Цей конспект уроку з української мови для 2 класу відповідає навчальній програмі та матеріалам підручника автора М.Д.Захарійчук. Мета уроку навчити учнів розрізняти поняття: «ім'я», «по батькові», «прізвище». На уроці використані різноманітні завдання, які розвивають орфографічну грамотність учнів.
2 клас
Українська мова
Тема: Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.
Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу та любов до рідної мови.
Обладнання: портрети письменників, казка про велику букву, «асоціативний кущ», картки, таблиця, мікрофон.
Тип уроку: комбінований.
Зміст уроку
І. Організація класу
Подивіться мені в очі,
погляньте один на одного,
усміхніться і привітайтесь.
Із цих промінчиків добра,
що закріпились на ваших обличчях
ми і розпочнемо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Всі хочуть, як народиться дитина,
щоб я було красиве і дзвінке.
Бо носить все життя мене людина,
а відгадайте – но, що я таке? (Ім’я)
– Як пишеться це слово? (З апострофом)
– Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї).
«Замок»
На дверях замок висить.
Хто б зміг його відкрить?
Ми замочком стучимо,
ми замочок крутимо,
ми замочок вертимо.
Ми в замочок подивилися
і відкрили! (Ручки розчепити)
– Запишемо цілий рядок цього слова.
Ім’я ім’я ім’я ім’я
4.Запис під диктовку.
У мене гарне ім’я!
– Яке це речення за метою висловлювання?
– Скільки букв у слові ім’я? (4) А скільки звуків? (5) Чому?
3. Гра «Чарівники» (робота в парах).
– Перетворіть це речення на питальне. Запишіть.
У мене гарне ім’я?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Проблемна ситуація.
(Запис на дошці.)
тарас григорович шевченко – український поет
– Я стверджую, що в цьому реченні всі слова записані правильно. А ви як думаєте?
2. Казка «Як маленька буква стала великою».
Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.
– Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту.
– Ти маленька, тому й не помічають, – поважно відповів старий.
І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок».
І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.
3. Складання «Асоціативного куща».
Прослухавши казку, давайте складемо асоціативний кущ. Де пишеться велика буква.
Фізкультхвилинка
ІV. Оголошення теми уроку
– Сьогодні ми будемо говорити про велику букву в іменах, по батькові та прізвищах.
V. Вивчення нового матеріалу
– Чи знаєте ви своє ім’я, по батькові, прізвище? Пропоную гру «Інтерв’ю».
– Запитайте один одного прізвище, ім’я, по батькові свого сусіда. Запишіть у зошит.
– Прочитайте, що ви записали?
– А як написали кожне слово?
– Чому? (бо імена, по батькові, прізвища пишуться з великої букви)
– Давайте звіримо свої висновки з правилом в підручнику.
– Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?
– Чи знаєте ви, що означають ваші імена?
(Читаю пояснення, а діти записують.)
Вправа 1
– Чи знаєте як виникли прізвища?
– Прочитайте текст вправи. Який висновок зробили?
– Продовжіть ланцюжок.
Книжка до книжки – бібліотека;
зернинка до зернинки – колосок;
крапелька до крапельки – море;
ім’я до імені – народ.
Наш народ прославився мужніми, чесними, талановитими людьми.
Вправа 2 (диференційоване завдання).
– Про цих людей ми дізнаємось, виконавши вправу з підручника.
І група – списати, підкреслити прізвища видатних письменників;
ІІ група – продовжити речення.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Загубилась буква» ( робота по варіантах).
– Знову трапилась пригода – загубилась буква в слові.
Варіант 1 Варіант 2
… етяна …ндрійко
... ленка …аталка
…асилько …ихайло
– Прочитайте слова. Як ви їх написали?
Вправа 3 (логічна загадка)
VII. Підсумок уроку
VIIІ. Домашня робота (диференційоване завдання)
І група – на ст. 77.
ІІ група – на ст. 76.