Конспект уроку з української мови для 10 класу "Типи антонімів. Творення антонімів та їх використання"

Про матеріал
Направлений на формування вмінь визначати та добирати антонімічні пари, доречно вживати антоніми в мовленні; закріплює вміння визначати стилістичні засоби антонімії; збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Українська мова 10 клас

Тема: Типи антонімів. Творення антонімів та використання їх. Стилістичні фігури, побудовані на антонімах (антитеза, оксюморон)

Мета уроку: формувати вміння визначати та добирати антонімічні пари, доречно вживати антоніми в мовленні; закріпити вміння визначати стилістичні засоби антонімії; удосконалювати орфографічні та пунктуаційні навички; збагачувати активний словниковий запас, розвивати творчі здібності та зв’язне мовлення; виховувати високі моральні якості.

 

 

Епіграф:    Ти знаєш, що ти – людина?

                   Ти знаєш про це чи ні?

                                               В.Симоненко

 

Хід уроку

І. Оголошення теми і мотивація навчальної діяльності учнів. Акцентування їхньої уваги на епіграфі уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Лінгвістична гра. два учні біля дошки до поданих слів добирають антоніми. Перший з них у свою колонку вписує антоніми з префіксом з-, другий – з префіксом с-. Виграє той, хто швидше виконає завдання.

Виправдання, відвертість, віддалятися, вкінці, забутий, збільшувати, розширювати, холоднеча, повільно, звечора, відповісти, змовчати.

Відповідь

звинувачення                                  скритність

зближуватися                                  спочатку

згаданий                                          спека

зменшувати                                     спритно

звужувати                                        спитати

зранку                                               сказати

 

ІІІ. Освоєння теми уроку.

Відтворення положень опорної таблиці «Лексикологія».

Взаємоперевірний диктант.

 

Є в житті кожного народу часи, коли нікому ніщо не прощається, коли всяке добро або зло, зроблене людиною, падає на незримі чаші найтонших терезів історії. Це важкі часи випробувань, коли народу загрожують розорення, рабство і смерть. І щасливий той, хто, винісши народне горе, і попрацювавши немало, і немало проливши крові на полях битв, може потім уже сказати собі і світу, що в найстрашнішу годину не було у нього зерна неправди за душею (О.Довженко).

 

Розподільно-вибіркове завдання за текстом диктанту.

І варіант. Виписати антоніми. До слів, підкреслених однією лінією, дібрати синоніми.

ІІ варіант. Виписати синоніми. До слів, підкреслених двома лініями, дібрати антоніми.

Зразок виконаного завдання.

І варіант.

Добро – зло.

Зроблене, здійснене; важкі, тяжкі; винісши, витерпівши; горе, нещастя, біда; попрацювавши, потрудившись; сказати, мовити.

ІІ варіант.

Розорення, рабство, смерть; час, година.

Життя – смерть, падає – піднімається, найтонші – найгрубіші, щасливий – нещасний, найстрашніша – найприємніша, неправда – правда.

 

Робота з картками.

Картка 1

До поданих слів дібрати антоніми. Чим відрізняються пари антонімів у колонках?

рідкий – густий                        надія – безнадія

зустріч – розлука                     демократичний – антидемократичний

знизу – зверху                          порядок – безпорядок

Відповідь. Антонімічні пари першої колонки – різнокореневі, другої – однокореневі.

 

Картка 2

У кожній колонці знайти пару слів, яка не є антонімічною.

літо – зима                     високий – низький                     говорити – мовчати

стіна – стеля                  важко – легко                              уперед – назад

вгору – вниз                  далекий – чужий                         битися – миритися

життя – смерть              рідне – чуже                                рубати – тесати

 

Проблемні питання.

І варіант. Чи можуть в одного того й самого слова бути різні антоніми?

Пошукова робота. До поданих словосполучень дібрати антонімічні.

старий зошит (новий зошит)

старий дуб (молодий дуб)

тиха погода (вітряна погода)

тиха вулиця (гомінка вулиця)

зелений плід (стиглий плід)

зелений юнак (досвідчений юнак)

 

ІІ варіант. Чи можна вважати антонімічними подані пари слів?

Щастя – нещастя, синій – не синій, писати – не писати, хата – палац.

Пошукова робота. Пригадати визначення антонімів, назвати їхню характерну рису.

Відповідь. Слова щастя – нещастя – антоніми, вони мають протилежне лексичне значення; синій – не синій – це не антоніми, бо вони вказують не на протилежне лексичне значення, а на іншу ознаку; писати – не писати – не антоніми, теж не мають протилежного значення; хата – палац – це так звані контекстуальні антоніми, протилежне значення яких увиразнює текст.

 

ІІІ варіант. Чи є антонімічними суфікси -еньк- та -елезн- ?

Пошукова робота. Від поданих слів утворити спільнокореневі слова за допомогою суфіксів -еньк- та -елезн-.

товстий (товстенький, товстелезний)

довгий (довгенький, довжелезний)

Відповідь. Ці суфікси є антонімічними самі по собі, бо вони вказують на меншу чи більшу міру якості (тобто протилежну), але антонімічних слів вони не утворюють.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота з ключем. До наведених словосполучень дібрати антонімічні.

Ключ. Підкресливши в дібраних антонімах другу від початку букву, прочитаєте закінчення вислову Сааді «Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш….назви людини».

Зовнішній стан (внутрішній стан), чиста вода (каламутна вода), роззброєна людина (озброєна людина), черствий хліб (свіжий хліб), вітряна погода (тиха погода), поверхова думка (глибока думка), бездушне ставлення (людяне ставлення), справжнє співчуття (вдаване співчуття), щира людина (лицемірна людина), демократичний лад (антидемократичний лад), гучний голос (тихий голос).

 

2.Тест

Вибрати правильну відповідь

  1. Що таке антитеза?

а) стилістична фігура, побудована на підкресленому протиставленні протилежних понять;

б) стилістична фігура, побудована на повторенні певних понять, слів;

в) Стилістична фігура, побудована на поступовому підвищенні, посиленні понять із зростаючим чи спадаючим значенням.

2. Що таке оксюморон?

а) це троп, побудований на наділенні предметів, явищ природи та абстрактних понять людськими рисами;

б) мовна фігура, у якій поєднуються два протилежних за змістом слова, що в сукупності дають нове поняття;

в) це троп, основа якого – підкреслене перебільшення.

 

3. Визначити, який художній засіб використано в поданих уривках.

 

Прощай, прощай, чужа мені людино!

Ще не було ріднішого, як ти.

Оце і є той випадок єдиний,                                      (оксюморон)

Коли найбільша мужність – утекти.

                                         Ліна Костенко

 

Пан гуляв себе в замку –

У ярмі стогнали люде,

І здавалось, що довіку

Все така неволя буде.                                                (антитеза)

                              Леся Українка

 

 

Сам я сонний ходив землею.

Але ти, як весняний грім,

Стала совістю і душею,

І щасливим нещастям моїм.                                      (оксюморон)

                            В.Симоненко

 

V. Підсумок.

Яке лексичне явище відображають наведені моделі?

 

 

 

Форма

 

=

Форма

Зміст

Зміст

                                

        синоніми

 

 

Форма

=

 

Форма

Зміст

Зміст

омоніми

 

 

+                                                             -

Форма

 

 

Форма

Зміст

Зміст

антонім

 

VI. Домашнє завдання.

Виписати десять прислів’їв з антонімами, які б характеризували поведінку й діяльність людини.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
1423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку