Урок-вступ, перше заняття у новому навчальному році 6 клас за новою програмою.
Мета:
Урок № 1
Клас: 6
Дата проведення:
Тема: Вступ. Краса і багатство української мови
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми роботи:
Міжпредметні зв’язки: українська література
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія
Наочність і ТЗН: відео з привітанням іноземною мовою, картки із завданнями.
План уроку
Список використаної літератури
Хід уроку
Учитель: доброго дня
Учень: добрий день.
Учитель: Привітання з новим навчальним роком. Обговорення організаційних питань.
Учитель: тож розпочнемо.
Учитель: Сьогодні поговоримо про неповторні грані рідного слова, красу та багатство мови. Запишіть в зошити число, класна робота, тему уроку.
Дослідження-спостереження. Прочитайте вголос речення, записані на дошці. Чи різняться вони тематично?
Першого вересня розпочався новий навчальний рік. Першого вересня гостинно відчинила свої двері школа. У перший день осені дзвінок покликав учнів на уроки. Першого вересневого дня в Україні відзначають День знань. Прийшла осінь і запросила школярів за парти.
Тема – (від грец. те, що покладено в основу) це коло життєвих явищ, відібраних для відтворення.
Учень: темою даного висловлення є початок нового навчального року, День знань.
Учитель: Простежуємо, що повідомлення про ту саму подію можна висловити за допомогою різних мовних засобів. Що засвідчує цей факт?
Учень: те, що наша мова багата, й ми маємо використовувати всі її виражальні можливості, бо, тільки коли слово мовиться, воно живе.)
Учитель: Інтерактивна вправа «Калейдоскоп вітань». Першого вересня починаються шкільні заняття в багатьох країнах світу. Послухайте вітання з Днем знань різними мовами. Відео (1,5 - 2 хв.).
Учитель: Моделювання ситуації. Уявіть, що вам потрібно на конкретних прикладах довести, що українська мова красива й багата. Чи достатньо у вас знань для цього? Розподіліть назви розділів науки про мову у дві колонки: 1 – ті, з якими ви ознайомилися у 5-му класі, і 2 – ті, яких ви ще докладно не вивчали.
Довідка: Фонетика, лексикологія, словотвір, морфологія, синтаксис, будова слова.
Учень 1: Ті, що вже вчили: Синтаксис, Фонетика, Лексикологія, Будова слова.
Учень 2: ще не вивчали: Словотвір, Морфологія.
Учитель: Про що йдеться в кожному розділі?
Учень 1:
Учитель: Дослідження-порівняння. Порівняйте подані тексти. В чому їх
особливості?
1-й т е к с т. Широке поле торкається горизонту. На зеленому фоні – різноколірні квіти. Удалині видніється одиноке дерево. У голубому небі граються швидкі хмаринки й вимальовують дивні узори. Тиша. Тільки іноді голосним ехом заговорить далека гроза.
2-й т е к с т. Розлогий лан сягає обрію. На смарагдовому тлі – барвисті квіти. Ген-ген мріє самотнє дерево. У блакитному небі бавляться прудкі хмаринки й вимальовують химерні візерунки. Спокій. Лише вряди-годи гомінливою луною обізветься далека гроза.
Учитель: У чому ви ще раз переконалися, зіставивши два тексти?
Учень: українська мова багата, і це засвідчують синоніми.
Учитель: який текст вам сподобався більше? Чи вживаєте у своєму мовленні слова, наявні у другому тексті? Чи є вони виразнішими, точнішими за синонімічні відповідники? Відповіді аргументуйте.
Учень:
Учитель: у цьому навчальному році ви більше дізнаєтеся про питому українську лексику, яка характеризує самобутність, неповторність нашої мови. Тривалий час з ідеологічних причин автентичні слова витіснялися з ужитку, замінювалися іншомовними відповідниками. Коли ви хочете, щоб про ваше мовлення казали, що воно виразне й гарне, не цурайтеся рідномовних слів, широко вживайте їх – у цьому запорука того, що наша мова житиме й розвиватиметься.
Творча робота. Складіть стисле письмове висловлення про осінь, увівши до нього слова жоржини, вишуканий, мереживо, промайнути, чепурний. За потреби скористайтеся тлумачним словником.
Учень: Промайнули теплі літні дні. Вишукана красуня Осінь завітала на гостину. Осіннє листя мереживом стелиться додолу. Чепурний мамин садок квітне жоржинами та хризантемами. Буяють осінні пахощі.
Закріплення вивченого. Формування умінь та навичок.
Учитель: Уявіть, що вам потрібно підготувати виступ на засіданні мовного гуртка на тему: «Краса і багатство української мови». Складіть план доповіді, стисло окресліть її зміст.
Учень: «Краса і багатство української мови»
План
1. Українська мова – мова українського народу.
2. Словникове різнобарв’я рідної мови.
3. Народна пісня.
4. Могутня сила слова.
Підбиття підсумків уроку.
Дослідження-обґрунтування. Прочитайте вислови відомих людей про красу й багатство української мови, осмисліть їх, знайдіть свої аргументи на підтвердження висловлених у них думок.
Учитель: Спробуйте сформулювати власний лаконічний вислів про рідну мову.
Учитель: Назвіть, засоби увиразнення мови.
Учень: За допомогою синонімів, антонімів можливо передати як своє ставлення до предмета, дійсності, так і охарактеризувати їх. До засобів увиразнення мови відносимо епітети, порівняння, метафори, гіперболу, персоніфікацію.
Учитель: Охарактеризуйте мову як засіб спілкування; засіб поширення інформації; передачі почуттів; висловлення вдячності, невдоволення, та ін. Наведіть приклади кожної ситуації.
Домашнє завдання.
За складеним планом напишіть коротке повідомлення на задану тему або занотуйте п’ять висловів відомих людей про красу й багатство української мови і вивчіть їх напам’ять.