"Конспект уроку з української мови для 2-го класу на тему "Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей."

Про матеріал

Цей конспект уроку з української мови для 2 класу відповідає навчальній програмі та матеріалам підручника автора М.Д.Захарійчук. Мета уроку навчити учнів розрізняти поняття: «ім'я», «по батькові», «прізвище». На уроці використані різноманітні завдання, які розвивають орфографічну грамотність учнів.

Перегляд файлу

2 клас

Українська мова

Тема: Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах  людей.

Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу та любов до рідної мови.

Обладнання: портрети письменників, казка про велику букву, «асоціативний кущ», картки, таблиця, мікрофон.

Тип уроку: комбінований.

Зміст уроку

І. Організація класу

Подивіться мені в очі,

погляньте один на одного,

усміхніться і привітайтесь.

Із цих промінчиків добра,

що закріпились на ваших обличчях

ми і розпочнемо урок.

ІІ. Актуалізація  опорних знань

  1. Відгадай загадку.

Всі хочуть, як народиться дитина,

щоб я було красиве і дзвінке.

Бо носить все життя мене людина,

а відгадайте – но, що я таке? (Ім’я)

Як пишеться це слово? (З апострофом)

Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї).

  1. Гімнастика для пальчиків.

«Замок»

На дверях замок висить.

Хто б зміг його відкрить?

Ми замочком стучимо,

ми замочок крутимо,

ми замочок вертимо.

Ми в замочок подивилися

і відкрили! (Ручки розчепити)

 

  1. Каліграфічна хвилинка.

Запишемо цілий рядок цього слова.

Ім’я     ім’я ім’я  ім’я

4.Запис під диктовку.

У мене гарне ім’я!

Яке це речення за метою висловлювання?

Скільки букв у слові ім’я? (4) А скільки звуків? (5) Чому?

3. Гра «Чарівники» (робота в парах).

Перетворіть це речення на питальне. Запишіть.

У мене гарне ім’я?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Проблемна ситуація.

(Запис на дошці.)

тарас григорович шевченко  – український поет

Я стверджую, що в цьому реченні всі слова записані правильно. А ви як думаєте?

2. Казка «Як маленька буква стала великою».

Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту.

Ти маленька, тому й не помічають, – поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок».

І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.

3. Складання «Асоціативного куща».

Прослухавши казку, давайте складемо асоціативний кущ. Де пишеться велика буква.

 

Фізкультхвилинка

ІV. Оголошення теми уроку

Сьогодні ми будемо говорити про велику букву в іменах, по батькові та прізвищах.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Гра «Інтерв’ю» (робота в групах).

Чи знаєте ви своє ім’я, по батькові, прізвище? Пропоную гру «Інтерв’ю».

Запитайте один одного прізвище, ім’я, по батькові свого сусіда. Запишіть у зошит.

Прочитайте, що ви записали?

А як написали кожне слово?

Чому? (бо імена, по батькові, прізвища пишуться з великої букви)

Давайте звіримо свої висновки з правилом в підручнику.

  1. Робота з правилом.

Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?

  1. Довідкове бюро.

Чи знаєте ви, що означають ваші імена?

(Читаю пояснення, а діти записують.)

  1. Робота з підручником.

Вправа 1

Чи знаєте як виникли прізвища?

Прочитайте текст вправи. Який висновок зробили?

  1. Асоціативна аналогія.

Продовжіть ланцюжок.

Книжка до книжки – бібліотека;

зернинка до зернинки – колосок;

крапелька до крапельки – море;

ім’я до імені – народ.

Наш народ прославився мужніми, чесними, талановитими людьми.

Вправа 2  (диференційоване завдання).

Про цих людей ми дізнаємось, виконавши вправу з підручника.

І група – списати, підкреслити прізвища видатних письменників;

ІІ група  – продовжити речення.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Загубилась буква» ( робота по варіантах).

Знову трапилась пригода – загубилась буква в слові.

                   Варіант 1                                                       Варіант 2

                    … етяна                                                       …ндрійко

                     ... ленка                                                       …аталка

                   …асилько                                                    …ихайло

Прочитайте слова. Як ви їх написали?

Вправа 3 (логічна загадка)

  • Як звуть дітей?

VII. Підсумок уроку

  • Чого навчив нас цей урок?
  • Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?

VIIІ. Домашня робота (диференційоване завдання)

  • Вивчити правило на ст. 75.
  • Виконати вправи:

І група  – на ст. 77.

ІІ група  – на ст. 76.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 січня 2018
Переглядів
6980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку