Урок розрахований дна учнів 10 класу для проведення літератури рідного краю.Мета: опрацюнати ліричні поезії О. Олеся, з'ясувати особливості їх віршової форми та алегорич¬ність символів, узагальнити відо¬мості про елементи ритмотво-рення, виховувати любов до рід¬ної землі та життєвий оптимізм.
Тема. Олександр Олесь. «Ходімо в мою душу, в мій храм» ( урок – знайомство з життям і творчістю поета)
Мета: опрацюнати ліричні поезії О. Олеся, з'ясувати особливості їх віршової форми та алегоричність символів, узагальнити відомості про елементи ритмотво-рення, виховувати любов до рідної землі та життєвий оптимізм.
Обладнання: портрет О. Олеся, виставка поетичних збірок, фонозаписи пісень на тексти О. Олеся, таблиця «Орієнтовний план аналізу літературного твору».
Епіграф:
Живи, Україно, живи для краси, Для сипи, для правди, для волі! Шуми, України, як рідні ліси, Як. вітер в широкому полі!
Олександр Олесь
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Створення відповідного емоційного фону.
Слово вчителя
О, принесіть як не надію,
То крихту рідної земні:
Я притулю до уст її
І так застигну, так зомлію...
Хоч кухоль з рідною водою!..
Я тільки очі напою,
До уст спрагнілих притулю,
Торкнусь душею вогняною.
Хто ж він, той нічний мандрівник, що впродовж 25 років спраглими вустами, вогняною душею припадав до рідної землі лише у віршах, одинокий журавель, що линув до неї у часі і просторі, а повернувся
лише після смерті.
II. Оголошення теми і мети уроку
Робота над змістом епіграфа.
III. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нової інформації
1. Учитель. Олександр Олесь... Це милозвучно ім'я дала поетові на березі Чорного моря його наречена Віра Свадковська о далекому 1906 р. Справжнє ж ім'я поета — Олександр Іванович Кандиба. Він народився 5 грудня 1878 року в містечку Білопілля на Сумщині. Батьківський рід походив з чумаків, а материн — з кріпаків. Дід майбутнього поста торгував рибою, а батько працював на рибних промислах в Астрахані, де й втопився у Волзі. Тоді Олександру, найстаршому з дітей, було ІЗ років.
Мати, Олександра Василівна, згадувала, що «залишилася одна з трьома дітьми і трьома карбованцями в кишені».
Ця проста жінка навчила свого Сашка читати в 4 роки, і згодом він напам'ять вивчив майже всі твори з «Кобзаря* Т. Шевченка. Серед чудової природи, працьовитих і співучих земляків проходило дитинство майбутнього поета.
Навчався він спочатку в початковій школі, потім — у двокласному училищі. Мріяв І про гімназію, та в матері не вистачало коштів на навчання в ній. Тож Олександр Кандиба вступив до хліборобської школи містечка Дергачі, що неподалік від Харкова. Саме тут 17-річний юнак починає друкувати свої перші вірші Вирішальним у творчій біографії Олександра Олеся був 1903 рік, коли йому пощастило стати студентом Харківського ветеринарного інституту і побувати на відкритті пам'ятника І. Котляревському в Полтаві. Спілкування з Борисом Грінченком, Володимиром Самійленком, Михайлом Коцюбинським, Лесею Українкою залишило глибокий слід в душі юнака. Прочитані ним на прохання учасників свята вірші були тепло прийняті.
Слава до О. Олеся прийшла наступного дня після видання збірки. Мабуть, тільки юному Павлові Тичині судилося таке велике визнання після появи його «Сонячних кларнетів», якого удостоївся Олександр Олесь за свою першу збірку «З журбою радість обнялась» (1907р.). Вона викликала захоплення у читачів, особливо молоді, критики також схвально оцінили книгу.
Друга збірка теж не розчарувала. Талант розвивався і зростав. Одна за одною виходять збірки «Поезії. Книга 11» (1909), «Поезії. Книга ІП»
(1911), «Драматичні етюди. Книга IV» (1914), -Поезії. Книга V» (1917), «На хвилях» (1919).
Вірші Олександра Олеся надзвичайно мелодійні, близькі до народних пісень.
2. Розповідь учня-консультанта з музики
На основі віршів Олександра Олеся було написано більше 200 пісень. Над його творами працювали композитори М. Лисенко, Л. Степовий, К. Стеценко, С. Людкевич, Л. Кос-Анатольський. Після Т Шевченка О. Олесь — другий поет за кількістю творів, покладених на музику. Леся Українка стверджувала, що О. Олесь е «прямим спадкоємцем Шевченка Із всім його полум'яним натхненням і пристрасною любов'ю до батьківщини... його пісня звучить могутнім закликом до свободи. І цей заклик є прямим відгуком на голос Т. Шевченка».
Михайло Грушевський, оцінюючи значення поезії О. Олеся для розвитку національної самосвідомості української молоді, писав: «Україна дістала поета-лірика, котрого виглядала від часів Шевченка. Він справді став поетом того нового покоління, котре з ним вступало в життя — з тими бадьорими, повними надії настроями, які звучали в поезії Олеся. Але заразом приносив він дещо й таке, що ставало вічним і невмирущим національним здобутком на всі часи».
3. Розповідь учня-консультанта
з історії
Характеристика історичного періоду, під час якого були написані поезії, що ввійшли до збірки -3 журбою радість обнялась».
4. Робота над поезією «Айстри»
Учитель. Приступаючи до аналізу поезій, звертаю вашу увагу на те, що ми спробуємо відійти від буквального значення слова «аналіз», що у перекладі з грецької означає «розчленування». Як, скажімо, можна розчленувати настрій чи стан душі поета, що лягли в основу поезії"?
Тож, працюючи над поетичним твором, дотримуватимемося положень:
Зафіксуйте, який образ постане у вашій уяві під час прослуховування поезії «Айстри».
Виразне читання поезії учнем чи вчителем.
Створити словесний образ допоможуть ілюстрації до поезії та запитання:
До тебе, моя річечко,
Ще вернеться весна...
А молодість... не вернеться -
Не вернеться вона!
• Що спільного в цих поезіях?
Слово вчителя. У січні 1919 року О. Олесь разом з другом Костянтином Хороманським збиралися відвідати сестру Марію. Стрілянина, вибухи. На якусь мить Хороманський вийшов до іншої кімнати — пролунав вибух, що зруйнував половину будинку. Уціліла та половина, де знаходився О.Олесь... У цей же час петлюрівці розстріляли брата дружини. Все це глибоко вразило поета.
4 лютого 1919 року через київську газету «Трибуна», в якій О. Олесь працював літературним редактором, поет повідомив про свій намір виїхати за кордон, хоча й висловлював сумніви щодо остаточного рішення.
1 все ж холодним лютневим днем 1919 року з дипломатичним паспортом української Народної республіки О. Олесь виїхав до Будапешта.
40-літній поет, який досяг і слави, І визнання, залишив Київ. Мабуть, на якусь мить згадався йому Київ 1909-го, коли вперше після читання віршів в Українському клубі захоплена молодь виносила його на руках, або ж один з урочистих вечорів 918-го, де О. Олеся було названо найбільшим поетом України.
О. Олесь не знав, то для нього розпочинається новий 25-літнІй період еміграційної творчості, мав надію швидко повернутися, бо залишав у Пущі-Водиці дружину з 11-літнім сином, у Сумах — маму, а ще десь — сестри. Але доля вирішила інакше.
Потяглися довгі роки розлуки, роки невимовної туги за Україною. Розпач і журба поета вибухнули в поезії «Коли б я знав, що розлучуюсь з тобою».
5. Робота над поезією
• Коли б я знав, що розлучуюсь з тобою» за питаннями:
6. Аналіз ритмотворення прочитаних поезій
IV. Підбиття підсумків роботи
О. Олесь — один з найталановитіших поетів українського народу. До його творчості звертаються численні дослідники і відкривають у ній все нові глибини. Один з них, Ростислав Радишевський зазначає, що О. Олесь втретє повертається до рідного народу. Було перше визнання — коли гримів своєю славою по осій Україні. Було друге — коли він повертався до нас після чорних сталінських ночей, під час Хрущовської відлиги. Тепер прийшло трете визнання — у час висвітлення білій плям нашої Історії.
V. Оцінювання.
Домашнє завдання