Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему "СКОРО ЛІТО. СКЛАДАННЯ ЗВ’ЯЗНИХ ВИСЛОВЛЮВАНЬ, РОЗПОВІДЕЙ ПРО ЛІТО."

Про матеріал

Учити школярів самостійно складати зв'язні розповіді, висловлювання на задану тему, використовуючи вивчені твори; розвивати усне мовлення, вміння спостерігати, аналізувати, доводити; виховувати любов до природи рідного краю, рідної землі.

Перегляд файлу

ТЕМА: СКОРО ЛІТО. СКЛАДАННЯ ЗВЯЗНИХ ВИСЛОВЛЮВАНЬ, РОЗПОВІДЕЙ ПРО ЛІТО.

 

 

 

МЕТА: Учити школярів самостійно складати зв’язні розповіді, висловлювання на задану тему, використовуючи вивчені твори; розвивати усне мовлення, вміння спостерігати, аналізувати, доводити; виховувати любов до природи рідного краю, рідної землі.

 

 

 

ОБЛАДНАННЯ: картини із зображенням літньої природи, картки із зображенням вірша «Ходить серпень», таблиця з опорними словами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться сам до себе.

Привітайтесь: «Добрий день!»

 

ІІ. ХВИЛИНКА СПОСТЕРЕЖЕНЬ.

- Скажіть, ви не знаєте, чому це небо таке синє – синє, а хмарки в ньому пливуть такі біленькі – біленькі? Чому так раненько прокидається сонце, а коли настає йому час іти на спочинок, ну аж ніяк не хоче лягати на спочинок, ну аж ніяк не хоче лягати у свою полум’яну колиску?  Чому в нічному небі так мерехтять зорі, а місяць так пильно розглядає себе в тихому дзеркалі ставу?

Чому крізь густу стіну хлібів так ласкаво і ніжно посміхаються сині очі волошок, а важкий сердитий джміль так низько хилить до землі солодку голівку конюшини? Чому?

- Молодці! Ви правильно відповіли! Літо прийшло!

- Діти, літо яке? (Зелене, різнобарвне, квіткове, ягідне, тепле, сонячне…)

- Яким місяцем починається літо?

- Так, червень – його перший місяць. Місяць соковитих черешень і запалених суниць, місяць першої сіножаті і найдовших днів року.

- А зараз який місяць?  (Травень)

- Але що ми вже можемо сказати про літо? (Що літо наближається; стоїть на порозі; все довкола вказує на те, що літо вже прийшло).

 

 

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

- Сьогодні на уроці ми вирушаємо в мандрівку в літо. Зустрічатимемося з літніми місяцями, складатимемо зв’язні висловлювання, розповіді про літо. Познайомимося із прикметами літньої пори, пригадаємо вірші про літо. Отже, наша мандрівка буде цікава і незвичайна.

 

IV. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.

1. Зустріч з місяцем Червнем.

- Отож, перший місяць літа – Червень. Пригадайте вірш про цей місяць, який вивчали на уроці роботи з дитячою книгою.

Червень

По доріжках, по галявах

Червень скаче, хлопчик жвавий.

Зробив з мачку капелюшок,

Натягнув до самих вушок.

Із шовкової травички

Зробив пензлик невеличкий.

Де тим пензликом торкнеться –

Все рум’янцем враз візьметься.

Вишні в листі червоніють,

В полі маки пломеніють,

І в сестрички – полунички

Рожевіють круглі щічки.

Все навкруг як жар палає –

Гарну фарбу хлопчик має!

(Г. Могильницька)

 

- З ким порівнює авторка місяць Червень?

- Як ви розумієте слово «Жвавий»?

- Які кольори переважають у червні?

- Давайте складемо коротку розповідь про червень.

2. Складання розповіді про червень.

Учні використовують опорні слова (полями, гаями, йде, жвавий, з пензликом, розмальовує, червоний, у саду, вишні, у полі, маки, полунички, гарно, довкола, співають, весело, птахи).

(Орієнтовна розповідь: Полями, гаями, лісами йде жвавий хлопчик Червень. У руках у нього чарівний пензлик. Розмальовує Червень все довкола у свій червоний колір. У саду червоніють вишеньки, у полі червоним полум’ям горять маки. А маленька полуничка тішиться своїми кругленькими щічками. Весело співають птахи. Радість. Червень).

(Спочатку учні складають речення, тоді з допомогою вчителя у певній послідовності будують розповідь).

3. Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так втомився

І наліво похилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Хмарка сонечко закрила,

Слізки срібнії зронила.

Ми ті слізки пошукаємо,

У травичці позбираєм.

Пострибаєм, як зайчата,

Політаєм, як пташата.

Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

 

 

 

 

4. Робота над загадкою.

- Відгадайте загадки і запишіть у зошитах відгадки.

 

Високо стоїть, одне око має,

Всюди заглядає.          (Сонце)

 

На подвір’ї ходить птах,

І співає по скла - дах.       (Півень)

 

Хто на собі свою хатку носить?    (Черепаха)

 

- А в якому місяці сонечко припікає найдужче, а жита дозрівають на полях?

- Так, це в липні. Липень – другий місяць літа. Що ви можете сказати про нього? На що вказує сама назва місяця?

(У липні зацвітає липа. Квіти у неї дрібненькі, але пахучі – пахучі. До лип у цю пору злітається безліч бджіл. Вони збирають липовий мед. А ще цвіт липи дуже корисний. Липа – це лікарська рослина).

5. Складання звязних висловлювань за планом.

- Яке дерево зацвітає в липні?

- Який цвіт у липи?

- Чому до липових квіточок прилітають бджоли?

- Чим корисний липовий цвіт?

- Пригадайте вірші, які ви вивчали про цей літній місяць.

                                Липень

Південь. Спека. Жарко всюди.

На полях працюють люди.

А в густім зеленім гаї

Пишна липа зацвітає.

Пахне квітами навколо,

Мед збирають з липи бджоли.

Посхилялись довгі віти…

Гарно, діти, в липні жити!

 

                          Літо

У сонячнім промінні

Купаються жита,

Пливуть над ними тіні –

То хмарка проліта.

Поля… Поля… За обрій

Схилили колоски,

І липень щедрий, добрий

До нас йде.

(В. Мордань)

- Молодці! А ще розгляньте малюнки і ви побачите, як хазяйнує липень у лісі, у полі, на річці, у саду! (Демонстрація малюнків про літо, липень)

- Наша мандрівка закінчується. Ми поласували уже вишеньками, полуничками; назбирали букети польових квітів: маків, волошок, дзвіночків, вдихнули п’янкий аромат липи…

Погляньте, уже де-не-де з’являються жовті листочки, уже відцвіли окремі квіти, у полях працюють комбайни, у садах дозрівають яблука, груші, сливи…

У свої права вступив останній місяць  - серпень.

6. Заучування напам’ять вірша.

- У вас на партах є картки із записом вірша «Ходить серпень». Прочитайте вірш самостійно. Підготуйтесь до виразного читання.

- Завчимо цей вірш напам ять.

 

 

 

Ходить серпень

Колосок до колосочка,

Мов стіна.

Золота стоїть пшениця,

Наливна.

При дорозі мак червоний

Де-не-де…

Біля квітки волохатий джміль гуде.

Ходить серпень урожайний

По землі.

У поля веде

Комбайни – кораблі.

7. Творче завдання.

 

- Вставте слова, складіть загадку і відгадайте її.

В небі ластівка…, (летить)

З вітром листя …, (шелестить)

Воду …лелека. (п’є)

Сонце … Спека. (палить)

Дозріває … (жито)

Яка пора?    (літо)

 

 

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

- Чи сподобалася вам мандрівка у літо?

- Що нового, цікавого ви дізналися про літні місяці?

- А чи далеко до осені від серпня?

- А ось про які прикмети літа написала М. Чепурна:

 

Ластівки літають

Над водою низько,

Хвилі розбивають –

Значить дощик близько.

 

Мов червоні квіти

Хмари в небі синім.

Значить завтра, діти,

Буде вітер сильний.

 

А як льону річка

 В полі засиніла,

Знайте, що суничка

У гаю дозріла.

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
2270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку