МЕТА : повторити, узагальнити, конкретизувати вивчене про слово, значущі частини слова, словосполучення; розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, володіти науковою термінологією, порівнювати поняття;на основі словникового багатства мови формувати в учнів усвідомлення понять ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА, КВАЛІФІКОВАНИЙ РОБІТНИК, ЕСТЕТИЧНІ СМАКИ; навчити висловлювати власне ставлення до професії, яку він обрав.
УРОК № _______________
ТЕМА : Слово, значущі частини слова, словосполучення. Професійна лексика.
МЕТА : повторити, узагальнити, конкретизувати вивчене про слово, значущі частини слова, словосполучення; розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, володіти науковою термінологією, порівнювати поняття;на основі словникового багатства мови формувати в учнів усвідомлення понять ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА, КВАЛІФІКОВАНИЙ РОБІТНИК, ЕСТЕТИЧНІ СМАКИ; навчити висловлювати власне ставлення до професії, яку він обрав.
ОБЛАДНАННЯ: порівняльна карта « словосполучення – слово» , роз даткові картки, багатомірна матриця для творчої роботи, послідовність лінгвістичного розбору слова.
ТИП УРОКУ: урок узагальнення і систематизації знань.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні урок української мови почнемо поетичними рядками В.Симоненка
Моя мово
Все в тобі з’єдналося, злилося –
Як і поміститися в одній! –
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі – великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Тож маємо нагоду вкотре відчути і простежити багатство і красу рідного слова, відкрити всі його нові грані. І як зазначив Симоненко : поету мова дає дужі крила, а вченому відкриває глибину людської мудрості, то мав, як майбутнім трудівникам, цей урок допоможе збагатитися ще й професійною лексикою.
ІІІ. Конкретизація теми, мети
Сьогодні на уроці поведемо мову про українську національну кухню, в ході цієї розмови ми ще й узагальнимо визначення про слово, його значущі частини, словосполучення.
ІУ. Відтворення і узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань, перевірка домашнього завдання.
Україна славиться своєю національною кухнею. Яка створювалася століттями, багата на традиції, вирізняється розмаїттям страв та їх смаковими властивостями.
- чому дана одиниця мови – речення? ( Виражає закінчену думку. Наявна граматична основа.)
Національна кухня, розмаїття страв, завжди вирізняється.
Визначте спільне і відмінне між словосполученням і словом.
Записуємо відмінні ознаки
Записуємо спільні ознаки
Спільне:
Відмінне:
Висновок :
Отже , перенесемо повторене на практичні вправи.
У. Усвідомлення знань. Практичні вправи.
1.Асоціативний кущ
Завдання : складіть асоціативний кущ до слова страва.
Наприклад :
кухар
посуд СТРАВА їдальня
Україна
тарілка
Завдання :
Складіть і запишіть 4 – 5 словосполучень за допомогою «АСОЦІАТИВНОГО КУЩА» . Одне з них уведіть до самостійно складеного речення.
2.Метод помилок ( усно)
Знайдіть і поясніть помилки у виконаному першокурсником завданні. ( на дошку проектується виконане завдання)
Словосполучення : продукти харчування, готувати страву, риба і м'ясо, різноманітні страви, страви з картоплі, смажена дичина, кулінарна обробка, за столом.
Тут їли різнії потрави,
І все з полив’яних мисок,
І самі гарнії приправи
З нових кленових тарілок:
Свинячу голову до хріну
І локшину на переміну,
Потім з підливою індик;
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, пудрю, квашу
І з маком медовий шулик…
Завдання :
4. Робота з підручником
Виконайте вправу 8.сторінка 8.
5. Самостійна робота.
Доберіть до схем слова професійної лексики, що мають таку ж будову.
6. Творче завдання ( Метод «Багатомірна матриця»)
Перед вами розкладка продуктів для салата з чудовою назвою «Український» та «Багатомірна матриця», яка пов’язана з приготуванням цього салату( додаток № 2). Вони допоможуть вам при написанні технології приготування салату.
Завдання для групи 1 – якнайшвидше скласти і записати технологію приготування салату «Український» у прозовій формі.
Завдання для групи 2 – скласти і записати технологію приготування салату «Український» у віршовій формі ( можна гумористичний)
УІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
2. група – написати твір – мініатюру «Українська національна кухня2 з використанням цих страв.
Додаток № 1
Послідовність лексичного розбору слова
Додаток №2
«Багатомірна матриця»
Морква |
Варена |
Вітамінна |
Нарізана кубиками |
Картопля |
Варена |
Калорійна |
Нарізана кубиками |
Огірки |
Свіжа |
Солоні |
Нарізана кубиками |
Яблука |
Солодкі |
Ароматні |
Нарізана кубиками |
Горошок |
Зелений |
Консервований |
Смачний |
Цибуля |
Ріпчаста |
Зелена |
Корисна |
Заправка |
Майонезна |
Сметанна |
Смачна |
Додаток № 3
Технологічна картка. Салат «Український».
Найменування |
Брутто |
Нетто |
Картопля |
185 |
|
Морква |
|
135 |
Варена морква |
158 |
|
Свіжі огірки |
|
125 |
Огірки солоні |
218 |
225 |
Яблука |
218 |
225 |
Горошок зелений(консервований) |
179 |
125 |
Цибуля ріпчаста чи зелена |
154 |
100 |
Майонез ( салатна заправка або сметанна) |
119 |
100 |
Вихід |
200 |
200 |
|
|
1000 |