Розробка уроку створена на основі краєзнавчого матеріалу нашої місцевості.
Для того,щоб ознайомити учнів з написанням слів з великої букви назви міст,сіл, вулиць, річок на основі дослідження; вчити знаходити назви у тексті і пояснювати їхнє написання; збагачувати словник дітей; розвивати зв'язне мовлення, вміння працювати з книгою, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, бажання вчитися.
Урок - подорож.
Тема. Велика буква у назвах держав, міст, сіл, вулиць, річок.
Мета. Ознайомити учнів з написанням слів з великої букви назви міст,
сіл, вулиць, річок на основі дослідження; вчити знаходити назви у тексті і
пояснювати їхнє написання; збагачувати словник дітей; розвивати зв’язне мовлення, вміння працювати з книгою, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, бажання вчитися.
Обладнання. , картки із текстами, загадками, прислів’ями.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку:
І.Організація класу.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно,плідно працювати.
ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду школярів.
Сьогодні ми з вами вирушимо у мандрівку. Але ви повинні здогадатись яким видом транспорту ми будемо мандрувати, відгадавши ребус.
ЛІТ* 4=а К А помандруємо ми …Ви повинні відгадати загадку.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна)
-Так просторами нашої України.
1ЗУПИНКА «СТАРТ»
1.Каліграфічна хвилинка.
Букви писатиму рівненько,
Щоб були усі гарненькі,
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу я візьмусь.
Ук їн кр аї на Україна
2 ЗУПИНКА «ВСЕЗНАЙКА»
2.Асоціативний кущ.
Слово Україна (В цей час декілька дітей працюють по картках)
3. Гра «Редактор» ( Розгубився наш Незнайко. Незнайкові допоможіть і правильно напишіть.)
оленка читає байки леоніда Глібова. У євгена є Папуга кеша. Недавно Бабусі марії подарували Кота Пушка.
4.Прийом «Інтер,ю»
-То як пишуться імена, прізвища , по батькові?
-Клички тварин?
3 ЗУПИНКА «МІЙ КРАЙ»
ІІІ.Мотивація навчальної діяьності.Повідомлення теми і мети уроку.
Відкриваємо підручники на сторінці 83 Впр.1 і мандруємо просторами нашої України.
1.Читання вірша М.Машорського «Наша мандрівка»
-З якої букви написані підкреслені слова.
-Поясніть значення кожного слова.
. Дослідження карти України.
- Сьогодні я запрошую вас у подорож по рідній землі. Для цього використаємо карту України. Дослідимо, які міста і річки знаходяться на території нашої держави.(диференційовано по групах)
--Запишіть назви міст і гір України за зразком, користуючись картою
України
Міста України: Львів,…
Гори України:Карпати,..
-Як називається місто в якому ми живемо?
-Як пишемо слово Жашків? Вільшанка?
-Як називається вулиця на якій розташована наша школа? (Вул. Євгенії Любомської)
-Хто знає хто така Євгенія Михайлівна Любомська? (Вчителька української мови і літератури, Герой Соціалістичної Праці, працювала в нашій школі.)
2. Фізкультхфилинка (Рідна Україна)
V. Cприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Сьогодні ми навчимося писати назви міст, сіл, річок, морів і гір.
3.Бесіда.
-Чи знаєте ви , як називається річка , що протікає через місто Жашків? (Торч)
Назва річки Торч пішла від племені торків,які прийши внаш район з-за Дніпра і оселилися тут.Князь Всеволод у 1080 році дозволив їм жити, тому що вони були невойовничі і дали згоду підкорятися Києву. РічкаТорч згадується і в «Повісті минулих літ» Нестора-Літописця.
-Сладіть і запишіть речення в зошит.
Через місто Жашків протікає річка Торч.
4.Словникова робота Торч – назва пішла від поселень племені торків на нашій території. Згадується у «Повісті минулих літ».
5. Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
А я дивлюсь і серцем лину
В темний садок на Україну.
-Хто автор цих рядків?(Тарас Григорович Шевченко.)
-Як ви напишете ці три слова?( З великої букви.)
-Чому?(Ім’я, прізвище, по – батькові людей пишуться з великої букви.)
Прочитайте речення із вправи 1, у якому йдеться про могилу Тараса Григоровича Шевченка.
-У якому місті вона знаходиться? На літературному читанні ми вивчали творчість Тараса Шевченка.
-То хто ж такий Тарас Шевченко?
-Які ще вірші його ви знаєте?
Спишіть речення з тексту, де мова йде про Т.Г.Шевченка.
4 ЗУПИНКА «ЗАПАМ`ЯТАЙКА»
-Зав`яжемо вузлик на пам`ять. (Учні читають і вивчають правило на ст. 84.)
5 ЗУПИНКА «ЛИСТ»
6. Читання листа ( впр.3, с.84)
-Сьогодні до вас, другокласників звертається хлопчик Миколка. Він дуже хоче подружитися з вами. Тому залишив у підручнику вам листа. Давайте прочитаємо його. (Учні читають лист.)
-Чи можна за цими даними знайти хлопчика?
-Хто із вас хотів би дружити з Миколкою?
Випишіть підкреслені слова і поясніть їх правопис.
VI. Релаксація.Гра для очей « М’ячик»
(Діти водять очима за уявним м’ячиком вгору – вниз, дугою вліво – вправо, колом справа – наліво та зліва – направо кілька разів.
Потім на кілька секунд закривають очі, відкривають і працюють далі.)
6 ЗУПИНКА «КАЗКА»
VII.Робота в групах. Гра «Мовний вінегрет».
річка Карпати
вулиця Дніпро
місто Є.М.Любомської
гори Т.Шевченко
письменник Київ (Презентація на дошці.)
7 ЗУПИНКА «ФІНІШ»
VIII.Релаксація. Казка-підсумок про країну Мованію (Мультфільм)
IX. .Рефлексія.
Метод «Інтерв’ю», гра «Мікрофон»
Запитання учням:
-Для чого ми вивчаємо вживання великої букви?
Продовжіть моє речення: « Я вважаю, що цю тему слід вивчати для того, щоб……. ( … знати назви назви річок, міст, сіл України.)
- (….. знати правопис даних слів.)
(……бути грамотними.)
X.Домашнє завдання. Вправа 3, на ст.84.
Використана література.
«Дидактичні матеріали українська мова 2-3класи» Валентина Бутрім
«Українська мова конспекти уроків 2клас» М.Д.Захарійчук
Інтернет ресурс «Освіта.UA» Велика буква в назвах держав, міст, сіл, вулиць, річок. Урок з української мови для 2 класу.
«Жашківщина минуле і сьогодення» С.Горошко
svitppt.com.ua/.../velika-bukva-u-nazvah-mist-sil-vulic-rich...
edufuture.biz/index.php?..
«Літературне читання 2 клас» М.Д.Захарійчук
Іван Похилевич «Жашківський край»