Конспект уроку з української мови для 10 класу з теми"Слово, значущі частини слова, словосполучення. Професійна лексика."

Про матеріал

МЕТА : повторити, узагальнити, конкретизувати вивчене про слово, значущі частини слова, словосполучення; розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, володіти науковою термінологією, порівнювати поняття;на основі словникового багатства мови формувати в учнів усвідомлення понять ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА, КВАЛІФІКОВАНИЙ РОБІТНИК, ЕСТЕТИЧНІ СМАКИ; навчити висловлювати власне ставлення до професії, яку він обрав.

Перегляд файлу

УРОК № _______________

 

ТЕМА :  Слово, значущі частини слова, словосполучення. Професійна лексика.

 

МЕТА : повторити, узагальнити, конкретизувати вивчене про слово, значущі частини слова, словосполучення; розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, володіти  науковою термінологією, порівнювати поняття;на основі словникового багатства мови формувати в учнів усвідомлення понять ПРОФЕСІЙНА КУЛЬТУРА, КВАЛІФІКОВАНИЙ РОБІТНИК, ЕСТЕТИЧНІ СМАКИ; навчити висловлювати власне ставлення до професії, яку він обрав.

 

ОБЛАДНАННЯ: порівняльна  карта « словосполучення – слово» , роз даткові картки, багатомірна матриця для творчої роботи, послідовність лінгвістичного розбору слова.

 

ТИП УРОКУ: урок узагальнення і систематизації знань.

 

 

ХІД УРОКУ:

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

  1. Слово вчителя: 

 

Сьогодні урок української мови почнемо поетичними рядками В.Симоненка

 

             Моя мово

 

Все в тобі з’єдналося, злилося –

Як і поміститися в одній! –

Шепіт зачарований колосся,

Поклик із катами на двобій.

 

Ти даєш поету дужі крила,

Що підносять правду в вишину,

Вченому ти лагідно відкрила

Мудрості людської глибину.

 

І тобі рости й не в’януть зроду,

Квітувать в поемах і віршах,

Бо в тобі – великого народу

Ніжна і замріяна душа.

 

 

                Тож маємо нагоду вкотре відчути і простежити багатство і красу рідного слова, відкрити всі його нові грані. І як  зазначив Симоненко : поету мова дає дужі крила, а вченому відкриває глибину людської мудрості, то мав, як майбутнім трудівникам, цей урок допоможе збагатитися ще й професійною лексикою.

 

 

 

ІІІ. Конкретизація теми, мети

 

          Сьогодні на уроці поведемо мову про українську національну кухню, в ході цієї розмови ми ще й узагальнимо визначення про слово, його значущі частини, словосполучення.

 

ІУ. Відтворення і узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань, перевірка домашнього завдання.

 

  1. Записати речення.

 

                Україна славиться своєю національною кухнею. Яка створювалася століттями, багата на традиції, вирізняється розмаїттям страв та їх смаковими властивостями.

 

       - чому дана одиниця мови – речення?   ( Виражає закінчену думку. Наявна граматична основа.)

 

  1. З даного речення випишіть

 

Національна кухня, розмаїття страв, завжди вирізняється.

 

  • Як називаються дані одиниці мови? Чому? ( словосполучення. Тому що поєднуються повнозначні слова на основі підрядного зв’язку ).
  • Яка одиниця мови є матеріалом для побудови словосполучень? ( Слово)

 

  1. Порівняльна карта. «Словосполучення – слово».

 

 

Визначте спільне і відмінне між словосполученням і словом.

 

 

 

 

Записуємо відмінні ознаки

 

 

 

 

 

 

 

 Записуємо спільні ознаки

 

Спільне:

 

  1. Однини ці мови
  2. називає предмет, дію, ознаку.

 

Відмінне:

 

  1. Словосполучення називає предмет, дію , ознаку з додатковою інформацією.
  2. Слово називає предмет, дію, ознаку без додаткової інформації.
  3. 4. Бесіда :

 

  • Пригадайте, з яких частин складається слово? ( з основи та закінчення)
  • Які морфеми входять до складу основи? ( корінь, префікс, суфікс)
  • Які значення має кожна з цих частин? ( корінь – виражає основне лексичне значення слова; префікс . суфікс – частини основи, які служать для творення нових слів або їх форм; закінчення – виражає граматичне значення слова, забезпечує зв'язок з іншими словами)
  • Чи всі слова мають закінчення? ( ні)
  • Чи мають закінчення слова пюре ( ні). край ( так).
  • Чи в усіх словах виділяється основа слова? ( лише у повнозначних)

 

Висновок :

 

Отже , перенесемо повторене на практичні вправи.

