Узагальнити й систематизувати знання учнів про види речень за метою висловлювання; закріпити навички правильного інтонування речень; розвивати вміння узагальнювати; формувати вміння ставити запитання і давати відповіді, користуватися розділовими знаками; виховувати культуру мовлення, прагнення бути старанними ,любов до рідної країни.
Урок – подорож «Мандруємо просторами рідної країни»
Тема. Закріплення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення.
Мета :узагальнити й систематизувати знання учнів про види речень за метою висловлювання; закріпити навички правильного інтонування речень; розвивати вміння узагальнювати; формувати вміння ставити запитання і давати відповіді, користуватися розділовими знаками; виховувати культуру мовлення, прагнення бути старанними ,любов до рідної країни.
Тип уроку: урок формування й удосконалення вмінь та навичок.
Обладнання : карта України,кружечки (червоного і зеленого кольору),фішки для гри «Граматична мозаїка», краплинки (для домашнього завдання).
І.Вступна частина
1.Організація класу до уроку
Добрий день, ми всіх вітаємо,
Дня вам доброго бажаємо.
2.Повідомлення теми уроку (слайд 1).
- Будемо подорожувати просторами рідної України на чарівній хмаринці. А на карті позначимо її хмаринками – сестричками місця, де ми побуваємо. Але щоб подорожувати, потрібно виконувати різні завдання. Сьогодні ми повторимо про речення різні за метою висловлювання.
3.Емоційне налаштування ( слайд 2).
- Прочитайте речення, що будуть настановою для роботи на уроці.
Видумуй, пробуй, твори !
Розум, фантазію прояви.
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь !
- Скільки речень у цих настановах? Які це речення за метою висловлювання?
Розгортаємо зошити, записуємо число, класна робота(на дошці заздалегідь записую).
ІІ. Закріплення вивченого уроку
1.Каліграфічна хвилинка
- Але щоб хмаринка була до нас привітною запишемо каліграфічну хвилинку.
Пп ст дк Пам’ятай, стережись, не відкладай( пишу на дошці).
-З якою метою вживаються ці слова?
А ось і чарівна хмаринка на якій ми будемо подорожувати (слайд 3).
2.Робота з деформованим реченням
- Сідаємо зручніше і разом з хмаринкою вирушаємо до столиці нашої країни ? (діти називають) Києва. А хто був засновником Києва? (слайд 4).
І сестра Либідь пропонує нам завдання з деформованим реченням.(слайд 5).
Гнізда, голуб’ятко, із, випало.
- Складаємо речення. Записуємо. Учні зачитують свої речення.(А в кого по – іншому?- запитуємо).
- Даємо визначення речення.
- Яке це речення за метою висловлювання?
- Пригадуємо правило під час написання слова голуб’ятко.
- А щоб голуб’ятко потрапило у гніздо і раділо , які ви розумники, запишемо транскрипцію цього слова.
(Записуємо з нового рядка : голуб’ятко, а один учень працює на дошці. Дає характеристику звукам :приголосні – м’які,тверді,дзвінкі, глухі; голосні – наголошені, ненаголошені).
- Після виконання , сигналізуємо картками: зеленими – вірно, червоними – невірно.
- А чому сестра Либідь запропонувала нам завдання про голуба?(голуб – птах миру).
- Ми виконали завдання сестри Либиді. (Приколюю хмаринку на карту).
І летимо далі з хмаринкою.
3.Робота над реченнями різними за метою висловлювання.
- А наша хмаринка принесла нас у мальовничі гори – Українські Карпати. (показуємо на карті ).(слайд 6).
Найвища гора Говерла -2061 км. Краса Карпат неймовірна. Але на варті казкового аеродрому гір стоїть бурий ведмідь – господар Карпат.(слайд 7).
І щоб здійснити приземлення і побувати в горах, нам потрібно прочитати речення, задобрити ведмедя.
( Слайд 8).
Ведмідь ловить рибу.( Яке це речення за метою висловлювання? Який розділовий знак в кінці речення? А якщо прочитати це речення з почуттям, з подивом, то що поставимо в кінці речення?).
Ведмідь ловить рибу ? (Яке це речення за метою висловлювання? Який розділовий знак ставимо в кінці речення?).
Ведмедю, лови рибу. (Яке це речення за метою висловлювання? Який розділовий знак в кінці речення? А якщо прочитати речення з радістю, із наказом, то який розділовий знак буде в кінці ?).
Приколюємо хмаринку на карту.
4.Настав час для фізкультхвилинки. ( На високій горі.)
На високій горі, (підіймаємо ручки вгору)
у глибокій норі (малюємо у повітрі руками коло)
танцюють мишенята (обидві руки на лінії очей, ворушимо пальчиками)
а з ними мама й тато. (показуємо лише вказівні пальчики обох рук)
А внизу, в долині ( показуємо жестами на підлогу)
сплять ведмеді у малині. (вдаємо, що спимо, згорнувши долоньки біля вушка)
Ти їх не буди, (заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)
а тихо – тихо йди.( промовляємо пошепки)
На листку кульбабки (показуємо відкриту долоньку)
равликова хатка. (на долоньку кладемо кулачок)
Чи є тут хто ? Стук – стук! (стукаємо кулачком)
Сховавсь від нас малюк! (зображаємо здивування, показуємо порожні долоньки)
5.Робота з підручником
- Нас підхопила хмаринка і принесла до карпатського озера Синевір.( показуємо на карті). А назва його така тому, що вода в ньому прозора – видно дно і у його водах відображаються сині хмаринки. (слайд 9). На озері не буває хвиль, бо його з усіх сторін огортають гори і не дають господарювати вітру. І через це на дні озера всі камінці гострі.
А ще озеро Синевір називають «лісовим люстерком». ( слайд 10).
Краса озера неймовірна. Багато тутешніх рослин і тварин занесені до Червоної книги України.
І озеро пропонує нам завдання. Розгортаємо підручник на с. 137, знаходимо вправу 3.( Читаємо, складаємо прислів’я . Одне , на вибір, записуємо.)
- Молодці!
Приколюємо хмаринку.
6. Робота в парах.
- Линемо на хмаринці до…. (відгадуємо загадку)
Кругом вода, а з питвом біда,-
Хто знає, де це буває ? (На морі).
- Прибули ми на Чорне море. (показуємо на карті). А назва його така. Бо на дні моря багато каміння чорного кольору. Існує багато версій його назви. Турки, які вперше прибули на море, зустріли шалений опір і назвали його Караді – Гіз (негостинне).
А тут дельфіни захотіли, щоб ми виконали їх завдання. ( слайд 11).
У вас на партах картки. Потрібно виконати завдання.
1 група ( підкреслити розповідні речення).
Добре пригріває весняне сонечко. З – під снігу пробивається зелененька травичка. А чи всі птахи повернулися з теплих країв?
2 група ( підкреслити питальні речення).
Де ви народилися? Як називається селище, де ви живете, ходите до школи? Це і є ваша маленька батьківщина.
3 група ( підкреслити спонукальні речення ).
З багатьох джерел починаються ріки. Якщо джерело замулилося – розчистіть його. Захистіть джерело – обкладіть його камінням.
(Зачитуємо речення. Приколюємо хмаринку).
7. Сенкан (творча вправа).
- А наша хмаринка вже зачекалася нас і просить швидше сісти на неї, і вона понесе до однієї з найбільших річок нашої країни. Як ви думаєте , якої? ( слайд 12 ). І ось ми линемо з півночі на південь нашої країни над Дніпром. ( показую на карті Дніпро).В давнину Дніпро називали Борисфеном. А щоб Дніпро був до нас добрий, привітний. Ми складемо для нього сенкан. (Як називають сенкан ? -пятиряддя). ( слайд 13).
Сенкан
1.Іменник.
2.2 прикметники.
3.3 дієслова.
4.Речення (переважно) з 4 – х слів.
5.Близьке за значенням слово. (Складаємо. Записуємо в зошити. Зачитуємо.)
( Приколюємо хмаринку).
8.Інтерактивна гра «Граматична мозаїка» (працюють в парах).
- Хмаринка стомилася. І поки вона відпочиває, ми пограємось, складемо мозаїку.
Слова , наче кольорові квіти. І мало їх назбирати в букет. Необхідно вміти викладати з них візерунки.
( В дітей фішки трьох кольорів. Учитель називає іменники, прикметники, прийменники. Діти викладають фішки відповідного кольору).
Іменники – фішки синього кольору.
Прикметники – фішки зеленого кольору.
Прийменники – фішки червоного кольору.
Перший рядок: на, зоря, у, до, земля, під.(читає вчитель)
Другий рядок : пташка, красива, сонце, ручка, добра, дівчинка.(читаю)
Третій рядок : з,кіт, до, по, парта, зі.(читаю)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Якщо вийшла така мозаїка – то ви правильно виконали завдання.
Якою стала наша галявина? Дуже гарною стала наша вона зараз! Травичка і багато – багато квітів. Так хочеться побігати, назбирати їх і сплести вінок, чи просто подарувати комусь букет. Та не забувайте про дбайливе ставлення до природи, охороняйте її завжди.
ІІІ. Заключна частина.
1.Рефлексія
- Чи виконали завдання сьогоднішнього уроку?
- Що сподобалось?
- Що найбільш було складним?
- Молодці, ви гарно працювали. Спасибі вам.
2. Домашнє завдання.
- От наша хмаринка стомилась і повертає нас додому. І кінцева наша зупинка мальовнича рідна Вінниччина. З неповторними вишневими садами, співучими солов’ями. (слайд 14).
- А на згадку про себе подарувала нам своїх маленьких сестричок – краплинок. Ось вони у вас на партах. Але вони теж чарівні – бо на них домашнє завдання. Подивіться. (Пояснюю виконання домашнього завдання).
( Завдання трьох рівнів).
1.Перше слово в кожному реченні пиши з великої букви. У кінці речення став крапку.
Поспішають зустріти весну квіти горять поблизу струмка ліхтарики мати- й- мачухи скромно виблискують квіти гусячої цибульки дзвенить від комах галявина пурхають барвисті метелики.
2. Зміни слова в дужках так, щоб утворились речення. Запиши.
( Настало) весна. Ніжно пригріває ( теплий) сонечко. Зайчисько зустрічає весну новою (шубка). Взимку хутро було (біленька), а тепер (сіренька). Отак прибіжить у ліс, сяде на (галявина) - і всі думають, що то пеньок.
3. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення.
1.Дощ, іде, весняний, гаєм, над.
2.Гуси, летять, над, білі, лугами.
3.Лелеки, до, гнізд, стомлені, повертаються.
4.Виглянуло, хмари, із – за, сонечко.