Урок "Вступ. Краса і багатство української мови"

Про матеріал

Урок-вступ, перше заняття у новому навчальному році 6 клас за новою програмою.

Мета:

  • допомогти учням усвідомити, завдяки чому українська мова є однією з найбагатших і найкрасивіших мов світу; удосконалювати вміння використовувати у своєму мовленні різноманітні мовні засоби; збагачувати словниковий запас школярів;
  • розвивати усне й писемне мовлення; мислення, спостережливість;
  • прищеплювати любов до рідної мови, української природи; плекати почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Урок № 1

Клас: 6

Дата проведення:

Тема: Вступ.  Краса і багатство української мови

Мета: 

  • допомогти учням усвідомити, завдяки чому українська мова є однією з найбагатших і найкрасивіших мов світу; удосконалювати вміння використовувати у своєму мовленні різноманітні мовні засоби; збагачувати словниковий запас школярів;
  • розвивати усне й писемне мовлення; мислення, спостережливість;
  • прищеплювати любов до рідної мови, української природи; плекати почуття патріотизму.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми роботи:

  • Індивідуальна робота;
  • Творча робота;
  • Робота в групах
  • Вправа «Телеграф»

Міжпредметні зв’язки: українська література

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія

Наочність і ТЗН: відео з привітанням іноземною мовою, картки із завданнями.

План уроку

  1. Організаційний момент. (1 хв.)
  2. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми. Повідомлення теми та мети уроку. (3 хв.)
  3. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)
  4. Закріплення вивченого. Формування умінь та навичок. (15 хв.)
  5. Підбиття підсумків уроку. (3 хв.)
  6. Підготовка  учнів до виконання домашнього завдання. (2 хв.)

Список використаної літератури

  1. Заболотний О. В. Українська мова : підручник для 6 кл. загальноосвіт. Навч. закл. / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К. : Генеза, 2014. – 256 с.
  2. Корницька Г.Г., Морозова Л.Г., Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків «Весна», 2004р. – 192 с.
  3. Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2002. – 254 с.
  4. http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-4177A291A5423

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Учитель: доброго дня

Учень: добрий день.

Учитель: Привітання з новим навчальним роком. Обговорення організаційних питань.

Учитель: тож розпочнемо.

  1. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми. Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель: Сьогодні поговоримо про неповторні грані рідного слова, красу та багатство мови. Запишіть в зошити число, класна робота, тему уроку.

Дослідження-спостереження. Прочитайте вголос речення, записані на дошці. Чи різняться вони тематично?

Першого вересня розпочався новий навчальний рік. Першого вересня гостинно відчинила свої двері школа. У перший день осені дзвінок покликав учнів на уроки. Першого вересневого дня в Україні відзначають День знань. Прийшла осінь і запросила школярів за парти.

Тема – (від грец. те, що покладено в основу) це коло життєвих явищ, відібраних для відтворення.

Учень: темою даного висловлення є початок нового навчального року, День знань.

Учитель: Простежуємо, що повідомлення про ту саму подію можна висловити за допомогою різних мовних засобів. Що засвідчує цей факт?

Учень: те, що наша мова багата, й ми маємо використовувати всі її виражальні можливості, бо, тільки коли слово мовиться, воно живе.)

Учитель: Інтерактивна вправа «Калейдоскоп вітань». Першого вересня починаються шкільні заняття в багатьох країнах світу. Послухайте вітання з Днем знань різними мовами. Відео (1,5 - 2 хв.).

Учитель: Моделювання ситуації. Уявіть, що вам потрібно на конкретних прикладах довести, що українська мова красива й багата. Чи достатньо у вас знань для цього? Розподіліть назви розділів науки про мову у дві колонки: 1 – ті, з якими ви ознайомилися у 5-му класі, і 2 – ті, яких ви ще докладно не вивчали.

Довідка: Фонетика, лексикологія, словотвір, морфологія, синтаксис, будова слова.

Учень 1: Ті, що вже вчили: Синтаксис, Фонетика, Лексикологія, Будова слова.

Учень 2: ще не вивчали: Словотвір, Морфологія.

Учитель: Про що йдеться в кожному розділі?

Учень 1:

  • Синтаксис – розділ граматики, що вивчає граматичну будову словосполучень та речень у мові
  • Фонетика – розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови.
  • Лексикологія – розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.
  • Будова слова – розділ мовознавства, що вивчає значущі частини слова. (корінь, префікс, суфікс, закінчення).

Учитель: Дослідження-порівняння. Порівняйте подані тексти. В чому їх

особливості?

1-й т е к с т. Широке поле торкається горизонту. На зеленому фоні – різноколірні квіти. Удалині видніється одиноке дерево. У голубому небі граються швидкі хмаринки й вимальовують дивні узори. Тиша. Тільки іноді голосним ехом заговорить далека гроза.

2-й т е к с т. Розлогий лан сягає обрію. На смарагдовому тлі – барвисті квіти. Ген-ген мріє самотнє дерево. У блакитному небі бавляться прудкі хмаринки й вимальовують химерні візерунки. Спокій. Лише вряди-годи гомінливою луною обізветься далека гроза.

Учитель: У чому ви ще раз переконалися, зіставивши два тексти?

Учень: українська мова багата, і це засвідчують синоніми.

Учитель: який текст вам сподобався більше? Чи вживаєте у своєму мовленні слова, наявні у другому тексті? Чи є вони виразнішими, точнішими за синонімічні відповідники? Відповіді аргументуйте.

Учень:

Учитель: у цьому навчальному році ви більше дізнаєтеся про питому українську лексику, яка характеризує самобутність, неповторність нашої мови. Тривалий час з ідеологічних причин автентичні слова витіснялися з ужитку, замінювалися іншомовними відповідниками. Коли ви хочете, щоб про ваше мовлення казали, що воно виразне й гарне, не цурайтеся рідномовних слів, широко вживайте їх – у цьому запорука того, що наша мова житиме й розвиватиметься.

Творча робота. Складіть стисле письмове висловлення про осінь, увівши до нього слова жоржини, вишуканий, мереживо, промайнути, чепурний. За потреби скористайтеся тлумачним словником.

Учень: Промайнули теплі літні дні. Вишукана красуня Осінь завітала на гостину. Осіннє листя мереживом стелиться додолу. Чепурний мамин садок квітне жоржинами та хризантемами. Буяють осінні пахощі.

Закріплення вивченого. Формування умінь та навичок.

Учитель: Уявіть, що вам потрібно підготувати виступ на засіданні мовного гуртка на тему: «Краса і багатство української мови». Складіть план доповіді, стисло окресліть її зміст.

Учень:    «Краса і багатство української мови»

План

1. Українська мова – мова українського народу.

2. Словникове різнобарв’я рідної мови.

3. Народна пісня.

4. Могутня сила слова.

Підбиття підсумків уроку.

Дослідження-обґрунтування. Прочитайте вислови відомих людей про красу й багатство української мови, осмисліть їх, знайдіть свої аргументи на підтвердження висловлених у них думок.

  • Українська мова для мене – це море, в якого нема дна й берегів і яке настільки багатоманітне й невичерпне, що ніколи не встановити межі при пізнанні її феномену(В. Шевчук).
  • Це мова, яка навіть у вигляді необробленому може стати нарівні з мовами обробленими гнучкістю й багатством синтаксичним, мова поетична, музична, мальовнича (І. Срезневський).
  • Як веселонька блискуча, переливна, миготюча, по моїй країні милій мова дивная дзвенить (Г. Чупринка).

Учитель: Спробуйте сформулювати власний лаконічний вислів про рідну мову.

Учитель: Назвіть, засоби увиразнення мови.

Учень: За допомогою синонімів, антонімів можливо передати як своє ставлення до предмета, дійсності, так і охарактеризувати їх. До засобів увиразнення мови відносимо епітети, порівняння, метафори, гіперболу, персоніфікацію.

Учитель: Охарактеризуйте мову як засіб спілкування; засіб поширення інформації; передачі почуттів; висловлення вдячності, невдоволення, та ін. Наведіть приклади кожної ситуації.

Домашнє завдання.

За складеним планом напишіть коротке повідомлення на задану тему або занотуйте п’ять висловів відомих людей про красу й багатство української мови і вивчіть їх напам’ять.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Земелько Ірина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Юрченко Крістіна Юріївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Щитник Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
13670
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку