Відкритий урок з української мови для учнів 2 класу на тему " Велика буква у назвах міст,сіл,вулиць, річок"

Про матеріал

Урок направлений навчати учнів правил написання великої букви у географічних назвах; поглибити знання учнів про минуле України, народні промисли; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідної землі, її минулого та інтерес до народних промислів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку з української мови для 2 класу

На тему:

«Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок»

 

 

 

 

Підготувала вчитель

Теребовлянської ЗОШ

І-ІІІ ступенів №2

Бугай Наталія Іванівна

 

 

 

МЕТА. Навчати учнів правил написання великої букви у географічних назвах; поглибити знання учнів про минуле України, народні промисли; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідної землі, її минулого та інтерес до народних промислів.

ОБЛАДНАННЯ. Малюнки та витвори народної творчості, картки із завданнями,ТЗН, виставка.

    Х І Д    У Р О К У

І. Організація класу.

  Подивіться, люди добрі,

                   Тягнуться степи за обрій.

  А дорогами, стежками

  З торбами чи із мішками

  Йдуть і їдуть трударі:

  Гончарі і хлібороби,

  Пекарі і садоводи,

  Рукодільниці  й  майстри.

  Гей, народ збирається,

  Ярмарок починається!

Увага! Увага! Спішіть! Поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

  На ярмарку нашім веселім, багатім

  Є чим дивувати і є що придбати,

  Тут щедрі дарунки із саду й городу,

  Тут пісня і жарти – усім в нагороду.

Тут речі умільців, ні з чим не зрівняні,-

Барвисті  стрічки, рушники вишивані.

Полив’яний посуд – макітри, горнятка,

Сопілки – хлоп’ятам, намисто – дівчаткам.

  Мерщій-бо на ярмарок  всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь,  танцюйте  і грайте.

ІІ. Робота над матеріалом уроку.

  1. Вступне слово вчителя.
  • З давніх – давен збиралися люди на ярмарки, переважно восени, коли вже  зібрано  врожай. І чого тут тільки немає… Одні везуть, щоб продати, інші їдуть, щоб купити. І обов’язково на ярмарку йшли не тільки для того, аби щось продати та придбати, а й щоб душею відпочити, на інших подивитися і себе показати. Тож і ми  сьогодні побуваємо на незвичайному ярмарку, де продають свої витвори мистецтва народні майстри з різних куточків України. Вони представляють свій регіон, а ми з вами придбаємо не речі, а … нові знання, закріпимо вміння писати з великої букви  географічні назви.

Пропуск на ярмарок отримають ті,  хто знає відповіді на такі  питання:

  • Що таке декоративно-прикладне  мистецтво?
  • Назвати які є види.( музичне, образотворче, театральне,поетичне..)
  1. Пальчикова гімнастика. Виховний момент.
  • Давайте і ми уявимо себе  гончарями, почнемо формувати глечик.
  • Щоб  виготовити будь-який предмет, треба докласти праці щоб він був гарний, давайте його прикрасимо візерунком. Спробуємо це зробити.
  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Великі та маленькі петлі;
  • Яким літерам належать ці елементи ( е, д,з,в,у).
  1. Утворення груп. Виконання першого завдання – « Представлення».
  • Кожна група представляє свій населений пункт та вид декоративно-прикладного мистецтва, що притаманний даній місцевості ( за зразком).
  • ЗРАЗОК:

Ми приїхали на ярмарок з села …, що на … ( Гуцульщині) чи розташоване поблизу… Привезли … (вироби). Вони виготовлені з … .

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУПИ: прочитати текст і за запитаннями переконструювати його за поданим зразком.

( Групи виконують завдання, потім відбувається перевірка із колективним записом назв населених пункті у зошит).

  1. Словникова робота.

РЕГІОН – певна місцевість,із своїми географічними та культурними особливостями.

ОБЛАСТЬ – частина території країни зі своїм центром.

  1. Робота в групах.

1 ГРУПА    БОНДАРСТВО  КОСІВЩИНИ

На берегах річки Прут розкинулося містечко Косів, що на Прикарпатті. Народні майстри цієї місцевості виготовляють бондарський посуд з дерева різного призначення. Це і бодні, і різні кухлики, кварти. На готових виробах випалюють геометричний чи рослинний орнамент. Ці дерев’яні вироби виглядають, наче кольорова « вишиванка» -  на білому чорне. Особливої чарівності посуду надає витончений обруч.

ЗАПИТАННЯ.

  1. Назвіть місцевість, з якої прибули.
  2. Де знаходиться ваш населений пункт?
  3. Який товар привезли?
  4. Особливості вашого товару.
  5. Невеличка реклама вашого товару ( його практичне призначення, застосування).

 

ЗАПИТАННЯ  ДО  ГРУПИ

  • Назвіть географічні назви, які зустрілися у вашому  тексті. Як їх треба  записати? ( РІЧКА  ПРУТ, МІСТЕЧКО КОСІВ, ПРИКАРПАТТЯ)
  • На берегах якої річки розкинулося містечко Косів? ( НА БЕРЕГАХ РІЧКИ  ПРУТ).
  • ( запис  словосполучення « річка Прут» з поясненням правопису представником групи).

ІІ  ГРУПА    КРОЛЕВЕЦЬКИЙ   РУШНИК

 У Сумській області,що на Слобожанщині, розташоване містечко Кролевець. Там народні майстрині займаються художнім ткацтвом. Виготовляють  скатертини, килими, але найбільш відомі їхні рушники. Для  них характерне поєднання білого та червоного кольорів. Між червоними смужками на білому тлі ткався багатий орнамент геометричної форми. Орнаменти рушників символізували чистоту почуттів, глибину любові до своїх рідних та щедро стелили близьким і далеким друзям, гостям.

ЗАПИТАННЯ  ДО ГРУПИ:

  • Назвіть географічні  назви, які зустрілися у вашому тексті. Як їх треба писати? ( Сумська область, Слобожанщина, містечко Кролевець).
  • Чому ваші рушники називають кролевецькі? ( Бо вони виготовлені у містечку Кролевець).

( запис словосполучення « містечко Кролевець» з поясненням правопису представником  групи).

ІІІ   ГРУПА   ДИБИНЕЦЬКА  КЕРАМІКА

Неподалік від міста  Богуслава на правому березі мальовничої річки Рось розташоване село Дибинці. Воно є центром гончарного мистецтва Наддніпрянщини. Там  виготовляють полив’яний мальований посуд. Це  різноманітні глечики, миски виготовлені з глини, розписані різними кольорами на білому або червоному тлі й покриті прозорою  поливою. Посудом, що виготовляли дибинецькі гончарі, користувався Богдан  Хмельницький та його оточення.

ЗАПИТАННЯ ДО  ГРУПИ :

  • Назвіть географічні назви, які зустрілися у вашому  тексті. Як їх треба  записати?( МІСТО БОГУСЛАВ, РІЧКА  РОСЬ, НАДДНІПРЯНЩИНА, СЕЛО ДИБИНЦІ).
  • Поблизу якого міста знаходиться  село Дибинці? ( ПОБЛИЗУ МІСТА  БОГУСЛАВ).

Запис словосполучення «Місто Богуслав» з поясненням правопису представником  групи.

 

 

ПЕТРИКІВСЬКИЙ   РОЗПИС

 Далеко за межами України відомий петриківський розпис. Майстри села Петриківка Дніпропетровської області своїм мистецтвом прославляють не тільки свій рідний край – Наддніпрянщину, але й роботящі вмілі руки всіх українців. Петриківські умільці зроблять «мальованку» чи розмалюють стіни хати, побутові речі чудовим ніжним барвистим рослинним орнаментом. Основним елементом орнаменту є  квітка чи грона калини.

 

ЗАПИТАННЯ ДО  ГРУПИ :

  • Назвіть географічні назви, які зустрілися у вашому тексті. Як їх треба записати? (Україна, СЕЛО ПЕТРИКІВКА, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА  ОБЛАСТЬ,  НАДДНІПРЯНЩИНА).
  • Від якого слова пішла назва вашого чудового розпису?( від назви села – Петриківка).
  • Запис словосполучення « село Петриківка» з поясненням правопису представником  групи.

 

    ОПІШНЯНСЬКА  ІГРАШКА

 На Полтавщині в багатьох селах виготовляли глиняний посуд та іграшки. Але найбільш відомі іграшки, що виготовляли в селі Опішня. Переважно це свищики у вигляді коників, баранців, а також постаті жінки з півником під  пахвою як символ достатку родини. Всі іграшки виготовлені з глини та оздоблені рослинним орнаментом.

ЗАПИТАННЯ ДО  ГРУПИ:

  • Назвіть географічні назви, які зустрілися у вашому тексті. Як їх треба записати? (ПОЛТАВЩИНА, СЕЛО ОПІШНЯ)
  • У якому регіоні знаходиться село Опішня? ( НА ПОЛТАВЩИНІ).
  • Запис слова « Полтавщина» з поясненням представником групи.

 

ХЕРСОНСЬКА  МАЙСТРИНЯ

 У  понизов’ї  Дніпра розташоване чудове місто Херсон, що є невід’ємною частиною Таврії. У місті багато майстрів та художників, але особливо вражають своєю красою вироби Катиніної Оксани Георгіївни. Це розписані тканини – батік, художній текстиль. Вони приваблюють своєю багатобарвністю, вишуканістю ліній. Оригінально передають красу таврійської природи. Роботи цієї майстрині є навіть у фондах музею міста Торонто, що у Канаді.

ЗАПИТАННЯ ДО ГРУПИ:

  • Назвіть географічні назви, які зустрілися у вашому тексті. Як їх треба писати? (ДНІПРО, МІСТО ХЕРСОН, ТАВРІЯ,МІСТО ТОРОНТО, КАНАДА)
  • У музеях якої країни, крім України, зберігаються роботи Оксани Катиніної? ( У КАНАДІ).
  • Запис слова « Канада» з поясненням правопису представником групи.
  • Які ще власні назви вам зустрілися у текстах? Назвіть їх. Поясніть правопис. ( БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ, КАТИНІНА ОКСАНА ГЕОРГІЇВНА).
  1. ЦІКАВИНКА.

 На честь Богдана Хмельницького назване місто України, обласний центр – Хмельницький.

ВИСНОВОК: Ми записали слова- назви міст, сіл, річок , областей, вулиць – вони пишуться з великої  букви.

  1. Робота над правилом  у  підручнику с. 109.

ІІІ. Робота  в  групах.( виконання  завдання самостійно)

 …( У/у) – наш  рідний край. Найбільша  …ічка ( Р/р)  …ніпро ( Д/д) впадає у …орне ( Ч/ч)  …оре (М/м).  На  берегах …ніпра ( Д/д) розкинувся …иїв ( К/к). ( чия група швидше  справиться буде оцінено).

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА у вигляді  гри  « Знайди  зайве слово» .

   Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія;

   Пушок, Сірко,  Рекс, Гнізна,  Дружок.

  Тернопіль, Львів,  Залав’є, Чернівці, Хмельницький.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Підготовча робота.
  • Як називається держава  в якій ми живемо?
  • Яка назва основного міста  нашої  держави?
  •  А як називається наше  рідне  місто в якому ми живемо?
  1. Творча робота. Складання твору за опорними словами.
  • Давайте складемо  невеличкий  твір про наше  місто.
  • Наше рідне місто … . Через це красиве місто протікає річка …  . Центральна вулиця … .

СЛОВА ДЛЯ ДОВІДОК: Теребовля, Князя Василька,   Гнізна.

  1. Складання речень про свою  вулицю.
  • А чи знаєте  ви кожен  свою  вулицю? Зараз ви маєте можливість прорекламувати свою  вулицю, чим вона вам подобається.
  • Складіть речення про свою  вулицю.

ІV. Перегляд  відеоролика про своє  місто.

- Чи впізнали ви , про  що було знято цей  відеоролик?

- Як воно називається?

- З якої букви пишемо?

- А кінцеві кадри про що вам нагадали?

- На якій вулиці знаходиться наша  школа?

- З якої букви напишемо назву вулиці?

V. Підсумок  уроку.

   1. Відповіді на  запитання.

- Ось і  завершується наш  ярмарок. Ви показали, що знання у вас міцні, і всі  добре  попрацювали.

- Які вміння ми удосконалили сьогодні на уроці?

- Про які географічні  назви  ви  дізналися?

- Як їх треба  писати?

VI. Домашнє  задання.

Вдома  запишіть  по 5 назв  міст та  річок. З двома словами  складіть  і  запишіть  речення.

На доброму ярмарку ми побували,

Одні – продавали, інші – купували!

Співали, сміялись та ще й жартували,

А тепер вже й додому час.

  • Наш ярмарок завершується. Ми бажаємо,щоб завжди на ваших столах був достаток, щоб вам було що продавати й за що купувати.

( діти дарують гостям пам’ятні листівки).

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2018
Переглядів
1829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку