Українська мова
Тема: Звуки і букви. Повторення написання малих та великих букв, що позначають голосні звуки. Звуко-буквений аналіз слів. СМС: складання зв’язної розповіді
Мета: сформувати уявлення про рідну Україну; удосконалювати навички правильної вимови, каліграфічного письма, самоконтролю, роботи в парах, групах; удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; розвивати вміння бачити красу рідного краю, спостережливість, мислення; виховувати бережливе ставлення до природи, естетичні почуття, любов до рідної землі, гуманне, шанобливе ставлення до всього живого.
Обладнання: карта України, предметні малюнки.
Тип уроку: закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Час почати наш урок.
Будемо у світ знань мандрувати,
Будемо мову рідну вивчати.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Я хочу запросити вас у подорож. Чи любите ви мандрувати? Ми з вами вирушимо в уявну подорож Україною.
1. Каліграфічна хвилинка
Цц цв ця оц
Цвіт цвітуть
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
— До чого закликає нас автор вірша?
— Розгадайте анаграму.
На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А «ге» на «бе» змініть —
Звірятко стане вмить. (Гілка — білка)
— Складіть окличне речення зі словом цвіт.
2. Робота з текстом
— Прочитайте текст. Спишіть речення, що відповідає схемі.
Узимку люди підгодовують звірів. У годівниці кладуть сіно, коренеплоди, сіль. Дорослим допомагають школярі. Навесні розвішують шпахівні та інші гніздівці.
— Поділіть на склади слова: підгодовують, допомагають, розвішують.
III. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні тема нашого уроку — «Подорожуємо просторами України». Ми розглянемо, як змінюються природні зони з півночі на південь.
— Діти, а ви знаєте щось про природні зони України? Хто може розповісти?
Природа України багата й різноманітна. Її територія знаходиться в межах географічного поясу, в якому виділяються природні зони мішаних лісів, лісостепу і степу. Невелика ділянка України (Південний берег Криму) належить до зони субтропіків. Також на території України є два гірських райони — Карпати і Кримські гори. Кожна природна зона поступово переходить одна в одну, має свої кліматичні умови й природні ресурси, ґрунти, рослинний і тваринний світ.
Праця людей зумовлена погодними умовами кожної природної зони, її корисними копалинами.
— Давайте розглянемо карту України.
— Які природні зони є в Україні? (Зона мішаних лісів, лісостеп, степ, українські Карпати, Кримські гори).
— Складіть речення, використовуючи назви природних зон України.
— Запишіть його.
IV. Повторення вивченого матеріалу
1. Робота з текстом
— Прочитайте із тексту «Ми живемо в Україні» виділене слово. Назвіть у ньому звуки і букви. Складіть звукову схему слова. Розкажіть, що ви знаєте про це місто.
МИ ЖИВЕМО В УКРАЇНІ
Кожен пишається країною, в якій живе. Завжди хоче сказати про неї хороше слово.
— Чи доводилося вам бути в Києві — серці України? Чи милувалися ви Дніпром, київськими вулицями, парками, величними соборами? — запитують кияни.
— А чи знаєте ви, що наш край багатий на кам’яне вугілля? — хваляться діти з Донбасу.
— Приїздіть до нас — і побачите Карпатські гори, поласуєте солодким виноградом,— запрошують діти з сонячного Закарпаття.
— А кому з вас уже доводилось побувати в нашому краї і купатися в Чорному морі? — запитують діти з Криму.— Приїздіть до нас!
— А наше квітуче поле льону також схоже на сине море,— кажуть діти з Полісся.
І якщо скласти докупи усе сказане дітьми України, то можна буде уявити її в усій красі.
2. Доповнення речень словами з тексту, їх запис
— Прочитайте речення, доповнюючи їх словами з тексту.
На Поліссі вирощують…
На Донбасі видобувають...
— Запишіть утворені речення.
— Діти, а які звірі мешкають на території України?
— Пригадаймо їх разом за допомогою загадок. (По черзі на дошці вивішуються малюнки із зображенням тварин.)
• Рудий м’ячик вправно скаче
З гілочки на гілочку.
— То не м’ячик, — кажуть діти,
— Ми впізнали… (білочку).
• Клишоногий, волохатий,
Влітку спритний та завзятий,
Ну, а взимку, лежебока,
У барлозі гріє боки. (Ведмідь)
• Вдалині посеред ночі
Засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
Морозець біжить по шкірі. (Вовк)
• Хвіст куценький, довгі вуха,
Має в шафі два кожухи.
Влітку одягає сірий,
Ну, а взимку — теплий білий. (Зайчик)
• До пухнастого хвоста
Личить шубка їй руда.
Як рушає полювати,
Не виходить зайчик з хати. (Лисиця)
— Молодці! Зробіть звуко-буквений аналіз слів ведмідь, білка.
Ведмідь — [ведм’ід’] — 2 скл., 7 б., 6 зв. (буква м’який знак звука не позначає).
Білка — [б’ілка] — 2 скл., 5 б., 5 зв.
— Звірів ми пригадали, а хто ще, крім звірів, мешкає в природі на території України? (Птах)
Фізкультхвилинка
Клас принишк, настала тиша.
Вже ніхто нічого не пише.
Треба паузу зробити,
Щоб здоров’ячко зміцнити.
Стали, сіли, сіли, стали,
Поробили різні вправи.
На сусіда подивись,
Усміхнись, звеселись,
Та ще й книги поскладали.
До роботи знову взялись.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Робота з текстом
— Спишіть. Вставте пропущені слова з довідки.
Сонце підпливало все вище та _____. Жайворонки затихли у _____. А серед самого саду соловейки _____. Скільки їх! І як вони голосно _____!
Довідка: співають, степу, щебетали, вище.
Де багато пташок, там _____. Зруйнуй гніздо пташине, не буде в тебе _____. Зозуля стала кувати _____.
Довідка: родини, морозу не бувати, немає комашок.
2. Виконання завдань
— Запишіть назви трьох міст, які ви запам’ятали, розглядаючи карту України. (Діти вибірково читають назви міст, які вони записали.)
Пальчикова гімнастика
Барабаню, барабаню,
Барабаню цілий день.
Барабанщик я завзятий,
Знаю безліч я пісень.
Напруженими пальцями обох рук барабанити по столу.
3. Доповнення речень
— Прочитайте речення, доповнюючи його. Запишіть утворені речення.
У моєму місті протікає річка _________. Головна вулиця мого міста ________. У моєму місті є _________.
4. Вибіркове списування
— Випишіть слова з буквою «де».
Весна, лід, ліс, садівник, вода, дерево, пенал, тварина
VI. Підведення підсумків уроку
— Ми навчалися і подорожували, а от який скарб ми знайшли, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте кросворд-плутанку.
1. ЖЯПОРІЖЗА
4. СНАДЕ
2. ПЕТРОДНІПРОВСЬК
5. ПРОДНІ
3. ЇВМИКОЛА
6. ТАЯЛ
— Діти, то який скарб ми відшукали?
— Так давайте будемо примножувати і поповнювати на кожному уроці свої знання.
— Чи сподобався вам урок?
— Що вам сподобалось найбільше?
— Що цікавого запам’ятали?