Конспект уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звук [й′], буква Йй. Вправи з розвитку фонематичного слуху"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звук [й′], буква Йй. Вправи з розвитку фонематичного слуху“. Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Й, й («йот»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; удосконалювати вимову слів зі звуком [й’]; формувати навички читання складів, слів з буквою й («йот»), вчити добирати слова, протилежні за значенням; розвивати навички виразного читання, інтелектуальні здібності учнів. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звук [й′], буква Йй. Вправи з розвитку фонематичного слуху

Мета: ознайомити учнів з буквою Й, й («йот»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; удосконалювати вимову слів зі звуком [й’]; формувати навички читання складів, слів з буквою й («йот»), вчити добирати слова, протилежні за значенням; розвивати навички виразного читання, інтелектуальні здібності учнів, мислення, пам'ять; виховувати старанність, уважність, доброзичливість.

Обладнання: зразок друкованої букви й («йот»), предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених літер. Гра «Жучок-буквоїд»

— Упізнайте і назвіть літери за половинками, надрукованими на дошці.

Ч Г Б З Д Т Р П К

— Скільки звуків позначає кожна буква? (По два приголосні звуки: твердий і м’який.) Які саме?

— У яких літер верхні половинки однакові? (У букв Г, Б; Т, П.)

2. Читання складів та слів із вивченими буквами

— Прочитайте склади. Утворіть за стрілочками слова.

по  рі  чка

сме

со

ві  ко не  чко

— Що таке смерічка? Яку ягоду називають порічкою?

— Прочитайте за стрілочками скоромовку, надруковану на дошці. Спробуйте вимовити її швидко і без помилок.

3. Читання учнями вірша «Карпати» напам’ять

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми познайомимось з новою буквою та звуком, який вона позначає, навчимося відрізняти подібні звуки і букви, читати слова та речення з новою буквою.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи, в основі яких лежить виучуваний звук [й]

1) Гра «Спільний звук»

— Знайдіть спільний звук у словах йорж, йод, гай, змій, чайка. ([й])

Де знаходиться звук [й] у слові йорж, йод? У слові гай, змій? А у слові чайка?

2) Артикуляція звука [й]

— Під час вимовляння звука [й’] працює середня частина язика, яка притискується до піднебіння і створює на шляху видихуваного повітря перешкоду. Струмінь повітря проходить крізь щілинку між язиком і піднебінням.

— Пригадайте, які вже відомі вам звуки творяться подібним чином. (М’які приголосні звуки [л’], [н’], [т’].)

— Звук [й’] також м’який приголосний. Тільки в нього немає пари серед твердих звуків.

3) Гра «Впіймай звук»

Учитель читає вірш, діти плескають у долоні, коли чують звук [й].

Йоржа впіймав на вудку Йосип,

Схопив і зойкнув: ой-ой-ой!

Не знав, напевно, Йосип досі,

Який колючий йоржик той.

4) Робота над чистомовкою

Ай-ай-ай — ми підемо в гай.

Ій-ій-ій — край чарівний мій.

5) Колективне складання звукових схем слів-відгадок

• Є предмет і є риба, які називаються однаково. Що це? І хто це? (Йорж)

• Біла птиця в небі вертиться, хвіст, як струна;

Перерветься хвіст — пада птиця, як той лист. (Змій)


6) Самостійне добирання учнями слів зі звуком [й] в різних позиціях — на початку, в середині, у кінці слова

Подивіться на наш клас. Який він? Відповідаючи, назвіть слова, що закінчуються звуком [й’]. (Великий, просторий, чистий, красивий.)

— Назвіть імена дітей, у яких чується звук [й’] у середині або кінці слова. (Андрій, Сергій, Марійка.)

7) Порівняння вимови звуків [і] — [й’]

— Послухайте склади і слова. Порівняйте вимову звуків [і] — [й’].

рі — рій  мі — мій  тві — твій  сві — свій

2. Ознайомлення учнів з буквою Й, й («йот»)

Звук [й] позначається на письмі буквою «йот».

— На яку букву дуже схожа буква й («йот»)? (На букву и) Чим ці букви відрізняються? (Верхнім елементом, дужечкою.)

3. Утворення та аналіз складів типу злиття

— Подивіться, які незвичайні мушлі назбирали діти, відпочиваючи на морі. Прочитайте склади з буквою й.

— Утворіть цілі яблучка: підберіть усі половинки.

4. Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі
 

Фізкультхвилинка

Мій дідусь живе в селі, в нього сиві вуса.

Я сокирою рубати в дідуся навчуся.

Я навчусь траву косити і в сарай її носити.

Дідусю бракує рук — допоможе йому внук.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем

1) Читання стовпчиків слів за Букварем

— Прочитайте стовпчики слів.

— Прочитайте слова, які характеризують будинки. (Високий, низький)

2) Словникова робота

— Ці слова — протилежні за значенням. Я називатиму слова, а ви доберіть до них протилежні.

Широкий (вузький), великий (малий), молодий (старий), веселий (сумний), довгий (короткий), повільний (швидкий).

3) Гра «Розсипане прислів’я»

— Зберіть слова і прочитайте прислів’я.

— Як ви розумієте це прислів’я?

4) Читання назв кольорів

— Прочитайте назви кольорів.

— Який колір зайвий?

— Прочитайте назви кольорів, у яких є звук [і], [ч], [е].

5) Читання вірша «Зайчик Ой і зайчик Ай»

а) Виразне читання вчителем

б) Самостійне напівголосне читання учнями

в) Вибіркове читання

— Прочитайте речення: куди пішли зайчики?

— Як мама кликала зайченят?

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

6) Читання тексту «Казковий світ»

а) Виразне читання вчителем

— Що побачила Надійка під водою?

— Які кольори були під водою?

— Подивіться на малюнок і скажіть, що цікавого під водою?

— Які тварини живуть під водою?

— Що їм необхідно для життя? (Чиста вода)

б) Самостійне напівголосне читання учнями

в) Читання окремими учнями

г) Вибіркове читання

— Які кольори побачила Надійка під водою?

— Кого побачила Надійка?

— Який світ був під водою?

VІ. Підведення підсумків уроку

— Що робили сьогодні на уроці?

— Яку букву вчили? (Буква «ій» або «йот».)

— Який звук вона позначає на письмі? У чому його особливість? (Приголосний м’який звук [й’] не має твердої пари.)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жажкова Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 жовтня 2019
Переглядів
23628
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку