Тема. Подовжені м'які приголосні. Позначення їх на письмі буквами
Мета: знайомити учнів із вимовою та написанням слів із подовженими м'якими приголосними звуками;
Розвивати фонематичний слух, уміння виконувати звуко-буквений аналіз слова, збагачувати активний словник учнів;
Виховувати любов до рідного краю, його жителів, прагнення писати правильно, грамотно.
Обладнання: презентація в Роver Point, картинки із зображенням птахів, слова для складання прислів’я.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційна частина
Я урок наш починаю і присутніх всіх вітаю,
Ну, а ви мої рідненькі, станьте рівно, поверніться,
Мило, щиро посміхніться.
Гостей наших привітайте.
Діти: Доброго дня! Ми раді вітати вас у нашому класі!
І тихесенько сідайте.
-
На сьогоднішній урок нам потрібно взяти:
(запис на дошці)
Терпіння, уміння, старання , знання, які ми з вами маємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Мовна розминка
-
Діти, яка зараз пора року? На дворі непривітно, холодно. І у всіх нас пригнічений, похмурий настрій. А я хочу, щоб у ваших оченятах появилася радість, на устах посмішка, а в душі тепло. Послухайте , будь ласка, цей запис.
Слайд 1 (Звучить запис співу пташок)
-
Куди нас перенесли ці звуки? (в літо, у весну). І, мабуть, всі відчули тепло, яке повіяло в повітрі, і лагідний промінь сонця, що гладить по голівці.
-
Яких пташок ви впізнали по голосу?
-
Як співає зозуля? Які звуки вона видає? Охарактеризуйте їх.
-
Які звуки виспівує соловейко? Зробимо усно звуко-буквений аналіз цього слова.
-
А як співає горобець? Чи є в його мові мякі приголосні звуки? Які букви на це вказують? Які ще букви пом’якшують попередні приголосні? Які голосні є у пісні горобця?
-
В родині голосних звуків разом з «і» які ще звуки проживають?
(Відповіді дітей)
-
Учені довели, що мелодійний спів голосних звуків дуже добре заспокоює нерви. А давньоіндійські лікарі стверджували, що виспівування певних звуків позитивно впливає на організм людини. Так, якщо тягнути на одній ноті звук «і-і-і» з усмішкою на обличчі, то відпочиватиме мозок. Звук «а-а-а» гарно масажує щитовидну залозу. А для серця краще виспівувати «о-і-о-і-о-і». Робити цю співочу зарядку треба раз на день, повторюючи кожну вправу 3-4 рази.
(Проводиться співоча зарядка)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Робота над віршем
-
Діти, слухаючи цей чарівний спів пташок, мені пригадалися слова вірша відомої поетеси Марійки Підгірянки
Слайд 2
Рідний край
Де у світі кращі гори,
Де таке повітря свіже,
Де шумлять так гарно бори
І хвилює спіле збіжжя?
Де ясніше сонце світить,
Де ясніше зорі сяють.
Де ж миліше пахнуть квіти,
Як у нашім любім краї?
-
Якими іншими словами можемо замінити словосполучення «любий край»?
(Відповіді дітей: рідний край, Батьківщина, країна, Україна, рідна земля, Вітчизна)
-
Діти, а як називається наша маленька батьківщина, де ми народилися і живемо? (Закарпаття)
-
Каліграфічна хвилинка
Урок продовжимо без зупинки
З каліграфічної хвилинки
-
Перш, ніж записати в зошиті, повторимо правила, яких потрібно дотримуватися під час письма. (Сидіти рівно, не згинатись, зошит похило)
-
Запишіть каліграфічно:
Слайд 3
Україна, країна, Закарпаття, рідна земля
-
Чому деякі слова написані з великої букви?
-
Кожна людина любить свій край, місто чи село, в якому народилася і їй здається, що кращої землі немає, як сказано у вірші:
Ми спитали в журавля:
Журавель відповідає:
-
Краще рідної немає!
-
Зараз ми з вами прочитаємо текст і вдумаємося в його зміст (Діти читають зі слайда по одному реченні) Слайд 4
-
Що ви цікавого дізналися про наш край?
-
Що спільного у підкреслених словах?
-
Наступив час відпочинку, проведем фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
-
Сьогодні ми ознайомимося із подовженими м'якими приголосними звуками, навчимося їх правильно писати та вимовляти. Як бачите в українській мові зустрічаються слова, в яких зустрічаються дві одинакові букви поряд, в такому випадку вони позначають один подовжений звук і він завжди м'який.
-
Чому він м'який?
(Діти читають правила на с. 49)
Слайд 5
-
У звукових схемах м'який подовжений звук позначатимемо так:
[т':] [= :]
V. Робота над новим матеріалом
-
Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з такими словами, навчимося ділити їх для переносу, будувати звукові моделі слів. А проходитиме все це серед мальовничої закарпатської природи.
-
Природа Закарпаття, як сказано у попередньому тексті, це родючі поля, високі гори, швидкоплинні річки. І все, що там знаходиться, промовляє до нас нашою рідною українською мовою. Так, так. У квітах, грибочках, шишках і, навіть, у камінчиках живуть слова, але гірський вітер-пустун дмухнув і перемішав їх. А ми зараз спробуємо їх упорядкувати і створити речення.
Робота в групах
(Дітям у групи роздаю картинки із зображенням лісу, поля, річки, гір та макети грибочків, квіток, шишок, камінчиків із написаними словами з прислів'їв. Діти в групі повинні скласти речення, прочитати його і назвати слова з подовженими приголосними)
Знання людині, що крила пташині
Ранні пташки росу п'ють, а пізні – сльози ллють
Життя прожити – не поле перейти
Яке коріння, таке й насіння
Слайд 6
-
Діти, а як називаються такі короткі, влучні, повчальні вислови?
Як ви розумієте прислів’я «Знання людині, що крила пташині»
(Відповіді дітей)
-
А зараз послухаємо, як треба правильно розуміти це прислів’я.
(Доповідає підготовлена дитина)
-
«Знання людині, що крила пташині». Це прислів’я означає, що пташка, завдяки крилам, літає і все бачить, так само і людина , яка має знання, може ними користуватися і досягти успіху.
-
Запишіть прислів’я з памяті.
Слайд 7
Робота з підручником
Вправа 1, с. 48 – виконують по варіантах (хлопчики –дівчатка)
VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів
Вправа 2, с. 49 – колективне опрацювання
-
Чи є в нашій місцевості вугілля?
-
Де його видобувають? (у шахтах)
-
В яких областях знаходяться шахти?
-
А чи є на Закарпатті море?
-
Як називається море, що є на Україні?
-
Які водойми є на Закарпатті?
Хвилинка відпочинку
-
А зараз трішки відпочинемо і послухаємо цікаву легенду про о. Синевир
-
….
-
Чи зрозуміли ви звідки появилось о. Синевир?
-
Звичайно, легенда – це вигадка, але в ній є доля правди.
-
Ми з вами сьогодні багато говорили про природу Закарпаття її красу і неповторність.
Вправа 3, с. 49
-
Прочитайте текст. Поділіть слова з довідки у яких зустрічається м'який подовжений звук для переносу.
VІІ. Домашнє завдання
-
Мабуть кожен із вас має друга чи подругу. Дома ви напишете розповідь про них. Сподіваюся, що ваші друзі щирі, добрі, як і всі жителі Закарпаття.
-
А ще всі жителі нашого краю співучі. Тому наш урок ми закінчимо прекрасною піснею про Закарпаття.
Відео
VІІІ. Підсумок уроку
-
Ось на такій веселій ноті ми і підійшли до закінчення уроку. І нам залишилося тільки підвести підсумок.
Вправа «Незакінчене речення»
-
Сьогодні на уроці ми ознайомилися з … (м'якими подовженими приголосними звуками)
-
На письмі вони позначаються … (двома однаковими буквами)
-
Повернемося на початок уроку. Ми взяли з собою терпіння, уміння, старання, знання. Ці слова також мають подовжені приголосні. Запам’ятайте, діти, потрібно завжди мати в собі ці якості, бо вони допомагають у житті.
-
Дякую за урок! Ви молодці!
Слайд 8