нашого уроку. (слайд )

 II. Оголошення теми та мети уроку.

     Телекомпанія «Прикметник» (слайд ) працює в прямому ефірі. Ми  продовжуємо знайомство з Прикметниковою країною.

Сьогодні на уроці ви поглибите й закріпите вивчені знання  з мовної теми: про прикметник як самостійну частину мови, про його морфологічні ознаки та в окремій рубриці ознайомитеся з новим матеріалом ( про написання складних прикметників разом та через дефіс)

Крім цього, повторимо багато мовних тем, які вивчали раніше, тому будьте уважними.

Сподіваюся, що кожен виявить глибокі знання, "потроху та помалу зробить користі чимало".

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ознайомлення з розкладом телепередач.   (слайд )

1. «Актуальне інтерв’ю»

2. «Мальовнича Україна»

3. «Хто швидше?»

4. «Новини»

5. «Будьмо здорові»

6.  «Реклама»

7. «Від А до Я»

8.  «Програма передач на завтра»

 IV. Актуалізація опорних знань.

1. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю». (слайд)

Один учень виконує роль кореспондента, інші відповідають на запитання.

         В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв'язку наш власний кореспондент Кожухарь Вероніка. Вона з’ясує, як школярі вивчили теоретичний матеріал. 

Орієнтовні запитання:

  • Яка частина мови називається прикметником?
  • На які групи за значенням поділяються прикметники?
  • На питання чий?, чия?, чиє?, чиї? відповідають які прикметники? Наведіть приклади.
  • Які є ступені порівняння якісних прикметників?
  • Які форми мають прикметники?

Висновок. Респонденти  показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре.

 2. «Мальовнича Україна» (слайд ) Перегляд відео про дендропарк в Кропивницькому

А ми з вами переходимо до спостереження над мовним матеріалом, і я пропоную вам вправу.

Диктант для «шпигуна»

Клас поділений на 3 групи. У кожному реченні є прикметники. Відшукайте їх та доведіть, що це прикметники.

1 група.  Чарівним куточком у серці України називають дендропарк у місті Кропивницькому. 

 2 група. Щороку сюди приїжджають тисячі туристів з усієї країни та з –за кордону, аби помилуватися «українською Голландією».

3 група.  Адже з початку квітня алеї парку вкриваються килимом з різнокольорових тюльпанів, гіацинтів, нарцисів, цибулини яких привезені безпосередньо з Голландії.

Увага на екран!(слайд)

Читання тексту та аналіз виконаного завдання

 Чарівним куточком у серці України називають дендропарк у місті Кропивницькому.  Щороку сюди приїжджають тисячі туристів з усієї країни та з –за кордону, аби помилуватися «українською Голландією». Адже з початку квітня алеї парку вкриваються килимом з різнокольорових тюльпанів, гіацинтів, нарцисів, цибулини яких привезені безпосередньо з Голландії. Різноманітність видів та сортів, висаджених в унікальні ландшафтні композиції не залишать байдужими навіть самих витончених поціновувачів прекрасного. А для шанувальників активного відпочинку в парку представлена величезна кількість атракціонів, які запрошують гостей у яскраву подорож до світу розваг.

Йдемо далі… В прямому ефірі  інформація наших  кореспондентів  про історію створення  дендропарку.

Свій початок дендропарк бере у 1958 році , коли на окраїні тоді ще Кіровограда був створений живописний острів, який став легенями міста, окрасою та популярним місцем відпочинку кіровоградців. Тут було висаджено більш ніж 50 видів різноманітних дерев та кущів. А у 1972 році дендропарк було віднесено до категорії парків – пам’яток. На його території була створена невелика зона з атракціонами для розваг і відпочинку населення. На момент відкриття в парку було 7 атракціонів.

У 2000-му році керівництвом Корпорація «ХХІ століття» було прийнято рішення взяти під свою опіку кіровоградський дендропарк, що знаходився у дуже занедбаному стані.

На сьогоднішній день Кропивницький дендропарк – це паркова зона, що розміщена на 45 гектарах, 33 з яких займають зелені насадження і ландшафтні куточки, а на 12-ти – знаходяться розважальні заклади та понад 40 атракціонів.

Високі стандарти обслуговування, різноманітність у виборі атракціонів, зручне розташування та розміщення у найкращій зеленій зоні міста приваблює не тільки мешканців Кропивницького, а й гостей  з різних міст та країн.А у 2011 році став лауреатом конкурсу  «Кращі дендропарки України».

Словникова робота

Скажіть, будь ласка, які слова  виявилися для вас незнайомими?

Спробуємо   пояснити лексичне значення слова «парк» та «дендропарк», «дендрологія», ландшафт

Дендрологія (від дендро... і ...логія )- розділ ботаніки, що вивчає деревні рослини (дерева, чагарники)

Дендрологічний парк-  великий парк, у якому вирощують деревні й кущові рослини.

А тепер давайте ознайомимось з поняттям «парк» та «дендропарк»: чим вони схожі, а чим відрізняються?

Парк  - це обмежена територія з природною чи спеціально посадженою рослинністю, алеями, водоймами та скульптурами.

Дендропарк – це парк, в якому вирощують багато видів рослин, в тому числі екзотичних (привезених з інших країв).

Одним із найвизначніших дендропарків України є Національний дендрологічний парк «Софіївка», який знаходиться на Черкащині в козацькому місті Умані. А в нашому місті теж є мальовничий куточок, який приваблює всіх жителів, - це дендропарк.

Ландша́фт  (від нім. Landschaft — вигляд простору, краєвид, місцевість) — конкретна територія, однорідна за своїм походженням та історією розвитку.

V.  Сприйняття нового матеріалу.

 Отож, ми підібралися до сприйняття нового матеріалу.

 «Новини» (слайд)

Познайомитися з новим матеріалом нам допоможе підручник с.

Встановлення причинно – наслідкових зв’язків: заповнення опори – матриці:

НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ

 

                                                                                                                РАЗОМ                                                                                    ОКРЕМО

Поєднання залежних слів                                               1. Поєднання рівноправних слів

Робота в групах

Група № 1. Розглянути розділ підручника «Написання складних прикметників разом»

Група № 2. Розглянути розділ підручника «Написання складних прикметників через дефіс».

Група № 3. Доповнення до опори «Запам’ятай окремі випадки»

 

 

 

Взаємонавчання.  Доповнення опори. Кожна група направляє свого спікера для доповнення опори.

НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ

                                                                                                                                                                                     ОКРЕМО                                                                                        РАЗОМ                                                                           

Поєднання залежних слів                                               1. Поєднання рівноправних слів

Географічні назви:                                                           2. Відтінки кольору (-ів), смаку

«якісні + присвійні»                                                     3. Слова, утворені від власних назв,

                                                                                                які пишуться через дефіс   

IV. Рефлексія навчальної діяльності.

Інтерактивна програма  «Хто швидше?»
Диктант «Мовчанка»
Учитель показує учням по дві картки, на яких записані слова.
Завдання: скласти із поданих слів складні прикметники і пояснити їх правопис.
Слова: жовтий, гарячий; червоний, бік; блідий, рожевий; науковий, технічний; центральна  Україна; шість, ярус.
Перевірка результатів роботи.

5. «Будьмо здорові»  (Фізкультхвилинка)  (слайд)

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі рідній поклоніться

І до сонця потягніться,

І навколо покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

 І за парти тихо сядьте.

6. «Реклама»

Відео  (слайд)

Я запрошую вас до відеоекскурсії, протягом якої попробуйте зробити рекламу нашого дендропарку одним  реченням.

7.  Рубрика «Від А до Я».  Пояснити правопис складних приметників, розкривши дужки.

У кожної людини у рідному місті є свої улюблені місця – ті, куди приходиш, коли сумуєш або коли переповнений радісними почуттями. Я йду у міський дендропарк і все частіше ловлю себе на думці, що дуже полюбила його – ніжний і ясно/зелений навесні, яскраво/ барвистий улітку, і жовто/гарячий восени, ніжно/білий узимку. Я усміхаюся, і кудись ідуть дрібні неприємності. Потім виходжу з міського парку й таке відчуття, немов напилася живої води із джерела природи. Тихенько йду по протоптаних вузьких пахучо/яскравих стежках і почуваю себе сильною та готовою до нових, цікаво/важливих справ. Як добре, що в нас є прекрасний дендропарк!

VІ. Підсумки. 

Кодовий контроль

                       Дефіс – 1                                             Разом - 2

А

добро / зичливий

 

Б

криво / лінійний

 

В

північно / східний

 

Г

темно / зелений

 

Д

п’яти / значний

 

Е

дорого / цінний

 

Є

миро / любний

 

Ж

червоно / гарячий

 

З

далеко / глядний

 

И

світло / жовтий

 

І

куле / подібний

 

Ї

десяти / денний

 

ПІ учня / учениці

Оцінка

 

Над якою темою ми сьогодні працювали на уроці?

Які знання з мовної теми ви поглибили й закріпили?

З якими  новими словами ви сьогодні познайомились?

Що запам’ятали про наш дендропарк?

Слово вчителя.

Отже, повторивши раніше вивчені орфограми, закріпивши знання з мовної теми, ви познайомилися з одним із красивих дендропарків України. Цей матеріал ви зможете використати у творчих роботах, переказах, творах.

         Дійшов до кінця наш урок. Він показав, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал, як навчився використовувати здобуті знання у практичних вправах.

Нехай завжди для вас у навчанні будуть настановою слова Д.Білоуса: (слайд)

Просим учнів, до зубріння звичних:

Ви не бійтесь правил граматичних.

Є у кожного до мови хист,-

Не зубріть, а розумійте зміст.

 VIІ. Домашнє завдання.

 8. «Програма передач на завтра» 

Отже, закінчив свою роботу канал «Прикметник». Для  з’ясування емоційного стану я прошу вас описати одним словом, використовуючи прикметники, яким був урок?

Домашнє завдання:

опрацювати теоретичний матеріал підручника та зробити записи у ваших довідниках;

описати природний ландшафт рідного краю, використовуючи складні прикметники.

Юним кореспондентам: знайти інформацію про організацію створення  Чорноліського національного парку на теренах Кіровоградщини. (Чо́рний ліс — великий лісовий масив (близько 90 тис. га) в межах Олександрівського і Знам'янського районів Кіровоградської області)

 

docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку