Урок направлений навчати учнів правил написання великої букви у географічних назвах; поглибити знання учнів про минуле України, народні промисли; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідної землі, її минулого та інтерес до народних промислів.
Конспект уроку з української мови для 2 класу
На тему:
«Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок»
Підготувала вчитель
Теребовлянської ЗОШ
І-ІІІ ступенів №2
Бугай Наталія Іванівна
МЕТА. Навчати учнів правил написання великої букви у географічних назвах; поглибити знання учнів про минуле України, народні промисли; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідної землі, її минулого та інтерес до народних промислів.
ОБЛАДНАННЯ. Малюнки та витвори народної творчості, картки із завданнями,ТЗН, виставка.
Х І Д У Р О К У
І. Організація класу.
Подивіться, люди добрі,
Тягнуться степи за обрій.
А дорогами, стежками
З торбами чи із мішками
Йдуть і їдуть трударі:
Гончарі і хлібороби,
Пекарі і садоводи,
Рукодільниці й майстри.
Гей, народ збирається,
Ярмарок починається!
Увага! Увага! Спішіть! Поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивувати і є що придбати,
Тут щедрі дарунки із саду й городу,
Тут пісня і жарти – усім в нагороду.
Тут речі умільців, ні з чим не зрівняні,-
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив’яний посуд – макітри, горнятка,
Сопілки – хлоп’ятам, намисто – дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте.
ІІ. Робота над матеріалом уроку.
Пропуск на ярмарок отримають ті, хто знає відповіді на такі питання:
Ми приїхали на ярмарок з села …, що на … ( Гуцульщині) чи розташоване поблизу… Привезли … (вироби). Вони виготовлені з … .
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУПИ: прочитати текст і за запитаннями переконструювати його за поданим зразком.
( Групи виконують завдання, потім відбувається перевірка із колективним записом назв населених пункті у зошит).
РЕГІОН – певна місцевість,із своїми географічними та культурними особливостями.
ОБЛАСТЬ – частина території країни зі своїм центром.
1 ГРУПА БОНДАРСТВО КОСІВЩИНИ
На берегах річки Прут розкинулося містечко Косів, що на Прикарпатті. Народні майстри цієї місцевості виготовляють бондарський посуд з дерева різного призначення. Це і бодні, і різні кухлики, кварти. На готових виробах випалюють геометричний чи рослинний орнамент. Ці дерев’яні вироби виглядають, наче кольорова « вишиванка» - на білому чорне. Особливої чарівності посуду надає витончений обруч.
ЗАПИТАННЯ.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ
ІІ ГРУПА КРОЛЕВЕЦЬКИЙ РУШНИК
У Сумській області,що на Слобожанщині, розташоване містечко Кролевець. Там народні майстрині займаються художнім ткацтвом. Виготовляють скатертини, килими, але найбільш відомі їхні рушники. Для них характерне поєднання білого та червоного кольорів. Між червоними смужками на білому тлі ткався багатий орнамент геометричної форми. Орнаменти рушників символізували чистоту почуттів, глибину любові до своїх рідних та щедро стелили близьким і далеким друзям, гостям.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ:
( запис словосполучення « містечко Кролевець» з поясненням правопису представником групи).
ІІІ ГРУПА ДИБИНЕЦЬКА КЕРАМІКА
Неподалік від міста Богуслава на правому березі мальовничої річки Рось розташоване село Дибинці. Воно є центром гончарного мистецтва Наддніпрянщини. Там виготовляють полив’яний мальований посуд. Це різноманітні глечики, миски виготовлені з глини, розписані різними кольорами на білому або червоному тлі й покриті прозорою поливою. Посудом, що виготовляли дибинецькі гончарі, користувався Богдан Хмельницький та його оточення.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ :
Запис словосполучення «Місто Богуслав» з поясненням правопису представником групи.
ПЕТРИКІВСЬКИЙ РОЗПИС
Далеко за межами України відомий петриківський розпис. Майстри села Петриківка Дніпропетровської області своїм мистецтвом прославляють не тільки свій рідний край – Наддніпрянщину, але й роботящі вмілі руки всіх українців. Петриківські умільці зроблять «мальованку» чи розмалюють стіни хати, побутові речі чудовим ніжним барвистим рослинним орнаментом. Основним елементом орнаменту є квітка чи грона калини.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ :
ОПІШНЯНСЬКА ІГРАШКА
На Полтавщині в багатьох селах виготовляли глиняний посуд та іграшки. Але найбільш відомі іграшки, що виготовляли в селі Опішня. Переважно це свищики у вигляді коників, баранців, а також постаті жінки з півником під пахвою як символ достатку родини. Всі іграшки виготовлені з глини та оздоблені рослинним орнаментом.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ:
ХЕРСОНСЬКА МАЙСТРИНЯ
У понизов’ї Дніпра розташоване чудове місто Херсон, що є невід’ємною частиною Таврії. У місті багато майстрів та художників, але особливо вражають своєю красою вироби Катиніної Оксани Георгіївни. Це розписані тканини – батік, художній текстиль. Вони приваблюють своєю багатобарвністю, вишуканістю ліній. Оригінально передають красу таврійської природи. Роботи цієї майстрині є навіть у фондах музею міста Торонто, що у Канаді.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ:
На честь Богдана Хмельницького назване місто України, обласний центр – Хмельницький.
ВИСНОВОК: Ми записали слова- назви міст, сіл, річок , областей, вулиць – вони пишуться з великої букви.
ІІІ. Робота в групах.( виконання завдання самостійно)
…( У/у) – наш рідний край. Найбільша …ічка ( Р/р) …ніпро ( Д/д) впадає у …орне ( Ч/ч) …оре (М/м). На берегах …ніпра ( Д/д) розкинувся …иїв ( К/к). ( чия група швидше справиться буде оцінено).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА у вигляді гри « Знайди зайве слово» .
Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія;
Пушок, Сірко, Рекс, Гнізна, Дружок.
Тернопіль, Львів, Залав’є, Чернівці, Хмельницький.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
СЛОВА ДЛЯ ДОВІДОК: Теребовля, Князя Василька, Гнізна.
ІV. Перегляд відеоролика про своє місто.
- Чи впізнали ви , про що було знято цей відеоролик?
- Як воно називається?
- З якої букви пишемо?
- А кінцеві кадри про що вам нагадали?
- На якій вулиці знаходиться наша школа?
- З якої букви напишемо назву вулиці?
V. Підсумок уроку.
1. Відповіді на запитання.
- Ось і завершується наш ярмарок. Ви показали, що знання у вас міцні, і всі добре попрацювали.
- Які вміння ми удосконалили сьогодні на уроці?
- Про які географічні назви ви дізналися?
- Як їх треба писати?
VI. Домашнє задання.
Вдома запишіть по 5 назв міст та річок. З двома словами складіть і запишіть речення.
На доброму ярмарку ми побували,
Одні – продавали, інші – купували!
Співали, сміялись та ще й жартували,
А тепер вже й додому час.
( діти дарують гостям пам’ятні листівки).