 

У.  Усвідомлення знань. Практичні вправи.

 

1.Асоціативний кущ

 

Завдання : складіть асоціативний кущ до слова страва.

 

Наприклад :

 

 

 кухар

 

 

посуд СТРАВА їдальня

 

 

 

Україна

тарілка

 

 

 

Завдання :

 

 Складіть і запишіть 4 – 5 словосполучень за допомогою «АСОЦІАТИВНОГО КУЩА» . Одне з них уведіть до самостійно складеного речення.

 

2.Метод помилок ( усно)

 

Знайдіть і поясніть помилки у виконаному першокурсником завданні. ( на дошку проектується виконане завдання)

 

Словосполучення : продукти харчування, готувати страву, риба і м'ясо, різноманітні страви, страви з картоплі, смажена дичина, кулінарна обробка, за столом.

 

 

  1. Розбір слів
  2. У кожного на парті лежить картка де надруковано уривок з поеми «Енеїда» І.П.Котляревського. 

 

  Тут їли різнії потрави,

І все з полив’яних мисок,

І самі гарнії приправи

З нових кленових тарілок:

Свинячу голову до хріну

І локшину на переміну,

Потім з підливою індик;

На закуску куліш і кашу,

Лемішку, зубці, пудрю, квашу

І з маком медовий шулик…

Завдання :

  1. Прочитайте, виділені слова розберіть за будовою.
  2. Виконайте лексичний розбір слова Куліш ( додаток № 1)

 

 

4. Робота з підручником

 

Виконайте вправу 8.сторінка 8.

 

 

 5.  Самостійна робота.

 

Доберіть до схем слова професійної лексики, що мають таку ж будову.

 

 

 

6. Творче завдання  ( Метод «Багатомірна матриця»)

 

Перед вами розкладка продуктів для салата з чудовою назвою «Український» та «Багатомірна матриця», яка пов’язана з приготуванням цього салату( додаток № 2). Вони допоможуть вам при написанні технології приготування салату.

Завдання для групи 1 – якнайшвидше скласти і записати технологію приготування салату «Український» у прозовій формі.

Завдання для групи 2 – скласти і записати технологію приготування салату «Український» у віршовій формі ( можна гумористичний)

 

УІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

  1. Підсумок уроку

 

  • Знання з якої теми ми закріпили сьогодні на уроці?
  • З якою лексикою працювали?
  • Яке  значення має слово для людини як мовна одиниця?

 

  1. Домашнє  завдання : 1. група – у словники професійної лексики виписати назви страв, які згадуються в «Енеїді» Котляревського, пояснити їх.

                                            2. група – написати твір – мініатюру «Українська національна кухня2 з використанням цих страв.

 

Додаток № 1

 

Послідовність лексичного розбору слова

 

  1. Записати слово.
  2. Визначити однозначне воно чи багатозначне.
  3. Якщо багатозначне, визначити в прямому чи переносному значенні вжито.
  4. Дібрати словосполучення з даними словами
  5. Дібрати синоніми до даного слова..
  6. Встановити походження слова : запозичене воно чині, з якої мови запозичене.
  7. Вказати, яким є слово за вживанням – загальновживаним чи не загальновживаним ( діалектним, професійним, жаргонізмом тощо)
  8. Визначити належність до активного чи пасивного словника.

 

 

 

 

Додаток №2

 

«Багатомірна матриця»

 

Морква

Варена

Вітамінна

Нарізана кубиками

Картопля

Варена

Калорійна

Нарізана кубиками

Огірки

Свіжа

Солоні

Нарізана кубиками

Яблука

Солодкі

Ароматні

Нарізана кубиками

Горошок

Зелений

Консервований

Смачний

Цибуля

Ріпчаста

Зелена

Корисна

Заправка

Майонезна

Сметанна

Смачна

 

 

 

 

Додаток № 3

 

Технологічна картка. Салат «Український».

 

                      Найменування

        Брутто

         Нетто

Картопля

185

 

Морква

 

135

Варена морква

158

 

Свіжі огірки

 

125

Огірки солоні

218

225

Яблука

218

225

Горошок зелений(консервований)

179

125

Цибуля ріпчаста чи зелена

154

100

Майонез ( салатна заправка або сметанна)

119

100

                         Вихід

200

200

 

 

1000

 

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку