Учити школярів самостійно складати зв'язні розповіді, висловлювання на задану тему, використовуючи вивчені твори; розвивати усне мовлення, вміння спостерігати, аналізувати, доводити; виховувати любов до природи рідного краю, рідної землі.
ТЕМА: СКОРО ЛІТО. СКЛАДАННЯ ЗВ’ЯЗНИХ ВИСЛОВЛЮВАНЬ, РОЗПОВІДЕЙ ПРО ЛІТО.
МЕТА: Учити школярів самостійно складати зв’язні розповіді, висловлювання на задану тему, використовуючи вивчені твори; розвивати усне мовлення, вміння спостерігати, аналізувати, доводити; виховувати любов до природи рідного краю, рідної землі.
ОБЛАДНАННЯ: картини із зображенням літньої природи, картки із зображенням вірша «Ходить серпень», таблиця з опорними словами.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться сам до себе.
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. ХВИЛИНКА СПОСТЕРЕЖЕНЬ.
- Скажіть, ви не знаєте, чому це небо таке синє – синє, а хмарки в ньому пливуть такі біленькі – біленькі? Чому так раненько прокидається сонце, а коли настає йому час іти на спочинок, ну аж ніяк не хоче лягати на спочинок, ну аж ніяк не хоче лягати у свою полум’яну колиску? Чому в нічному небі так мерехтять зорі, а місяць так пильно розглядає себе в тихому дзеркалі ставу?
Чому крізь густу стіну хлібів так ласкаво і ніжно посміхаються сині очі волошок, а важкий сердитий джміль так низько хилить до землі солодку голівку конюшини? Чому?
- Молодці! Ви правильно відповіли! Літо прийшло!
- Діти, літо яке? (Зелене, різнобарвне, квіткове, ягідне, тепле, сонячне…)
- Яким місяцем починається літо?
- Так, червень – його перший місяць. Місяць соковитих черешень і запалених суниць, місяць першої сіножаті і найдовших днів року.
- А зараз який місяць? (Травень)
- Але що ми вже можемо сказати про літо? (Що літо наближається; стоїть на порозі; все довкола вказує на те, що літо вже прийшло).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
- Сьогодні на уроці ми вирушаємо в мандрівку в літо. Зустрічатимемося з літніми місяцями, складатимемо зв’язні висловлювання, розповіді про літо. Познайомимося із прикметами літньої пори, пригадаємо вірші про літо. Отже, наша мандрівка буде цікава і незвичайна.
IV. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.
1. Зустріч з місяцем Червнем.
- Отож, перший місяць літа – Червень. Пригадайте вірш про цей місяць, який вивчали на уроці роботи з дитячою книгою.
Червень
По доріжках, по галявах
Червень скаче, хлопчик жвавий.
Зробив з мачку капелюшок,
Натягнув до самих вушок.
Із шовкової травички
Зробив пензлик невеличкий.
Де тим пензликом торкнеться –
Все рум’янцем враз візьметься.
Вишні в листі червоніють,
В полі маки пломеніють,
І в сестрички – полунички
Рожевіють круглі щічки.
Все навкруг як жар палає –
Гарну фарбу хлопчик має!
(Г. Могильницька)
- З ким порівнює авторка місяць Червень?
- Як ви розумієте слово «Жвавий»?
- Які кольори переважають у червні?
- Давайте складемо коротку розповідь про червень.
2. Складання розповіді про червень.
Учні використовують опорні слова (полями, гаями, йде, жвавий, з пензликом, розмальовує, червоний, у саду, вишні, у полі, маки, полунички, гарно, довкола, співають, весело, птахи).
(Орієнтовна розповідь: Полями, гаями, лісами йде жвавий хлопчик Червень. У руках у нього чарівний пензлик. Розмальовує Червень все довкола у свій червоний колір. У саду червоніють вишеньки, у полі червоним полум’ям горять маки. А маленька полуничка тішиться своїми кругленькими щічками. Весело співають птахи. Радість. Червень).
(Спочатку учні складають речення, тоді з допомогою вчителя у певній послідовності будують розповідь).
3. Фізкультхвилинка.
Хто ж там, хто вже так втомився
І наліво похилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаємо,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
4. Робота над загадкою.
- Відгадайте загадки і запишіть у зошитах відгадки.
Високо стоїть, одне око має,
Всюди заглядає. (Сонце)
На подвір’ї ходить птах,
І співає по скла - дах. (Півень)
Хто на собі свою хатку носить? (Черепаха)
- А в якому місяці сонечко припікає найдужче, а жита дозрівають на полях?
- Так, це в липні. Липень – другий місяць літа. Що ви можете сказати про нього? На що вказує сама назва місяця?
(У липні зацвітає липа. Квіти у неї дрібненькі, але пахучі – пахучі. До лип у цю пору злітається безліч бджіл. Вони збирають липовий мед. А ще цвіт липи дуже корисний. Липа – це лікарська рослина).
5. Складання зв’язних висловлювань за планом.
- Яке дерево зацвітає в липні?
- Який цвіт у липи?
- Чому до липових квіточок прилітають бджоли?
- Чим корисний липовий цвіт?
- Пригадайте вірші, які ви вивчали про цей літній місяць.
Липень
Південь. Спека. Жарко всюди.
На полях працюють люди.
А в густім зеленім гаї
Пишна липа зацвітає.
Пахне квітами навколо,
Мед збирають з липи бджоли.
Посхилялись довгі віти…
Гарно, діти, в липні жити!
Літо
У сонячнім промінні
Купаються жита,
Пливуть над ними тіні –
То хмарка проліта.
Поля… Поля… За обрій
Схилили колоски,
І липень щедрий, добрий
До нас йде.
(В. Мордань)
- Молодці! А ще розгляньте малюнки і ви побачите, як хазяйнує липень у лісі, у полі, на річці, у саду! (Демонстрація малюнків про літо, липень)
- Наша мандрівка закінчується. Ми поласували уже вишеньками, полуничками; назбирали букети польових квітів: маків, волошок, дзвіночків, вдихнули п’янкий аромат липи…
Погляньте, уже де-не-де з’являються жовті листочки, уже відцвіли окремі квіти, у полях працюють комбайни, у садах дозрівають яблука, груші, сливи…
У свої права вступив останній місяць - серпень.
6. Заучування напам’ять вірша.
- У вас на партах є картки із записом вірша «Ходить серпень». Прочитайте вірш самостійно. Підготуйтесь до виразного читання.
- Завчимо цей вірш напам ять.
Ходить серпень
Колосок до колосочка,
Мов стіна.
Золота стоїть пшениця,
Наливна.
При дорозі мак червоний
Де-не-де…
Біля квітки волохатий джміль гуде.
Ходить серпень урожайний
По землі.
У поля веде
Комбайни – кораблі.
7. Творче завдання.
- Вставте слова, складіть загадку і відгадайте її.
В небі ластівка…, (летить)
З вітром листя …, (шелестить)
Воду …лелека. (п’є)
Сонце … Спека. (палить)
Дозріває … (жито)
Яка пора? (літо)
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
- Чи сподобалася вам мандрівка у літо?
- Що нового, цікавого ви дізналися про літні місяці?
- А чи далеко до осені від серпня?
- А ось про які прикмети літа написала М. Чепурна:
Ластівки літають
Над водою низько,
Хвилі розбивають –
Значить дощик близько.
Мов червоні квіти
Хмари в небі синім.
Значить завтра, діти,
Буде вітер сильний.
А як льону річка
В полі засиніла,
Знайте, що суничка
У гаю дозріла.