Конспект уроку з української літератури з теми "Література рідного краю . Творчість О.Олеся"

Про матеріал

Урок розрахований дна учнів 10 класу для проведення літератури рідного краю.Мета: опрацюнати ліричні поезії О. Олеся, з'ясувати особливості їх віршової форми та алегорич¬ність символів, узагальнити відо¬мості про елементи ритмотво-рення, виховувати любов до рід¬ної землі та життєвий оптимізм.

Перегляд файлу

 

 

Тема. Олександр Олесь. «Ходімо в мою душу, в мій храм» ( урок – знайомство з життям і творчістю поета)

Мета: опрацюнати ліричні поезії О. Олеся, з'ясувати особливості їх віршової форми та алегорич­ність символів, узагальнити відо­мості про елементи ритмотво-рення, виховувати любов до рід­ної землі та життєвий оптимізм.

Обладнання: портрет О. Олеся, ви­ставка поетичних збірок, фоно­записи пісень на тексти О. Оле­ся, таблиця «Орієнтовний план аналізу літературного твору».

Епіграф:

Живи, Україно, живи для краси, Для сипи, для правди, для волі! Шуми, України, як рідні ліси, Як. вітер в широкому полі!

Олександр Олесь

Хід уроку

І.  Актуалізація опорних знань

Створення відповідного емоційно­го фону.

Слово вчителя

О, принесіть як не надію,

То крихту рідної земні:

Я притулю до уст її

І так застигну, так зомлію...

 

Хоч кухоль з рідною водою!..

Я тільки очі напою,

 До уст спрагнілих притулю,

 Торкнусь душею вогняною.

Хто ж він, той нічний мандрівник, що впродовж 25 років спраглими вустами, вогняною душею припа­дав до рідної землі лише у віршах, одинокий журавель, що линув до неї у часі і просторі, а повернувся

лише після смерті.

II. Оголошення теми і мети уроку

Робота над змістом епіграфа.

III. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нової інформації

1. Учитель. Олександр Олесь... Це милозвучно ім'я дала поетові на бе­резі Чорного моря його наречена Віра Свадковська о далекому 1906 р. Справжнє ж ім'я поета — Олек­сандр Іванович Кандиба. Він наро­дився 5 грудня 1878 року в містечку Білопілля на Сумщині. Батьків­ський рід походив з чумаків, а мате­рин — з кріпаків. Дід майбутнього поста торгував рибою, а батько пра­цював на рибних промислах в Аст­рахані, де й втопився у Волзі. Тоді Олександру, найстаршому з дітей, було ІЗ років.

Мати, Олександра Василівна, згаду­вала, що «залишилася одна з трьома дітьми і трьома карбованцями в ки­шені».

Ця проста жінка навчила свого Сашка читати в 4 роки, і згодом він напам'ять вивчив майже всі твори з «Кобзаря* Т. Шевченка. Серед чу­дової природи, працьовитих і співу­чих земляків проходило дитинство майбутнього поета.

Навчався він спочатку в початковій школі, потім — у двокласному училищі. Мріяв І про гімназію, та в ма­тері не вистачало коштів на навчан­ня в ній. Тож Олександр Кандиба вступив до хліборобської школи містечка Дергачі, що неподалік від Харкова. Саме тут 17-річний юнак починає друкувати свої перші вірші Вирішальним у творчій біографії Олександра Олеся був 1903 рік, ко­ли йому пощастило стати студен­том Харківського ветеринарного інституту і побувати на відкритті па­м'ятника І. Котляревському в Пол­таві. Спілкування з Борисом Грінченком, Володимиром Самійленком, Михайлом Коцюбинським, Лесею Українкою залишило глибо­кий слід в душі юнака. Прочитані ним на прохання учасників свята вірші були тепло прийняті.

Слава до О. Олеся прийшла наступ­ного дня після видання збірки. Ма­буть, тільки юному Павлові Тичині судилося таке велике визнання піс­ля появи його «Сонячних кларнетів», якого удостоївся Олександр Олесь за свою першу збірку «З жур­бою радість обнялась» (1907р.). Во­на викликала захоплення у читачів, особливо молоді, критики також схвально оцінили книгу.

Друга збірка теж не розчарувала. Талант розвивався і зростав. Одна за одною виходять збірки «Поезії. Книга 11» (1909), «Поезії. Книга ІП»

(1911), «Драматичні етюди. Книга IV» (1914), -Поезії. Книга V» (1917), «На хвилях» (1919).

Вірші Олександра Олеся надзви­чайно мелодійні, близькі до народ­них пісень.

2. Розповідь учня-консультанта з музики

На основі віршів Олександра Олеся було написано більше 200 пісень. Над його творами працювали ком­позитори М. Лисенко, Л. Степо­вий, К. Стеценко, С. Людкевич, Л. Кос-Анатольський. Після Т Шев­ченка О. Олесь — другий поет за кількістю творів, покладених на му­зику. Леся Українка стверджувала, що О. Олесь е «прямим спадкоєм­цем Шевченка Із всім його по­лум'яним натхненням і пристрас­ною любов'ю до батьківщини... йо­го пісня звучить могутнім закликом до свободи. І цей заклик є прямим відгуком на голос Т. Шевченка».

Михайло Грушевський, оцінюючи значення поезії О. Олеся для роз­витку національної самосвідомості української молоді, писав: «Україна дістала поета-лірика, котрого  виглядала від часів Шевченка. Він справді став поетом того нового по­коління, котре з ним вступало в життя — з тими бадьорими, пов­ними надії настроями, які звучали в поезії Олеся. Але заразом прино­сив він дещо й таке, що ставало віч­ним і невмирущим національним здобутком на всі часи».

3. Розповідь учня-консультанта
з історії

Характеристика історичного періо­ду, під час якого були написані пое­зії, що ввійшли до збірки -3 жур­бою радість обнялась».

4. Робота над поезією «Айстри»

Учитель. Приступаючи до аналізу поезій, звертаю вашу увагу на те, що ми спробуємо відійти від бук­вального значення слова «аналіз», що у перекладі з грецької означає «розчленування». Як, скажімо, можна розчленувати настрій чи стан душі поета, що лягли в основу поезії"?

Тож, працюючи над поетичним твором, дотримуватимемося поло­жень:

  1. Сприймати текст цілісно, нічо­го не вичленовуючи, читаючи все від першого до останнього
    рядка.
  2. Максимально заглибитися у пси­хологію творчості — ніби сте­жити за кінчиком пера автора,
    повторювати шлях думок і по­чуттів, виражених у поетичних рядках.
  3. У вірші розкривається душа пое­та, а в його прочитанні — душа читача. Отже, прислухаймось до
    своїх душ.

Зафіксуйте, який образ постане у ва­шій уяві під час прослуховування поезії «Айстри».

Виразне читання поезії учнем чи вчителем.

Створити словесний образ допомо­жуть ілюстрації до поезії та запи­тання:

  • Яким настроєм проникнутий по­чаток вірша?
  • Яким настроєм сповнена кінців­ка?
  • Як, на вашу думку, за яким прин­ципом побудований вірш? (Запринципом протиставлення)
  • У чому полягає трагедія айстр?
  • Поезія написана після револю­ційних подій 1905 року. Кого можна побачити в образі квітів?
  • Уявімо, шо ми не знаємо дати на­писання. Яке змістове наванта­ження має ця поезія?
  • Які виражальні засоби поетич­ного мовлення використано в по­езії? Звернімо увагу на синтак­сичну побудову речень. Про щосвідчить розділовий знак, що стоїть у кінці більшості речень?
  • На яку поезію Л. Глібова схожий вірш «Айстри»? Пригадаймо:

До тебе, моя річечко,

Ще вернеться весна...

А молодість... не вернеться -

Не вернеться вона!

 Що спільного в цих поезіях?

Слово вчителя. У січні 1919 року О. Олесь разом з другом Костянти­ном Хороманським збиралися від­відати сестру Марію. Стрілянина, вибухи. На якусь мить Хороманський вийшов до іншої кімнати — пролунав вибух, що зруйнував по­ловину будинку. Уціліла та полови­на, де знаходився О.Олесь... У цей же час петлюрівці розстріляли бра­та дружини. Все це глибоко вразило поета.

4 лютого 1919 року через київську газету «Трибуна», в якій О. Олесь працював літературним редакто­ром, поет повідомив про свій намір виїхати за кордон, хоча й вислов­лював сумніви щодо остаточного рішення.

1 все ж холодним лютневим днем 1919 року з дипломатичним пас­портом української Народної рес­публіки О. Олесь виїхав до Буда­пешта.

40-літній поет, який досяг і слави, І визнання, залишив Київ. Мабуть, на якусь мить згадався йому Київ 1909-го, коли вперше після читання віршів в Українському клубі захоп­лена молодь виносила його на ру­ках, або ж один з урочистих вечорів 918-го, де О. Олеся було названо найбільшим поетом України.

О. Олесь не знав, то для нього розпочинається новий 25-літнІй період еміграційної творчості, мав надію швидко повернутися, бо за­лишав у Пущі-Водиці дружину з 11-літнім сином, у Сумах — маму, а ще десь — сестри. Але доля вирі­шила інакше.

Потяглися довгі роки розлуки, ро­ки невимовної туги за Україною. Розпач і журба поета вибухнули в поезії «Коли б я знав, що розлучуюсь з тобою».

5. Робота над поезією

• Коли б я знав, що розлучуюсь з тобою» за питаннями:

  • Який настрій передає поезія?
  • Яку думку висловлює ліричний герой?
  • Що його найбільше засмучує?
  • Знайдіть у тексті вислови, що ви­ражають глибоку любов автора дорідного краю.
  • Що, на вашу думку, спонукало О.  Олеся написати цю поезію?
  • Які стилістичні фігури викорис­товує поет?

6. Аналіз ритмотворення прочитаних поезій

IV. Підбиття підсумків роботи

  • Скажіть, що ж надихало О. Олеся на поетичну творчість?
  • Які художні особливості прочи­таних поезій О. Олеся ви можете визначити? Охарактеризуйте виражальні за­соби мови.
  • Які особливості ритмічної орга­нізації поезій?

О. Олесь — один з найталановитіших поетів українського народу. До його творчості звертаються числен­ні дослідники і відкривають у ній все нові глибини. Один з них, Рос­тислав Радишевський зазначає, що О. Олесь втретє повертається до рідного народу. Було перше визнан­ня — коли гримів своєю славою по осій Україні. Було друге — коли він повертався до нас після чорних ста­лінських ночей, під час Хрущовської відлиги. Тепер прийшло трете визнання — у час висвітлення білій плям нашої Історії.

V. Оцінювання.

Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
3272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку